Co je nám do toho kolik lidí pracuje v CHAPSu? Zákon říká že tato data spravovaná státem musí být přístupná všem subjektům bez rozdílu, a situace kdy stát data "exkluzivně" přenechá soukromé firmě tomu neodpovídá. Argumentace ministerstva že "CHAPS poskytuje vše na své náklady a tím pádem nezatěžuje státní rozpočet" je skutečně k popukání (resp. spíše k pláči) protože vůbec nebere v potaz jaké ty náklady vlastně jsou a jaký je výsledný efekt pro stát.
A nebo to vemte z druhé strany - kolik lidí by mohlo pracovat v jiných firmách, kdyby se k těm datům rozumně dostaly? A nebo o kolik lepší by mohl být ten stupidní IDOS kdyby byla konkurence?
ČD?
Zde se mluví o firmě Chaps. Ta nemá s ČD nic společného.
http://www.ceskedrahy.cz/skupina-cd/dcerine-spolecnosti/-9604/
Nepleťte si to s Německem nebo Rakouskem, tam národní dopravce (DB, ÖBB) zároveň správcem elektronických jízdních řádů je.
ČD si od Chapsu akorát nechávají přebrandovat desktopový IDOS, takže ho (jen s vlaky) mohou dávat zákazníkům ke snažení zdarma.
http://www.cd.cz/vnitrostatni-cestovani/jizdni-rad/jizdni-rad-ke-stazeni-zdarma/-3543/
Jestli to tenhle zkorumpovaný stát myslí s otevřením dat opravdu vážně, pak nezbývá, než data vydat!
Jenže ono nejde o data, on je to hlavně penězovod jedné vybrané firmě!
Podobných penězovodů existuje mnoho. Týká se to například dat o platných zákonech, různých mapových podkladů (např. http://www.infoprovsechny.cz/request/pozice_kilometrovnk_esk_dlnin_st ) a dalších stovek případů.
CHAPS je pouhým zpracovatelem dat, která mu dodávají různé dopravní organizace (například "železniční" data dodává SŽDC a ČD-Telematika) už v podobě, kterou CHAPS předepisuje, aby mohl dodaná data do "svého" systému (CIS) pouze "překlopit": na vyhledávací program má přitom monopol právě CHAPS a za jakýkoli zásah do něho, který by vedl k jeho zlepšení či zdokonalení výstupů si od těch, kdo takové úpravy navrhují, nechává CHAPS tvrdě platit - pokud by někdo jiný vytvořil vyhledávací program s uživatelsky dokonalejšími výstupy a získal pro jeho využívání data, která na pokyn MD ČR shromažďuje pro Celostátní informačmí systém o jízdních řádech ("CIS") právě CHAPS (jako jediný a výhradní "povinný" subjekt, jemuž jsou dopravní organizace dodávat data o jízdních řádech, a to v CHAPSem předepsaném formátu), přišel by CHAPS o svůj monopolní zdroj zisků, ale uživatelé by z toho měli jen prospěch, protože CHAPS už by nebyl tím jediným "Pánem Bohem", který by rozhodoval o tom, jakou podobu budou mít vyhledávače spojení a jaké výstupy budou smět nabízet (což CHAPS dosud činí) !!!
To je ale blábol. Víte kolik lidí pracuje u Chapsu na tom aby data byla konzistentní, jak je to je časově náročné a jak je to pracné a kolik to stojí? ČD pověřily Chaps a další by na této úmorné práci chtěli jen profitovat? A nejde jen o ČD, jde i o soukromé dopravce. Představte si, že si každý zprovozní aplikaci s daty zdarma vy přijdete na zastávku a autobus nepojede, protože je aplikace blbě naprogramovaná? U Chapsu mám alespoň záruku a mohu údajům věřit.