Minulý týden se na pět dní odmlčel jeden z nejstarších freemailů — POST.CZ. Ano, už zase. S freemaily je u nás kříž, podobné problémy tu a tam postihnou i MSN.Atlas, a tak se není co divit, že uživatelům služeb na celý život pomalu dochází trpělivost. Stabilnější konkurence si brousí drápy na zběhlé duše. Po zveřejnění krátké zprávy o výpadku POST.CZ se nám v redakci Lupy začaly scházet emaily naštvaných uživatelů. Většinou vyjadřovaly totéž, ale snad jen ten následující je publikovatelný:
S mailovou službou Post.cz mám opravdu kuriózní zážitky. Nastavil jsem si v mém účtu zasílání upozornění na novou příchozí poštu (zdálo se mi to jako dobrý nápad). Ale po několika upozorněních na novou poštu, její následné kontrole a ‚vyhození ze systému‘, že nemám oprávnění k přečtení MÉ VLASTNÍ!!! pošty jsem znechuceně svůj účet zrušil. Helpdesk po několika urgencích se neobtěžoval ani s mailem o potvrzení, že můj dotaz obdržel!" (Josef Vokněr)
Službu POST.CZ nyní provozuje Czech On Line a většina uživatelů si od přechodu pod nového provozovatele slibovala vyšší úroveň služeb, ale POST.CZ jakoby byl zakletý. Nejen, že se server v docela krátkých intervalech odmlčuje, ale když už běží, uživatelé mají mnohdy potíže přečíst si doručenou poštu. Většinou už se nediví tomu, že místo celé zprávy se dostanou jen k hlavičkám, že se přílohy rozpadnou do textového řetezce, ale helpdesk na udané adrese málokdy věnuje pozornost doručeným připomínkám. (Při telefonickém kontaktu vše probíhá, jak má.)
![]() |
Tento vzkaz jste mohli na adrese POST.CZ vidět minulý týden. |
Pokoušel jsem se celé pondělí z odpovědných osob vytáhnout informace o příčinách častých výpadků, ale vcelku neúspěšně. Když se nedávno dostal do podobných problémů server www.myrealbox.com, který je provozován firmou Novell, byli jeho uživatelé zpraveni vyčerpávajícím dopisem o příčinách výpadků a dalším postupu při jejich odstraňování. V případě serveru POST.CZ, jehož správě jsem v neděli a v pondělí (dvakrát) poslal explicitní otázky ohledně stavu serveru, se mi dostalo pouze vyhýbavé odpovědi a přání hezkých letních dnů od marketingové manažerky Barbory Kožíškové.
Paní Kožíšková mne v odpovědi ujistila, že příchozí pošta, jakož i uložená data, nebyla v době nefunkčnosti WWW rozhraní ztracena ani poškozena. A informovala mne, že odstavení serveru bylo plánované.
Poslední úpravy byly plánované, neboť jsme přesouvali data do stabilnější databáze. Objem dat je ale vzhledem k vysokému počtu uživatelů tak velký, že se nepodařilo jejich přesun zvládnout v předem určeném časovém horizontu." (Barbora Kožíšková)
Moje představa o plánované odstávce serveru je zcela odlišná. Očekával bych, že uživatelé budou správou serveru s dostatečným předstihem upozorněni na odstavení služby i na předpokládanou dobu trvání úprav. Žádný z uživatelů, kteří k nám psali do redakce, se ovšem o upozornění nezmínil, a na webu freemailu nebyla a v tuto chvíli ani není žádná zpráva, omluva či něco podobného.
I když bych chtěl věřit tomu, že docházelo jen k přesunu dat mezi databázemi, není mi jasný nepoměr mezi čtyřmi hodinami a pěti dny.
Na úpravách služby POST.CZ pracujeme vždy v nejméně vytížených časových obdobích tak, aby možnou nedostupnost služby naši uživatelé ani nezaznamenali." (Barbora Kožíšková)
Další otázkou je, zda je při replikaci databáze třeba odstavit stroj — CZ.NIC například nedávno úspěšně přesunoval doménové záznamy (pravděpodobně neporovnatelně menší databázi) za plného provozu. Z vyjádření, které mi Czech On Line zaslal, odvozuji, že v plánu jsou i další odstávky. Přeji Czech On Line i uživatelům jeho poštovních služeb, aby další úpravy proběhly již hladce a s patřičnou komunikací mezi uživateli a správou serveru.