To mají z toho, že prodávají zákazníkům zprzněné agregované rychlost, které nevadí, dokud je zákazník osel a používá deklarovaný 100Mb/s internet pro surfování na www.seznam.cz (sorry, že zrovna Seznam, ale nabízí se). Až se všichni naštvou a naráz si všichni pustí video třeba z Netflixu, tak se z toho operátor sype. Pochopitelně pak nefunguje většina služeb, nachystaná na takovou zprzněnou síť a uživatelům nejde operátorem prodané voice-call, hmhm-tv a jiné vypečené služby. Přitom by stačilo, pokud teda nechtějí investovat do spojení ven (a pochopitelně i poplatků za peering), prodat zákazníkům jen to, na co jim ta síť opravdu stačí ... a ... nakopnout šéfa maketingu do ... 123
Presne tak, zakaznik jen vyuziva to, co mu nekdo prodal. Naprosto jej nezajima jak prodavajici zaridi, aby to fungovalo. Pokud mi nekdo nabidne 100Mbit za 300Kc, budu si vesele uzivat 100Mbit 24/7.
Problem je pak predevsim v tom, ze zde jde o cistokrevnou zlodejinu. Prirozena agregace 1:8 je totiz prodavajicim malo (a i to je okradani zakazniku, pokud se jim deklaruje rychlost vyssi, nez realny podil). Oni chteji to co nakoupi prodat ne 10x, ale 100x.
Pokud konstatuji, ze realna cena 100Mbit je +- 15000Kc, tak za 300Kc lze zakaznikovi dodat maximalne 1Mbit (150Kc konektivita + 150Kc marze, odpisy a byrokracie). A mohu pochopitelne zakaznika nechat cerpat aktualne volnou kapacitu nad jeho 1Mbit, ale nemohu deklarovat, ze mu 100Mbit prodavam.
A zaplatíte za internet víc než pár stovek/měsíc? Smiřte se s tím, že domácnosti budou vždycky na posledním místě - platíte nejméně a dostáváte nejméně. Pokud vám to vadí tak můžete rozject vlasní ISPčko a ukázat všem jak se to má dělat. Záhy zjistíte že bez agregace by jste nic neprodal.
Bez agregace by byly ceny internetu v řádech tisíců až desetitisíců. Technologie a práce něco stojí a ISPčka nejsou charita. Menší ISP zásadně nepokrývají oblasti, kde to nedává finančně vůbec smysl. Velkým ISP nejde o blaho domácí klientely (fungují na infrastruktuře z minulých dob) ale jde o to z toho dostat co nejvíc peněz s minimální investicí. Hezký příklad je O2, Telefonica se toho zbavila v době kdy to přestávalo vynášet.
Kellner není žádná charita a ani této značce neměknou mozky.
Kellner & Co. prostě udělá to, co udělal u ostatních projektů, které takhle koupil. Ořeže služby na dřeň (to Telefónica dost dobře nemohla udělat, protože nemá jen ČR), rozdělí společnost na menší kusy, které rozprodá lépe než původního molocha. Co zbyde, prostě odepíše. Škodnej rozhodně nebude a zachránce značky to už tuplem není.