Deti maji kantora za vzor. Chapu vase usili o zkvalitneni vyuky, ale s vasim vyjadrovanim vam to jednou ujede pred tridou plnou deti a nebude to dobre. Deti nechapou proc je takova parada, ze ma programovaci jazyk uzaverove vlastnosti a alfa funkce, nechapou moznosti SANu atd. atd. - nejsou totiz specialisty a to co bavi vas, nemusi bavit je. Abyste je zaujal, musite byt trosku psycholog, musite chapat o cem to uceni vlastne je.
Chapu, ze mnoho specialistu potrebuje obdiv davu, a kdyz ho nemaji v praci (protoze tam mnoha ITikum bohuzel malokdo rozumi) tak by to sli ukazat mlade generaci primo do skol. Ale s mnoha lety praxe vam uprimne rikam, ze by ten vysledek nebyl optimalni, primo bych rekl, ze by to skoncilo spatne. Studentum by to ublizilo mozna vic jak soucasny neuteseny stav...i kdyz to je samozrejme spise k polemice.
Pokud se nekdo danym oborem zivi, tak to absolutne nic nevypovida o jeho schopnostech dobre ucit. Mnozi ze samozvanych expertu ovsem nemaji dost pokory pripustit, ze ucit neumi. At si tedy nejlepe sami doma zkusi ukazkovou hodinu, natoci si ji na kameru a budou se divit co uvidi. Takova seance nikomu neuskodi a vrati ho aspon na zem.
Podle mne je to osobnostni vec kazdeho ucitele, stejne jako redaktora v TV. V pondeli mu reknou at udela reportaz o ukradenem aute, v utery problemy zahradkaru s kedlubnami. Kdyz si da pozor, nikdo nepozna, ze to je diletant, neni to interakce - dialog, je mozno se pripravit. Ucitel nikoli.
Cestina, matika, neni problem, dejepis, zemepis omezene. Problem jsou odborne predmety. Tam se lame chleba. Spoluzacka z ZDS uci informatiku na SS informatiky a spoju a zaci ji udelali profil na portale, ktery hodnoti ucitele, jsem si ji vygoogloval na upozorneni dalsiho spolecneho kamarada. To je proste silene ponizeni co se tam pise a to se tam krome jednoho pripadu pise slusne, zadny dehonestujici fotky, pouze komentare k odbornosti.
Chodim s ni 2x za rok do hospody, to je holka 25 let, ona nema ani pocitac (stejne jako lektor IT skoleni v Gopasu WTF?, pujcuje si na skoleni "od sestry" NTB), kdybych spoluzacku neznal, tak se mi prozradi radove v sekundach. A takovy "pedagogicky pracovnik" pak zkousi decka, kde je klavesa insert a na co slouzi? A hraje to na to, ze 60% zaku nevi a stezuje si na to. To je dalsi marker, kantori si stezuji na blbe zaky, maji pravdu, problem je, ze pulka zaku je uplne blbych, pak jsou v "nevzdelanosti" na rade oni, pak dlouho nic a pak zak, ktery se o obor zajima.
Pedagogicke vzdelani je nastavba znalosti oboru. To nemá být tak, ze se nekdo 6 let uci "soft skill" a pak prijde ucit skejtare jezdeni na skejtu, prijde na rampu, svola je a rekne jim "pro provozovani tohoto pekneho sportu potrebujete prkynko a 4 mala kolecka, vemte si papir, nakreslime si jak takove prkenko vypada". Ze mu pedagogicke vzdelani nerekne, ze se ma po prichodu ihned zastrelit? To se tam neuci?
Ve firmach se obcas objevi nejaky ufon, ktery je mimo, ve skolstvi je to 85% kantoru, to se snad pozna uz podle motoriky, jedete na zajezd do Francie a uz pri nakladani zavazadel se to pozna. JE tam obrovska, zbytecna interakce, komunikace, na vsechno je nazor, koucuji detaily, resi "politiku" mikrovztahu, ale prakticky nechapou nic, kdy autobus odjede, na co jsou cudliky na strope, proc nejde zastavit na dalnici na curani, kde je paka polohovani sedacky, proc pri tankovani smrdi palivo, rozdil mezi hovorem z CZ do Francie a roamingem ve Francii, kdo ji na hranici posila pres SMS cenik, kdyz zadny nechtela, proste nic. Jenom uci telocvik a dejepis. A s vekem se to zhorsuje. Jsem trochu zaujaty, jsem starsi clovek, v mladi jsem lecos toleroval, nebo jsem to nevidel. Prvni stupen ZDS OK, ale staci zajit do vyssiho typu skol a je to pocit zmaru, ti lidi jsou uplni ufoni, cetl jsem komunikaci vedouciho prace s manzelkou, ktera si dodelava skolu, to je proste clovek, (pokud neumi vyrezavat z lipoveho dreva figurky, nebo v sobotu neradi v mykologicke poradne), ktery je k nicemu. 80-90%. Sorry.
Souhlasím, že v některých případech může být trvání na pedagogickém vzdělání či minimu kontraproduktivní. Obecně vzato ovšem na druhou stranu dokážu pochopit snahu o to, aby lidé, kteří mají učit děti, opravdu uměli učit (a nechci se teď pouštět do diskusí, jestli to ono pedagogické minimum zajistí, nebo ne).
Takže připouštíš, že se klidně dostame do stavu, kdy si budeme říkat "on je úplně blbej, ale když na to učení ma glejt..."? Protože tak to je už teď, dokonce i kdyby někdo z IT chtěl děckám povykládat pár hodin o něčem z praxe (já nevím, třeba něco ovládat tabletem atd.), tak prostě nemůže a na nějaké pedagogické minimum se může zvysoka......
Bacha. 50 není o bezpečnosti práce. Je o kvalifikaci pracovníků v elektrotechnice.
A ta kvalifikace (na základě dalších předpisů, norem, apod) teprv spočívá ve znalosti bezpečnosti práce (vč. první pomoci), bezpečnosti obecně (vč. toho jak chránit pitomce před úrazem od elektroinstalace) a el.tech. kvalifikaci podle zařazení pracovníka.
Ten kdo má par. 50. má glejt na to, že ví:
- jak poskytovat první pomoc (zejména v souvislosti s úrazy způsobenými elektřinou)
- jak svou práci vykonávat tak aby výsledky byli bezpečné pro ostatní
- na jakou práci má kvalifikaci a schopnosti
- že se nemá rejpat v tom, na co nemá kvalifikaci
A pro běžné kancalářské pracovníky se provádí zpravidla školení podle par. 3, které je velice často jen takmimochodem zahrnuto v nějakém obecně bezpečnostním školení při nástupu do zaměstnání
Pardon, ale teď píšete jako demagog co o elektrice ví kulový ale něco napsat musí.
Zásuvku nebudu zapojovat podle padesátky. Zásuvku zapojím podle doporučení normy (pravděpodobně, teď nemám po ruce) ČSN 33 2130 a oborových zvyklostí.
Vyhl 50 mně to nenaučí. Zkouška dle vyhl. 50, par. 5 a vyšší ověří, že tato pravidla znám a ovládám v potřebné míře.
Argumentační fauly much?
http://www.obcanskevzdelavani.cz/argumentacni-fauly
Myslím, že psaný text chápu celkem dobře (a to i přesto, že pedagogické vzdělání nemám).
Každopádně podobným způsobem (vybráním několika jednotlivých případů - bez jakékoliv statistiky či kvalitnějších dat - a jejich patřičnou prezentací) vám jsem schopen shodit v podstatě jakoukoliv školu, kterou si vyberu (a zrovna u IT vzdělávání by to nebylo naprosto nic těžkého... ;-) ).
Důležitější věc je ovšem to, že není vadný princip (to znamená vyžadování, aby učili lidé, kteří to opravdu umí), ale jeho realizace. Vyžadovat, aby naše děti učili lidé, kteří to opravdu umí, a snažit se to nějak zajistit, je v zásadě správné. Bohužel to z různých důvodů často nefunguje tak, jak by mělo. Ale princip je správný. Hlavní důvody, proč to nefunguje zcela správně jsou podle mě jinde (např. podvinancování školství apod.).
Ta diskuse tu je prave proto, ze to co pisete je holy nesmysl. Ta diskuse je tu proto, ze ti "vzdelani" ucitele jsou knicemu. Ostatne viz zminka o 17. listopadu. A to se da povazovat spise za tresnicku na dortu. znam i pripady, kdy "pancelka" vykladala naproste blaboly o udalostech, kterych se rodic ucastnil zcela osobne.
Ten předpoklad samozřejmě chybný je. Myslet si, že nějaka zkouška něco zaručí, je poměrně naivní. Velmi důležitý je způsob provedení výuky a ten je v současné době prostě tristní. Mé zkušenosti s vysokoškoláky to jen potvrzují. A koneckonců to sám píšete: "Stejně tak papír z jakékoliv jiné školy nevypovídá moc o tom, jestli to dotyčný opravdu umí." Takže spoléhat se v tomto případě na to, že je "podstatně vyšší pravděpodobnost, že dotyčný bude danou věc umět, než u člověka, který ničím takovým neprošel, a jen o sobě tvrdí, že to umí", je lhaní si do kapsy. Tím samozřejmě nechci říct, že ta možnost neexistuje vůbec, to bych si zase do kapsy lhal já.
"Za alespoň trochu normálních okolností nebudu zapojovat zásuvku pod napětím. "
O tom se nepřu.
"To je jeden z rozdílů mezi tím kdo má 50 a kdo ne."
To je hloupost. 50 z nikoho neudělá zodpovědného nebo normálního člověka. Výše jsem psal jasný případ odborníka s 50, který nám odpálil nový indukční sporák.
"Kdo ji nemá, u toho nevíte zda-li kdy o elektrice něco slyšel."
To je pořád dokola. Kladete na nějakou vyhlášku příliš velká očekávání. Je to podobné jako s autoškolou. Ta taky nezaručí, že se člověk naučí řídit.
Ta vyhlaska je o bezpecnosti prace, o nicem jinem. Nebo mate pocit, ze informace o tom v cem se "hrabat" smite ci nesmite rika neco o tom, co umite? Je to jeden z mnoha predpisu, v tomto pripade "elektricky", mate dalsi - treba skladnici maji predpisy na to, co smi/nesmi delat ve skladech, jak ma byt kde co namalovano. V budovach musite mit oznaceny nouzove vychody atd atd.
Ta vyhlaska pak pouze konstatuje, ze nejake prace (prave kvuli bezpecnosti prace) smi vykonavat (teoreticky) nejak kvalifikovany pracovnik s nejakym vzdelanim. Ale nerika nic o tom, jestli to take umi.
Jako elektrikar se mohu v souladu s tou vyhlaskou "hrabat" ve VN, presto, ze jsem vzdelanim slaboproudar. Asi by to tudiz nedopadlo uplne dobre, ale delat to mohu.
Ano, tak to chodi u vsech batuzkaru co projdou svet. Dostanou 400 000 Kc od tatinka co ma stavebni firmu a je v OSD a muzou jet.
To jsou neuveritelne nekompatibilni svety, kdy si to proletariat nejak predstavuje, ale nejde mu to, protoze to je fakt zcela mimo jejich schopnosti.
Ja vlastne ani jiny model neznam, s vyjimkou mne, kdy jsem cely blizky vychod a balkan az kdyz mi bylo skoro tricet (jako student jenom CZ, ale zato poradne), jinak vsichni co znam, nekde byli jako studenti, Novy Zeland, Cina, Eritrea (taky s batohem), kdyz vyberu ty exotictejsi, v tech 18ti je to pravda skromejsi bez letenek, stopem Albanie, Ukrajina, takze se to pak uz tyka spise VS.
Ta tupost lidi, co zkombinuji naivitu, neznalost a zavist je neuveritelna.
Bezpečnost práce? Sorry, ale já jako elektrikář budu pracovat bezpečně pokud budu mít elektriku vypnutou. Pokud ale mám zkoušky z vyhl. 50, pak i vím jak zapojit zásuvku tak aby to někoho nezabilo až odejdu. Pokud to zapojím blbě, znamená to, že jsem v průběhu práce buď prodělal mrtvičku, nebo jsem někoho zabít chtěl.
Pokud byste opravdu měl padesátku, věděl byste že pro NN a VN mají separátní zkoušky... Takže pokud máte 50 pro práci na NN, pak na VN (nad 1000V) zařízení můžete pracovat pouze za dost specifických okolností. A pokud 50 máte a tohle nevíte, tak mi řekněte kde a u koho jste ji dělal a kde působíte. Rád bych se vám a dalším se stejnými zkouškami radši vyhnul. (Mimochodem, já zkoušky dělal naposledy před cca 8 lety, ale tyhle základy si stále pamatuju)
Za alespoň trochu normálních okolností nebudu zapojovat zásuvku pod napětím. Jsou práce které se pod napětím dělat musí a jsou práce, které se pod napětím dělat nemusí. A pokud je někdo pod napětím dělá, je to línej vůl (já to vím moc dobře, párkrát už jsem línej byl)
Mám známého, který po mně chtěl zapojit okruh s tím, že má 15m kabelu s barvama šedá/šedá/černá. Řekl jsem mu, že musí koupit 20m kabelu žl.-zel./modrá/černá. To byla příliš velká investice, takže si to zapojil sám, kabel šedá/šedá/černá mu vede k zásuvkám po zdi diagonálně. To je jeden z rozdílů mezi tím kdo má 50 a kdo ne. Zapojené to má pravděpodobně bezpečně. Teď. Ale až za 10 let někdo bude vrtat díry pro zavěšení poliček, je možné, že ho to klepne... A až za 30 let bude někdo měnit vysloužilé zásuvky asi u toho zešedivý,
Jakožto vystudovanej slaboproudař s praxí samozřejmě znám základy i bez toho abych absolvoval školení a zkoušky z 50. Ale i vyučující na škole vycházejí z informací, které jsou pokaždé na školení opakovány. Zkrátka kdo 50 má (dle přísl. paragrafu) určitě ví, nebo alespoň 30 minut věděl jak se s elektrikou zachází. Kdo ji nemá, u toho nevíte zda-li kdy o elektrice něco slyšel.
Dobrý den,
omlouvám se, že Vás musím z toho nařknout, ale uvedené argumenty jste nečestně obrátil vzhůru nožičkama. Neuvádí se, že stačí, aby měl člověk ma začátku jména "Dr" apod., ale že koho určitě nebrat.
Neboli jinak:
příslušné vzdělání či zkoušky jsou podmínka nutná, ne však podmínka postačující.
A tak je to správné, je to tak logické a opodstatněné. Je to tak ve společnosti zavedeno, zhusta i kodifikováno legislativně. Každopádně je to lepší řešení problémů, než kdyby vzdělávání, školení, zkoušky a certifikace neexistovaly vůbec.
Současně z tohoto aktuálního stavu vyplývá spousta praktických věcí.
Viz například příklad, který se tu rozebírá ohledně vyhlášky 50: pokud by podobné věci, jako vyhláška 50, neexistovaly, tak vám fušer, který práci odfušuje, způsobí třeba požár celého domu, ale Vy si na něm vezmete zpět jen tu tisícovku za zapojení pár zásuvek, za nic navíc by Vám neodpovídal.
Dobry kantor nesmi polevit. Ulevit si samozrejme muze - pokud to ma pod kontrolou a neujede mu to nechtene.
Tezko to takto nasucho vysvetlovat, zkuste si to a uvidite :)
Mimochodem, uz jste si nekdy hral se stavebnicemi s 20-30 cizimi detmi, ktere jen z casti budou delat co jim "poradite"? To neni jako kdyz si hrajete doma se svymi...pedagogicke vzdelani je pak vlastne to jedine, co zajisti, ze jak vy tak deti preziji bez psychicke ujmy.
To jen vy spatne chapete psany text (mozna prave kvuli tomu pedagogickemu vzdelani). Dotycny totiz na tech prikladech ukazuje, ze to vzdelani je zcela knicemu. Stejne spatne muze ucit i clovek zcela bez vzdelani, stejne tak ovsem muze byt ucitelem radove lepsim, protoze se napriklad prave IT zivi. Je dokonce duvodne predpokladat, ze pokud se nekdo danym oborem (v soukrome sfere) zivi, tak ze nemuze byt uplne spatny.
Ale kdepak. To pořekadlo, stejně jako řada jiných pořekadel, je prostě obraz reality. Samozřejmě to neznamená, že to nemůže být naopak (korelace vs kauzalita).
Myslím, že právě tohle je jádro pudla tristního stavu dnešního školství. Samozřejmě kvalita učitelů je následkem, nikoliv příčinou. Příčinu je nutno hledat jinde. A právě o té by měla být debata inteligentních lidí.
"Je tu ovšem nějaký základní předpoklad, že pokud někdo prošel nějakým vzdělávacím procesem a úspěšně ho zakončil nějakým přezkoušením apod., je tu podstatně vyšší pravděpodobnost, že dotyčný bude danou věc umět, než u člověka, který ničím takovým neprošel, a jen o sobě tvrdí, že to umí."
Ten předpoklad je naprosto chybný a podle toho to taky vypadá. Kdyby ten předpoklad chybný nebyl, nejspíš bysme zde nevedli tuto diskuzi. Ale co taky čekat od systém, kde "glejt" je alfou-omegou všeho.
A podle reality jste hlupak, nebot netusite, ze tzv "50tka" nema zhola nic spolecneho s tim, co dotycny umi nebo neumi. Ale nebojte se, nejste zdaleka sam, kdo nema tuseni, ze to je predpis tykajici se vyhradne bezpecnosti prace. A dokonce netusite, ze skoleni a test musi absolvovat vsichni zamestnanci bez rozdilu a povine. Bez toho je zamestnavatel vubec nesmi pustit do prace.
Souhlas! Já měl ještě relativně nedávno §11, protože nějakej pošuk vyhrabal, že všichni, kdo vedou labiny v PC učebně na VŠ to musí mít (což je imho blbost, ale ok, VŠ na to evidentně mají to zaplatit).
Osobně jsem zkoušku dal bez problémů, protože to do nás drtili každého půl roku na SŠ. Kolega měl gympl, dal to s odřenýma ušima jen proto, že komise byla hodná (třeba špatně tipnul, v které dírce je fáze, to se ještě dlouho tradovalo :-).
No a co to znamená? Že bych vám v praxi dokázal zamontovat například bojler líp, než někdo kdo dělá ve fochu 20 let? To těžko, sám si věci zapojím, ale nemám potřebný grif, který se získá jen a jen praxí. Taky mi ten §11 vypršel, takže sice před rokem bych byl považován za echt odborníka a teď za odpad? :-)
Mohl bych vase prihody doplnit o celou radu dalsich podobnych. Problem je systemovy, zacina u financovani a konci zavadenim konkretnich programu. Uplne chybi kvalitni koncepcni prace ministerstva. Konkretni detaily jsou na velmi dlouhou diskuzi.
Ptejte se jinak, udelalo neco ministerstvo, kontrolni organy, zrizovatel atd. atd.? Vsechny tyhle lidi platite a vysledky pomerne dobre popisujete.
Jinak vas muzu uklidnit, male deti neucim, protoze na to nemam a obdivuju kazdeho, kdo to umi. Problemy skolstvi znam jen proto, ze mam pomerne bohate zdroje puvodnich nefiltrovanych informaci.
Myslite si, ze papir "na hlavu" vypovida naprosto cokoli o schopnosti ucit? Ty uvozovky nejsou ani moc velka nadsazka, nebot znam nekolik pripadu ucitelek, ktere skoncily v blazinci. Mozna zde existuje i prukazna korelace.
Naopak, osobne bych na SS/VS zcela zakazal ucit vsem, kteri nemaji nejmene 10+let praxe.
Jestli jsem se na škole něco naučil, tak to, že učitel musí umět žáky zaujmout, dát jim důvod se to naučit (ne, opravdu nestačí známka na vysvědčení), naučit je základní principy a trochu "potrápit" řešením problémů.
A že nejhorší je, když si učitel myslí, že něco umí a všichni žáci ví, že na to ten člověk nemá. Měli jsme třeba na základce učitelku hudební výchovy s utkvělou představou, že umí hrát na housle. Jediným výsledkem její snahy o náš kulturní rozvoj bylo, že asi do 25ti let jsem měl husí kůži, sotva jsem zaslechl housle. Z hudební výchovy furt čtyřky a během jejího působení jsem si odnesl jenom poznámky typu "během výuky si zacpává uši." Naštěstí tohle bylo to nejhorší, co se mnou ZŠ provedla.
"Já bych si nenechal udělat elektriku od někoho, kdo nemá padesátku."
No vidíte a já mám zhruba rok starou zkušenost s "odbornou" firmou, která nám zapojovala nový indukční sporák. Vzhledem k tomu, že jsem taky bývalý eĺektrikář, tak dokážu posoudit, jaká to byla neskutečná fušeřina a ke konci ještě ten "odborník" odpálil v tom novém sporáku regulační desku, protože neměl zapojenou zem.
Případů, kdy mudři něco zkonili a zkurv*ili lidem život je plný internet.
"Podle Vaší logiky: když je pán šikovnej, umí cokoli spravit, určitě si poradí i s elektřinou."
Ano, přesně tak. Ta padesátka je jen k tomu, aby stát neopruzoval. Doporučuji vám si projít nějaká elektrikářská fóra, tam se dočtete věci, že vám budou stát všechny chlupy. I třeba co se týče revizáků.
"Podle mojí logiky: když ani není schopný si udělat padesátku, tak mi nějak nejde se na něho spolehnout a svěřit mu svůj majetek (případů požárů vzniklých díky příliš horlivým všeumělům existuje řada)"
Na tu vaši logiku bych moc nespoléhal. Lidí zmrzačených nebo zabitých díky odborníkům rozhodně není málo.
Pokud se danym oborem nezvi, tak zcela 100% spatny je. Ostatne, zname porekadlo "... a kdo neumi, ten to uci" neni vubec daleko od reality.
Ne, opravdu kazdy neni schopen ucit, ale pedagogicke vzdelani rozhodne neni to, co nekoho ucit nauci, coz zcela jiste kazdy muze potvrdit ze zkusenosti osobnich nebo svych potomku.
Ostatne, nejsem tak stary abych si nemapatoval, ze jsme se vzdy bavili na ZS nejlepe, kdyz se nam podarilo ucitelku (s pedagogickym vzdelanim) vytocit do bela. A pak jsme meli taky takove, u kterych jsme se o to ani nesnazili. Mozna proto, ze nas to bavilo.
Dobrý den,
a kde žijete? (Já v Evropě)
Já bych si nenechal udělat elektriku od někoho, kdo nemá padesátku. Nenechal bych se operovat od nějakého šarlatána, který nemá medicínu a Dr. Nenechal bych si spočítat barák od firmy, která nemá razítko. A určitě bych se nechodil učit řídit k někomu, kdo na to nemá licenci - k čemu by mi to pak asi bylo?
Podle Vaší logiky: když je pán šikovnej, umí cokoli spravit, určitě si poradí i s elektřinou.
Podle mojí logiky: když ani není schopný si udělat padesátku, tak mi nějak nejde se na něho spolehnout a svěřit mu svůj majetek (případů požárů vzniklých díky příliš horlivým všeumělům existuje řada)
Jako že by dětem ublížilo, kdyby jim někdo dospělý řekl, že něco stojí za starou belu (nebo i silněji)? No tak to doporučuji se s dětmi setkat nejenom ve třídě, ale třeba i před školou :-)
No ale máte samozřejmě pravdu v tom, že učit je čistou teorii, to by samozřejmě nebavilo ani jednu stranu.
Jak bych je zaujal? Osobně by se mi líbilo zkombinovat informatiku s robotikou. To zní skoro strašidelně, ale co je takové Lego Mindstorm? - přesně taková hračka do škol, kde děcka začnou programovat a ani neví, že programují. Tedy ještě lepší by byla kombinace RPI+Merkur (a navíc si policky nekorektně myslím, že na to peníze JSOU, jen se ve škole mnohdy prošustrují za věci, které se potom ani nevyužijí).
a navíc si policky nekorektně myslím, že na to peníze JSOU, jen se ve škole mnohdy prošustrují za věci, které se potom ani nevyužijí
Myslet si to muzes, ale skutecnost je uplne nekde jinde. Jsou skoly, kde nemaji ani na papir na tisk beznych veci, natoz aby meli na stavebnice nebo nedejboze osobni ohodnoceni pro ucitele, aby je motivovali rozvijet vyuku. Jelikoz zrizovatelem ZS je mesto, tak je mozne, ze prazske skoly a velke mesta maji rozpocet slusny, ale pokud vylezes nekam na dedinu nebo nedejboze do vyloucene lokality, realita je mnohem krutejsi nez si myslis.
<i>Proc je "hlouposti a tuposti" chtit, aby mel ucitel deti pedagogicke znalosti?</i>
Vypadá to, že jste z oboru. Nemyslíte, že úplně první pedagogickou znalostí by mělo být udržení důstojnosti a respektu k učiteli? Jak si může to kvantum učitelů dovolit předvádět, to co předvádějí? Kdyby se mi stala jedna milióntina toho co jsem zažil já, nebo moje děti, tak se v kabinetu střelím do hlavy.
Nevím na jakém stupni učíte, ale už 7/8 stupeň ZDŠ byl v oboru informatika v osmdesátých letech problémový, na středních školách se nedaří důstojnost učitelů udržet vůbec, vždy je 10-30% žáků o řád jinde, ty "děti" si to milý pane řeknou, takže i ty co to nevědí se to dozvědí. Klasické obory tímto netrpí, já do IT dělám okrajově, ale i tak už jsem psal 2x do školy "učitelce" komentáře k diletantským domácím úlohám.
Za nás byli učitelé citlivější, těch 5 žáků co byli o řád vejš posílali v hodinách informatiky hrabat trávu. Já měl zase problém v dějepisu, kde jsem věděl rok útoku na Bastilu rámcově (spletl jsem se o 10 let), za to jsem věděl proč na ni útočili a kdo ji bránil a proč ji neubránil a kontext doby. Výsledkem toho byla situace, že jsem dostal každé pololetí jedničku, neměl úkoly a nezkoušela mne. Já jsem ji zase neponižoval /mimochodem, pasivně/. Vypadá to, že učitelům jde o život a předstírají odbornost, to je prostě hrůza.
A mimochodem, krásná historka, na třídím srazu byly 4 spolužačky, nyní učitelky, jedna dokonce učí na pajdáku, hodinu pomlouvaly děti, že nic neví, třeba tydleten 17. listopad, prý neví co je to za datum. Tak jsem se zeptal já jich a prý "podle roku 1989", pak už stačil dotaz, jestli ví, proč vyšli ti studenti zrovna toho 17.11 v tom roce 1989. A ony nevěděly. To se na mne nezlobte, jste jenom Potěmkinova vesnice a ti dva dobří kantoři v průměru na školu to nezachrání. To koučování "správného si hraní 20 dětí" stačí tak na první stupeň. Každej student 4. ročníku na střední, co si prošel Čínu, Laos, Vietnam udělá "učitelce" problém.
Povídej mi o tom... Najdeš určitě oba extrémy, ale typický problém na mnoha ZŠ je, že peníze se dostanou, ale musí se potom rozfofrovat co nejrychleji a je jedno za co, protože kdo je nerozfofruje, nedostane příští rok (klasická rozpočtová organizace). Bráno do extrému - do školy zatíká, protože sice by na střechu peníze byly, ale muselo by se dva roky šetřit a to rozpočtovka nedělá.
Konkrétněji - trošku spolupracuji s pár školama, a ty nemají problém nakoupit třeba na dvě počítačové učebny MSO. Samozřejmě to nemají za plnou cenu, ale zadarmo to také není (+ potom moje děcka mají problémy, když donesou úkol v PDF, protože to pan učitel angličtiny - samozřejmě se správným glejtem -, co učí i IT, neotevře).
Dále se docela řeší různé předražené (a moc nevyužívané) pracovní sešity - tyto peníze jdou od rodičů, ale opět do školství, takže to jsou peníze při troše snahy využitelné i jinak.
Pokud chcete něco dobře umět, musíte se to nejdříve nějak naučit. Ať už je to matematika, programování či cokoliv dalšího. Možná se budete divit, ale i pokud chcete dobře učit jiné lidi, musíte se nejdříve naučit, jak správně na to. Váš "papír na hlavu" samozřejmě nevypovídá o schopnosti učit. Stejně tak papír z jakékoliv jiné školy nevypovídá moc o tom, jestli to dotyčný opravdu umí. Je tu ovšem nějaký základní předpoklad, že pokud někdo prošel nějakým vzdělávacím procesem a úspěšně ho zakončil nějakým přezkoušením apod., je tu podstatně vyšší pravděpodobnost, že dotyčný bude danou věc umět, než u člověka, který ničím takovým neprošel, a jen o sobě tvrdí, že to umí. To platí stejně o schopnosti učit, jako o schopnosti programovat či schopnosti počítat.
Jinak, jak už jsem psal dříve, samozřejmě souhlasím, že v řadě případů může být kontraproduktívní vyžadovat za každou cenu pedagogické vzdělání. Ovšem ten princip, kdy by se mělo vyžadovat, aby učili lidé, kteří to umí, je v zásadě správný. (I když samotná implementace může mít své mouchy – ovšem co své mouchy nemá...?). Je to podobné, jako vyžadovat tyto "papíry na hlavu" u doktorů nebo třeba stavařů.
Rozhodně, pojďme tu školu úplně zrušit. Většina dnešních učitelů jsou stejně suchaři, kteří tu látku těm dětem nikdy nemůžou zvládnout pořádně vysvětlit a jenom jim ji znechutí. Bude určitě lepší, když se to všechno ty děti naučí samy, tak nějak odkoukáním... a aspoň stát ušetří na platech těch darmožroutů učitelů...
No, vskutku podnětný názor.