Při své VŠ jsem měl možnost učit informatiku na základní škole (nakonec jsem tam vydržel 4 roky). Nechtěl jsem je učit biflováním a snažil jsem vymýšlet kreativní úkoly a příklady, ale abych dodržel stanovené osnovy (to se musí jinak průšvih). Bohužel u většiny dětí jsem ztroskotal na na schopnosti se něco naučit, ale naprosto na nedostatku vlastního myšlení.
Příklad za všechno, byl jim ukázán PowerPoint jako nástroj na prezentace své práce (výklad na 10 minut + 5 minut ukázka) a pak si měli napsat vlastní osnovu, na své libovolné téma a udělat velmi krátkou PP prezentaci na sebou vybrané téma. Za 30 minut co na to měli i když jsem okolo nich chodil a radil a pomáhal tak to zvládlo jen 2 děti asi z 15 dětí, ostatní totálně na nule. A to vůbec nešlo o nic žádná známka (neznámkoval jsem jen bodoval), ale vytvořit sám vlastní práci a ukázat jí ostatním.
Pokud je do nich cpáno vše jen jako do databáze a pak je nucen odpovědět přesně na konkrétní otázku tak vůbec nemá smysl s algoritmizací (o programování radši mlčím) začínat.
To ovsem zcela presne odpovida zpusobu vyuky - nauc se zpameti to co ti ted vylozim, pripadne co je v ucebnici a neres jak a proc to funguje.
Ostatne, pokud se prakticky kohokoli na ulici zeptate "Zlata bula sicilska", tak vam obratem odpovi 1212, protoze takto se to nabifloval (a pamatuji si to i duchodci), ale kdyz se tehoz cloveka zeptate "a co to je", tak v 95% pripadu nema poneti.
No popravdě, cpát do děcek PowerPoint, to jim za prve nic nedá a za druhé je to těžko bude bavit. Proč se kurnik v předmětu Informatika všichni tak bojí používat hry? Neřeknu, kdyby to bylo někde v Africe, ale v rodné zemi J.A.Komenského mě je do breku. Dobrou hrou - a množství edukativních her je nepřeberně - to ta děcka chytne víc než PPT.
Byl o PPT, resp. o tom, že v něm děcka měla udělat nějakou prezentaci. Je docela pravděpodobné, že prostě nevěděly CO tam mají napsat. Takových zadání si asi všichni pamatujeme dost, od ZŠ až po VŠ ("tady vám teď předvedu nějaký nástroj a potom na základě předvedeného ho začněte samostatně používat na činnost, kterou jste nikdy předtím nedělali").
Přitom existuje SW, v němž děti mohou skutečně tvořit. Jen z hlavy dám - TuxPaint, ideálně ve spojení s tabletem (kreslicí destičkou, né tím přerostlým smartphonem :-), na tom se vyřádí každej, dají se zadávat tématické úkoly, je to blbuvzdorné atd. (to v PPT se asi musí pořád množit dotazy "u mě to menu vypadá jinak, mě zmizely ikony").
Pro jistotu jsem si uvodni post precetl znovu a porad mam dojem, ze zakladni problem byl v tom, ze deti nebyly schopny/ochotny vyvinout byt jen naznak vlastni aktivity. Fakt nevim, co jednodussiho by mely mit za ukol ...
Co se tyka TuxPaint - je to hezky program, ale ... Je v RVP/SPV (lidove "osnovy")? Asi tezko. Zatimco neco na zpusob prace s Oppice tam bude. Ciste FYI: Dnes je ucitel lovna zver a co nema radne "zapapirovane", to mu zarucene nekdo omlati o hlavu.
Přesně tak vůbec nešlo o PowerPoint či jiný software, šlo o to, že děti nechtěli vyvíjet svojí aktivitu protože stejně je všichni zkoušeli jen z nabiflovaných věcí. Upřímně nevím co je lehčího než přetahat pár obrázků do okének a k tomu si vymyslet nějaký text. A to ne slohové cvičení ale holé strohé věty. Kdyby se s takovými dětmi pustil do něčeho co opravdu "vyžaduje" logiku a vlastní úsudek tak jsem si jistý že ještě teď tam sedí. Bohužel.