Protože jsem nějakou dobu pracoval ve výzkumu trhu a veřejného mínění tak se s vámi mohu podělit o to nejdůležitější, co jsem se od místních profesionálních statistiků naučil - ze statistik je nejzajímavější jedna informace - trend (za předpokladu, že se významně nezmění vzorek).
Když by přišel jediný server typu iDnes s tím, že 30% jeho uživatelů používá Firefox, tak by to nemělo zdaleka takovou vypovídající hodnotu, jako když řekne, že před půl rokem to bylo dvacet, před rokem deset a před dvěma jedno procento. Nelze pak srovnávat několik zdrojů mezi sebou, protože se liší vzorek, to je typická chyba našich zpravodajců, kteří často informují zcela nesmyslně o různých výzkumech různých agentur o třeba politických preferencích (a navíc si pletou politické preference a volební odhady).
Každopádně já jako webdesigner tento trend vítám, dokud ovšem bude mít IE6 více než 5 procent lidí, tak mi to moc práce neulehčí
Hmm, ja sem poznal takovy klasicky pruzkum mezi obyvateli prostrednictvim svych spoluzaku. Meli pekne nalinkovano, ze se musi zeptat 50 lidi, ale 1/2 muzu 1/2 zen, 1/3 VS, 1/3 SS, 1/3 ZS ... (tech pravidel bylo celkem dost).
Vychazelo to tak, ze aby skutecne splnili pravidla, museli by kontaktovat pri stesti stovky, ale spise tisice lidi. Tudiz nastala medoda rucni aproximace vysledku - jednoduse se poptali 10ti lidi a zbytek nastrileli tak nejak od oka.
Jedna věc by mě zajímala z výzkumů veřejného mínění.
Kam se započítavají lidé, které při výzkumu výzkumníci osloví, ale oni je pošlou někam. Určitě se neberou jako záporná odpověd - nejpíše se dělá, že tyto lidi nikdo nikdy neoslovil.
A odtud pak jsou výsledky výzkumů takové, aby je objednavatel rád zapatil.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).