Kdy jste začali poprvé uvažovat o tom, že by Prima spustila dokumentární kanál?
Může to být asi tak rok a půl zpátky.
Proč jste se rozhodli právě pro dokumenty?
Vycházeli jsme z toho, jak je trh nastavený, o co mají lidi zájem a co tu ještě v nabídce free-to-air není. Když se podíváte na program ČT 2, která má dokumenty ve schématu, fungují mu dobře. Na základě této úvahy jsme si řekli, že by patrně stálo za to spustit kanál, který by byl orientovaný na tuto tematiku. Realizovali jsme průzkum, který tuto úvahu potvrdil a na to konto se rozjely konkrétní práce na přípravě kanálu.
ČT 2 dává dokumenty právě v časech, kdy bude Prima Zoom nasazovat svoje tříhodinové premiérové bloky, tedy od 20 hodin. Navíc se některé dny tematicky scházíte, Prima Zoom na pátek naplánovala blok Úžasné oceány, ČT 2 v tento den tradičně dává přírodovědné dokumenty. Je to záměr? Chcete Dvojku pokořit ve sledovanosti?
Ambicí překonat ČT 2 ve sledovanosti bych to nenazval, ale každopádně ČT 2 je naprosto seriózním konkurentem Zoomu. Budeme s ní určitě bojovat.
Je na trhu dost kvalitních dokumentů, které by se daly nakoupit, aniž byste se s Českou televizí přetahovali o jejich cenu?
Určitě ano. Velcí distributoři, od kterých nakupujeme, jsou do maximální možné míry garantem kvality. Namátkou jde o National Geographic, Discovery, BBC, ITV, ZDF, TF1… Dokumentů vzniká celá řada a do každého z tematických oken, které jsme si u Primy Zoom definovali, je rozhodně co vybírat.
Půjde výhradně jen o zahraniční akvizice? Žádné domácí dokumenty na Primu Zoom nechystáte?
České dokumenty do budoucna rozhodně nevylučuji, ale teď je Prima Zoom postavena čistě na akvizici. Nezastíráme, že výroba dokumentů je extrémně drahá záležitost. Akviziční tituly jsou pro diváky rozhodně atraktivní a zároveň efektivní.
Dokumenty před časem vysílala v hlavním vysílacím čase i zpravodajská televize Z1 a byla s nimi úspěšná. Sázela ale především na tituly z trhů, odkud české televize příliš nenakupují: z Ruska, Asie a podobně. Budete se orientovat i tímhle směrem?
Kanál má jasně definovaný kontentový záměr a pokud se dostaneme k obsahu, který bude zajímavý, ať už by byl odkudkoli, určitě budeme uvažovat o jeho akvizici a následné nasazení do vysílání. Rozhodně nejsme xenofobní v tom, že bychom se něčemu podobnému bránili, ale jak říkám, primárně je jak kvalita, tak množství nabízených dokumentů na straně velkých producentů, které jsem jmenoval.
U dokumentů se přímo nabízí vysílat je v HD kvalitě, což Prima Zoom – alespoň ze začátku – neplánuje. Počítáte s tím alespoň někdy do budoucna?
Samozřejmě tuto diskusi vedeme, ale pořád to je v tuto chvíli tak, že HD je pro diváckou obec spíš marginální otázka. Vysílat budeme v SD, situaci okolo HD monitorujeme, ale rozhodně pro nás není prioritní.
Předpokládám ale, že většina dokumentů, které nakupujete, je stejně v HD kvalitě, takže studiově je budete mít k dispozici. Stačilo by operátorům, kteří o to projeví zájem, nabídnout přístup ke studiovému HD výstupu a distribuci signálu, včetně platby za ni, nechat na ně. Byli byste jim ochotni za takových podmínek Primu Zoom HD poskytovat?
O podobném řešení z technických i finančních důvodů v současnosti neuvažujeme. Žádnou takovou nabídku jsme nedostali.
Proč jste u Primy Zoom zvolili formu tříhodinového premiérového vysílání denně a po zbytek dne reprízujete už odvysílané dokumenty?
Tříhodinovým premiérovým blokem pokryjeme celý prime time. Chceme ale maximálně vytěžit jak dokumenty, které nasazujeme, tak prostor, který máme k vysílání. Chceme zároveň – a to zejména – lidem nabídnout možnost sledovat jejich oblíbené dokumenty v časech, které jim nejvíce vyhovují. Věříme, že šest otočení tříhodinového bloku během 16 dnů je dostatečným prostorem pro diváky, aby si je mohli chytit, potažmo aby se na ně mohli podívat i vícekrát.
A maximálně tak využijete možnosti, které máte z hlediska vysílacích práv, protože za pořady, které je po premiéře odvysílají do 24 hodin znovu, se neplatí další vysílací práva a tyto reprízy se nepočítají za tzv. „druhé runy“, ne?
To je otázka obchodní a akviziční politiky, kterou nebudu komentovat. Záleží na smluvních vztazích s distributory a prodejci práv.
I velké televize toho využívají a když večer vysílají nějaký blockbuster, druhý den dopoledne nebo v odpoledních hodinách ho opakují – buď na stejném kanálu, nebo na sesterských tematických stanicích. Prima family také dávala Avatara a druhý den ho opakovala odpoledne na Primě Cool.
Obecně vzato to tak je, ale může se to případ od případu lišit.
Na tiskové konferenci minulý týden jste říkal, že hlavní cílovou skupinou Primy Zoom mají být muži starší 35 let. Zjišťovali jste si, jak velká je tato skupina v celé České republice, tedy kolik diváků potenciálně můžete zasáhnout?
Upřímně řečeno, konkrétní číslo neznám, ale na druhou stranu, obecně vzato, tato cílová skupina je přinejmenším natolik široká a směrem k danému kontentu aktivní, aby ten kanál uživila. Každopádně to bylo opravdu jenom konstatování, kdy bylo třeba definovat nějakou cílovou skupinu. My pevně věříme, že tak, jako je Prima family rodinná televize, tak že i Prima Zoom může být kanál pro celou rodinu. Vezměte si třeba zvířata, oceány a příroda – to jsou věci, u kterých opravdu může sedět máma, táta a s nimi i dvě děti.
Ovlivní nějak vznik Primy Zoom programování ostatních kanálů ze skupiny FTV Prima? Dokumenty se objevují i na vašich dalších televizích, třeba válečné dokumenty na Primě Cool. Ty zmizí?
Nezmizí. Válku ve středu na Coolu necháme. Samozřejmě se nabízí možnost určité synergie, tedy využití cross promo, protože dokumenty na Primě Cool mají svoji zavedenou diváckou obec a my tím můžeme těmto divákům říkat, ať se nezapomenou podívat na nový kanál Prima Zoom.
Budou dokumenty, které se objeví na Primě Zoom, rotovat i na jiných kanálech Primy?
Ne, v tuto chvíli o tom neuvažujeme. Obsah pro Primu Zoom by měl být výlučně pro ni. Je natolik specifický, že na stávajících třech kanálech by pro něj nebylo místo, tam dáváme pořady jiného charakteru.
A nebude to ani naopak – že by se válečné dokumenty z Primy Cool objevily na Primě Zoom?
To se samozřejmě stát může, ale v tuto chvíli máme Primu Zoom opravdu oddělenou, takže obsah pro Zoom je naprosto unikátní.
Vedle Primy Zoom jste si pro čtvrtý kanál registrovali hned několik názvů: Prima life, Prima Clever nebo Prima 4. Bylo pro vás hodně těžké rozhodnout, který název nakonec použít? Zoom se hodně podobá názvu Cool – nebudou se ty dvě televize divákům plést?
Ano, vedli jsme tuto debatu, na druhou stranu grafické zpracování obou kanálů je naprosto rozdílné. Stejně tak jako je Cool opravdu cool, byť to slovo není české, ale každý si pod ním dokáže představit, o co jde, tak Zoom je program, který by měl jít do hloubky, je určen lidem, kteří chtějí vědět víc. Čili my v tom tu podobnost nevidíme, pro nás to jsou to dva odlišné programy. Každý by si měl najít svého diváka.
Hodně dokumentů z Primy Zoom se má objevit i na internetovém portálu www.prima-zoom.cz. Jak dlouho je tam necháte viset, tedy na jak dlouho nakupujete internetová práva?
To je zase otázkou smluvního nastavení se zahraničním distributorem. Někde ta práva bohužel nemáme vůbec, protože každá společnost má svoji vlastní politiku. Někde jsou naopak k internetu vstřícní, protože si uvědomují důležitost digitálních médií.
Poloviční vlastník FTV Primy, švédská skupina MTG, provozuje několik dokumentárních kanálů, placené kabelové a satelitní programy Viasat vysílají i v češtině. Využijete nějak synergií se svojí mateřskou firmou, objeví se dokumenty z Viasatů na Primě Zoom?
Ne tak docela. Je tam samozřejmě nějaká synergie korporátního know-how, ale co se týče programu, tyto kanály jsou od sebe striktně odděleny.
Takže vlastní produkce Viasatu se k Primě nedostane za příznivějších podmínek než k jinému zájemci?
Kdybychom ji chtěli, budeme ji standardně nakupovat. Pokud bychom tedy chtěli nějaký pořad, koupíme ho za standardních podmínek.
Tematické rozdělení večerních bloků na Primě Zoom zůstane nastálo, nebo ho časem změníte?
V tuto chvíli je to schéma nastavené a vymyšlené takto. Věříme mu a měnit ho nechceme.
Ani v případě, že se vám naskytne příležitost získat nějaké aktuální dokumenty k mimořádným událostem? Třeba volby amerického prezidenta, výročí ničivé tsunami, apod.?
To jsou podle mě dvě různé věci. Co se týká amerických prezidentských voleb, je to spíš zpravodajská otázka, patří to tedy do zpravodajského bloku Primy family. Ve chvíli, kdy bude výročí tsunami, což už tolik zpravodajská věc není, týká se to už opravdu dokumentů a my bychom rádi tyto monotematické dokumenty kolektovali, což je třeba příklad dokumentu o bouři Sandy. Vznikl nedávno, je vysoce aktuální a zároveň to je záležitost, kterou můžeme odehrát znovu letos v listopadu a připomenout, že se to dělo právě před rokem. Pokud na něj tedy budeme mít práva. Ale k vašemu dotazu… Úvaha to je správná, myslíme si, že má smysl reflektovat aktuální události v programovém schématu Primy Zoom.
Vlastní dokumenty k aktuálním událostem vytváří poslední dva roky také zpravodajská ČT 24. Sestříhá hrubé materiály, které natočila k nějaké události, jako byly třeba povodně, volby a podobně a vytváří z nich půlhodinové či hodinové bloky. Nechcete jít i tímto směrem?
V tuto chvíli ne.
Kolik lidí vlastně zajišťuje chod Primy Zoom?
Vzhledem k tomu, že launch tohoto kanálu je součástí multikanálové strategie FTV Primy, servisují ho lidé, kteří už na Primě pracovali.
Není tedy nikdo, kdo by se zabýval pouze Primou Zoom, třeba jejím marketingem?
V rámci akvizice máme jednoho člověka, který je dedikovaný vyloženě pro Zoom jako takový, ale jinak ostatní věci se zajišťují synergicky v rámci skupiny jako takové.
Jak se jmenuje ten člověk, který zajišťuje akvizice pro Primu Zoom?
Pavel Němec.
Nastoupil k vám vyloženě kvůli Primě Zoom, nebo pro FTV Primu pracuje už delší dobu?
Nastoupil k nám koncem listopadu loňského roku. Je to úplně nová posila k Primě Zoom, má sice ještě nějaké další povinnosti v oddělení akvizice, ale jeho hlavní náplní je práce pro Primu Zoom.
Je Prima Zoom posledním kanálem skupiny Prima, nebo chystáte ještě nějaké další? Nova tvrdí, že po spuštění Fandy a Smíchova má připraveny další projekty, i když by mělo jít spíše o placené programy.
Je to tak, že se dalšímu rozvoji nebráníme, ale v žádném případě se nechceme s naším hlavním komerčním konkurentem honit v tom, kdo bude mít víc kanálů.
Uvažujete i o placené televizi?
FTV Prima vysílá v tuto chvíli free-to-air. Je to spíš otázka na generálního ředitele, zda bychom se vydali i touto cestou, a není dnes úplně na pořadu dne.
Foto pro DigiZone.cz: Tomáš Kubelka