Jedni je mi nejasne - z clanku jsem pochopil, ze v RIO SPT rozeznava silny a slaby provoz. Soucasne tvrdi, ze RIO je odvozeno od skutecnych nakladu. Jake skutecne naklady jsou promenne v zavislosti na denni dobe ?
Nepouštějte se do debat, na které nemáte...
Vidím, že telekomunikacím moc nerozumíte, tak si to přirovnejte k městské dopravě. Tam je taky období silného a slabého provozu. Vidíte to kolem sebe. Nacpané vagóny metra a autobusy ve špičce, i přesto, že se prohání kolem vás každou chvilku. No a večer jich jezdí pár a jsou poloprázdné..Problém je ten, že dimenzovat se dopravní podniky musí na tu špičku. Proto ta má větší náklady, Telecom(y) také. Jasné? Doufám, že už jo.
Ne, to mi opravdu neni jasne. Dejme tomu, ze CT nakoupi takovou technologii, ktera zvladne spicku. To je jednorazovy naklad, protoze urcite se nepouziva jedna technologie ve spicce a jina mimo spicku. Kdyz budou autobusy jezdit stejne ve spicce i mimo spicku, tak realne naklady na provoz budou stejne ve spicce i mimo ni, ikdyz tim prepravi mene lidi (CT ma vlastni linky, takze neplati treba za sirku pasma).
To je jeden pohled na vec, druhy pak je, ze tohle je prece zohledneno v poctu X pristupovych linek, ktere musi operator k telecomu natahnout. Takze i kdyby byly realne naklady ve dne vyssi (o cemz pochybuji), alternativni operatori to musi zaplatit uz jednou v dimenzovani pristupovych linek, podruhe pak proto aby se chudackovi telecomu nepretizila sit.
Je zvlastni, ze na jednu stranu se cenove telecom snazi znevyhodnit telefonovani ve dne, sec to jen jde (jedine logicke vysvetleni co me napada je: Ma malou prenosovou kapacitu linek, tudiz musi omezit poptavku), a na druhou stranu se kazdy Silvestr a Novy Rok, kdy kazdy druhy telefon v republice vola na tu druhou pulku telefonu (a v levnem casovem pasmu ^_^) neni nejmensi problem dovolat...
Presne naopak... ked su autobusy a vagony metra napchane, na jedneho cloveka to vychadza lacnejsie pretoze naklady stupaju trosku pomalsie ako pocet osob. Skratka prevadzkove naklady na prevadzku samotnych vozidiel atd sa rozdelia medzi viac ludi. Takze dopravna spicka by teoreticky mala byt lacnejsia. prakticky ide v takychto pripadoch o obchodnu cenu, vyplyvajucu z toho ze ked je vacsi dopyt po prevadzke, je drahsi...
zase na druhou stranu lze nějakým cenovým odstupem dosáhnout určité vyváženosti v naplnění kapacity. telecomu jde očividně o to, aby lidé volali více ve slabém provozu, kdy mají prázdné linky.
problém je, že skutečně jsou ve slabém provozu poměrné náklady na jednotku vyšší, takže telecom kecá, když tvrdí, že impulsy vycházejí z rozpočítaných nákladů.
ale ony se ty ceny ještě změní. věřte tomu. Telecom zvolí určitě stejný postup jako na konci roku 98 - obrovské zdražení, začala prskat inet komunita, tak jim nabídl tarif I99. najednou většině lidí zklaplo. Spousta lidí si řekla, že tohle se dá utáhnout, vžtyď to zase tak strašné není atd. a média telecom vychválila za vstřícný krok. Teď to tak bude taky. Zase nějaká dohoda na půl cesty (a že ta "půlka" bude blíž k telecomu, kdo to bude zkoumat?)