jde i o nefunkčnost, nespolehlivost a rizikovost plateb po internetu.
U nás se to projevuje víc než třeba v USA jednoduše proto, že američan, když mu vypadne z kapsy stodolarovka, tak přemýšlí, jestli se má smysl pro ni vůbec ohýbat, zatímco pro lidi u nás je to několikadenní výdělek. Takže riziko vysosnutí platební karty nebo jiné ztráty peněz při internetové platbě je u nás vnímáno významněji.
Tak oni asi ti Američani, které vidíte v TV asi tu stodolarovku neřeší, ale pro ty co jsou vidět v USA na ulicích je to obvykle stejný problém jako pro našince.
Co se bezpečnosti týká... prostě používám krediku (ne debetku). S tím se ale váže problém, který mám sněkterými webshopy. Když prostě CZC karty nebere a TSBohemia mi naučtuje navíc 1,5% za platbu kartou tak nakonec vždycky skončím u Alzy, která je sice z té trojice obvykle nejdražší, ale po dopočídání 1%, které dostanu jako zpětný rabat na krediku je najednou magicky obvykle první. :)
V cechaci co ja vim uz minimalne 2 roky karty berou. A jinak ten american, kdyz zacaluje kartou po netu, a zbozi mu nedorazi dle jeho predstav (nebo vubec), tak zvedne telefon, zavola do banky, a minutu na to ma prachy zpet. A je na obchodnikovi aby se plazil (jak nekdo nekde napsal) v bance a vysvetloval.
Až zase tak ideální (z pohledu zákazníka) situace to není. Pro chargeback nestačí telefonát do banky, zákazník rozhodně nemá peníze za minutu zpět a samotný chargeback samozřejmě proběhne jen v případě, že obchodník nedoloží, že zákazník skutečně nedostal to, co si objednal. Což je situace obdobná té v ČR. Zase nesmíte věřit všemu, co napíše někdo v diskusním fóru bez znalosti skutečné praxe.
To se pletete, neb sem toho byl svedkem - minuta je samo nadsazka, ale tyz den byly penize zpet, banka rozhodne na nic neceka, natoz na to, az obchodnik neco dolozi. S obchodnikem si to pak resi expost.
Ostatne, napriklad v pripade hovoru do evropy dotycny prekrocil svuj bezny ucet. Operatorka mu vsoupila do hovoru, upozornila jej na to, a zeptala se, zda chce v hovoru pokracovat. ne jako tady, ze prijde cloveku ucet za 50k. To by v US znamenalo, ze vinikem je operator, protoze ma zajistit, aby se neco takoveho nestalo proti vuli zakaznika.
Upřímně, už z vašeho tvrzení "banka rozhodne na nic neceka, natoz na to, az obchodnik neco dolozi" je zjevné, že čerpáte ze zdrojů typu jedna paní povídala a o skutečné realitě nemáte ponětí. Já osobně jsem v USA (ve smyslu "projektu zaměřeném na americký trh") působil na straně obchodníka s vlastním merchant accountem u americké banky několik let, mám přímou zkušenost s reklamacemi plateb (chargebacky).
Váš druhý příběh je sice hezký, ale 1. nemá nic co dělat s platebními kartami, tudíž s tématem diskuse, 2. povinnost operátora, aby zajistil, že výše účtu za telefonní služby bude vyšší než obvyklá, mi přijde natolik bizarní, že pochybuji o její existenci (na druhou stranu USA je co do práv a povinností značně bizarní země, tudíž ji zcela nevylučuji).
Muzete si psat co chcete, realita je takova jak pisu, kolega si objednal, a zbozi nedorazilo ani po tydnu => neresil to vubec s obchodnikem, ale nechal si prachy vratit bankou. Osobne me to trochu prekvapilo, ale jeho vyjadreni bylo ze to prece neni jeho problem, kde se to ztratilo/zpomalilo/... z pozice obchodnika to prirozene neznam.
V US obecne plati, ze je to poskytovatel sluzeb (banka, operator, ...) kdo je zodpovedny za zabezpeceni svych sluzeb(a samo i vyrobku), nikoli zakaznik. Tzn, pokud dojde ke zneuziti poskytnutych prostredku (karta, telefon, ...) tak to jde za provozovatelem, nikoli za zakaznikem. A neni to rek bych ani nijak upraveno zakonem, spis je to dano jejich soudnictvim a vyroky typu "v navodu nebylo, ze mikrovlnka neni bouda pro psa".
Tudiz pokud muze nekde vzniknou nejaka skoda, musi se proti ni predevsim ochranit poskytovatel prislusne sluzby a ne to chtit po zakaznikovi, ktery prece vubec nemusi tusit, jak to funguje (a proc by vlastne mel). Kdyby zajisteni platebnich karet v US fungovalo stejne jako v CR(tedy "za vsechno muze zakaznik"), tak by je tam nikdo nepouzival.
Tohle muzu potvrdit z Nemecka kde ziju. Dival jsem se na vypis z banky, a nasel jsem tam polozku, ktere jsem nerozumel. Napsal jsem EMAIL (!) do banky a ten samy den mi byly penize kreditovany na ucet. Teprve o den pozdeji mi volal obchodnik, co pry se deje, ze mi prece sluzbu dodal... (Omluvil jsem se a rekl mu, at si to strhne znova).
Ale fakt si nedovedu predstavit ze by zdejsi system placeni fungoval v CR, zneuzivali by to obchodnici i spotrebitele...
pravidla pro chargeback rizeni jsou platna celosvetove, s minimalnimi odchylkami v jednotlivych oblastech, protoze se ridi pravidly karetnich spolecnosti. je na obchodnim rozhodnuti banky, zda klientovi pripise prostredky okamzite/v den podani reklamace, nebo si pocka na vysledek rizeni, ktere obvykle trva min. 1,5 mesice. Kartove spolecnosti povinnost okamziteho vraceni nestanovuji. Ze zkusenosti vydavatele karet v cz/sk vim, ze jen nektere velke banky vraci penize okamzite. Zbyvajici cekaji na vysledek rizeni.
Ceske banky zakaznika pro jistotu o podobnych moznostech ani neinformuji, a kdyz, tak nekde hluboko v utrobach webu nebo pidipismem v podminkach ...
A jinak o tom to prave cele je, ze v US (a zjevne i jinde) je pro banku prednejsi spokojeny zakaznik, nez par fufni, narozdil od CR.