Vlákno názorů k článku Senzory Martina Malého: Nechte povinné programování být! od Ondřej Neumajer - Dobrý den, pane Malý. Reaguji na Vaši výzvu autorům...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 14. 10. 2015 10:41

    Ondřej Neumajer (neregistrovaný)

    Dobrý den, pane Malý.
    Reaguji na Vaši výzvu autorům myšlenky, ke které se vyjadřujete.
    Především nejde o programování, ale o informatické myšlení. Je to širší koncept, který programování skutečně obsahuje, ale dále rozvíjí logické a analytické myšlení, algoritmizaci, dovednost řešení problémů, základy informatiky a mnoho dalších kompetencí, které u žáků rozvíjet musíme.
    Nejde nám ani tak o výchovu profesionálních programátorů (byť i to je cíl), ale o změnu chování u mladé generace, od konzumování k tvorbě a tvořivosti. Jsme obklopení technologiemi, a velmi často jim nerozumíme. Často ani principům, na kterých fungují. Dnes se na ZŠ učí běžně pouze uživatelské dovednosti a to je zatraceně málo.
    Pro malé děti dnes existuje velmi různorodá nabídka nástrojů pro výuku algoritmizace a programování, např.: Scratch, Imagine Logo, Baltík, Alice, Game Maker, Code.org, CodeMonkey. Navíc existují robotické stavebnice Lego Mindstorms či Merkur. Na mnoha školách tyto nástroje již ve výuce využívají.
    Podívejte se například na blog kolegy Dana Lessnera Učíme informatiku, který informatické myšlení pěkně popisuje: http://ucime-informatiku.blogspot.cz/.
    Pokud jsem správně pochopil, jednou z hlavních výhrad ke změně ve školách je podle Vás to, že při současném stavu škol se může stát, že tuto krásnou oblast žákům zprotiví. Ano, souhlasím, že to je i moje obava. V žádném případě nemohu ale přistoupit na to, že se takový argument legitimizujeme. Naopak, právě proto jsou zásadní změny ve školách potřeba. Bude to dlouhá a komplikovaná cesta, ale je nutná. A informatické myšlení je jen jednou z oblastí (z podstaty skutečně okrajovou), které se to dotýká. Klíčová je podpora učitelů, jejich pregraduální i postgraduální vzdělávání,
    Obdobné kroky podniklo v posledních letech více států (Anglie, Estonsko, Irsko…) a odborná veřejnost (zejm. lidé, kteří se problematikou digitálních technologií ve vzdělávání zabývají) se na tomto kroku shoduje. Byl schválen vládou v loňském roce ve Strategii digitálního vzdělávání, viz http://vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie/digistrategie.pdf

    S pozdravem
    ON

    P.S. Těším se na další články o internetu věcí.

  • 14. 10. 2015 12:51

    gck23 (neregistrovaný)

    Hlavní otázka je, kdo to bude učit, specialista z oboru, který by klidně i par hodin týdně svého času obětoval kvůli pedagogickému minimu nemůže a 4000 učitelů se schopností programování učit imho není a v dohledné době nebude.

  • 14. 10. 2015 17:34

    fd (neregistrovaný)

    Nebude nikdy. Protoze pokud nekdo to programovani zvlada, tak se bude zivit tim a ne ucenim. Mozna pak bude ochoten, jak jiz bylo receno, par hodin tydne ucit, ale nebude v zadnem pripade resit prekonavani klacku hazenych pod nohy.

  • 15. 10. 2015 8:38

    Fantomas (neregistrovaný)

    Mate rech oba, navic nejde o nejaky stav jednoho roku, ale o dalsi desetileti. Trendy se meni hrozne rychle a cely vyvojovy svet se neustale nekam posunuje. Clovek, ktery to uci, nemuze usnout na vavrinech a je nucen se neustale neco ucit. Ktery pedagog tomu bude venovat cas? V soucasne dobe asi jen ten, ktery se chysta odejit do soukromeho sektoru. V dohledne dobe se vse bude jen zhorsovat, protoze pocet odborniku klesa a ti zbyli se do skolstvi nepohrnou.

  • 16. 10. 2015 14:11

    Zen (neregistrovaný)

    Prosim pekne, kdy naposled se zmenil trend v oblastech "logické a analytické myšlení, algoritmizaci, dovednost řešení problémů, ..."?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).