Je mi líto, že na Lupě vychází tak neuvěřitelně slabý článek. Nemusíme spekulovat co by se stalo s návštěvností Seznamu, kdyby přihodil pár reklamních ploch. Jak si zřejmě i autor povšimnul, Seznam nedávno reklamní plochu na první straně výrazně redukoval (ze dvou (?) standardních bannerů na 1 obdélník - podle "tabulky" ze 2 bodů na 0,2). Podle autora by se tedy návštěvnost Seznamu měla rapidně zvýšit. Hmm...
Naivita z článku jen čiší - chování spotřebitele je velmi složité a kdyby se dalo navázat jen na objem marketingové komunikace v médiu, díval by se český národ na ČT2 a k tomu četl Literární noviny.
Porovnání s americkými servery je stejně slabé... To, že tam autor vidí méně reklamy neznamená, že jí tam méně je. Naopak se domnívám, že ze strany průměrného amerického serveru působí na uživatele mnohem více marketingové komunikace. Rozdíl oproti Česku je však v tom, že jde více kanály. Je tedy také mnohem účinnější.
Přeceňování výměníků je charakteristické pro nezkušeného provozovatele malého serveru a nemá cenu dále rozebírat.
Závěr je stejně brutální jako celý článek - celá myšlenka je totiž opřena o představu dokonalé informovanosti uživatele (tak jak ji zná ekonomická teorie např. u modelu dokonalé konkurence). Tedy že uživatel průběžně porovnává všechny existující konkurenty. Což je zvláště u portálů směšné.
Omlouvám se za tak dlouhý komentář, ale tento článek mne svou tupostí úplně rozrušil :-)). Vzkaz autorovi: jste dobrý designér (novyden.cz docela ujde) a možná i programátor - to je určitě lepší, než špatný odborník na marketing. Otázka pro Marka Antoše: Fakt takový článek musel na Lupě vyjít?
Mějte se hezky
Z vasi reakce predpokladam, ze jste nekdy studoval ekonomii, jiste tedy vite, ze kdyz se konstruuji ekonomicke modely, nutne nemuzete sledovat vsechny faktory, nybrz jen nekolik. To, ze neco zavisi na spouste faktoru, jeste neznamena, ze model zalozeny na jednoduche vazbe nema smysl. Opravdu si myslite, ze predpoklad dokonale informovanosti je v tomto pripade nesmyslnejsi nez u realne ekonomiky? A vidite, modely zalozene na dokonale informovanosti funguji (i kdyz to cast ekonomu popira).
Analogie s ČT2 a Literarnimi novinami svedci o tom, ze jste nepochopil myslenku clanku - co si ho nejprve poradne precist?
P.S. Seznam mel pred jednim obdelnikem na strane jeden reklamni banner (+ ten obdelnik). Pokud si myslite, ze diky te redukci mu podle clanku ma vzrust navstevnost, opet se ukazuje, ze model v clanku, ac vam pripada jednoduchy, je na vas stale prilis slozity, protoze to z nej nevyplyva.
Opět směšujete věci, v nichž nemáte úplně jasno. Model a realita jsou něco jiného. Zmíněný model dokonalé konkurence - jeden z předpokladů je dokonalá informace - samozřejmě funguje (a ukažte mi ekonoma, který by to zpochybňoval!), protože je to MODEL. V realitě ovšem dokonalá konkurence neexistuje, protože nemohou být splněny předpoklady - mimo jiné dokonalá informovanost (zamyslete se nad podstatou slova "dokonalý").
Váš Model ze stejného důvodu nemůže v reálu fungovat. Jeho zásadní problémem je ale jinde: Správně píšete, že při konstrukci modelu musíte některé faktory opomenout. Jenže opomenout můžete jen ty marginální, zásadní (vzhledem k výstupu) byste měl zahrnout. Vy jste to udělal naopak. Objem reklamy má vliv na oblíbenost serveru jen minimální, vy jste však na něm model postavil a ostatní faktory opomenul.
I když jsem si znova (bohužel) článek přečetl, stále nevím co jste tím chtěl říct. Sekvence "expanze internetu" -> "větší možnost migrace" -> "pokles optimálního množství reklamy" je sice líbivá, ale nicneříkající. Co to proboha je "optimální množství reklamy"??? Můžete tento pseudo-termín prosím definovat?
Rád po vysvětlení změním svůj názor, že je to jen amatérský blábol.
Nechci tolik zasahovat do vasich diskuzi o marketingu, ale spise si myslim, ze dokazu zanalyzovat, proc ma Seznam malo reklamy na HP. Seznam ma spousta uzivatelu nastaveny jako start page v browseru. Slo to poznat drive, kdyz Seznam vydaval tiskove zpravy o poctu pristupu na jejich HP za den a poctu vsech stranek (tehdy z DCCI auditu). Z toho plynulo, ze hodne natazeni HP neznamenalo dalsi praci se Seznamem - stranka se natahla a uzivatel sel jinam. Jenze Seznam musel a musi ty uzivatele obslouzit a pokud se najednou pripoji nekolik tisic uzivatelu po pomalych dial-up linkach, byt by byl server ci jejich farma seberychlejsi, tak ty connections zustanou otevrene dokud se HP nestahne. Kdyz se podivate i jinak na HP Seznamu, zjistite vazne obrovskou optimalizaci vsech linku, ktere jsou nesmirne usporne - Yahoo! to samozrejme melo daleko drive, Seznam se uci(l) od Yahoo!. Centrum to napr. nema do dnes. A mozna tez Seznam chce, aby ho lide pouzivali a ne mu rovnou z HP nekam klikali. A jejich ~12 milionu obratu/rok se urcite da nagenerovat na jinych impresich (a treba na klicovych slovech), kterych jsou stovky milionu/rok.
Funkcnosti modelu jsem myslel jeho uplatnitelnost v praxi - je jasne, ze pokud si postulujete nejake predpoklady a na zaklade matematickych operaci dojdete k nejakym zaverum, tezko tam muze byt chyba :-). Model je pro me funkcni, pokud poskytuje verifikovatelne prognozy, ktere se vetsinou potvrdi, pricemz az tak nezalezi na tom, jak se komu libi predpoklady (myslim, ze nejak takto to prosazuje Milton Friedman).
Optimalnim mnozstvim reklamy myslim to, ktere maximalizuje navstevnost (opet muzete namitnout, ze server musi maximalizovat predevsim ZISK, ale myslim, ze to jeste v ceskych podminkach tak uplne neplati).
Pokud model chcete posoudit, navrhuju overit rekneme za rok dve prognozy, ktere na jeho zaklade lze vytvorit:
1. Nove servery poskytujici metainformace budou mit na titulni strance mene reklamy nez servery poskytujici vlastni obsah. Jako nove servery navrhuju vzit ty, ktere se pocinaje srpnem objevi nove v i-Auditu, mnozstvi reklamy se muze merit tim indexem, ktery jsem popsal. Jako statistika za obe skupiny muzeme brat jejich mediany.
2. Prumerne mnozstvi reklamy na titulnich strankach serveru poklesne. Muzeme vzit to portfolio serveru, kde jsem to uz spocital, a za rok to spocitat znova. Opet budeme porovnavat mediany indexu mnozstvi reklamy.
Pokud chcete, navrhnete si nejakou alternativni hypotezu, at mame stejne sance. Pokud se vyse uvedene prognozy potvrdi, dle meho presvedceni je model dobry, a to i kdyby byl zalozen na vlivu slunecnich skvrn na inetovou ekonomiku (koneckoncu, kdysi totez ve vztahu k realne ekonomice tvrdil jeden z prvnich marginalistu W.S. Jevons :-).
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).