Vlákno názorů k článku Pokud Google vypne náhledy článků, vydavatelé s tím nic nenadělají, říká právník Kučera od Robin77 - Cele je to podle me nenazranost vydavatelu. Vydavatele...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 28. 11. 2022 12:18

    Robin77

    Cele je to podle me nenazranost vydavatelu. Vydavatele maji na svych strankach reklamu, vsude tuny reklamy, presto jim je to malo. Staci se podivat treba na https://finstat.sk/51904446 a cloveku je jasne ze reklama neni spatny byznis. Google ma samozrejme v naproste vetsine pripadu provizi z reklamy. A Google je ve spouste pripadu ten kdo privede ctenare, dalsi zakazniky pro reklamu. Ne toho ctenare, ktery si kazde rano otevre svou oblibenou stranku, ale ctenare ktery neco hleda a jako vysledek dostane odkaz na konkretni clanek. Kdo ridi media ma moc takze proc to jeste trochu nepodojit.
    Absurdni veci je, ze ten navrh pocita s tim ze jestli se ti dva nedomluvi tak nejakou castku si vycuca z prstu Ministerstvo kultury a stat vam bere moznost branit se u spravniho soudu ale absurdne vam rika at se soudite navzajem.

  • 28. 11. 2022 13:41

    Michal Kubeček

    Ještě šílenější je ovšem ta část, kberá by Googlu (a dalším) vzala i tu (zdánlivě?) samozřejmou svobodu rozhodnout se, že určité podmínky jsou pro něj nepřijatelné a že tedy ty náhledy u daného vydavatele, u nějž by se nepodařilo vyjednat (pro ně) přijatelné podmínky, náhledy zobrazovat nebude. To už je taková úroveň absurdity, že nad tím zůstává rozum stát.

  • 28. 11. 2022 21:41

    L.

    Mě zase zůstává rozum stát nad tím, že někdo může být tak slepý k faktu, že Google má dominantní postavení a tudíž mluvit o nějaké "svobodě se dohodnout" je nonsens.

  • 28. 11. 2022 21:49

    Robin77

    Vsichni vi, ze Google ma dominantni postaveni. Proc ale ma google sponzorovat byznis nekoho jineho? Ja bych treba i pochopil kdyby google diky dominantnimu postaveni musel platit v kazdem state z prijmu vyssi dane ale tohle nema s danema nic spolecneho, tohle jsou platby soukromym spolecnostem.

  • 28. 11. 2022 22:36

    Michal Kubeček

    Nepsal jsem o "svobodě se dohodnout", ale "svobodě rozhodnout se" - a i to především z druhé strany. Ale i z pohledu vydavatele tam svoboda je: buď chce, aby Google náhledy poskytoval nebo nechce. Jenže tady máme situaci, kdy vydavatel na jedné straně moc dobře ví, že ty náhledy chce, protože jsou pro něj výhodné, ale přesto má pocit, že by mu Google za ně měl platit. A teď se vydavatelům podařilo vylobbovat absurdní (zatím) návrh, podle kterého by se (1) Googlu nařídilo, že platit musí, (2) když se vydavateli nebude zdát dohodnutá cena, ministerstvo cenu nařídí direktivně a, co je nejhorší, (3) ministerstvo v případě potřeby Googlu nařídí, že nemá ani tu poslední svobodu říct "za těchto podmínek nám to za to nestojí, jdeme od toho", ale že náhledy zobrazovat (a platit za ně) musí a basta. Já tedy nejsem ani zdaleka nějaký zastánce "trhu bez přívlastků" a divokého kapitalismu ve stylu 19. století a občasnou regulaci považuji za nutnou, ale tohle je i na mne trochu silná káva.

  • 29. 11. 2022 6:46

    L.

    > Ale i z pohledu vydavatele tam svoboda je: buď chce, aby Google náhledy poskytoval nebo nechce.

    Aha, takže když vám někdo nabídne ať se rozhodnete, jestli vám má uříznout ruku nebo vypíchnout oko, tak je to v pořádku, protože máte svobodu se rozhodnout mezi těmito dvěma možnostmi?

    Svoboda by byla, kdyby se mohl vydavatel svobodně rozhodnout, že cenové podmínky Google jsou pro něj nepřijatelné a proto mu svůj obsah neposkytne, ale poskytne je vyhledávači X, Y, nebo Z, který nabídne podmínky lepší. Jenže tuhle svobodu rozhodování nemá, protože Google nemá reálnou konkurenci, takže vydavatel může buď přijmout diktát Google, nebo to zabalit.

    Já jsem pravičák a považuji volný trh za skoro dokonalý nástroj k určení ceny. Ale tady žádný volný trh není a tržní mechanismy nefungují. Tedy považuji za akceptovatelné, když cenu obchodu urči nějaký arbitr. A Google samozřejmě musí mít povinnost tu cenu akceptovat, jinak nerozbijeme ten mechanismus dominance, kdy si Google odmítnutím obchodu trestá ty, kteří se odmítli podvolit jeho diktátu a "kazí ceny", i když by obchod sám o sobě byl ekonomicky smysluplný.

  • 29. 11. 2022 8:08

    Michal Kubeček

    Svoboda by byla, kdyby se mohl vydavatel svobodně rozhodnout, že cenové podmínky Google jsou pro něj nepřijatelné a proto mu svůj obsah neposkytne, ale poskytne je vyhledávači X, Y, nebo Z, který nabídne podmínky lepší. Jenže tuhle svobodu rozhodování nemá, protože Google nemá reálnou konkurenci, takže vydavatel může buď přijmout diktát Google, nebo to zabalit.

    Ale to je demagogie, vydavatel pořád má svobodu rozhodnout se, jestli chce, aby Google zobrazoval i náhledy, nebo jestli má zobrazovat jen samotné odkazy. Vydavatelé si ale vzali do hlavy, že Google by měl mít povinnost zobrazovat náhledy za podmínek, které mu budou nadiktovány a do kterých nebude mít co mluvit. A chtějí mu nadiktovat, že nebude mít ani tu elementární svobodu říct: "Tohle je pro nás nevýhodné, to raději náhledy zobrazovat nebudeme." A vy to vehementně obhajujete.

    A Google samozřejmě musí mít povinnost tu cenu akceptovat, jinak nerozbijeme ten mechanismus dominance, kdy si Google odmítnutím obchodu trestá ty, kteří se odmítli podvolit jeho diktátu a "kazí ceny", i když by obchod sám o sobě byl ekonomicky smysluplný.

    Byl bych ochoten akceptovat, že regulátor může určit "správnou" cenu. Ale nemůže přikázat jedné straně, že je povinna tu cenu akceptovat a obchod musí uzavřít, i když jsou pro ni podmínky nevýhodné a nevyplatí se jí to. To je absurdní a šlo by to daleko za hranice přijatelné regulace.

  • 30. 11. 2022 8:29

    sax

    Je pravda, že kdyby se dopředu stanovila nějaká minimální cena, bylo by to mnohem jednodušší řešení. Nedokážu si moc představit, že by ministerstvo stanovovalo různé ceny pro různé vydavatele (na základě čeho by se odměny lišily?) Resp. představit si to umím, ale smrdí to korupcí.

  • 30. 11. 2022 10:19

    Michal Kubeček

    Nedokážu si moc představit, že by ministerstvo stanovovalo různé ceny pro různé vydavatele (na základě čeho by se odměny lišily?) Resp. představit si to umím, ale smrdí to korupcí.

    Pokud už přistoupíme na předpoklad, že se za ty digesty vůbec má platit (což není zdaleka automatické), pak je IMHO logické, aby cena byla různá podle zdroje. Přeci jen velké noviny nebo web s full time novináři mají obecně obecně hodnotnější články než projekt, který je spíš blog nějakého grafomana nebo konspiračního teoretika. V normálním tržním prostředí by ta cena byla výsledkem dohody, se kterou budou souhlasit obě strany - a pokud se na takové ceně nedohodnou, tak se holt nic zobrazovat nebude. Ale aby takovou "tržní" cenu mělo určovat ministerstvo, tak to souhlasím, že to si dost dobře představit nedokážu.

  • 30. 11. 2022 11:22

    sax

    No ale jak chcete měřit to "hodnotnější"? Pokud by to mělo být aspoň trochu objektivní, tak nejspíš přes náklady. Takže přijde Venca se svým foto blogískem, řekne, že si koupil drahý foťák a že prostě má na každý článek vysoké náklady. A Google plať.

    Nebo měřit hodnotu přes návštěvnost? To asi také není to správné měřítko. To akorát bude podporovat clickbaity a ty grafomany.

    A také to lze brát z druhé strany - úředník na ministerstvu nemá dané médium rád, tak mu přizná minimální odměnu. A nebo taky Google úředníkovi zaplatí dovolenou, aby ho moc nedojil.

    Ať na to koukám z kterékoliv strany, ministerstvu to dává příliš velký vliv, který by mít IMHO nemělo.

  • 30. 11. 2022 12:04

    Michal Kubeček

    No ale jak chcete měřit to "hodnotnější"?

    Nechci a naprosto souhlasím, že je nesmysl, aby to určoval někdo na ministerstvu. Podle mne existuje jediný funkční způsob: Google má svou představu, kolik je maximálně ochoten zaplatit, vydavatel má svou představu, kolik je pro něj minimálně přijatelné. Když bude to první číslo větší než druhé, fajn, není problém se dohodnout. Když to bude naopak, cena přijatelná pro obě strany neexistuje, nikdo nebude nikomu nic platit a budou se zobrazovat jen odkazy.

    Podle mne je ale základní chyba už úplně na začátku. To, že Google má za zobrazování náhledů platit vydavatelům, vychází z předpokladu, že vydavatelé tím poskytují Googlu něco co potřebuje (nebo aspoň chce) a oni mu to nechtějí dát, pokud za to nezaplatí. Tomu bych ještě rozuměl. Ale když dojde na možnost, že by Google náhledy nezobrazoval a nemusel tedy platit, zastánci toho nesmyslu najednou otočí a začnou brečet, jak ten zlý dominantní Google zneužívá svého postavení a utiskuje nešťastné vydavatele, kteří naprosto nutně potřebují, aby Google ty náhledy zobrazoval. Takže vydavatel od Googlu něco potřebuje a Google by mu za to měl platit, není to postavené na hlavu?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).