Vite, rad bych vzpomel krachu/nekrachu jedne obrovske banky - IPB se v te dobe jmenovala. V kriticke dobe jsem mel moznost zblizka sledovat dve firmy, ktere tam mely ucet a jejich provoz byl na existenci tohoto uctu - a prave u IPB - pomerne zavisle. Od okamziku, kdy se objevily prvni naznaky, ze by IPB mohla mit nejake problemy, obe firmy omezily objem prostredku ulozeny v IPB a obe mely pripraveny krizovy plan co a jak udelat, pokud IPB skutecne padne. Pad IPB by je i v takovem pripade zasahnul. Ale nezpusobil by fatalni skody. Ja nemam duvod si myslet, ze podobne by se nepripravily na pad CTc, kdyby se zdalo, ze muze nastat. Vy ten duvod mate ? Odvozujete ho od hormady tech fyzickych osob, ktere se na pad IPB nepripravily ? Souhlasim. Domacnosti by se na pad CTc nejspis take nepripravily - i kdyby o nem tyden predem mluvily, jako o jistem, vsechny hlavni zpravodajske relace vsech televizi. V tom nejspis pravdu mate. Ale, na druhou stranu, to nepotrebujeme. Podle statistik uz ma kazdy z nas mobil. Staci tedy, pokud se na neco takoveho vcas pripravi mobilni operatori. A ja jsem presvedcen, ze ti by se do znacne miry vcas pripravili. Nemusite je mit rad, ale nemyslete si, ze jsou uplne blby a neschopni. Tedy, az na Eurotel, pochopitelne, ktery by az do skutecneho krachu nemohl o necem takovem uvazovat ani nahodou - a ni ten by to nedelal proto, ze by byl blby nebo neschopny - tam to plyne z vlastnicke struktury ...
Take jsem mel blizko k nejmenovane organizaci (asi k jedne z tech, o kterych pises), ale problem uctu pro ni nebyl existencni. Zmena uctu je ve sve podstate uredni vec, nicmene se doporucuji poinformovat u GSM operatoru, od kolika operatoru maji vzajemne se zalohujici infrastrukturu.
Nastesti je ten problem do jiste miry iluzorni.
Ja si pres to co rikas stale myslim, ze to nejlepsi, co by se v telekomunikacich mohlo stat je rozpad SPT. Nikoli nahly rozpad - ale ten by ani nebyl prirozeny ...
Nemyslim, ze by nejaka korporace v CR pocitala s tim, ze jejich klicovy dodavatel telekomunikacnich sluzeb skonci. I kdyz se uroven tech havarijnich planu (aspon tech, ktere jsem mel tu cest videt ci dokonce pripominkovat) po povodnich v roce 2002 zvedla, vetsina z nich je na urovni - nasmlouvame sluzby od jineho operatora.
Nemyslim, ze rozpad CTc je to, co nejvice prospeje ceskemu telco trhu (vcetne zakazniku). To nejlepsi, co by se mohlo stat, je, kdyby ho koupil subjekt, ktery si uvedomi, ze nejvice penez z pristupove site vydela nastavenim podminek, ktere povedou k vyuziti pristupove site blizkemu 100%. Druhou nejlepsi variantou by bylo oddeleni (nikoliv rozpad) na telco a servco organizaci (jako je CD a SZDC), ale zustava otazka efektivity spravy aktiv.
Ja vim, ze ani jeden z myc scenaru neni prilis realny, ale stejne tak neni realny rozpad CTc :-)
mozna Ti uniklo, ale zachovani monopolu neni mozne. Monopol de iure neexistuje. :-)
Paklize se CTc rozpadne, vznikne rada mensich monopolu (nebo jeden velky s jinym jmenem) :-) Vyuzivat dominantniho postaveni je normalni. Jenze ho lze vyuzivat ruznymi zpusoby. Muzes ho vyuzivat tak, abys brzdil konkurenci nebo ho muzes vyuzivat tak, abys maximalizoval vynosy ze site, na kterou jsou de facto fixni naklady.
Kontrolni otazka: Ja dosahnu maximalizace zisku v pripade, ze mam fixni naklady na pristupovou sit? (omlouvam se za trivializaci otazky - pro tuto chvili opomomijim naklady na krabice).
Jinak pravedpobnost, ze do CTc vstoupi management, ktery se bude chvovat podle "meho" modelu je asi tak stejna, jako ze CTc zavre kram :-)
Pokud by CTc zavrel kram, tak by se ty kabely nechaly v zemi shnit? Nebo by je nekdo koupil? A pokud by je koupil, tak by asi kupoval nejaky balik -> zase monopol. Je samozrejme otazkou, zda by ten monopol byl v cele CR jeden nebo bychom meli 14 malych monopolu, ale podle meho nazoru je to skoro jedno.
Zvysenim vynosu, coz lze provest zvysenim cen za jednotku, zvysenim poctu jednotek nebo kombinaci obou postupu.
Nicmene, my se neshodujeme uz ani v tech fixnich nakladech na sit. Ten, kdo ma postaveni takrka vyhradni neni tlacen konkurenci k efektivni praci a jeho naklady jsou (pravdepodobne) daleko vyssi nez by byt mohly. Coz prinasi vyssi koncovou cenu - tentokrat bez zvyseni zisku (a to pomijim variantu, ze by zvysena cena na strane nakladu mohla byt zpusobena tim, ze prace dodavaji nejake spratelene organizace, takze ve skutecnosti by to zvyseni zisku, tentokrat mimo dosah regulacni moci regulatora, znamenalo). A s tim regulator udela neco jen tezko. Coz ja vnimam jako dalsi duvod pro rozbiti tak velkeho molocha.
14 lokalnich monopolu je rozhodne daleko lepsich nez jeden velky. Bylo to docela pekne videt na pripade rozvodnych zavodu - tedy - pred tim, nez nad vetsinou z nich ziskal kontrolu CEZ, ktery fakticky centralni jeden monopol znovu obnovil.
Bohuzel jsem zadnou zmenu nezaznamenal :-( Tedy krome velkych marketingovych kampani energetik, ktere souvisely s budovanim znacky ...
Situace v telekomunikacich by byla, predpokladam, dost podobna. Ty si ovsem myslis, ze by tomu tak nebylo - majoritni vlastnik by se choval "uvedomele", ne jako CEZ, a tam, kde my mel tendenci se uvedomele nechovat, by na nej dohledl CTU, ktery by to, na rozdil od ERU, nepochybne zvladnul. Nu, ja ti ten optimismus brat nehodlam - je to mila predstava. Ale z pohadek ja mam stejne radsi tu o Karkulce ...
To ja nedokazu odhadnout, jake by ERU schvalil koncove ceny, kdyby rozvodne zavody nakupovali vyhradne za drazsi ceny u CEZu. Laicky jsem predpokladal, ze ERU je odvozuje od cen nakladovych a tedy by i koncove ceny byly vyssi. Vzhledem k tomu, ze ceny energii vsude ve svete stoupaji, laicky jsem predpokladal, ze vzestup je "normalni" i u nas, ale take jsem predpokladal, ze vzestup neni tak rychly - prave proto, ze se rozvodnym zavodum darilo nakupovat lacineji - a tak rostly pomaleji i regulovane koncove ceny. A spolecne s tebou jsem veril, ze regulatori maji nejaky smysl, jinymi slovy, ze funguji. At uz jde o ERU nebo CTU.
Ty ale tvrdis, ze navzdory uspesnemu snizeni naklady byla koncova cena pro zakazniky stejna, jako by vstupni naklady byly vysoke zakaznici tak priznivy vliv konkurence stejen nepoznali. Coz znamena, ze ERU nebyl schopen prostredi "malych monopolu" ucinne ohlidat. Soucasne si ale z nejakeho predchoziho prispevku pamatuju tvuj argument, ze "velky monopol" regulator ohlidat zvladne. Takze, pokud si spravne skladam stripky tve argumentace, rozbit monopol je nebezpecne, protoze "male" monopoly by reguylator ohlidat nezvladl, kdezt o ohlidat "velky" monopol zvladne levou zadni.
Predpokladam, ze v telekomunikacich to pro CTU jako regulatora plati uplne stejne. U obrovskeho monopolu nas dokaze ucinne chranit, kdyby se ale rozpadl, tak by zakaznik stejne nic nepoznal, protoze "male monopoly" by regulatory "ocuraly" stejne, jako to, podle tebe, udelaly ropzvodne zavody.
No, jsem rad, ze mi nekdo konecne srozumitelne vysvetlil, proc by pro me, jako zakaznika, nebylo rozbiti monopolu vubec dobre. Haleluja.