Opravdu si myslíte, že ta scénka ze začátku je smyšlená?
Ukázka z manuálu jedné (skutečně existující a prodávané) myčky nádobí:
Jak nastavit stupeň změkčovače vody
Spotřebič musí být v režimu volby programu.
1. Do uživatelského režimu přejdete současným stisknutím a podržením < a >, dokud nezačnou blikat kontrolky ^, < a > s prázdným displejem.
2. Stiskněte ^
• Kontrolky < a > zhasnou.
• Kontrolka ^ dále bliká.
• Na displeji se zobrazí aktuální nastavení: např. 5L = stupeň 5.
3. Opakovaným stisknutím ^ změňte nastavení. Každým stisknutím ^ se zvýší číslo stupně. Po dosažení stupně 10 začnete opět od stupně 1.
4. Potvrďte nastavení stisknutím tlačítka Zap/Vyp.
A podobně se nastavuzje dávkování leštěnky a další.
A to já mám starší model, kde ani není ten display a nastavenou hodnotu vypípává.
Jenze o te implementaci je to predevsim.
Pricemz se staci podivat treba na tzv "smart" TV, kterezto ma doma pomerne velka spousta lidi. A temer 100% plati, ze ty "smart" funkce nepouzivaji.
Duvody jsou pak zhruba dva, drtiva vetsina proto, ze vubec nevi k cemu by to jako bylo dobre a proc to tam vlastne je. No a ten zbytek proto, ze je to implementovano naprosto nepouzitelne, takze si radsi poridi externi krabicku, ktera dela presne to, co od ni chteji, protoze si to tak !sami! nastavi.
S auty je to dlouholeta klasika. Jejich konstrukteri jsou podle vseho nejtupejsi stvoreni na planete vubec. To mate v aute GPS ... ale hodiny se sychronizovat neumi (=je to ani nenapadlo). Nebo mate panel klimatizace + radio, ktery po vypnuti radia zhasne - cely pochopitelne. Mate "povine" cidla tlaku v kolech, ale ten tlak se nikdy nedozvite (ten 10" display mate uplne zbytecne). Mate ve voze predni i zadni kameru, asi tak 10 usb portu, slot na SD a samozrejme interni disk ... ale zaznam z tech kamer pochopitelne udelat take neumi. Auto pozna kde kdo sedi, a otravuje signalizaci (ne)pripoutani, ale to ze dosla voda v ostrikovaci zjistite, az kdyz strikat prestane. Vas "samoridici se" vuz neumi ridit v desti, snehu, mrazu, mlze ... Na volantu mate asi tak 20 cudliku, ktere pouzijete 1x za 10 let, pricemz by na totez stacily 4. Chcete-li zapnout tempomat, musite ovsem pouzit nejmene 2. Nekdy i 3.
Pokud nekdo rekne ze vybiram spatne znacky, toto je souhrn (a zdaleka ne kompletni) postrehu ze znacne casti toho, co je u nas dostupne.
S tím stiskáváním jsem si připomněl něco z jiné oblasti. Když jsme ještě měli obyčejný telefon a já jsem potřeboval něco vyřídit na zákaznické lince, vytočil jsem číslo a ze sluchátka se ozvalo něco jako: "Pokud jen otravujete, stiskněte jedničku, pokud nám chcete poslat sponzorský dar, stiskněte dvojku...." a když ten automat vyjmenoval všechny číslice, tak nepřepnul na živého operátora, se kterým bych mohl vyřídit svůj problém, ale začal znovu od jedničky. Ale protože jsem měl přístroj starého Bely ještě s vytáčecím kotoučem, jediné, co jsem si přál stisknout byl krk toho... co to takhle vymyslel. A musel jsem volat ještě jednou z mobilu, shodou okolností konkurenčního operátora.
Mám to podobně: ovládání všech skutečně potřebných funkcí jedním tlačítkem v kombinaci s pípáním a divnými hieroglyfy na displeji. Ale hlavně, že vedle toho tlačítka je obrovský otočný volič s polohami "auto", "eco", "sklo" a "oplachování"... co tu myčku používám, ještě jsem tím voličem neotočil. Ani nevím, jestli jím vůbec otočit jde. :P
Ale to stejně to autorádio jenom prodraží, protože při řízení si člověk nemá co hrát s mobilem.
Navíc pro takový frikulíny jde mobil připojit po BT (tunelování sériovky, stejně se to páruje kvůli handsfree) a sorry, ale ani UART, ani aplikace na čemkoliv z věci IoT neudělá. To z toho udělají v tomhle případě až lži markeťáka. Možná mu to bude BFU věřit.
No, tohle mi přijde navržené celkem rozumně, vzhledem omezeným možnostem, jak myčku ovládat. Navíc se tvrdost vody beztak nastavuje jen jednou a spoustě lidí to zařídí technik, co zařízení namontuje. Akorát se popis vinou toho komisního slohu (nejspíš udělali jen copypaste z testovacího manuálu pro QA) nedá číst.
To byla jen ukázka, že to, co považuje autor článku za fikci, je už dávno realitou, Spousta zařízení se ovládá vyťukáváním morzeovky na jednom tlačítku.
A že to je navrženo rozumně - ono tam je dost velkých háčků, které jsem nezmínil. Například se uživatelský režim ukončuje na dost krátký time-out, takže pokud to člověk chce nastavovat s návodem v ruce, nemá šanci to stihnout. Ten time-out je dokonce tak krátký, že na mé myčce, která nastavenou hodnotu neukazuje na displeyi, ale vypípává, se uživatelský režim ukončí dříve, než myčka desetkrát pípne, že je nastavená tvrdost 10. Toto vám stále připadá jako rozumný návrh?
"se uživatelský režim ukončí dříve, než myčka desetkrát pípne"
Tak to ale nie je celkom vada princípu, ako hovadskej implementácie a užívateľského testovania. Ja skoro pri každom autorádiu nadávam, že nejaká funkcia sa ovláda strašne neprakticky alebo nelogicky, ale s tým istým počtom a druhom ovládacích prvkov by sa to dalo urobiť aj dobre. Len by bolo treba pri vývoji použiť hlavu.
Já mám takovéhle podobně user-friendly autorádio - pokrokový designér ho vymyslel jen s jedním otočným ovladačem na straně který se dá ještě jako joystick tlačit do stran. Doleva / doprava se šteluje frekvence, nahoru dolů se přepínají uložené stanice, jenže jsem nebyl schopen vyzkoumat jak si uložit naladěnou stanici. Takže holt jednou za čas přeladím někam jinam a zase poslouchám to.
Vopruz v hezkém balení. Zlaté staré rádio které mělo 6 čudlíků pro 6 stanic a dlouhým podržením se to ukládalo.
Ještě že designér toho nového "vyřešil problém" se šesti neestetickými čudlíky, škoda že teď je na ovládání potřeba návod.
Jasně že prodraží. Ale o to přece jde, ne? Markeťák by prodal něco dráž, než bylo nutné a odfafknul by si splněný target.
Uznávám, že IoT by to skrze mobilní ovládání nebylo. Ale pokud by se rádio, po zaparkování doma a vyhledání domácí wifi, dokázalo samo připojit na facebook a napsat, kolikrát řekl řidič během řízení sprostý slovo, to by markeťáci už mohli za IoT vydávat, ne?