Takže vodorovné proužky určitě, s tím jsme si hráli asi všichni. Ale nápis, tomu prostě nevěřím.
Dalsi vyuziti, krome psani a kresleni (nepamatujete si predelane Busyho demo s carama na demo s carama, ale vcetne borderu?!) byl treba indikator volume pro AYcko apod... trochu mi to pripada, ze pokud jste nevidel, tak neexistuje, bacha na tento pristup...:-)
Co treba dalsi dodelana kravinka do borderu pri nahravani z kazetaku... dokonce i hry se daly behem toho (loadu) hrat... joj, to byly casy...:-)
PS: Nemluvim o emulatorech a lepsich strojich s CPU Z80 uvnitr (treba SamCoupe), mluvim o klasickem gumakovi, pripadne 128+2 (nikoli A varanta)...
Pokusim se objasnit. Stejne jako plynuly obraz neni ve skutecnosti plynuly, je to jen iluze, kdy se ukazalo, ze obraz menici se dostatecne rychle (za obvykle se povazuje 24 snimku) je vniman lidskym okem jako plynuly pohyb - samozrejme, je to iluze, stejne jako je iluze 3D projekce, kdyz je vysokou rychlosti rotovan nejaky utvar...
Chcete rici, ze to, co jste dlouha leta videl na televiznim prijimaci, pripadne na CRT obrazovce nebyl obraz, napis, ale pouze nejaka nedokonalost, ktera ma od krasnych malovanych hieroglifu daleko.
Ale zpet tedy k tomu obrazu, co jsme generovali via ULA... Pro zacatek Vam doporucuji shlednout treba jiz zminene MDA demo od BusySofta. Jako dalsi Vam mohu uprimne sdelit, ze v BORDERu se nejen psalo velkym pismem, ale i podstatne mensim (ano, nebylo to 80 znaku na radek), do BORDERu se zobrazovalo kde co... - temi carami, ktere jsem minule zminil jsem samozrejme nemyslel chaotickou, byt barevnou, smesici vodorovnych pruhu, ale skutecne to, ze byla opticky zobrazena cara z leveho horniho rohu do praveho spodniho tak, ze neco jako BORDER neexistovalo. Dalsi, co mne napada, byl treba svisly Volume Bar vpravo nahore (VSECHNY 3 kanaly!!!) o sirce asi tak 2 standardni znaky na kazdy kanal! Dalsi vychytavka byla variace na predchozi, ale ve stredni casti obrazovky - jeden kanal vlevo v BORDERu, druhy kanal uprostred (v radnem SCREENu), treti v pravem BORDERu. Dalsi treba scrolling znaku zprava do leva, rychlost jste ovladal na klavesnici a mohl jste hybat vlevo vpravo bez ohledu, ze by neco jako BORDER existovalo (ano nebylo to pismenko 8x8 pixelu!) Takto bych mohl dost dlouho pokracovat... ze jste to nevidel na vlastni bulvy mne moc nezajima, asi jste se o tuto oblast ne zrovna peclive zajimal.
Dalsi soudek, kteremu asi nebudete verit je fakt, ze SCREEN spectra (od 128cky vyse) nemel (byt technicky deklarovane) pouhych 192x255 bodu, ale presne dvojnasobek bud v X nebo Y smeru (ale ne v obou soucasne), stejne jako davno padlo dogma, ze ULA umi jen 8, resp. 16, barev... omyl, tato ULA byla schopna vykouzlit tisice barevnych odstinu a to dokonce lepe nez SVGA v te dobe..., ale to je zase na delsi povidani.
Pokud Vam odhadem asi tak 6-8 pismen pripada jako obri za situace, kdy standardne je na obrazovce na radku 32 znakovych pozic (tedy 3-4x zvetseni) - casto fikane puleno (ano kazdy znak lze vykreslit do 8x4 pixely), pak se neshodneme, stejne tak rikam, ze ty pismena byla jeste hooodne hruba na to, co a jak presne se dalo do BORDERu kreslit - viz zminene volume bary, scrolling, nikoli vodorovne cary apod.
Všechny ty úžasnosti, o kterých tak samolibě předpokládáte, že si je nedokážu představit, si nejen představit dokážu, ale je mi i celkem jasné, jak bych je udělal. Jen u toho nápisu (má-li to být něco, co lze skutečně označit za nápis a nemá-li toho kus být mimo border) si lehce spočítám, že to není možné. Dokonce si nejen dokážu představit, ale ve svých programech jsem prakticky používal, písmena o jiných šířkách než osm nebo čtyři pixely (kterými se mne snažíte ohromit). A nebyl jsem sám, třeba taková ta databáze/kartotéka od 602 (jméno mi vypadlo) umožňovala přepínat mezi všemi šířkami od čtyř do osmi. Takže, prosím, vezměte na vědomí, že opravdu nepoučujete ubožáka, který nikdy Spectrum neviděl ani z rychlíku.
Je to hezké, to ano. Ale při nejlepší vůli nevidím nic, co by odporovalo něčemu z toho, co jsem napsal. Ta písmena jsou ještě větší a zdeformovanější, než jsem očekával, na šířku obrazovky (včetně borderu) se vejdou přesně čtyři. Takže, je mi líto, nic uznávat nebudu, s nápisem v borderu jste to přehnal.
Samozrejme nemohu vedet, zda-li MDA demo dostupne na www.worldofspectrum.org je obsazeno v obou variantach, kdyz je to dnes zbytecne...
Dobrá, trochu mne zklamala paměť. Měl jsem pocit, že zatímco na 8080 měly nejkratší instrukce 4 takty, na Z80 některé měly tři, asi tedy ne. Taktování OUT jsem si samozřejmě nepamatoval přesně a to, že Z80 jako rozšíření zavedla OUT i jiného registru než A, to mi uniklo (8080 to určitě neměla, takže samosebou určitě není na místě).
Procesor Zilog Z80 nebyl jen konstrukcne jiny (a tedy to nebylo rozsireni Intel I8080, on to byl v mnoha ohledech 16-ti bitovy pocitac... neco na zpusob toho, ze I80386SX je ocesana verze 32-bitoveho CPU (umel 16-ti bitove adresovat, pocitac, indexovat - co mu k 16-bitum chybelo?), potazmo jeho historie zacala u I4004), on mel spoustu jinych veci, jako treba 3 mody preruseni (kdepak najdu na I8080 IM2?!), navrh ZXS si sproste vzal cely jeden CPU registr na zcela jinou funkcni - ano mluvim o registru R (ten na I8080 taktez nebyl), ktery se pouzival na nutne obcerstvovani DRAMu, aby nezapomnely svuj obsah, mluvim o zpomalenych dolnich 32kB RAM, protoze do toho kafrala ULA (a mela VZDY prednost) atd... - proste jeden keca o voze a druhy o koze...
Vasi uvahou a logickym smerem, ktery zde prednasite je aktualni chip Motorola jen ubohe rozsireni 30 let stareho procesoru, v pripade Intelu se jedna jen o pouhe rozsireni dnes jiz vice jak 40 (!!!!) let stareho procesoru I4004, ktery mel odhadem asi 3 nebo 4 tisice tranzistoru... - nemyslite si, ze to je kravina?!
Větší rejstřík registrů a bohatší instrukční sada, to byly samozřejmě příjemné prvky, ale nestačí na to, abych procesor označil za něco zásadně nového. Nemluvě o tom, že jakkoli byl Z80 v mnoha ohledech praktičtější než 8080 (třeba co se týká hodinového signálu), byl to neuvěřitelný bastl. Asi byste musel dlouho hledat procesor, který by měl tak obrovský podíl nedokumentovaných funkcí. To, že najdete u Z80 drobnosti, které neměla ani 8086, nemůže na věci nic změnit.
Muzete mi krome tohoto mlzeni ozrejmit, o kterych to nedokumentovanych funkcich mluvite? To, ze nedolehly Vasemu sluchu je _VAS_ problem, provozni dokumentace firmy Zilog z te doby mluvi naprosto jasne, to ze napoobovaci byli bastliri je fakt, mel jste si koupit original a ne nedokonalou napodobeninu s mizernou dokumentaci...:-r
2. Zásadní rozdíly mezi 286 a 386: za prvé zavedení stránkování a všeho, co s tím souviselo, zejména prakticky použitelné implementace virtuální paměti. U 286 to sice teoreticky šlo také (na úrovni segmentů), ale protože segmenty jsou různě velké a mohou se překrývat, bylo by praktické využití příliš komplikované. Za druhé 32-bitová adresová sběrnice a 32-bitové adresování, tedy i segmenty větší než 64 KB. Za třetí: 32-bitové datové registry a operace s nimi. Za čtvrté: podpora pro ladění na úrovni procesoru. Za páté: adresování s využitím měřítka.
3. Nedokumentované instrukce Z80 mému sluchu samozřejmě dolehly, jinak bych se o nich nezmiňoval. Oficiální dokumentace se o nich nezmiňovala. Aby bylo jasno: nemluvím teď o standardních instrukcích pro práci s registry IX a IY, i když třeba už instrukce pro práci s jejich půlkami (vzniklé použitím prefixu 0xDD nebo 0xFD před instrukcí pracující s registry L nebo H) AFAIK oficiálně dokumentované nebyly. Ale existovalo i dost dalších instrukcí, které dokumentované nebyly zcela určitě. Zkuste Google na "undocumented Z80 instructions", třeba tuto stránku (soubor z80.zip).
P.S. v mém Spectru byl originál od firmy Zilog.
Jinak dekuji za ten zajimavy odkaz, urcite se sikne, bohuzel nerika vubec nic zajimave, resp. neco co by bylo tak mystericke.... Naopak zajimavejsi vypada odkaz http://www.geocities.com/SiliconValley/Peaks/3938/z80undoc.htm, bohuzel jen vypada... - jednak sam v 3/4 jasne pise - cituji: "Everything said so far is pretty much common knowledge, well-documented by Zilog, the Z-80 manufacturer." - a to bohuzel vcetne prace s polovinami IX a IY (kupodivu kazdy, kdo trosku mysli na to prisel sam, protoze kdyz jde pracovat s HL a take z H a L, a kdyz je jasne, ze IX ci IY se tvori jen prefixem, tak to slo docela trivialne dovodit). Vyuziti instrukci typu LD LX,LX je opravdu vite na co... (a bohuzel ani na presne casovani via takt procesoru), finta XOR A,A, pripadne XOR AX,AX misto loadovani 0 (a tedy pomalejsi, sbernicove narocne, na pametovy radic stresujici instrukce) je snad znama kazdemu... Na druhou stranu, kdo nekdy absolvoval kurzu okolo logickych obvodu, tak mu je jasne, ze je daleko drazsi aby tato 'instrakce' neexistovala nez ji vzit jako prirozeny dusledek dobreho navrhu.
Mel jsem k dispozici patricne osuntelou ORIGINALNI dokumentaci od Zilog Z80 primo od firmy Zilog, mohu Vam rici, ze ty pulky IX a IY tam BYLY normalne dokumentovane. Stejne jako jsem ve sve dobe mel kompletni komentovany vypis CP/M 2.2 (a proto vim proc do dnes maji DOSovske programu na zacatku (u COMu je to napadnejsi) pomerne podivnou 'nevyuzitou' oblast nebo co do dnes provede dlouhy nepodmineny skok na 'virtualni adresu' 0x5h) nebo kompletni popis I8072A, moc zajimave cteni....