jezis, co jsou tohle za teorie? mikroekonomie 101? a proc by nekdo mel neco prodavat za MC=MR? to by se na to mohl rovnou vybodnout, ne?
a ta prosto-lidova teze o tom, ze kdyby se snizila cena, prodalo by se 4x vic je taky o nicem. cenovou elasticitu poptavky znaji nejlepe firmy, ktere v tom oboru pusobi.
No já nevím, ale já prostě, když Mafia vyšla, nakonec ani teď, nemám nějakých těch 1000Kč nebo 1500Kč (když byla nová), abych to za ni dal - prostě NEMAM, tak je dat nemůžu i kdybych milionkrat chtěl... a kdybych si ji nezkopiroval, tak bych si ji nezahral vubec
No tak by jste si ji prostě nezahrál, NEZAHRÁL. A? Nebo na to aby jste tu hru bez koupení hrál máte nějáký morální, nebo ústavně právní nárok? Ne? No tak si ji prostě nezahrajete. Tečka.
"Ale hra taková nutnost není, to snad musí uznat každej :-)"
Vzdyt o to jde, pokud na ni nemate, tak si ji mate odpustit.
Blbym primerem -- take nenabehnete do pujcovny luxusnich aut a nepujcite si bez placeni drahe audi, ktere tam uz rok bez povsimnuti stoji a zda se, ze dalsich par let stat bude.
"A co se týče filmů a hudby, tak ty zákoník ČR dovoluje kopírovat zdarma, takže pohoda :-))"
No jasně, že místo za hru jsem to utratil za např. kalhoty nebo jídlo nebo něco takovýho... Protože to jsou věci, bez kterých se prostě žít nedá - těžko můžete půl roku nejíst nebo chodit po ulici nahej... Ale hra taková nutnost není, to snad musí uznat každej :-)
Pravidlo, které platí v každém oboru a při každé činnosti a ani "ekonomičtí experti" se svými tituly to nemůžou zpochybnit je: Pokud je nějaký produkt prodělečný, JE NENI TO VINA ZAKAZNIKA, ALE LIDI PRACUJICI S TIM PRODUKTEM!!!
Takže buď IS udělala chybu, nebo špatný distributor, ale není to rozhodně chyba zákazníků - i těch potencionálních...
A nechci Vám do toho kecat, ale podle mě je teda lepší získat od těch "pirátů" alespoň nějaké peníze než je prohlásit za ty špatné a hledat řešení tam, kde ho hledá BSA a podobné organizace...
Řešení bych viděl v systému, kde by se software sociálním skupinám nebo studentům prodával s určitou slevou - např. klidně i 80% :-)) Já vím, zase tady budou námitky, ale jestli by někdo přišel do obchodu a doložil, že je nemajetný a na základě toho dostal 80% slevu a za produkt zaplatil 20%, tak není to lepší, než když takový člověk (protože na to zkrátka nemá) si to buď zkopíruje a nebo nekoupí vůbec - obě skupiny lidí jsou přibližně stejně velké, ale výsledek je pro firmu, která to prodává stejný...
Klidně mě označte za blbce atd. ale podle mě je lepší získat alespoň 20% ceny + spokojeného zákazníka, který díky kladnému naledění až bude v lepší situaci bude za pár let kupovat za 100% ceny než nezískat nic a mít uživatele s averzí, který si na kopírování zvykne a později je ho už velmi těžké získat, jednak kvůli jeho dlouholeté averzi k softwarovým firmám, díky jejich cenové politice a jednak kvůli tomu, že za třeba i celý život nepoznal nic jiného a kopírování se pro něj stalo samozřejmostí...
To ovšem já neovlivním a je mi to vcelku jendo, od Mafie mě žádná hra už nebaví a už jsem z toho v podstatě "vyrostl", teď dělám něco jako takové podnikání a tak kancelářský software + OS je skvělý zdarma - např. OpenOffice, bezvadný soft!
A co se týče filmů a hudby, tak ty zákoník ČR dovoluje kopírovat zdarma, takže pohoda :-))
Dělejte si tedy co chcete, ale pokud budete mít nadále takové ceny, tak ode mě neuvidíte ani korunu... :-))
Stejně tak ceny např. M$, nemyslím, že jeho produkty jsou tak kvalitní, aby si mohl dovolit ceny jaké má, zvlášť když to srovnám s kvalitou konkurečních produktů, které jsou většinou levnější a mnohdy dokonce zcela zdarma...
hmm, vam asi uslo, ze ten "-nactilety ekonom" o hry zaujem ma, no ked dospie, tak ho viac bude zaujimat ako splacat hypoteku a nie hranie zbytocnych hier ...
Tohle jsou taky kecy. Kdyby vyrobce prodaval primo bez prostredniku, muze prodavat klidne za 1/10 soucasne ceny. Zisk by me +- totozny jako ted. Pri dnesni penetraci netu v cilovych statech nevidim vubec zadny problem. Zamo ze klidne muze byt zaroven krabicova verze, prislusne zaplacena.
No, takovych her, kde by "kompletni ceska lokalizace" (zdravime CZ distributory) byla vcetne namluveni je opravdu minimum. Navic jsem mel tu cest slyset amaterskou lokalizaci jedne nejmenovane hry a muzu rict, ze byla mnohem lepsi a zabavnejsi, nez tak "profi". Delalo to par kamosu doma s pomoci normalniho PC a mikrofonu.
Ostatne prikladem budiz trebas preklad Harryho Pottera, ten amatersky samo neni dokonaly, na druhou stranu, prvni verze byly hotove uz 2dny po te co vysel. Nemam pocit, ze by profesional potreboval vic nez mesic.
> nemám nějakých těch 1000Kč nebo 1500Kč (když byla nová),
> abych to za ni dal - prostě NEMAM, tak je dat nemůžu i
> kdybych milionkrat chtěl... a kdybych si ji nezkopiroval,
> tak bych si ji nezahral vubec, no... ale opravdu dokud
> studuju, tak nemam prachy a jestli si koupim boty,
> kalhoty nebo celkem takovou "zbytecnost" jako je PC hra,
> bych rekl, ze je celkem jasna volba...
> takže ode mě můžete maximálně dostat nějakých 50Kč nebo
> úplně při nejlepší snaze za hru 100Kč
Hm... Bud si kupujete boty/kalhoty za 50Kc nebo kecate, protoze jste 1000Kc mel, ale misto za hru jste je utratil za kalhoty.
> A to, ze Vas vstup na cesky trh byl neziskovy, spise
> prodelecny je podle me spatnou cenovou politikou - která
> je u her vůbec špatná...
A, dalsi -nactilety ekonomicky expert :-) Mozna az dospejete, tak pochopite, ze ty reci "kdyby to bylo levnejsi, tak bych si to kupoval" jsou jen pokrytecke kecy. Spousta lidi bude hry krast i kdyz budou stat 100Kc (a bude rikat "jo kdyby stala 10Kc, to bych si koupil, ale 100Kc je moc...). Pocet kupcu samozrejme stoupne, ale rozhodne ne o tolik, aby se to vyplatilo. Soucasna cena je z hlediska maximalizace zisku optimalni, jinak by byla jina.
Jinak tedy to vydani ceske verze bylo spis vlastenectvi, nez pokus o vstup na (prtavy a nevyznamny) cesky trh.
Kvůli lidem jako já??? No já nevím, ale já prostě, když Mafia vyšla, nakonec ani teď, nemám nějakých těch 1000Kč nebo 1500Kč (když byla nová), abych to za ni dal - prostě NEMAM, tak je dat nemůžu i kdybych milionkrat chtěl... a kdybych si ji nezkopiroval, tak bych si ji nezahral vubec, no... ale opravdu dokud studuju, tak nemam prachy a jestli si koupim boty, kalhoty nebo celkem takovou "zbytecnost" jako je PC hra, bych rekl, ze je celkem jasna volba... A takovych lidí jsou statisíce... takže ode mě můžete maximálně dostat nějakých 50Kč nebo úplně při nejlepší snaze za hru 100Kč (ale to už fakt musí být pecka, co se kupuje jednou za 3 roky!), ale prostě víc ne... Není to zkrátka fyzicky možný...
Takže kdyby si ji nikdo nezkopíroval, ale taky ani nikdo z těch lidí, co ji normálně měli zkopírovanou, nekoupil, byla by na tom Illusion Softworks podle mě úplně stejně - možná ještě huř, protože by chyběly ty uživatelské recenze - já takhle můžu říct "Ano, hrál jsem - skvěle uděláno, nemá to chybu, je to originální, vřele doporučuju!" kdežto tak, bych pouze říkal "Mafia? Co to je? Na hry nemám peníze...", ale těch 1000Kč by jste prostě ode mě a lidí jako já stejně neviděli...
A to, ze Vas vstup na cesky trh byl neziskovy, spise prodelecny je podle me spatnou cenovou politikou - která je u her vůbec špatná...
Produkt pro cílovou skupinu nějakých 10-25 let, prostě nemůže mít takové ceny a nelze se pak divit výsledkům...
Je to stejně špatný marketingový tah, jako udělalo, myslím Wolvo, že nabízelo auto za 10 mil. Kč v běžných reklamách v TV - přitom penetrace petencionálních klientů v řadách diváků takové reklamy je zcela zanedbatelná oproti nákladům na takovou reklamu...
Nehledě na to, že ceny her neodpovídají poměrem cena/množství zábavy - někteří tu argumentují tím, že když jdu do kina, tak dám 100Kč a jsou to cca 2 hodiny dobrí zábavy... jenomže hry jsou jen SW obsah - počítač musím mít svůj pokoj taky, takže bych to spíš přirovnal k tomu, když si půjčím film a tam to je cca 25Kč/2 hodiny zábavy - takže pokud dám za hru 1000Kč, měla by mít minimálně 40 hodin velmi dobré zábavy :-) Hry, které někdo prodává za 1500Kč a po 30ti hodinách je hotovo... tak to je zlodějina... Přitom, nechci nikoho urazit, ale natočit dobrý film je daleko nákladnější než udělat dobrou hru... Tak nevím, proč jsou pak filmy většinou i levnější než hry!!!
ja hry nekupujem preto, pretoze hra ktora by sa mi aj pacila (spomenute GTA alebo Starcraft) jednoducho pre platformu ktoru pouzivam nie je k dispozicii.
a kvoli hram si instalovat dva giga virusov z redmondu nemienim (a nechce sa mi ani kupovat ps2)
kupil som si v zivote dve hry ... diablo ii a homm iii
pretoze som ich hral piratske verzie na piratskych windoze a hry ma zaujali.
(windoze som si nekupil, tie ma teda vonkoncom nezaujali)
To je snadne, tak to do CZ prevede nekdo amatersky. Jinak to ze tvurci vydelaji prd, za to si mohou min z 50% sami, protoze nechaji vse sezrat distributora. Viz Valve, kteri to vyresili tak, ze to prodavaji sami => vypadnou vsechny ty mezikusy.
Jinak souhlas, taky nejsem ochoten za den az dva zabavy zaplatit 1500 + elektrina + samo pomerna cast ceny HW. Kde jsou ty casy, ze se jem hru hral klidne 14 dnu nez jsem ji dohral. A pak jsem ji hral jeste nekolikrat, protoze jsem chtel vyzkouset i dalsi cesty (viz Fallout 1+2). Obe tyto hry jsem si koupil, presne jak pise autor, po dohrani.
Uplne stejne to delam s filmem, zkouknu jej doma a teprve v okamziku kdy dojdu k zaveru ze stoji za podivani na nej jdu do kina.
A) vim do ceho jdu a muzu si to vychutnat.
B) vim ze nebudu po odchodu z kina rict "to byla zase hovadina, jen vyhozeny penize".
Asi pres rok jsem delal pro Illusion Softworks - tvurce Mafie. Jeji ceska verze byla vicemene neziskova, spis prodelecna. A prave diky lidem jako vyse prispivajici mlady muz uz Illusion dalsi hry v cestine nebude... Takze asi tolik k tem nenazranym tvurcum her.
Pravda...
Dokázat se to nedá...
Měla by ale dávat cenu na MC = MR...
Pak by cena spadla na našem trhu tak na 600 za novinku...
Prodalo by se víc ( dejme tomu tak 4x)
V součtu by si asi moc nepomohly ale pomohlo by tu obrazu republiky... A jejich prodejnosti...
Jenomze ono se nevi jak se zmeni poptavka po zmene ceny. Firmy se snazi hledat ten optimalni bod, pri kterem je maximalni zisk. Zalezi na elasticite poptavky jak moc stoupne nakup po snizeni ceny. A ty nemas jak dokazat, ze stoupne vic, nez je ztrata zpusobena slevou.
Ty jsi ale naivka. 50 Kč za hru? :-) To by nepokrylo ani náklady na distribuci!
Že jsi v 15 zjistil, že se za hry má platit, mě nepřekvapuje. Spíš mě překvapuje, že jsi tak malý hrál tolik her.
Jinak nebudu dělat svatého, viděl jsem to podobně jako ty, ale teď hraju jen jednu hru (Starcarft) a tu jsem si koupil za 600 v nějaké akci v JRC. A proč? Protože mají vymakaný systém ochrany před kopírováním. Kopii si uděláš v pohodě, ale nezahraješ si po netu. Takže z tohoto pohledu chápu investice do ochran proti kopírování, protože znám už dost lidí, kteří si hru akonec koupili, když na ni nemohli sehnat crack.
S první hrou jsem se setkal někdy v roce cca 1990 - Prince Of Persia a to mi bylo nějakých 5 let. Hry, ale hlavně počítače se mi v té době ohromě zalíbily a chtěl jsem se toho s nimi naučit co možná nejvíc, to mi ale komplikovala skutečnost, že neumím číst ani psát :-))) I tak jsem ale uměl spouštět různé programy a alespoň základně s nimi pracovat, základní práce s DOSovským managerem atd. - prostě jsem si všechno musel pamatovat vizuálně :-))
Opravdový průlom nastal až v 7mi letech, kdy jsem nastoupil do školy a naučil se číst... Protože v té době nový model PC byla záležitost, která se dala počítat na stovky tisíc Kč, ani nemělo cenu, abych rodiče ukecával o komp :-)) Tak jsem to ukecal aspoň na to, abych mohl chodit do IT kroužku - vynikající věc :-)) Bylo to několikrát týdně a platilo jednoduchý pravidlo - půlka času něco kontruktivního (např. jedenoduché programování atd.) a druhá půlka času pařba her!
V v roce 95 se mi splnil velkej sen - naši si pořídili 486DX2 80Mhz, 8MB RAM, 420MB HDD... + tiskárnu a 14" barevnej monitor.
Takže od té doby jsem si začal shánet hry přes kamarády, přes správce sítě u taty v práci, přes spolužáky to moc nešlo, protože v té době měl z naší školy doma PC jen jeden kluk a to ještě o nějakej ten rok později než já...
Hry a vůbec všechen software jsem si kopíroval a věděl jsem sice, že se to prodává i v obchodech, ale o tom jsem si myslel, že je to jen pro "počítačově podřadný lidi", co si to nedovedou sehnat jinak... že je kopírování nelegální a dokonce trestně postižitelné jsem se dozvěděl až někdy v roce 2000 možná až 2001... Do té doby jsem ani neměl potuchy o něčem takovým...
Jinak teď mi je 20 a hry už mě moc neberou (i když občas si trochu něco zahraju), ale můžu s klidným svědomím prohlásit, že za celý život jsem prostě ani jednou nešel do obchodu a nekoupil si tam nějakou hru, hudební CD, DVD s filmem nebo nějaký software...
Cena mi prostě přijde předražená a to hodně navíc jsou to takové částky, na které prostě já, jako student, nemám... Navíc mi to přijde i neúměrné - spoustu her, hraju tak, že si je stáhnu nebo někde seženu a hraju to dvě hodiny, hodinu a prohlásím to za pěknou kravinu a smažu... - při dnešních cenách by mě taková hodinka vyšla na 500Kč... Jidiné tři hry jsem za celý život dohrál až do konce: Prince Of Persia, DoomII a Mafia
Já bych tu cenu viděl tak na 50Kč/kus a to maximálně. Pak by si to kupoval skoro každý a výrobci by na tom ještě víc vydělali - rozhodně lepší když to stojí 50 a koupí si to 100 lidí, než když to stojí 2000Kč a z toho sta si to koupí jeden...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).