Letos oslavila GSM síť jednadvacáté výročí; jak vůbec vidí T-Mobile budoucnost hlasových služeb, a které novinky nás v nejbližší době potkají u těch datových?
Mobilní komunikace jako takové tu již nějaký pátek jsou, a vše nasvědčuje tomu, že také ještě nějaký pátek budou. A to samé platí také o hlasových službách, je takřka jisté, že se s nimi v klasické podobě budeme setkávat ještě minimálně nějakých patnáct let. To co vás ale zajímalo, byly technologie, na nichž ony služby poběží. K tomu mohu zatím říci jenom tolik, že vážně uvažujeme o LTE (Long Term Evolution), ale v tuto chvíli opravdu ještě nikdo neví, kdy bude vůbec technicky možné vypnout první část GSM sítě a převést ji na LTE či jinou next-generation technologii, která by se třeba ukázala progresivnější. Pravda je, že jako firma prohlašujeme a stojíme si za tím, že chceme být průkopníky a hlavními hybateli v této oblasti.
- V T-Mobile Czech Republic působí od roku 2001.
- Aktivní na marketingových pozicích od brand managera Twist až po ředitele Category and Product marketingu.
- V součastnosti je očekáváno jmenování výkonným marketingovým ředitelem.
- Ženatý, 2 děti.
Zkuste si teď zahrát na prognostika a prozradit nám trochu reálnější data, do kolika let bychom se mohli LTE, 3GPP, popřípadě „4G“ (pozor na možnou záměnu s TDD) dočkat?
Na to by tu měl asi spíše sedět někdo z dodavatelů, který má k těmto prozatím stále laboratorním technologiím blíže a přesně ví, jak je aktuální vývoj daleko. Nicméně naše očekávání je takové, že bychom někdy kolem roku 2012 mohli mít k dispozici první fungující přenosy, ze kterých bychom už mohli poznat, co takový přechod obnáší, a řekněme také to, kam a jak napnout síly v oblasti přechodu ze současné technologie na jinou.
U čistě datových služeb, předpokládám, půjde díky vzrůstající oblibě mobilního Internetu vývoj dopředu rychleji, setkáme se s nějakými přechodovými technologiemi? Jaké jsou plány společnosti v České republice, řekněme v horizontu tří let?
Naše plány jsou ambiciózní. Každé ráno se z okna své kanceláře dívám na bilboard O2 a přitom vždycky přemýšlím, kdy je předstihneme a jak na to. Právě v datové oblasti je pro nás O2 velká výzva, hlavní úsilí je momentálně nasměrováno na rozvoj poskytování DSL, které jsme začali komerčně nabízet na přelomu roku. Věříme totiž, že DSL je důležitým doplňkem mobilních technologií. Každopádně mobilní Internet pro nás zůstane tím hlavním.
Takže se vracíte k modelu, který je běžný ve zbytku Evropy a jinde ve světě?
Přesně tak, mobilní technologie jsou dnes pomalejší, a teď nemyslím rozvojem, jako spíš reálnými přenosovými rychlostmi, a to z jednoho prostého důvodu. Nikdo si totiž nemyslí, že by uživatelé mobilního připojení reálně dlouhodobě využili stejné přenosové rychlosti, jako uživatelé pevného Internetu, a to jednoduše proto, že ten aplikační rámec, který reálně využívají, je jiný než u pevných připojení. DSL technologie jsou podle nás skvělým doplňkem k základní službě, který zákazník využije tehdy, když přes den cestuje, a pak si po příjezdu domu sedne za počítač, kde teprve začíná se stahováním velkého objemu dat.
To mě přivádí k doplňující otázce, kolik máte momentálně zákazníků na EDGE a jak vidíte posilování stávající sítě, zejména pak v regionech s menší hustotou zástavby? Jistě vám neušlo, že si lidé občas stěžují na nedostatek použitelné konektivity mimo velká města a jejich bezprostřední okolí.
Na EDGE máme desítky tisíc zákazníků stabilně, a stovky tisíc příležitostných. Výhoda našeho EDGE, která určitě ještě nějaký čas nebude zpochybněna, je pokrytí. Žádný z našich konkurentů nemá tak rozsáhlé pokrytí touto technologií, což jistě ocení všichni uživatelé mobilního Internetu. Rychlosti sice nejsou závratné, ale určitě je to lepší než GPRS nebo nic.
Tím jsme si pěkně nahráli na druhou část mé otázky, jak vypadá situace s posilováním současné sítě? Pravda je, že zdaleka ne všude, kde je pokrytí pro EDGE, lze dosáhnout papírově udávané rychlosti (120 kbit/s).
Tady se nabízí několik variant, dlouhodobě například zvažujeme, zdali se iniciativně, právě v kontextu LTE, pouštět do nějaké mezivrstvy třeba v podobě EDGE 2, ale to hodně záleží právě na vývoji situace kolem LTE. Kdyby Long Term Evolution neměl přijít dříve než v roce 2020, tak EDGE 2 nepochybně zavedou všichni místní operátoři. Zatím je ale budoucnost této technologie dost ve hvězdách.
Co se týče současné sítě, myslím, že se stačí podívat na současné mapy pokrytí, aby nikdo nemohl říci, že T-Mobile v této oblasti dělá málo, naopak, řekl bych, že děláme nejvíc. Momentálně máme nejvíc penetrovanou síť EDGE ze všech operátorů. Samozřejmě je nereálné mít stejným způsobem hustou síť někde na horách, kde na sebe koukají BTS na opuštěném kostelíku a na střeše hájovny, a ve velkém městě, kde naleznete několik BTS v jedné ulici. Nicméně nemáme síť zafixovanou a kontinuálně ji rozšiřujeme.
Máte v současnosti více uživatelů stále na EDGE, nebo na TDD?
Asi to není věc, která by vás nějak výrazně překvapila, v současnosti získáváme velké množství uživatelů na službu Internet 4G (TDD). Je zatím ale pohled v čase, zatímco není tak dávná doba, kdy tomu bylo naopak, dnes lidé využívají zlepšující se penetrace a pochopitelně si volí k mobilitě také vyšší rychlost.
Dobrá, pojďme dál, hodně se dnes mluví v rámci mobilního obsahu o videu v mobilu. Jak přistupuje T-Mobile k této platformě?
Jako společnost tuto platformu rozhodně nebereme na lehkou váhu, není tajemstvím, že T-Mobile coby průkopník již před časem představil v pilotním provozu mobilní televizi na technologii DVB-H, což je téma, kterého si dnes začínají všímat i ostatní operátoři. O tom, jak bude mobilní televize vypadat a kdy se dočkáme jejího ostrého spuštění, se zatím bohužel moc bavit nemůžeme. Není to ovšem rozhodně vinou našeho tajnůstkářství, ale hlavní problém spočívá v regulatorním prostředí, a také v tom, komu jediná licence pro tento druh mobilního přenosu obsahu připadne. Zatím pracujeme na tom, abychom získali licenci pro mobilní televizi, protože právě v ní vidíme asi nejzřetelnější cestu k distribuování mobilního videoobsahu, a zkrátka uvidíme, jak se bude situace vyvíjet dál.
Jak vnímáte Internet v mobilu, poslední dobou čím dál více diskutované téma?
My vnímáme takové základní tři kategorie, Mobilní Internet, Internet doma, a pak, přesně, jak vy říkáte, Internet v mobilu. Mezi kategorií Mobilní Internet a Internetem doma, které se oba odehrávají na počítači a obrazovce, je plně mobilní platforma, kterou je využívání internetových služeb přes obyčejný mobilní telefon. To je dnes opravdu hodně silná platforma. Já bych to asi neměl na sebe prozrazovat, ale sám často používám telefon v autě, a to právě ke zjišťování nejrůznějších informací (například kontaktní data) z Internetu, což mi hodně usnadňuje práci. Osobně penetraci Internetu do telefonu hodně věřím, ačkoli rozhodně nejsem zastáncem nějaké optimalizace nebo přerenderování současného obsahu do podoby pro malé displeje mobilních telefonů. Myslím si, že budoucnost patří klasickému internetovému obsahu, tak jak ho známe například ze svých LCD a TFT displejů z počítače. Právě zde se podle nás ukazuje výhodnost mít zkušenost s plnohodnotným Internetem, protože zákazníci pak dopředu znají lépe obsah, a budou tak vědět, co na Internetu v mobilu hledat.
Co si myslíte o snahách, které se naopak pokouší přizpůsobit internetový obsah mobilní platformě? Vzpomeňme například portál Ovi, společnosti Nokia, snahy Googlu a dalších menších hráčů na poli internetového vyhledávání.
Já si myslím, že podobné snahy zde byly již dříve a my jsme se z nich doufám již poučili. Mezi skutečně populárními weby dnes s výjimkou vyhledávačů nenajdete žádné univerzální brány, které by vás nějak navigovaly po světě internetového obsahu a předfiltrovávaly vám, co je pro vás vhodné a co není. Ovi portál Nokie není myšlenkou novou, tato společnost se o něco podobného pokusila již dříve, existoval takzvaný Nokia Club, který byl ovšem poměrně brzy zrušen, protože jeho používanost nebyla zrovna dvakrát největší. Nicméně z pohledu této společnosti tuto snahu chápu, protože mají asi trochu oprávněný strach právě z hráčů typu Google, kteří by se jim pak mohli snadno dostat do některé části jejich obchodního modelu. Nokia se tedy snaží preventivně zákazníka zamknout přes nějaký, dnes například Ovi, interface. Na druhé straně, nebráníme st tomu v tom vidět také zajímavý doplňkový bussiness.
Proč podle vás selhal WAP?
To má asi více důvodů, jedním z těch klíčových byla v té době poměrně nízká penetrace Internetu. Další problém mohl být v samotném přístupu nás operátorů k zákazníkům. Ve formě Wapu jsme totiž sami definovali něco, o co by oni mohli mít zájem, a nezeptali jsme se, o co skutečně zájem mají. Zákazníci tak dříve, než to tam našli, ztratili o službu zájem, a v užívanosti vítězily méně informačně nahuštěné kanály typu SMS Info a podobně. Dnes ovšem naopak zažíváme jistou wapovou renesanci, a to i přes paralelní prosazování Internetu v mobilu.
Co se letos chystá, respektive nechystá, Lupě již prozradil pan Roland Mahler. Jaké jsou ale plány českého T-Mobilu na příští rok?
Možná to z pohledu zákazníků nevyzní tak zajímavě, skoro bych řekl, že to bude možná působit jako klišé, ale my máme opravdu v plánu zejména zlepšování stávajících služeb. V praxi tedy hlavně strategické posilování a rozestavění stávající sítě, tak, aby se zlepšila uživatelská zkušenost i zákazníkům, kteří doposud nebyli zrovna úplně spokojení. Zároveň chceme pracovat na ADSL, které bychom chtěli nabídnout ideálně v hodně odlišné podobě, než jak je nabízeno dnes. K tomu budeme potřebovat podporu regulátora ve smyslu podpory tlaku, který na Telefonicu O2 vytváříme a chceme vytvářet.
Jak se díváte na ADSL bez FUP, které nedávno nabídla Telefonica, a v reakci na to následně také Volný?
Jednání Telefonicy šokuje z pohledu velkoobchodního chování, protože v době, kdy O2 nabídla maloobchodní ADSL bez FUP, už jaksi opomněla stejnou nabídku zařadit také do velkoobchodní nabídky.
Jde ale skutečně vůbec o ADSL bez omezení, když si v podmínkách užívání Telefonica vyhrazuje právo datový tok v případě nadužívání stejně seříznout? Není to jen zneviditelnění dosud přiznaného limitu?
Ač to tak může vypadat, je to opravdu smysluplný a nezbytný krok. Kybernetický prostor generovaný danou službou není neomezený. Existují, zpravidla ani ne běžní uživatelé, ale třeba firmy, které si na daném připojení zřídí nějaký zajímavý obchod, a vytíží linku úplně celou, takže ostatním Internet běží po celou dobu užívání neúměrně pomalu. Operátor pak má možnost buď omezit daného uživatele, nebo riskovat nespokojenost dalších padesáti uživatelů. Asi by se vám také nelíbilo, kdyby vám operátor na vaše opakované stížnosti ohledně rychlosti odpověděl: No jo, ono je to ale bez limitů, takže s tím nemůžeme nic dělat, když se vám to nelíbí, zaklepejte na souseda, ať si to na chvilku vypne
. Z tohoto důvodu také prakticky nemůžeme nabídnout absenci FUP u bezdrátového Internetu a dokonce to nedělá a pravděpodobně ani dělat nebude ani Telefonica. FUP pro nás není cesta k omezování běžného uživatele a o tom svědčí i to, že na FUP limit narazí pouze desítky zákazníků. Pro zbytek je to opravdu jen technická podmínka pro zajištění jejich uživatelského komfortu, omezováním několika málo velmi „hladových“ uživatelů.