Třeba jak fima nechce zveřejnit svůj obrat a nechce o něm mluvit, to je v případě české firmy trochu problém, protože tu máme březen a každá firma má dát svou účetní uzávěrku na internet :-)
Jako již klasicky mi připadá, že firmy pro startupy dělají firmy, aby to byl co nejdéle startup a chytil se nějaký hejl, co do toho bude investovat a nesnaží se dělat firmy, co si na sebe umí vydělat sami. Protože co si myslet o firmě, která má spoustu zaměstnanců, par tisíc dolarů měsíčně od zákazníků a z nouze, že na konci roku nejsou v plusu dělá cnost :-D
Ale jinak jim ten 1,5usd přeju, jen je mi trochu líto investora...
Ano, je to bohužel tak. Leží mi to také v žaludku. Bohužel české zákony na ochranu minoritních akcionářů a vůbec zákony okolo s.r.o. vs. a.s. jsou tak archaické, že vybudovat investovatelný startup ve formě s.r.o. je komplikované. Jsou i takový frajeři, kteří to dokážou, ale je to těžké.
Máte nějaký problém s malým penisem? Nikde jsem nenapsal, že jste vy nebo oni zloději. Jen to není podnikání protože mě napadla dobrá myšlenka, na které mohu vydělat tím, že jí rozvinu, ale protože mě napadla myšlenka, kterou se pokusím někomu prodat jako něco co by do budoucna mohlo vydělávat, i když se to nedaří udržet naživu skoro ani po dobu co stíhám do světa křičet mám STARTUP!
Hlavně že jste klidný, snad vám to vydrží..., buďte si kde chce :-)
Martine, bohuzel nemate vubec pravdu - vrele doporucuji ctene ktere ostatne radim vsem, zvlaste tem co se chystaji vyrazit do statu at uz do akceleratoru nebo nebo jen tak
http://www.bothsidesofthetable.com/2011/12/27/should-startups-focus-on-profitability-or-not/
Napad ktery ma "scale" se vyplati investovat - ja sam jsem ted v takove firme - pres USD 100M obrat ale profitabilita zadna protoze presne tak jak se uvadi zde by to znamelo ze malo investujeme/rostem/zabirame trh
Firma nemá být v plusu, pokud tedy nemá akcionáře, kteří si chtějí rozdělovat dividendy.
Problém je v tom, když je firma v mínusu, protože si na tu nulu zisku prostě nevydělá. A ani investicema do rustu a zabiraním trhu se nezvyšuje šance na to, dostat se na nulu. Nevím jak jednodušeji to napsat.
Každá firma má ze začátku období, kdy je v mínusu - i obyčejný kamenný obchod, protože musí nakoupit sklad, vybavit prodejnu, zaplatit reklamu a prodavače a stejně nějakou dobu trvá, než si lidé zvyknou tam chodit. Taky je normální, že ze začátku se prodává s nulovou nebo zápornou marží - právě proto, aby si lidi zvykli chodit - a až pak se začne pomalu zdražovat.
Apiary mi přijdou -podle toho, co říkají- přesně v téhle fázi: doposud dávali produkt víceméně zadarmo, časem ho zkusí pomalu zpoplatňovat - ale teď ještě radši nějakou dobu počkají, aby si víc lidí víc zvyklo "k nim chodit". Jestli se investice vrátí nebo ne se ukáže až ve chvíli, kdy se pokusí to zpoplatnit. Ale jestliže za nimi sami přišli z Akamai a platí, tak bych to s tou šancí na komerční úspěch neviděl tak špatně.
Ano, každá firma je ze začátku v mínusu, to jsem snad nikde nerozporoval.
Jak to funguje na internetu, kdy firmy dávají něco zadarmo, aby k nim lidi chodili a jak to dopadá, když to zpoplatní snad znáte, i tady na Lupě je takových příkladů dost. Prostě to nefunguje, protože o kliknutí dál je další idiot, co nabízí službu zadarmo, aby si k němu lidi zvykli chodit...
Ale třeba se to fakt podaří uvést do plusu a nedopadne to jak druidly :-)
Svůj penis do toho raději netahejte :)
Víte, startup je něco, jako těžbka surovin. Víte, jak se těží zlato? Zkoumáte, hledáte, několik měsíců nebo let kopete a vráte, což stojí hromadu peněz. Ty do toho investujete v naději, že najdete tu surovinu a pak se budete řadu let pakovat na tom, že ji budete prodávat. Proto je taky výhodnější doly znárodňovat, než zakládat (ale to je jiná debata).
Stejné je to se startupem. Máte vizi, že celý svět bude chtít něco. Když to založíte jako firmu, tak dneska otevřete krám v praze, za rok našetříte na Brno, za další rok na Vídeň. Za dvacet let máte pobočky v Evropě. Někoho napadlo, že si to můžete urychlit, že nemusíte nejdříve šetřit a pak otevírat pobočky, ale nejdříve otevírat pobočky, akvírovat trh - a za pět let budete mít pokrytý celý svět a budete těžit z toho, že jej dojíte o patnáct let dříve, než při použití předchozí metody organického růstu.
To, že vy tomu nevěříte a nechápete to, není nic špatného. To jen znamená, že vy vždycky budete mít svou oktávku z druhé ruky a svý jistý, zatímco Nešetřil dal svou oktávku do bazaru a pět let bude jezdit metrem. Když mu to vyjde hodně, koupí si za pět let tryskáč i s letištěm, když dobře, tak s hangárem a když jen trochu, bude si ho pronajímat. Když vůbec, tak se otřepe, uváží, co udělal blbě a půjde dělat něco jiného se zkušenostma, co získal. A za dalších pár let, kdo ví... Povšimněte si, že vy celou dobu máte své jisté a pořád jezdíte ojetým oktávem, v tu dobu už patnáct let starým...
Každýmu sedne něco jiného. A jen hlupáci to nechápou, to se na mne nezlobte ...
Já se na Vás nezlobím, proč bych měl? Já Vám za to nemohu, že se mnou máte nějaký vlastní problém :-)
Nic o mě nevíte, z nějakého neznámého důvodu si myslíte že mám oktávku z druhé ruky a patnác let starým.
Ano, jsou lidé co mají rádi své jisté a místo velkohubých keců při jízdě metrem, kde sockám vypráví jak bude za pět let lítat tryskáčem a pokud to nevyjde, tak se dalších pár let budou potkávat v metru, jezdí ve svém vlastním autě s vidinou jistého růstu svých investic rozvijí svou firmu.
S těma přirovnáníma opatrně, zjevně o těžbě nic nevíte, tak se zbytečně ztrapňujete.
Ale s těma pobočkama je to krásný omyl nadšenců do startupů jako jste vy a spol. Když to nefunguje lokálně, uděláme spoustu poboček a ono to začne fungovat globálně. Když to nechtějí lidé v Dolní Horní, z čeho usuzují, že když udělají i pobočku Horní Dolní a Mezidolní, začne to konečně fungovat a lidé to budou chtít? To je to co stále píši, že se vyplatí rozvítet firmu, která má potenciál k růstu, tím že udělám X poboček v Brně a Vídni, z firmy o jejichž výrobky nikdo nestojí udělám firmu se spoustou zákazníků.
Navíc vystavením stránek na internetu, jste tak nějak rozpobočkovaný všude, po celé šíré zeměbouli a ruku na srdce, opravdu kvůli internetovým službám vyhledáváte kamenné pobočky?
Ale jinak dál sněte při jízdě metrem o letech tryskáčem, protože vedle vás sedí další podobní, kteří investují podobně jako vy, třeba do tiketů sporty a se stejnou šancí a nikdy jim nedojde, kde dělají chybu, protože přece existují lidé, kterým se to povedlo!
Nežije..., aha a oni doufají, že otevřením spousty poboček se konečně trefí do místa, kde někdo žije? :-D Zajímavá obchodní strategie, snad se někdy poučí, pět let je docela dlohá doba, to by si k nim v metru mohl přisednout někdo, kdo jim to vysvětlí...
Také jsem rád, že mám široký záběr, je to potřeba, než být zavřený v zasmrádlém chlívku jednoho oboru a tvářit se, že mi mé předpovědi vycházejí a doufat, že si nikdo zpětně nedohledá jaké blbosti jsem prohlašoval a nevyšlo to... (hlavně si to berte osobně, protože se tam diskuzi stále snažíte přesunout)
Děkui, že jste se s mou chabou argumentací obtěžova a dělal rozsáhlý sociologický průzkum, koho to zajímá a koho ne.
Další co se snaží útočit ad hominem, to máte hoši společné, stejně jako rady co bych měl dělat. nechápu, že vás to baví, chabě argumentovat mou osobou, kterou neznáte. :-)
Předsedo, to nemá smysl. Podívejte se na http://penguinpetes.com/gallery/MyWalls/pigeon_chess.png a pochopíte.
Martine V,
po přečtení vaší stupidní argumentace si vždy vzpomenu, že jsem stále v ČR. Co kdybyste místo keců začal radši makat a přestal si tady léčit komplexy z cizího úspěchu? Možná pak i vy budete moc zakřičet "mám startup", ale dle toho, co jste zatím napsal, vůbec nechápete, o čem Jakub psal a jak to těžké. Možná pak pochopíte, jak hodně Apiary uspěli.
Jirko, je právě problém to, co se v té oblasti startupů tu v čechách považuje za úspěch. Někdo jiný, klidně taky dobrý čtenář lupy, to za úspěch nepovažuje. Až bude firma v zisku, může mluvit o úspěchu, zatím povídají o tom, že jsou dobře našlápnutí.
Je to typické pro dnešní dobu, lidi považují za úspěch, že jim banka dá půjčku, na to, aby si postavili dům, nebo dokonce jěště hůř, za úspěch se považuje to, že někomu banka svěří zlatou kreditní kartu, aby si utrácel peníze, které nemá, ale jednou bude muset vydělat.
Souvisí to s podivnou povahou peněz, s tím, jak je naše ekonomika nastavena, například tak, aby dlužník byl ve zdánlivé výhodě před spořivým člověkem, i když být schopen spořit, odložit potřebum, připravit se na zlé časy by mělo spíš zvašovat šanci na přežití.
Takže apiary ať se daří, nesouhlasím s tím, že apiary nutně vzniklo kvůli vysávání investora. Berou na sebe riziko, musí si zvážit, čí kapitál provařují a jaká bude jejich pozice na konci, zatím se úspěšný konec nekoná. Na druhou stranu, kdyby všichni startupovali, asi by neměl v těch startupech, kdo pracovat.
Jirko H. fakt děkuji za radu.
Kde vidíte úspěch? Třeba považujete za úspěch, že podojili investora o 1,6mil USD. Dobře, je to Váš postoj a já se s ním neztotožňuji.
Bohužel stále mají firmu, která si nevydělá ani na vlastní provoz, viz. odkaz na článek, kde píše, že neměli na výplaty.
Zkuste být příště konkrétní a k věci, osobní napadání jsem tu již dostal od pana Zandla, bohužel pokud se nezmůžete na nic jiného, vypovídá to více o Vás než o mojí osobě. Ani Vy, ani pan Zandl netušíte co a kde dělám, jen se blbě snažíte okopávat, nepřipadá Vám to trapné a vzpomínáte si u toho, že jste v ČR?
A ještě bych poprosil o vysvětlení - Proč by mělo být mým snem zakřičet - Mám startup? Jak jsem tu již několikrát psal, dle mého názoru není podnikání o křičení jak jsem dobrej a přitom jezdit metrem, ale o tom, vědět co chci a jak to chci dosáhnout, aniž bych musel balamutit investora, protože sem o sobě se můj projekt není schopen uživit. A dělat znouze cnost, když na konci roku nejsem v provozním zisku.
Jsem asi stará škola, ale já na firmě (start up je taky firma) oceňuji její tržby a samozřejmě snahou každého podnikání je generovat:
1) v první fázi tržby takové, aby byla schopná pokrýt náklady
2) generovat zisk, aby počáteční investice, bylo možné splatit
Bod 1) samozřejmě chápu jej tak, že se stanoví doba "návratnosti".
Bod 2) je dnes ovlivněn nepřímím splácením, tedy tím, že se provádí tzv. "daňová optimalizace".
Snaha o zvětšování firmy, bez splnění těchto dvou bodů není nic jiného, než hraní si. Na co je firma, která má milióny "zákazníků", když na nich nic nevydělá?
Já se taky trochu obávám, jestli nejde o nějakou další bublinu (dot com). Byl jsem na pár Startup Summitech a z těch lidí, co tam seděli a co to vedli, jsem měl takový pocit, že se spíše o svém podnikání chtějí rozplývat někde u kafíčka opravdu tvrdě makat. Tady (www.lovcisnu.cz) jsou docela zajímavé pohledy na startupy - jak negativní, tak pozitivní.
To jistě není a já obecně nemám nic proti start up, ale jde o to co je cílem takových firem. Začíná to to připomínat obchody s deriváty a opcemi apod. Vytrácí se ten reálný a smysluplný základ. Ono firmy vznikali a vstupovali do nich investoři vždy...jen nebylo potřeba tomu nějak říkat:-) byla to prostě nová firma. I Tesla měl investory jen je zajímalo kolik prodá výrobků - v tom je ten rozdíl.
Mne to jejich uvazovani prijde taky nejake zvlastni.
Pan tvrdi: "Optimisticky jsme očekávali, že rychlý růst zákazníků povede i k tomu, že rychle najdeme investici."
Nebylo by normalni, aby rychly rust zakazniku vedl k rychlemu rustu prijmu? (...a tudiz investice by nemala byt potreba?)
To je dáno, tím, že dnes je měřítkem úspěchu, kolik se podaří získat investic. Když to zobecním: Zdá se, že pro určitou část "podnikatelů" není cílem postavit produkt, který bude mít tržní úspěch, ale produkt, který dokáže odčerpat volné investiční prostředky a to je cíl marketingu. Příčiny jsou v přebytku peněz.