Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Proč je reklama v televizi hlasitější než ostatní program? od frr - Koukám na film, spousta dialogů, v podstatě samé...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 9. 7. 2009 23:40

    frr
    Koukám na film, spousta dialogů, v podstatě samé mluvené slovo. Hlasitost mluveného slova evidentně normalizovaná. Ani hudba nepřekračuje určitou mez. Všechny filmy mají zhruba stejnou hlasitost. Prásk ho, reklama. Mluvené slovo, občas hudba. Opět úroveň evidentně normalizovaná. Všechny reklamy mají zhruba stejnou úroveň - strop, kterého se drží mluvené slovo. Ale pozor: všechny reklamy znějí o zmiňovaných minimálně 6 dB hlasitěji než normální nereklamní program okolo.

    Ať se pánové nevymlouvají na subjektivní vnímání a vyšší kompresi v reklamách - přehnaný kompresor by vytáhl tiché pasáže a znělo by to blbě, ale nastavená cílová hladina by nebyla překračována. Jasně, dnešní vysílací signálové procesory dělají víc než prostou kompresi, dělají také ekvalizaci různých frekvenčních pásem v rámci akustického spektra, resp. kompresi třeba pro čtyři pásma pro každé pásmo zvlášť... hodně je to znát u komerčních FM radiostanic. Pokud jde o reklamu v televizi, je to výmluva.

    A velká dynamika ve filmech? Kdeže. Jsou normalizované/komprimované. "tiché" pasáže jsou naschvál trochu vytažené a při divokých akčních scénách je randál naopak hodně přitlumený (třeba střelba zní málem jako kapky deště). Naprosto se to nedá srovnávat s vtípky s dynamikou, které lze potkat na audio CDčkách (viz Michael Jackson - Black or White, nebo třeba přisprostlá intermezza na albech Horkýže Slíže). Opravdu tiché pasáže se dají zaslechnout snad jen v artových filmech na ČT2, nebo v dřívějších dobách u některých mdlých analogových materiálů na Primě.

    Jak ti zvukaři fungujou? Pokud jim teploměry výstupní úrovně při přehrávání filmu běhají někam sotva do žlutého pole, tak po náběhu reklamního bloku musí vyletět do červené zóny!

    Mám pocit, že dřív reklamy takto hlasité nebyly. Žeby za to fakt mohla krize? Nebo se jedná o vedlejší přínos digitalizace - nové vysílací zařízení takovéto kejkle podporuje snáz než starší technologie odbavovacího pracoviště, a proto je třeba tuto nápaditou technickou inovaci zadavatelům reklamy náležitě "prodat"? Když už nám digitalizace ten reklamní koláč tak rozmělnila, obecně ubývá diváků a zadavatelé reklamy se taky už tolik nehrnou... Nebo má digitální přenosový kanál MPEG Audio oproti dřívější analogové modulaci zvukové stopy větší rozlišení, resp. ho lze beztrestně přebudit, aniž by "začala zvuková subnosná lézt do obrazu / mimo TV kanál" atp.?
  • 10. 7. 2009 9:26

    Horal (neregistrovaný)
    Ano, něco na tom bude. Nebývalo to tolik. Možná, že je to opravdu tím, že digitalizace umožňuje větší dynamiku, což lze využít i takhle. Kdyby si totiž někdo dřív (na analogu) zesílil tichou pasáž filmu, aby vůbec něco slyšel, už by to dost šumělo a divákům by to objektivně vadilo. Takhle to nešumí, diváci si objektivně na co stěžovat nemají a že pak o přestávce bedna "vybouchne" můžou vyřešit stažením hlasitosti. Zanadávají si, ale z technického hlediska v podstatě není co reklamovat (jde se vymluvit, že s tím nejde nic dělat a technicky je vše v pořádku). Nebo se nabízí ještě jednodušší výklad. Že prostě pár let trvalo než inzerenti spolu s televizemi vychytali jak diváky nejlíp očůrat a zároveň mít alibi :-).
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).