Pokud stát nepřijde s nějakým modelem, který nám zajistí stejné pokrytí ze zemských digitálních vysílačů jako v analogu a dostupnost našeho programu jako dnes, digitalizovat se nám nevyplatí. V rozhovoru pro ekonomický týdeník Trend to prohlásil Václav Mika, generální ředitel slovenské komerční televize Markíza, kterou pojí s českou Novou stejný vlastník: bermudská společnost CME.
Podle Miky se na Slovensku podcenila informační kampaň. Lidé se například při nákupu nového analogového televizoru v obchodu nedozvědí o možnosti přijímat televizi i digitálně. Zkušební digitální vysílání přitom probíhá v Bratislavě, Banské Bystrici, Zvolenu, Košicích a Prešově. Zákazníkům nikdo neřekne, že se mají v prodejnách ptát na možnost příjmu digitálního signálu,
stěžuje si Mika.
Štve mě, když vládne příliš velké nadšení pro digitalizaci, ale reálně se ještě téměř nic neudělalo. Pro současné vysílatele je digitalizace ztrátou,
konstatuje ředitel Markízy. Podle Miky se nemůže televize bavit o přechodu na zemské digitální vysílání, aniž by bylo vyřešené pokrytí a dostupnost programů. Stejný argument používá i televize Nova. Původní Technický plán přechodu ukázal, že není možné technicky zabezpečit, aby nedošlo ke ztrátám pokrytí. Máme platné licence, diváky a najednou nám někdo řekne, že přijdeme o pokrytí? To je absurdní,
říká Mika.
Slovenský „digitální“ zákon počítá s tím, že v roce 2011 vznikne první řádný, ale zatím jen přechodný multiplex, v němž by měly vysílat všechny dnes analogově šířené televize. Mika se ale ptá, kdo by zaplatil jeho provoz: První přechodný multiplex ukázal, že bychom přišli o pokrytí. To nemůžeme dovolit. Druhá věc je, kdo bude přijímat digitální signál? Nikdo se zatím seriózně nezabýval příjmem programů.
Mika také varuje, že v roce 2012, kdy by na Slovensku mělo dojít k vypnutí zemského analogového vysílání, mohou být po ruce dokonalejší technologie než zemské digitální vysílání. Digitalizaci se vůbec nebráníme. Když nám ale jako podniku řeknou, že najednou budeme mít o třicet procent nižší pokrytí, je to pro nás jako byznys logicky neakceptovatelné. Jsme připraveni odevzdat analogové frekvence a přepnout kdykoli. Pokud nám ale někdo bude garantovat stejné pokrytí jako dnes,
dodává ředitel Markízy.
Také nejsledovanější slovenská televize, podobně jako Nova, připravuje podle svého šéfa nové monotematické kanály. Ty však spustí pouze v případě, že je budou moci diváci nějakým způsobem naladit a tyto programy se dostanou do co největšího počtu slovenských domácností.