V červenci začalo Yahoo s recyklací e-mailových adres. Uživatelé tak mají možnost zažádat si o „uvolněné“ mailové adresy. Již záhy poté, co firma zveřejnila svůj záměr, se objevila řada upozornění, na nevhodnost podobného kroku. Praxe jim dává za pravdu.
Znovu oživené poštovní schránky se ihned po aktivaci začínají plnit e-maily, které byly určeny pro původní vlastníky. Nejde přitom pouze o spam či marketingové nabídky, Informationweek.com upozorňuje, že se objevují i citlivé osobní informace, maily od Facebooku a dalších účtů, které byly s již nepoužívaným e-mailem svázány.
V praxi to znamená, že je možné získat přístup k účtům na dalších službách, které byly (a stále jsou) svázány z již „nepoužívaným“ účtem u Yahoo. A otevírají se tak nové možnosti v krádežích identit.
„Mohu získat přístup k jejich účtu na Pandoře, ale neudělám to. Vím jak se jmenují, kde bydlí a jaké mají telefonní číslo. Vím kam chodí jejich děti do školy a znám i poslední čtyři číslice jejich rodného čísla. Vím, že měli minulý týden domluveného očního doktora a právě jsem byl pozván na svatbu jejich přátel,“ říká Tom Jenkins, který získal jednu z recyklovaných adres.
V jiném případě, který InformationWeek zmiňuje, do obnovené mailové schránky chodí nabídky na schůzky mužů s ženou, doklady o koupi zboží a přehledy, ze kterých se nový držitel dozvěděl, kdo byl předchozí vlastník i kde bydlí. Navíc to, podle nového vlastníka, vypadá, že původní vlastník se sice k účtu dlouho nepřihlásil, ale stále tuto starou adresu používá a rozdává.
Yahoo přitom rušilo jen takové adresy, ke kterým se uživatel posledních dvanáct měsíců nepřihlásil. Yahoo tvrdí, že v takovém případě uživatele „varovali“, aby se k účtu přihlásil a tím ho zachoval. Otázkou však je, jak Yahoo vlastně tyto uživatele varovalo, když právě onen „nepoužívaný“ e-mail byl jediným kontaktem, který měla firma k dispozici.
Nedomyšlené, nebezpečné a hloupé
Yahoo před několik měsíci ujišťovalo, že noví vlastnícise samozřejmě nedostanou k původnímu obsahu schránek. Yahoo navíc e-mail odhlásí z komerčních rozesílek a po dobu 30 dní budou na příchozí maily odesílány zprávy s informací o nedoručitelnosti. Evidentně to moc nepomáhá, protože se nakonec stalo přesně to, co kritici předpovídali.
Pochopitelně, nepomohl ani tehdy čerstvě vymyšlený mechanismus RRVS (Require-Recipient-Valid-Since). Od počátku bylo jasné, že fungovat nebude – musely by ho totiž nasadit i stovky (spíše tisíce) poskytovatelů internetových služeb po celém světě.
Ti kdo si pořídili recyklované adresy, jsou tak poněkud zoufalí a zcela vážně přemýšlejí, že je raději zruší. Yahoo samotné mezitím začalo za získání recyklované adresy žádat poplatek. A jak bude řešit problémy s cizími maily ve vaší poštovní schránce? Firma zřídila knoflík „Not My Email“ („toto není e-mail pro mě“).