Škodlivost je relativní. Třeba taková rtuť. Je toxická, ale v tekutým stavu skoro neškodná. Nejtoxičtější jsou páry rtuti.
EU zakázala rtuťový lékařský teploměr kvůli toxicitě.
EU zakázala klasickou žárovku a vnutila "úsporky" - rtuťový výbojky, tj. baňky plněný parami rtuti. Ty jsou podle ní bezpečnější a chrání přírodu víc, než žárovka. Takže místo jednoho wolframovýho vlákna dvě, chemikálie z luminoforů a páry rtuti. Palec nahoru.
A co se SnPb týká, upozornil bych, že za ty roky je to dobře prozkoumaná a odladěná technologie. SnPb eutektikum má nižší teplotu solidu a větší procesní okno, víme dobře, co se v takovým spoji děje atd., což umožní vyprodukovat zařízení s vyšší životností.
Bezolovo je náročnější, dražší a relativně nový, takže se neví, co přesně se tam děje a jak to bude stárnout. Ona taková SAC pájka (slitina Sn, Ag a Cu) má o nějakých 15°C menší procesní okno a to znamená přesnější regulaci teploty na reflow (= dražší pec), přídavek stříbra to taky nezlevňuje,...
Je otázka, pokud by Pb free zařízení mělo díky spojům bez olova poloviční životnost, jestli má větší dopad na životní prostředí 5g Pb (kde většina je uvnitř spoje, ne na povrchu a nemá se jak uvolnit), nebo vyprodukování dvou zařízení bez něj.
Někdy mám pocit, že EK jsou jenom teroristi bez bomb a taky pracují se strachem a hysterií - z olova, z žárovek, z pedofilů, z pomazánkovýho másla, z marmelády, z atomové elektrárny,... jenom u toho jejich strašení neteče krev, tak to média ignorují a nikdo je nezastaví se zbraní v ruce.
Paradoxne nejvice olova v prirode je stale ze splodin olovnatych benzinu pouzivanych do automobilu. I 25 let po tom co se v automobilovem prumyslu postupne prestaly pouzivat. Takove olovo ma perfektni vlastnosti byt rozfoukano a pak se nadherne pres pudu vstrebavat do vody.
Nejake pajky s olovem v koncentrovanem pevnem stavu nikoho nevytrhnou.
Olovnaty benzin( s vyssim oktanovym cislem) se vsak pouziva u letadel s pistovymi motory a nejsem si vedom skutecne schvalenych aditiv misto olova.. Jen tech neschvalenych pro auta.