Hlavní navigace

Rozstřel: Předežene Facebook v dohledné době v tržbách Google?

Redakce

V nové rubrice Rozstřel budou čeští internetoví podnikatelé komentovat dění v síti, doma i ve světě. Začínají Olda Neuberger (Duck on truck, ex-Líbímseti), David Šmehlík (Fleveo) a Jakub Mach (ZoomSphere). Jejich firmy podnikají na Facebooku. Co říkají na jeho ohlášený vstup na burzu a jak vidí jeho budoucnost?

1. Jaké projekty spojené s Facebookem máte v současnosti rozjeté a jaký generují roční obrat? Může mít IPO Facebooku na vaše podnikání nějaký vliv?

David Šmehlík, Fleveo: V sou­časné chvíli se ve Fleveo staráme o digitální strategii našich klientů, zejména o nastavení komunikační strategie, připravujeme pro ně menší i větší akviziční aplikace, zajišťujeme outsourcing komunikace a poskytujeme konzultace a školení. Sociální sítě (Facebook speciálně) jsou pro firmu v současné chvíli nadpolovičním zdrojem příjmů. Co se týče vstupu Facebooku na otevřený akciový trh, nedomnívám se, že by nás měl ohrozit. Naši klienti cílí v první řadě na koncové zákazníky, kteří se jim v sociálních sítích pohybují, a těch by se IPO viditelně dotknout nemělo.

Jakub Mach, MicroMedia:Pro­vozujeme analytický a statistický server ZoomSphere, který generuje reporty pro všechny hlavní sociální sítě, včetně Facebooku. ZoomSphere je aktuálně ve své beta verzi a zdarma. Vstup Facebooku na burzu předpokládám, že nebude mít na chod naší služby žádný vliv.

Olda Neuberger, Duck on truck: Na Facebooku pro­vozujeme globální Miss Internet, soutěž, která by před Facebookem nebyla možná. Pokud IPO pomůže Facebooku dosáhnout jeho plánovaných 2 miliard uživatelů, pak to prospěje celému ekosystému aplikací.

David Šmehlík, Fleveo

David Šmehlík, Fleveo

2. Jaká je reálná tržní hodnota Facebooku? Mluví se o částce kolem 100 miliard dolarů. Je to adekvátní? Za jakou cenu byste si akcie sám koupil?

David Šmehlík: Nemyslím, že by mi příslušelo hodnotit reálnou hodnotu celé platformy. Je však očividné, že technologické a online startupy jsou z pohledu burzy naceňovány pod vlivem „bubliny“. Minulý rok se při IPO společností jako LinkedIn, Zynga, Groupon a dalších ukázalo, že “obchodování online světa” je nesmírný buzz. Za kolik bych si já sám koupil akcie? Nepřemýšlel jsem nad tím, v současné chvíli neobchoduji a nejsem si jistý, jestli se do toho pustím – bojím se, že bych burze propadl. :-)

Jakub Mach: Neumím určit tržní hodnotu Facebooku a do akcií neinvestuji, takže tato otázka nepadá zrovna na úrodnou půdu a nekvalifikovaně se nevyjadřuji. :-)

Olda Neuberger: Největší zdroj trafficu na internetu, vlastník detailních dat o miliardě lidí, největší sociální platforma? Těžko říct, ale vypadá nezastavitelně. :-)

Jakub Mach, MicroMedia

Jakub Mach, MicroMedia

3. Na čem bude podle vás Facebook za tři roky nejvíc vydělávat? A předežene Google?

David Šmehlík: Podobných diskusí o tom, jestli se Facebooku podaří předehnat Google, jsem za poslední 2 roky slyšel několik. Za mě osobně – myslím si, že ano. Google je pro mě v posledních několika měsících firmou s největším počtem viditelných chyb; sám uvažuji o tom odsunout od nich své online služby. Mimo to má Facebook podle mého „dobře našlápnuto“ na to stát se dlouhodobě nejnavštěvovanější online službou.

Jakub Mach: Očekávám nástup Facebook Credits do reálného života. To je velká výzva pro Facebook. Co se týče srovnání s Googlem, tak si myslím, že se obecně velmi podceňuje Google+. Nástup této sociální sítě je velmi nenápadný, ale o to rafinovanější. Google úžasně pokrývá svými nástroji (Search, Youtube, Docs, Gmail, G+…) potřeby uživatelů internetu a vzájemná spolupráce nástrojů bude to s čím bude muset Facebook soupeřit.

Olda Neuberger: Spekuluje se, že Facebook představí v souvislosti s uvedením na burzu (a koncem lock-up period) dvě novinky: rozšíření svého reklamního systému mimo Facebook, tedy obdobu Adsense s přesnějším cílením a fulltextové vyhledávání, jako přímou konkurenci Google. Na první zmíněné dozajista dojde a měl by to být další kardinální posun v ziskovosti. Druhé je spekulace, ale pokud by se Facebook do hledání skutečně šel, pak může Googlu aktivně sekundovat.

Olda Neuberger, Duck on truck

Olda Neuberger, Duck on truck

4. Co vás nejvíce zaujalo z údajů, které o sobě Facebook zveřejnil ve formuláři pro americkou Securities and Exchange Commission? (Na Lupě jsme o tom psali v tomto článku.)

David Šmehlík: Překvapilo mě (a současně trochu vyděsilo), jak velká část uživatelů Facebooku se na platformu vrací denně. Celkově však dodávám, že se Facebooku podařilo za 8 let dosáhnout velmi slušných čísel, a to jak z pohledu počtu uživatelů, tak růstu ročních zisků.

MIF17

Jakub Mach: Nic. Nemám čas to pročítat, musím vydělávat.

Olda Neuberger: Bezesporu kolik procent (26) si Mark Zuckerberg do této chvíle po všech kolech investic zachoval!

Našli jste v článku chybu?