Nechápu co má autor proti spotům Atlasu. U jejich reklam jsem se dlouho tak nezasmál! Atlas chce také přichistat nový zpravodajský portál. A Pikant a Žena od Atlasu pravidelně převyšují návštěvnost Bleskově a Ženy od Centrumu. Tak nevím co se tady řeší o neuspěchu reklamní kampaně Atlasu.
Cílem reklamy přeci není pobavit, ale být účinnou. Autor v tomto a předchozím článku návštěvnost Pikantu a Ženy nezpochybňuje, ale ukazuje, že nikterak nesouvisí s reklamní kampaní. Pochopil jste vůbec, o čem tento článek pojednává?
Přesně tak, článek rozebírá efektivitu reklamních kampaní
obou portálů a je opravdu dobrý, nicméně se zmiňuje o
neefektivitě kreativních a "vtipných" reklammních spotů. Myslím si, že kreativní spoty, které vybočují z průměrnosti
a šedi klasických reklam jsou velmi účiné, ovšem zde existují jakási ale... Zaprvé jakýsi vtipný příběh odvádí naprosto pozornost od propagovaného
produktu. Zadruhé zdali se dají tyto spoty vůbec označit jako
vtipné a mimořádně kreativní, či pouze vyčnívají z podprůměrnosti českého reklamního prostředí.
Fakt je ten, že oba portály se v podstatě nikam nepohnuly a 30mega vyhodili jejich markeťáci v podstatě do kanálu.
Poslední otázkou zůstává, jestli neefektivita reklamní kampaně v TV je něčím neobvyklým, nebo jen poměrně dobře změřitelná response v podobě přírůstku návštěvníků stránek centra a atlasu nenahrává autorovi článku na smeč, který poukazuje na špatně investované prostředky.
Asi takhle: "Sobi" kampan Vodafonu asi znamen vsichni, ze? Je tak znama, ze hlaska z ni je bezne parafrazovana. Ale hadejte, kdo ziskal v predvanocnim obdobi (kdy reklama bezela) nejvice zakazniku? Ano, byl to T-Mobile...
Musím s vámi souhlasit, rozhodně nechci snižovat kvality výborného článku, který srovnává úspěšnost reklamních kampaní. Ono je to ovšem velice ošidné a autor se dostává na tenký led. budu mluvit pouze o atlasu a bylo by to na jiný článek. Podle mě sledovat úspěšnost reklamní kampaně tímto způsobem je ošidné a konstatovat vyhození 30 milionu do kanalu(viz prispevky) zavadějící.
Atlas se ocitl v takové situaci, kdy na sebe potreboval po letech pustu výrazně upozornit a to se mu určitě povedlo, dostal se do povědomí. Za jeho restartem je videt hodně práce i kdyz hodne práce je ještě čeká. Je nesmyslné opomíjet služby jako amapy,žena,pikant, měřit jejich úspěch jako výsledek kampaně je nemožné, na druhou stranu, kdo říká, že nepřilákála právě ona těmto službám tolik návštěvníků? Lidi se koukli na atlas, třeba i díky icq a našli tam prostě služby které je oslovili....
No, problémek je, že na vachrlaté výrazy typu "upozornit na sebe", "dostat do povědomí" se tato hra nehraje a už vůbec ne v řádech desítek milionů. Hraje se na zvýšení obchodního výkonu anebo na posílení/změnu charakteru značky (kampaně zaměřené na image).
Tohle pořádně není ani jedno. Někdo se na to ptal jinde (a já na to zapoměl odpovědět) - ale u TV kampaní nejsou velkou výjimkou ani 20-30 procentní nárůsty prodejů (záleží ovšem od produktu, u některých to prostě nejde).
A jestli tohle byl image, pak mi ta velká myšlenka unikla.
no neznam cisla, priznavam, ale neni to nahodou trosicku jinak? pokud se nepletu tm ma nejvice klientu, tudiz i nejvice doporuceni od znamych, protoze jak znamo volani v ramci jedne site je vyhodne, takze otazka zni kolik by bylo s reklamou a kolik bez ni a nikoliv kdo ziskal nejvice ? Ano muzete mit i pravdu, ale argumentaci je treba rozsirit.
Pozor - tudy právě vedou cesty do pekel. "Většina lidí" na e-mailu by musela být vidět. Ale počet uživatelů Aktuálně je proti mailu vyšší, atlasácký Pikant má dokonce bezmála trojnásobek uživatelů e-mailu...
Co se týká papírových časopisů je to zatím opravdu tak, ale navrch nakonec bude mít Internet. Naposled jsem někde četl, že ve Státech končí v papírové podobě Time. Za deset let to bude jinak zřejmě i u nás.
Takže já proti snaze portálů posilovat různé služby nic nemám. Mám výhrady k tomu, jak k tomu používají reklamu.
Naprosto souhlasím, propagace byla vzhledem k vynaloženým
finančním prostředkům téměř bez efektu. Za takový peníze se dá udělat opravdu viditelnější propagace. Zacílení na TV podle mě může být neefektivní z několika důvodů. Jakási sociodemografická rozplizlost může dle mého značně ovlivnit
výsledek kampaně. Internet i přes svou masovost využívá většina lidí pro email a to na freemailových portálech, jako jsou atlas a centrum. O tom, že nabízí tyto portály něco navíc
už se zajímá málokdo. Mapy a zmatečné katalogy firem už všichni znají a nic převratně nového se těchto portálech neobjevuje. Publicistika v podobě čtení pro ženy je chválihodná, ale každý si stále raději lehne s časopisem v tištěné podobě na pohovku a čte si a listuje dle potřeb snadno a rychle. Pakliže společnost např. propagující kávu
skutečně pocítí 20-30ti% nárůst prodeje, může za tím být fakt,
že takové pití kávy je ve skutečnosti stále daleko masovější, než pokročilé užívání internetu. Lidé o těchto portálech už zkrátka vědí a nečekají od nich nic nového.
Tohle je přesné. Ono u mobilů je to o něco složitější. Zatímco například v preferencích u mladých jednoznačně vede Vodafone a o zbylých operátorech si nemyslí nic hezkého, ve skutečnosti většinou používají buď TM nebo O2 - protože peněženky drží v rukách někdo úplně jiný...
Mimochodem, podíly na trhu jsou VF-TM-O2 v procentech přibližně 20-41-39. Takže na získání stejného počtu zákazníků stačí TM i poloviční poměrná úspěšnost akvizice proti VF. Jestliže tedy kampaň Vodafone zlepšila akvizici o 25%, T-Mobile na vyšší absolutní čísla může dokonce dosáhnout i když se proti loňsku jeho dynamika zhorší. Tempo nárůstu a absolutní výše akvizice jsou jabka a hrušky.
Tím spíš, že u produktů, které platí někdo jiný, se může stát i to, že mladí zatlačí (pod vlivem VF) na rodiče a ti jim koupí TM (protože s největší pravděpodobností mají právě tohoto operátora a nebudou přeci platit tarify do jiných sítí - když pominu možnosti jako jsou Partner a pod.)
Tak jsem si ta cisla nasel: TM 5 mil. zakazniku, za 4Q prirustek 226 tisic (+4.5%). Vodafone: 2.4 mil zakazniku, za 4Q prirustek 102 tisic (+4.3%).
Takze i relativni prirustek ma T-Mobile (o neco) vetsi a to i pres vynikajici sobi reklamu. Takze bych rekl, ze mam pravdu spis ja a reklama byla sice "vynikajici", ale realna ucinnost jen prumerna :-)
> Tím spíš, že u produktů, které platí někdo jiný, se může
> stát i to, že mladí zatlačí (pod vlivem VF) na rodiče...
A neni to presne totez, jako kdyz Centrum udela reklamu a lidi si pak rikaji, "Je, ten Seznam je super, ta jeho reklama s Bobikem je tak vtipna!"? Proste oba udelali reklamu, ktera byt vyborna, ve vysledku pomohla spis jejich konkurenci.
Nene, uččitě jsem nechtěl říct, že kreativní nebo vtipná reklama je na škodu. Je to spíše otázka priorit. Často se stává, že kreativita a ne účinnost je cílem.
Příklad z designu: někdo udělá ohromně kreativní tvar vysavače, akorát k výměně filtru bude třeba nářadí a k vypínači se nebude dát dostat...
Není zde žádná souvislost mezi mimořádnou kreativitou TV spotu a jeho účinností. Paradoxně, hodně často zde platí spíše nepřímá úměra. Mimořádně tvořivé a vtipné reklamy propadají poměrně často.
Když je ale koncept správný a klapne i ta kreativita a humor, pak ano: takovéto reklamy jsou schopné výrazně deklasovat všechny ostatní. Nestává se to ale často.