Na rozjezdu prodeje e-booků je jasně vidět, že lidé se nikdy nepoučí a stále dokola opakují stejné chyby. Kšefty s autorskými právy se očividně vymykají jakýmkoliv pravidlům trhu. Neumím si představit jinou oblast lidské činnosti, kde očividně existuje poptávka, ale nabídka nepřichází. A pokud ano, pak za zcela nepřijatelných podmínek pro zákazníka. To je pochopitelně způsobeno absolutním monopolem v této oblasti, který je místo jeho omezování stále posilován.
Pan Hlavenka říká, že se rozšíření MP3 přehrávačů nezpůsobilo masové nakupování digitální hudby. Jak by také mohlo, vždyť není kde a co. Sice tu máme i-legalne.cz, které dokonce nedávno začalo konečně prodávat bez DRM, ale jejich cenová nabídka je zcela nekonkurenceschopná proti klasickému prodeji, nebo prodeji v zahraničí (viz můj článek zde).
Problém samozřejmě není v prodejcích, jak je ostatně zmíněno, ale u vydavatelů. Ti absolutně nemají zájem vzdávat se "svého jistého", ale bohužel absolutně nechápou, že takto to nefunguje a pokud nebudou chtít jít s proudem, tak je nakonec smete a nepomůže jim ani lobbing za ACTA a podobné zločinecké dohody.
Argumenty? A proti čemu? Trh je tvořen nabídkou a poptávkou, které se snaží být ideálně v rovnováze. Pokud nabídka převyšuje poptávku, cena klesá, pokud je to opačně, cena stoupá. Každá firma hledá výkleky na segmentovaném trhu, kde by se nejlépe uplatnila a vydělala. Pokud toto nefunguje, nemá to nic společného s tím jestli prodáváte brambory, suché z nosu nebo muziku, nebo jestli chce někdo něco zadarmo. Svědčí to pouze o narušení trhu, nejspíše monopolem.
Liší, to je obecná pravda. Prodej aut se také liší od prodeje nemovitostí.
Jedno však mají společné, pokud chci prodávat a vydělávat musím nabídnout to o co je zájem za cenu kterou zákazník přijme.
DVD po 5 letech za 50,- je totožný produkt s tím původním DVD za 300-500,- prodávaným rok po premiéře.
Ebook není totožný produkt jako papírová knha, jsou u něj výrazně menší náklady na výrobu i distribuci.
Jeho vytvoření v zásadě dnes zvládne i sám autor na tomtéž počítači, kde knihu píše, nakladatel se zde začíná stávat postradatelným (i když mnozí autoři jej jistě rádi využijí i pro převod autorského textu do kvalitního ebooku).
No a proč ne? Dovolím si říct, že více než 5 let po prvním vydání jsem četl tak 80, možná i 90% knih...
Mít to aktuálně "hned" je podstatné pro pár bestsellerů, kdy lidí šílí po tom, aby měli "hned" nového Harryho Pottera, ale naprostá většina knih si vedle toho klidně žije svým životem, který zdaleka tak vyhrocený není.
Varianta, kdy bude "bestseller" jako ebook nabízený za relativně velkou cenu, podobnou jako u papíru a třeba i s DRM, ale třeba po třech letech se DRM odstraní a cena klesne na méně než polovinu, by vůbec nemusela představovat špatný obchodní model.
To říkali o DVD taky. A současný stav? Při dostatečné penetraci přehrávačů v populaci (DVD má dnes kdekdo) si tu placku koupí prakticky každý. Je lepší prodat pár stovek kusů po pětistovce, nebo pár desítek tisíc kusů po padesátikoruně?
S knihami to nutně dopadne stejně. Jakmile bude čtečka stejně běžnou součástí domácnosti, jako je dnes DVD, dočkáme se i superlevných e-knih.
Naprosto přesně jste to trefil. Ve všech ostatních oblastech obchodu se prodejci můžou roztrhat, aby zhýčkanému zákazníkovi přinesli až pod nos co si jen zamane, ale u autorské tvorby to z nějakého záhadného důvodu takto nefunguje.
MOc pekne jste to napsal ...
Proc prodavat knihu za 30Kc, bez DRM, kdyz muzete otravovat zakazniky s tim, ze zaplati 100Kc a jeste budou resit, jestli maji M$.
Pokud vim, dokud tu nebyly DVD za 30,- vsichni rikali, to nikdo nekoupi, bude se kopirovat, a jak si nahrabali ... ano, boom je pryc, ale prodat tolik titulu na starem formatu=DVD, ktere by si lide stejne stahli nebo pockali na TV, to se opakovat dlouho nebude.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).