Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Spam - nejlepší možné řešení od Bredy - A co třeba toto: Mám ISP a ten má...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 13. 2. 2004 14:40

    Bredy (neregistrovaný)
    A co třeba toto:

    Mám ISP a ten má "doménu" registrovanou u registrátora. Kromě adresy DNS má registrovanou taky adresu SMTP serveru pro odesílání.

    Pokud mi na SMTP přijde pošta z adresy XXX.YYY.AAA.BBB, dotážu se DNS, zda tato adresa je registrovaná. Pokud není, mail odmítnu příjmout.

    A teď, přidělení SMTP adresy se platí, platil by ISP, který by případně náklady rozdělil mezi uživatele. Navíc by existovala něco jako kontrola, zda příslušný SMTP nerozesílá SPAM, pokud by rozesílal, ISP by o SMTP přišel (byl vyřazen ze seznamu a nikdo by od něj mail nepřijal).

    ISP by si musel dát pozor na své uživatele a nějak hlídat, aby nerozesílali reklamu. Pokud by nějaký legální server chtěl rozesílat vyžádanou reklamu, musel by mít speciální vyjímku a to by samozřejmě bylo dražší (o hodně).

    Do současného systému je tedy nutné přidat jen registrátora, který hlídá provoz všech domén (serverů SMTP) jenž spravuje a přiděluje případně odebírá licence, dále pak napojení na tento server ze SMTP serveru. Je to transparentní pro uživatele, a mělo by to výrazně omezit spammery.
  • 13. 2. 2004 15:21

    Michal Kara (neregistrovaný)
    Velmi podobny je soucasny system blacklistu, pouze funguje "neoficielne". Navrhovane reseni jednak vyzaduje celosvetovou koordinaci, jinak nebude moc fungovat.

    SMTP servery nemaji jenom provideri, ale kazda vetsi spolecnost (i kdyz by se asi dalo nakonfigurovat, aby spolecnosti posilali mail pres SMTP sveho providera - to by ale zbytecne zvysovalo naklady).

    ISP ma dost tezko moznost posuzovat, co je spam a co ne, nebot to zavisi (jak uz bylo receno) ciste na prijemci takoveho mailu. Takze ISP nemaji moc moznosti jak zakaznikum branit v rozesilani spamu (alespon ne v realnem case).
  • 13. 2. 2004 23:17

    Bredy (neregistrovaný)
    Blacklisty ovšem řešení nejsou, protože každý počítač v síti internet muže být rozesílatelem SPAMu a IP adres je hodně. Pokud má nastoupit IPv6, musí se tedy nejprve vyřešit otázka bezpečnosti e-mailu.

    Já mluvil spíš o WhiteListech, tj, jaké si jistotě, že mail, který mi přišel na moji SMTP bránu má jakési oveření, že přijímaný mail je vyžádaný a bez virů.

    Samozřejmě, že SMTP nemusí jen mít ISP, pokud velká společnost potřebuje mít SMTP, zaregistruje si jej, stejně jako si bude nejspíš registrovat doménu.

    O tom, co je spam a není může nadále rozlišovat uživatel. Například tak, že každá registrovaná SMTP musí nutně mít zavedenou službu zrušení příjemce. Prostě když mě začne z nějaké brány přicházet nevyžádaná pošta, provedu dotaz na tuto bránu a zapíšu jí mou e-mailovou adresu, na kterou nesmí povolit odesílat z této brány poštu. Tak se může bránit jednotlivec, zároveň to je informace pro rozesílatele všelijakých vyžádaných letáků, že už si nepřeji leták odebírat. - mluvil jsem o registrované bráně, tj není zde prostor pro podvodné bráně. - Pokud však tato služba nefunguje, může uživatel vznést protest na registrační autoritu s kopii mailu. Tato autorita mail prostuduje, a zjistí-li že je skutečně se jedná o nevyžádanou reklamu, kontaktuje odpovědného správce brány a nějak zabezpečí, aby se situace neopakovala, nebo prostě odebrere licenci.

    Bylo by například dobré, aby každá brána měla povinný elekronický podpis, tj, aby součástí každé hlavičky byl podpis vygenerovaný na základě textu zprávy, tak lze zaručit, že ani stížnosti nepůjdou falšovat.