Vlákno názorů k článku Pomůže vám komunita? od smudla - Mozna, ze kdyz ti zkusenejsi kolega vysvetli, ze...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 1. 2006 23:45

    smudla (neregistrovaný)
    Mozna, ze kdyz ti zkusenejsi kolega vysvetli, ze mas nejdriv hledat, tak se ti skutecne snazi pomoc. Nejlepsi je totiz samostatny uzivatel, ktery se pta az kdyz skutecne nevi a udelal vse pro to aby problem vyresil svepomoci.

    Vis jak je tezke udrzet uroven diskuzniho fora? Skutecnych odborniku je par, ale lamek jsou tisice. Pokud by se lamky nevzdelavaly, tak odbornici budou znechuceni porad temi samimi dotazy a radeji pujdou jinam. No a forum umre.
  • 10. 1. 2006 23:31

    Aleš (neregistrovaný)
    Už tady vyjádřil svůj názor kdekdo, takže se také přidám. Jsem pevně přesvědčen, že v článku nastíněné téma o pomoci vždycky závisí jen a pouze na lidech. Můžete se sebevíc snažit a sebepečlivěji hledat, formulovat dotaz atd., stejně se často najde někdo, kdo vás "vyřve"; na druhou stranu existují jedinci, kteří se snaží pomoci i v případě arogantních dotazů "Nejde mi XYZ, poraďte a dělejte!!!".

    Mé osobní zkušenosti s komunitou (myslím tím teď přispěvatele do různých fór o Linuxu) jsou nepříliš početné, ale bude jich přibývat, protože postupně doma i ve firmičce, kde pracuji, zavádím Linux. Zkušenosti mám prozatím dobré, stěžovat si můžu snad jen na dvě věci.

    1.) Vadí mi, když mi zkušenější "kolega" raději na 5 řádcích vysvětlí, že jsem blbec, protože tato otázka už byla kdysi kdesi uspokojivě zodpovězena a že když jsem tu odpověď nedokázal najít, mám se zakopat pod zem, vrátit se k Windows atd., atd., místo toho, aby mi 3 slovy vypsal příkaz, který potřebuji. Rozumějte, já chápu, že člověka znechutí a vyčerpává, když stále zodpovídá tytéž dotazy. Ale - pokud nemám chuť nebo čas odpovídat, tak otázku přejdu a nechám odpovědět někoho jiného. Když mám čas na napsání litanie o tuposti tazatele, snad by bylo lepší ho využít ke konstruktivní odpovědi.

    2.) Skutečně tady vnímám jakési pokusy o elitářství a neochotu, pramenící patrně ze sobeckosti. Asi podle vzorce - měl jsem problém X a jeho řešením jsem strávil 3 dny a 3 noci. Nakonec jsem jej vyřešil. Pak se někdo na fóru zeptá na řešení téhož a ve mně zahlodá červík - když já se tak dlouho namáhal, potil krev a prostudoval metrák literatury, proč by se měl řešení někdo druhý dozvědět za 5 vteřin?! A odpovím mu ve smyslu RTFM, STFW atp. Přitom IMHO právě toto je jedním ze základních principů těchto fór a komunity. Ušetřit druhým práci a popostrčit je dopředu. Kdybychom každý sám pro sebe měli (nemám teď na mysli oblast IT) objevovat vše dávno objevené, byli bychom pořád v jeskyních. Zkuste si představit, že by každý z velkých vědců, objevitelů, vynálezců a myslitelů řekl - věnoval jsem tomu půl života, tak, milánkové, nepočítejte s tím, že vám to prozradím. Hezky se namáhejte sami...

    Ale zdůrazňuji ještě jednou, vše záleží na lidech a chci vyjádřit obrovský dík mnoha lidem, kteří ve svém volném čase nezištně zasvěcují ty méně zkušené do tajů Linuxu a čehokoli jiného a trpělivě vysvětlují stále totéž.
  • 11. 1. 2006 17:32

    Honza (neregistrovaný)
    Šlo mi spíš o to, když někdo místo "Odpověď je XYZ, máš to v příručce A na straně B, příště se víc snaž, než budeš psát do fóra" odpoví sáhodlouhým povídáním o tom, jak jsem neschopný a zároveň mě ani maličko nenavede správným směrem. To je podle mého skutečně jen ventilování špatné nálady a/nebo projevování nadřazenosti nad začátečníky.
    Prosimvas reknete mi, kolik takovych prispevku jste uz videl? Bezte se podivat na nejake normalni forum (ne na bulvar typu Zive.cz) - treba na forum abclinuxu - kolik jich tam najdete? Jestlipak jich bude alespon 5 procent? Vite, cely tenhle clanek a spousta tohohle narikani nad tim, jak chudackum, kteri neco nevi, nikdo nepomuze, mi pripada jako krecovite hledani problemu tam kde zadny neni. Skutecnost je takova, ze nejake vecne odpovedi se vetsinou dostane i tem, kteri jsou natolik lini, se se ani nenamahaji pouzit prohledavani fora a podivat se, jestli stejny dotaz nebyl zodpovezen na predesle strane.
  • 11. 1. 2006 12:06

    miso (neregistrovaný)
    Přitom IMHO právě toto je jedním ze základních principů těchto fór a komunity. Ušetřit druhým práci a popostrčit je dopředu.

    Podla mna zmyslom fora je vybudovat znalostnu bazu problem-riesenie.
  • 15. 1. 2006 1:31

    xkesh (neregistrovaný)
    "1.) Vadí mi, když mi zkušenější "kolega" raději na 5 řádcích vysvětlí, že jsem blbec, protože tato otázka už byla kdysi kdesi uspokojivě zodpovězena a že když jsem tu odpověď nedokázal najít, mám se zakopat pod zem, vrátit se k Windows atd., atd., místo toho, aby mi 3 slovy vypsal příkaz, který potřebuji. "

    Ponekud se pletete v tom, ze obycejne staci vypsat reseni tremi slovy, ktere si nekdo vysype z rukavu.

    Obecnou radu muzete totiz napsat hned, ale kdyz chcete napsat radu konkretni (byt trivialni), je obycejne treba ji jeste overit, premyslet o tom, jestli skutecne resi tazateluv problem, jestli mate dost podkladu k reseni... jinymi slovy:

    dobra, vystizna a kvalitni odpoved je prace na docela hodne casu a vyzaduje nemale intelektualni usili, i kdyz nebo tim spis, kdyz je nakonec jen tremi slovy.

    Obvykle ma v takovem pripade tazatel docela velke stesti, ze narazi na nekoho, kdo prave resil stejny problem a jeste si to pamatuje, nebo na ochotneho "mistra", kteremu neni zatezko z nejakeho duvodu se s nim o sve mimoradne znalosti podelit (a jeste je podeprit tim, ze si reseni overi osobne).

    Obecnejsi odpovedi take orientujici tazatele spravnym smerem maji k tomu vsemu vychovnejsi charakter: je to pomoc k vlastni pomoci a de facto udrzovani "komunity" a ne dvou taboru, na jedne strane poskytujici zadarmo a ve volnem case helpdesk a na druhe strane cekajici pecene holuby bez prace a primo do huby.

    PS. Clanek vyse je podradna slohovka, vhodna mozna tak nekam do nekvalitniho blogu nebo jako provokace (s cilem manipulovat neznale sugestivnimi formulacemi). Vyjadrovat se k nemu vic nema ani cenu, ani k sefredaktorovi, co neco takoveho dokaze prezentovat v radoby prestiznim mediu. Lupu normalne nectu a tenhle clanek, na ktery me privedly odkazy ("co vsechno je taky mozne"), je dalsim duvodem, proc to nebudu delat ani do budoucna.
  • 11. 1. 2006 12:20

    Aleš (neregistrovaný)
    Ale jistě, vím, že v prvé řadě je třeba hledat. Taky nemám rád ty uživatele, kteří se absolutně nenamáhají cokoli vyhledat a vymyslet svými silami a hned chtějí, aby jiný pracoval za ně a poskytl jim "instantní" řešení.

    Šlo mi spíš o to, když někdo místo "Odpověď je XYZ, máš to v příručce A na straně B, příště se víc snaž, než budeš psát do fóra" odpoví sáhodlouhým povídáním o tom, jak jsem neschopný a zároveň mě ani maličko nenavede správným směrem. To je podle mého skutečně jen ventilování špatné nálady a/nebo projevování nadřazenosti nad začátečníky.

    Jak těžké je udržet úroveň fóra, to opravdu nevím, ale rád věřím, že žádná legrace to není.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).