Tady je problém i v tom, že mnoho lidí (včetně mé maličkosti) má aktivované upozorňování na nové zprávy v datové schránce pomocí SMS. Ta SMS není zdarma. V případě reklamního sdělení ať SMS buď nedorazí, nebo ať si ji platí pošta sama. Když něco dorazí do datovky, tak očekávám, že to bude "něco důležitého", proto mám aktivované upozorňování SMS, ne, abych platil za spam.
Jo jsou tam dvě supr omezení. Za prvé -každý majitel datové schránky musí přijímání komerčních zpráv explicitně povolit, jinak se nemusí bát.
A za druhé, za odesílání komerčních zpráv se platí, čili kdyby Vám jich někdo poslal řekněme 100 000 , tak on sám by musel zaplatit cirka milion a půl. Trochu drahá sranda...
Jinak receno, posta si expost, kdyz to zaclo vypadat na pruser, zmenila sama sobe podminky tak, ze si povoluje rozesilat spam. A ze to stat neplati ... je prece nebetycka kravina, stat plati celej provoz, a je jedno ze tento konkretni spam neni uctovan extra. Plati se to z toho zbytku.
Dokáže (má čas) někdo stvořit text stížnosti pro ten správný úřad?
1. nevyžádaná obchodní nabídka
2. jednostranná změna podmínek navíc bez jakékoliv upozornění.
Vzhledem k tomu, že při zřizování DS jsem byl první poštou odmítnut, musel jet 20km k jiné, následně zablokoval přepážku na cca 45 minut a prý česká pošta není povinna nahradit škodu (benzín, čas), jsem trošičku stále naštvaný...
Podal jsem stížnost pro jistotu k oběma úřadům. Není totiž jisté, zda může MV postihnout všechny složky porušení zákona. Jen z hlediska zákona 480/2004 Sb. jde o dvě porušení: zaslání obchodního sdělení bez souhlasu a neoznačení obchodního sdělení jako takového. MV je navíc v dost podivném postavení, protože je provozovatelem ISDS, zřizovatelem ČP a ještě k tomu má projednávat správní delikty. Mimochodem zákon vůbec neřeší, kdo má projednávat přestupky (částečně by to mohl být ÚOOÚ, ale minimálně u § 26a, odst. 1, písm.b) dost těžko).
Poslat bych to samozřejmě mohl, ale obecně nemám takové "posílání stížností přes kopírák" vůbec rád. Totiž víc hlav víc ví a když úřadům přijde větší počet různých stížností, je větší pravděpodobnost, že se tam najde něco, čeho se půjde chytit. Když jim přijde tisíckrát totéž, záleží na tom, jak kvalitně byla ta stížnost připravena. Nejsem právník a psal jsem to v ovlivnění emocemi, proto to zveřejňovat ani nikomu posílat nebudu. Díky za pochopení.
Bude mnohem lepší, když si to každý napíše po svém, třeba laicky, to je úplně jedno. Posílal jsem to pomocí ISDS na ÚOOÚ a MV, příslušné identifikátory snad dokáže najít pomocí programu Datovka i cvičená opice ;-)
1. Formulace zprávy se opravdu jeví jako obchodní (reklamní) nabídka a to i přes BONUS v podobě pár měsíců zdarma, který se česká pošta vytáčkami snaží prezentovat jako změnu svých obchodních podmínek.
2. SPAM byl rozeslán v době plánované odstávky. Uživateé, kteří měli nastaveno upozornění na zprávy, tak věděli o datové zprávě ale neměli možnost si ji přečíst. Poodbný krok u mnohých lidí zvýšil nervozitu a ta se přeměnila v "nasr*anost" ve chvíli, kdy po dlouhém čekání nakonec zjistili co je čeká ve schránce.
Podobným "pitomostem" už by se měla Česká pošta v budoucnu raději vyhnout. Vnímání DS je veskrze negativní. Není to proto, že by snad byl princip elektroické komunikace tohoto typu špatný ale pro způsob realizace systému, procesů a podmínek provozu. Zde uživatel od samého počátku naráží na různé placené služby, které jsou zbytečné a jen zatěžují uživatele. Sem patří omezená archivace zpráv a vynucování delší archivace s pomocí nějakého treszoru. PROČ proboha ???!!! ptám se. Proč odrbávat uživatele takto trapným způsobem? Pokud uživatel nezaplatí trezor tak ať běží na Czech point, tiskne a platí trapné částky tam. A co elektronický podpis ? Jeho vygenerování nic nestojí. El. podpis je jen soubor s kódem, který se může uložit na kartu nebo token (flěšku) popř. nějkam na jiné médium (HDD atp.). V asymetrickém systému vůči privátnímu klíči tj. el. podpisu stojí nějaký PUBLIC (veřejný) klíč na nějakém serveru. Jaké má asi náklady firma (provozovaná btw. Českou poštou) s provozováním takového serveru ? Česká pošta si z "veřejného" systému DS udělal docela dobrou "ždímárnu" na peníze a PROVOKOVAT své uživatele takto trapnými nabídkami je už opravdu na pár facek.
Naprostá většina (20 z 21) uživatelů firemních datovek v mém okolí má nastavenou notifikaci do mailu. Všichni byli vyvalení, kdo jim v době odstávky systému píše. Všichni byli zvědaví/znepokojení co zase budou muset se kterým úřadem řešit. Nikdo se v době odstávky nedostal k obsahu zprávy. Všichni jsme si volali a nikdo dva dny netušil, vo co de.
To je takový problém, zapsat do notifikace "byla doručena systémová zpráva České pošty" ???
Těším se na opakování, až začnou běhat ty nevypnutelné informace o naplnění/ukončení trezoru...
Ti, co se k tomu vyjadřují, jsou zhusta lidé, kteří musejí ze zákona datové schránky používat, a aby nestačily jen dosavadní problémy ISDS, ještě jim tam teď přišel spam. Tu práci jim v tuto chvíli přidala Česká pošta, protože se museli do své DS přihlásit a podívat se, co se děje.
Prosim vás, já používám DS skoro od počátku a ač se občas něco řešilo, že to nefungue atp, tak naopak ted tuto službu vítám, nemusím na FU, PSSZ, VZP atp, prostě nikam a jsem tomu rád. Ač jsem zprávu od CP dostal taky, tak mě to tedy rozhodně nepřivedlo do deprese - zřejmě mají lidé více špatného svědomí, proto se bojí každé zprávy od veřejné moci :) Skutečně také nerozumím proč se to tak řeší. Ale na druhou stranu je to asi dobře, že moloch ČP je aspon trošku pod kontrolou veřejnosti.
Jste dost naivní, že si myslíte, že když máte čisté svědomí, nemůžete dostat zprávu, že třeba dlužíte 10000 Kč. Třeba konkrétně se to posílalo vloni na pojištění auta. A když nezaplatíte či včas se neodvoláte, tak platíte jako mourovatej nebo dojde na exekuci. Co na tom, že bordel v tom měl stát a jeho geniální nový registr vozidel. Podle zákona platí co je v těch databázích a vy to musíte rozporovat. Takže vám přeju klídek a čisté svědomí. A taky přeplněnu nevybranou schránku isds.
např. mě ano, mému zaměstnavateli ano, ale manželce ne.
Tragikomické je, že ti, co mají jako já aktivovánu SMS notifikaci si ještě za tento spam zaplatí 3 Kč.
Ceny datového trezoru jsou i přes "razantní" snížení naprosto nehorázné. Průměrná velikost jedné datové zprávy je 0.92 MB (teď jsem si spočetl z cca 4 tis. odeslaných i přijatých zpráv), a chtít za uchování <50MB a občasné přerazítkování zpráv 30 Kč měsíčně, to nemá obdoby.
Není to spam. Je to SPROSTÝ SPAM. Obyčejný spam, který náhodou nebyl odfiltrován, během jedné vteřiny smažu. Ale tohle mi dá mnohem víc práce, nehledě na škody na zdraví způsobené silnou frustrací (ta formulace je nepřesná, ale musím vyhovět "pravidlům pro diskutující").
Na žalobu na očividně protizákonné jednání onoho vykutáleného "provozovatele" ale nemám čas, sílu ani schopnosti...
Domnívám se, že na celou tuto událost se nikdo včetně pana Peterky nepodíval globálně. Z jednání vlády existuje zápis, ve kterém se říká že nařizují paušální model financování DS a nařizují provozovateli ČP, nahradit i tento model do budoucna z vlastních zdrojů ( komercionalizaci) Čili ČP v tuto chvíli nedělá nic jiného než plní usnesení vlády.
„Proč jste se na to nepodíval tak nějak politicky?“
Usnesení vlády nemůže nikomu uložit porušení zákona, resp. i kdyby to někomu uložilo, ten není povinen se jím řídit. Až budou změněny zákony tak, že bude umožněno provozovateli ISDS nebo komukoli jinénu zasílat nevyžádaná obchodní sdělení, tak s tím sice nebudu souhlasit, ale nezbude, než se s tím smířit (nebo si spíše zvolit takové poslance, kteří to změní).
Větší úřady, kterým chodí hodně zpráv již dostaly upozornění na to, že mají plný datový trezor. Musím říci, že spisovna, která vyřizuje DS skrze program na spisovou poštu nás z IT docela na chvíli vyděsila, protože nám pouze řekla, že přišlo upozornění, že mají něco datově plného... tak jsme nejříve znejistili a zkoumali zda se nám nezaplnil úložný prostor v naší spisovce...
To, že pošta pošle nějaký spam bych ještě zkousnul ale že něco rovnou aktivuje bez souhlasu majitele DS to mi připadá již trochu silně za hranou...zvláště pak, když to posílá nevyžádaná upozornění, kterým občas obsluha nerozumí...
Mám datovku jak pro FO, tak FO - podnikatel a tento spam přišel do každé 2x. Je nehoráznost otravovat "doporučeným" dopisem klienta, který si ho musí vyzvednout a do poslední chvíle netuší, že se jedná o sprostý spam. Datový trezor, o který jsem nikdy zájem neměl jsem ihned po doručení dnešního SPAMU předčasně ukončil v obou schránkách. Při slušném oslovení pomocí klasického dopisu/letáku nebo alespoň označení notifikace jako nabídky služeb, bych pro podnikaní o podobné službě uvažoval. Tímto bohužel ČP klienty pouze nas...e.
Jsem zvědavý, čeho chce u běžných lidí a malých živnostníků ČP dosáhnout. SPAM a obchodní nabídky by měly být prostřednictví "doporučené" pošty zákonem zakázány. ČP má přeci email klienta, tak pokud to není SPAM, proč to nepošlou jako klasickou emailovou zprávu? Místo toho někdo vychcaně zneužívá službu placenou státem.
Informace ve věci stížnosti na rozesílání hromadných systémových zpráv
iniciovaných provozovatelem ISDS
Ministerstvo vnitra, odbor veřejné správy a eGovernmentu, obdržel dne 14. 6. 2013
Váš podnět ohledně možných nevyžádaných sdělení zasílaných do Vaší datové
schránky provozovatelem informačního systému datových schránek.
Ve věci Vašeho podání Vás informuji, že Ministerstvo vnitra, odbor veřejné správy a
eGovernmentu, byl nucen vyžádat si vzhledem k složitosti případu dodatečné
podklady od příslušných subjektů. Váš podnět je nyní komplexně posuzován a
ve věci prováděno šetření.
Informaci o vyřízení Vašeho podnětu dostanete v nejbližší době, jakmile to bude
možné. Za časovou prodlevu se Vám vzhledem k výše uvedenému tímto
omlouváme.