Jeden příklad za všechny, jak to s námi myslí operátoři dobře: U Vodafone si můžu zdarma stáhnout PDF soubor s podrobným rozpisem hovorů a SMS, ale možnost stáhnout si ta samá data (!) ve strojově zpracovatelném formátu (CSV, XLS…) jsem nikde nenašel. Dřív v Samoobsluze tato možnost byla ("Vyúčtování s přehledem") ale za 78 Kč! Pro firemní zákazníky mají eVyúčtování, pro koncové zřejmě nic. Třeba se ale pletu a někdo mě nasměruje správně… Každopádně fakt, že tam není odkaz na CSV soubor hned vedle toho PDF, vysílá jasný vzkaz: Nechceme, abyste si mohli snadno porovnat, jaký tarif je pro vaši konkrétní situaci nejvhodnější a stejně tak nechceme, aby bylo hned jasné, že naše férové účtování 60+1 není férové ani trochu.
Mimochodem, pokud si u Komerční banky v internetovém bankovnictví chcete stáhnout nějaký starší výpis, zaplatíte 1 Kč za každou stránku tohoto elektronického (!) výpisu. Chápu, že cena pevných disků šla nahoru, ale že by až tak? :-(
Velmi mě také zaujalo tvrzení pana Hlavenky, že operátoři chtějí za každou cenu inkasovat víc, objem volání a SMS je pro ně naprosto nezajímavý. Připomíná mi to situaci u UPC: nejlevnější standardní tarif 10/1 Mb za 494 Kč nahradili 30/1 Mb za 548 Kč. To je 54 Kč navíc, které zaplatím za něco, o co jsem nestál. Jistě, v ceníku je i 2/0,5 Mb za 248 Kč, ale to je evidentně tarif jen „do počtu“. UPC má 442100 uživatelů internetu (teď neřešme, zda jde o rezidenty nebo i firmy). Dále si tipnu, že minimálně polovina z nich vystačila s původním nejnižším tarifem. To dělá cca 11,94 miliónu Kč měsíčně. A vzhledem k tomu, že náklady na těch teoretických +20 Mb downloadu jsou téměř fixní, tak bych hádal čistý zisk z tohoto nového „zrychlení“ zhruba 10 miliónů měsíčně.
No a podobně jsou na tom i naši operátoři: Zákazník co by zaplatil dvě stovky měsíčně, je pro ně naprosto nezajímavý, i kdyby měl cenu hovorného 10 Kč za minutu. Až jednou nějaký nový hráč zatřese naším oligopolem, tak nastane přesně to, co autor naznačil: Raději vám dají neomezené volání a SMS za 500 Kč, než třeba 600 volných minut za 400 Kč, protože pro ně je ta stovka důležitější, než nějaké minuty.
Víte, narazil jste na důležité téma: od jaké částky se klient společnosti začne vyplácet a do jaké částky ho ještě dotuje?
Ve Francii to Free Mobile pochopilo - pro bezproblémový provoz je nutné mít jisté ARPU na zákazníka. Tarif za v přepočtu 500 Kč s DPH jim už od začátku zajistí ARPU srovnatelné se zavedenými operátory. Proto operátoři jen velmi neradi nabízí levnější tarify, nemluvě o kombinaci levného tarifu s vysokým množstvím volných jednotek.
Ale tenhle problém řeší nejen mobilní operátoři. I u malých ISP je otázka, jestli nabízet připojení k internetu za částky pod 300 Kč s DPH. Při takových výnosech na zákazníka vám totiž moc nezbývá na modernizaci sítě a z dlouhodobého pohledu jste odsouzeni k zániku pro neschopnost konkurence. Ani O2 vám to ADSL za míň než 400 Kč s DPH měsíčně nedá.
Pak je tu ta debata o cenách a množství služeb zahrnutých v paušálu. Nikdo ze soudných lidí nemůže tvrdit, že 6 Kč/min. za minutu volání ve vlastní mobilní síti, když terminační poplatky (=náklad na minutu ve vlastní síti u efektivního operátora) klesnou po letošních Vánocích na 66 haléřů s DPH, je kosher. Stejně tak cena 1,50 Kč s DPH za přenos 140 bajtů (SMS), nebo víc než 10 haléřů za 1 MB dat (ceny u nás se v nejvyšších paušálech dostávají na 3,25 hal. s DPH za 1 MB).
A tady by měl ČTÚ zasáhnout. Operátorovi rád dám 500 Kč měsíčně, ale chci na oplátku kvalitní síť (včetně 3G pokrytí) a rozumné ceny za volání/sms/data.