Úpravu legislativy ano, ale prosím, domyslete to dál. Není problém přepsat zákon, problém je, jaké bude jeho nové znění. To nové, "moderní" znění by se muselo vypořádat se změnou a postavením autorského práva, jelikož tak, jak je autorské právo psotaveno dnes, je záležitostí z dob, kdy vznikaly mc nosiče. Tehdy jisté absurdity v ochraně autorských práv nevadily, ale dnes, kdy má lidstvo konečně k dispozici prostředek ke svobodnému šíření informací, tato práva už jsou zastaralá a potřebují redefinici.
V tom je ten problém. Zákon se dá přepsat, ale musel by jste redefinovat, co že to je to autorské právo. Oni ho totiž, mezi námi, ve velkém porušují nejen "stahovači", ale i distributoři omezeními, která nemají oporu v zákoně. VIZ různé technické prostředky omezující vaši možnost legálně si udělat kopii atd.
Mimochodem, pirátství 80 až 90 procent nemusí být vůbec problém, pokud danou situaci zkusíte pochopit. V době, kdy prakticky nevychází dema (a to co vychází je jen pár procent z počtu vydaných her) a kdy je platící zákazník extrémně omezován DRM a podobnými srandami je stažení dost dobrá možnost, jak produkt oťukat. Máte to tak u jakéhokoliv jiného zboží, jen tady to přestalo tak fungovat - osobně také nejdříve něco stáhnu, než si to koupím, a po koupi crackuju.
Jako platící zákazník mám hromadu klacků pod nohama, pirát nemá žádnou. Pokud chcete problém řešit, začněte tady. Lidé jsou ochotní platit,viz Steam, D2D, GoG a další. Jen už za ty peníze něco požadují, a to jim nemůžete vyčítat.
Tuhle mate clanecek primo od BSA
http://pcworld.cz/novinky/softwarove-piratstvi-v-cr-8857
Neni sice nejaktualnesi, ale oni sami ty cisla prubezne snizujou - jiste mi nechcete tvrdit, ze zrovna BSA by si dobrovolne ty cisla snizovala.
Uvadeji tam Evropsky prumer 35%.
Jop, stacily na to 2s googleni.
U minecraftu hraje roli predevsim to, ze jde o !zabavu!, cena neni az tak podstatna, i kdyz samozrejme roli hraje taky. Vsak srovnejte, koupite si (bez ohledu na cenu) Minecrat, u ktereho muzete blbnout stovky i tisice hodin, zalezi jen na vasi fantazii nebo tzv AAA hru, kterou za odpoledne dohrajete a mate z toho pocit, ze vas nekdo poradne okrad? Nebo jeste lepe, vy tu tzv AAA hru ani nedohrajete, protoze pokracovani si muzete koupit priste, v podobe DLC, takze ta kompletni hra vas vyjde klidne i na nekolik tisicovek. A tohle proste nikdo (=drtiva vetsina) hracu neakceptuje.
Samozrejme ze se Minecraft pirati, rek bych, ze stejne jako cokoli jineho, ale autorovi to principielne nevadi - jeste aby ano, kdyz se z nej prakticky pres noc stal milionar. Samozrejme, nekdo muze namitat, ze vyvoj AAA hry stoji i desitky milionu, ale to hrace absolutne nezajima a absolutne nijak to neovlivnuje kvalitu vysledku.
Navic koho asi tak zajima, ze sem si koupil za par mega pekarnu a napek 100t rohliku do zasoby a ted je nemuzu prodat protoze aby se mi to vsechno zaplatilo, nabizim je po stokorune ...?
Presne, moje blbost, jednoduse sem zvolil naprosto spatny pristup, lidi si radsi ty rohliky upecou doma.
Nehlede na to, koupi Minecraftu posilam prachy !autorovi! - tomu kdo to vymyslel a naprogramoval, ne nejakymu podelanymu vydavateli, kterej za par fufni koupil tym a znacku, kterou nasledne zmrvi (viz Mafia 2, Fallout 3 ...)
BTW: Specielne co se her tyce, nechapu ktery chory mozek muze dat Skyrimu pres 90%, to je tak na 60% a jeste bych si musel jedno oko nechat vypichnout a druhy prelepit, neco tak zabugovaneho sem uz dlouho nevidel. Navic to obsahuje bugy, ktere se tahnou serii uz 10 let. Pak si vybirejte podle "recenzi", kdyz je to jeden velky podvrh.
ad BTW: Tak na tyhle "nejvycucanější" čísla bych poprosil teda odkaz.
Ono prakticky možné totiž ono pravé "pirátství" prostě nejde matematicky spočítat. Bere-li člověk absolutní čísla, tak se to pohybuje opravdu okolo 80-90%. Problém je v tom, že do tohodle balíku spadají i lidi, který:
a) si hru stahují, protože si ji chtějí předem vyzkoušet,
b) si hru stahují, přestože mají originálku, ale nesnášejí DRM,
c) si hru stáhnou, hrají ji hodinu (nebo taky deset minut), pak ji vypálí, někam uloží a v životě už na ni nešáhnou,
d) hru si sice stahují, ale kdyby ji měli zaplatit, tak si ji prostě nekoupí (nemají peníze, apod.).
Všechny tyhle skupiny ty číslo strašně zkreslujou, hlavně skupina c/d. Jenže reálná ztráta je ve skutečnosti nulová, protože se jedná o lidi, který si buď hru už koupili nebo možná koupí (skupina a/b) nebo si ji nekoupí v žádném případě (skupina c/d).
U Minecraftu hraje roli jednak nízká cena, druhak bych nepochyboval o tom, že Minecraft se pirátí taky. Otázkou je, jak velkou měrou. Osobně si myslím, že správná cesta je motivovat potencionálního zákazníka různejma lákadlama, který tomu dodávají onen punc "it´s worth it" v kombinaci se správným přístupem vydavatele (nesnášíme DRM, na to lidi slyšej). Konkrétně takový Zaklínač 2 od CD Projektu je poměrně dobrým příkladem (přestože se kopíroval taky hodně, tak oficiální prodeje byly hodně slušný), z minulosti Sins of the Solar Empire.
Četl jste ten článek, že ano? Pak jistě víte, že ta statistika se primárně týká softwaru ve firmách, kde přece jenom tolik her (a o nich je primárně diskuze) asi nebude a prakticky se nezabývá tím, kolik lidí si doma stáhne nějaké hry a navíc je ještě hraje. Cucáme si čísla z prstu, nejsme schopný ani definovat, co to ono pirátství je a házíme tu procentama. (viz můj příspěvek výše).
Co se her týká – já to nezpochybňuju – Minecraft je na druhou stranu do jisté míry módní záležitostí, i když rozhodně nechci shazovat jeho kvality. Oněch lidí, kteří u něj strávili stovky či tisíce hodin, zase tolik v porovnání s celkovým počtem prodaných kusů nebude, nicméně vzhledem k relativně nízký ceně, kvalitám hry a řekněme „správnému“ přístupu autora se Minecraft prodává tak, jak se prodává. Což je ale model, který prostě nebude fungovat u AAA titulů. Ne za stávajícího stavu, kdy se na vývoj her opravdu vydávají miliony. (k tomuhle tématu doporučuju hodně výstižnej článej tady :
http://angryplayer.blogspot.com/2012/01/sopa-warez-penize.html
Proto se opravdu domnívám, že u kvalitních AAA titulů je cena novinky okolo 800-1000,- adekvátní. Schválně je možné si to rozpočítat na hodiny, jako modelový příklad vezměme onoho Zaklínače 2, kterýho jsem už zmiňoval. Hru jsem zatím hrál, vzhledem k tomu, že jsou tam dvě dějový linie, tak jsem tomu dal něco okolo 50hodin. To máte 20Kč/hod, a do toho nepočítám replayability (tuhle hru si určitě min. ještě jednou zahraju). Ano, beru, že jsou lidi, kterým to přijde moc. Ale do háje, po půl roce po vydání šel sehnat Z2 za polovinu, tj. 500Kč=10Kč/hod. Proto mě neskutečně vytáčí, když někdo řve, že si to stahuje, protože na to nemá prachy. Přitom možností tu je mraky, plno zlevněných edicí, freeware, emulátory, abandonware apod.
Apropo, stejnej model platby je možný u Z2 zvolit taky, tj. při koupi přes GOG jdou prachy rovnou CD Projektu.
Ad Skyrim: Ty hodnocení jsou pochopitelně za stávajícího stavu přepísknutý. Není na druhou stranu možný brát jako bernou minci Vávrům žalozpěv na Skyrim, kde občas uváděně argumenty byly naprosto absurdní. Moje osobní zkušenost se Skyrimem je taková, že se mi většina bugů vyhnula a větší problémy jsem neměl (hraju na PC). Skyrim těží ze dvou věcí – jednak je jedinej svýho druhu, tj. neexistuje offline RPG, které by ve fantasy prostředí mělo takový rozsah a umožňovalo to, co Skyrim umožňuje. Druhá obrovská výhoda Skyrimu, která už od dob Morrowindu hru vytahuje do božských výšin, je snadná možnost modifikací, kdy si sami hráči doladí věci, které jim nevyhovují (a že jich u Skyrimu není málo). Systém hodnocení obecně u her je už hodně dlouhou dobu slušně zkriplenej a v podstatě se pohybuje v rozmezí 5-10/10. (z hlavy mě nenapadá AAA hra, která by dostala nižší hodnocení). Bráno z tohoto pohledu je hodnocení 9/10 v rámci žánru oprávněné, bráno z hlediska nezkresleného hodnocení se u mě Skyrim pohybuje zatím někde okolo 7-8/10.
Ja sy myslim, ze protipiratske aktivity je potreba podporit. Protoze to dnes presahuje vsechny meze. Piratstvi pc her je dneska pres 80 az 90 procent, to je silene. A duvodem je imho spatna legislativa, ktera ho neumoznuje efektivne postihovat.
Vysledkem jsou absurdni situace, ze tu mame velmi dobre zname servery ktere nelegalne ve velkem a za poplatky distribuuji autorska dila, a pravo je bezmocne.
Takze nejakou upravu legislativy by to chtelo. Odpojovani od internetu, blokovani serveru a podobne je imho spatny zpusob. Podle me by stacil zdanlive jednoduchy krok. Prenest pravni zodpovednost za ANONYMNE poskytovany obsah na provozovatele serveru. A on uz by se sam ve vlastnim zajmu chranil a publikovat obsah by umoznil pouze overenym uzivatelum se znamou identitou, kteri by pak nesli pravni zodpovednost za sve jednani sami.
Davate na hru 2 roky zaruku? Prodavate pouze funkcni hry? Gothic 3 (maly priklad) neni funkcni dodnes. Takze tahnete doprdele. Pokud prodavate smejd jako kazdej tak se nedivte ze vam za to nikdo prachy neda a protoze kazdej vi ze to na 99,9999% smejd bude, tak si to nejdriv potrebuje radne otestovat a protoze prevazne zjisti, ze to smejd je, tak si to, naprosto logicky, nekoupi.
BTW: I podle techn nejvycucanejsich cisel je piratstvi MAX 40%. Tudiz vas bez obav zovu idiotem.
Mimochodem, autor Minecraftu zjevne nema problem, presto ze Minecraft lze stahnout kdekolil, jako spoustu jinych veci. Zjevne tudiz neprodukuje smejd.
Ona je taky otazka co na AAA hrach stoji ty desitky milionu??? Kolik z te ceny tvori naklady na plat programatoru a grafiku a kolik se vyda za marketing a nesmyslne predrazene licence za hudbu a plno dalsich veci... Nedavno jsem cetl clanek o firme Blizzard a to nejmensi oddeleni bylo oddeleni programatoru a grafiku zato vic jak 70% firmy tvori zamestnanci marketingu :)