Možná někdy v budoucnu, po zavedení optiky, bude každá televize propojená s internetem, z placených úložišť budeme moct stahovat libovolné filmy a seriály, některé televize budou vysílat pouze streamovaně přes sít. A ve všech televizních přístrojích bude nainstalován program, který bude shromažďovat data o sledovanosti a každý den je bude posílat společnosti zajišťující měření. Tak by mohlo vypadat skutečně přesné měření. Dnešní způsob zjišťování sledovanosti je velice nedůvěryhodný, jeho pravdivost je asi tak na úrovni předvolebních průzkumů ;)
Blbost. Připomenu jeden citát - "statistika věda je, dá nám cenné údaje!".
Rozdíl mezi předvolebním průzkumem a lidoměry je v tom, že před volbami má spousta lidí důvod neříct do průzkumu pravdu.
U lidoměrů drtivá většina lidí nemá důvod výsledek nějak manipulovat, ostatně to ani moc nejde.
A kdo někdy studoval trochu víc statistiku tak ví, že se dá přesně spočítat jaký vzorek je potřeba k průzkumu aby byl výsledek přesný třeba na 99% apod.
Průzkumy se můžou ovlivnit tím, že bude jedna skupina převládat. Například větší množství peoplemetrů bude namontovaných u starších lidí. Statistiku jsem nestudoval, ale myslím si, že člověk je tak individuální, že v některých případech nejsou průzkumy schopné poskytnout věrohodná data. Já, jako mladý člověk, budu se radši dívat na akční novinku z americké produkce, nebo na starý komunistický seriál? Samozřejmě, že na starý komunistický seriál, protože novinku už jsem si dávno stáhl nebo mám na DVD nebo jsem ji viděl v kině.
Ne, tak zrovna manipulace tohoto typu možná není. Rovnoměrné zastoupení všech věkových i sociálních skupin je určitě pečlivě hlídaný parametr. Větší problém je, že lze účast ve výzkumu odmítnout (a určitě se to děje), takže některé typy lidí (např. ti se sklonem k paranoie nebo sociálním úzkostem) ve vzorku prostě nejsou (nelze je nijak nutit, zůstanou jen ti, kterým je to fuk). Vy byste chtěl být "měřený"? Já teda ani za nic! :-) Velkých bratrů je už i tak dost (mobilní operátoři, poskytovatelé internetu, banky ...).
štatisticky presne spočítaný vzorok, ale "čoho"? pretože fakt sme tak blbé národy (č-s), že sledujeme IBA onura, jednoduchú máriu, veľkého brata a podobne? pretože tie sú podľa "meraní" na čele.
ps viem iba o jednom človeku (napísala o tom blog.sme), ktorého "oslovili", ale mali presné požiadavky - museli byť zo skupiny, ktorá "pozerá komerciu".
Ani to stačit nebude. Pro zadavatele reklamy není hlavní ŽE někdo v domácnosti na něco kouká, a dokonce ani NA CO se kouká, nýbrž KDO z té domácnosti (děda, babička, kluk, holka, máma, táta...) na to kouká. A tyhle informace bez peoplemetrů nedostanou. Jediné přesné měření je - čistě hypoteticky - napojení na mozek každého jednotlivce :-).
Tak speciálně tohle zase takové sci-fi není, natož velké. Věřím tomu, že pokud se to ještě nikde nepoužívá, jistě se na tom pracuje. Pak už jen zbývá rozeznat podvod typu předložená fotka (tady naštěstí trochu chybí motiv) a ještě horší bude poznat zdali sedící program vnímá nebo jen tupě zírá a myslí přitom na něco docela jiného (to by rozlišila asi opravdu jen sonda v mozku). A to nemluvím o změnách účesů (vousů), úrazech hlavy nebo existenci vizuálně sotva rozlišitelných dvojčat :-).
Faktem je, že přinejmenším usnutí u televize nebo odchody na WC nebo kávu by se takhle podchytit daly. Ani na tohle dnešní peoplemetry nemají ani náhodou a je to na zodpovědnosti subjektů měření. Kdo se přihlásil a pak celý večer před bednou prospal, ten podle peoplemetru sledoval. Problém je, že by takové technické zlepšení musel někdo financovat a televize to (logicky) nebudou. Navíc trhu zase tak moc nevadí, že ta čísla jsou špatně. Podstatné je, že jim věří všichni hráči na trhu. Totéž ostatně platí i o cenách akcií, burzovních indexech a ratingách. Co to je "správná" cena? Je to cena, kterou je někdo ochoten zaplatit. A v tomhle smyslu čísla z normálních peoplemetrů jako jakési pomocné vodítko pro orientaci na trhu nejspíš bohatě stačí. Na druhou stranu, odvozovat z toho nějaký reálný odhad sledovanosti je ale podle mě blbost. Už jen proto, že většina normálních lidí sledování podobného typu musí ze zásady odmítnout, takže většina vzorku jsou praštění exoti :-).
Vzhledem k tomu, že se už dnes používají softwary na určování lidí podle fotek a zároveň existují systémy, které hlídají řidiče před usnutím, tak by uř určitě šel udělat peoplemetr, který by poznal jednotlivé osoby a určil by, jestli televizi sledují nebo spí.
Už se těším na statistiky, kolik lidí u pořadu usnulo :-)
"Kdo se přihlásil a pak celý večer před bednou prospal, ten podle peoplemetru sledoval. - nechci ti kazit iluze, ale u peoplemetrů je to tak, že se musíš pravidelně přihlašovat po určité době právě proto, aby někdo nenechal puštěnou TV a nešel se třeba koupat.
na Slovensku je známý případ, kdy přišla do domácnosti z TNS kontrola (v dobrém), když jim systém vyhodnotil, že 1 přístroj od rána nepřetržitě na jeden login sleduje stejnou TV
ukázalo se, že rodina šla na celý den na výlet a TV byla zapnutá pro psa
A jak často asi myslíš, že se musí přítomnost před bednou potvrzovat? Nechci ti kazit iluze, ale pokud by to bylo i jen každou hodinu, nešli by do toho už ani ti exoti :-). Představa, že sleduju detektivku nebo horor a zrovna v nejlepším mi začne pípat peoplemetr, abych se znova přihlásil, je dostatečně šílená na to, aby to nikdo po těch lidech nepožadoval, jinak riskuje, že počet sledovaných domácností bude NULA.
P.S. Vím, že taková tlačítka mají třeba strojvedoucí, ale ti jsou za to jednak placení, druhak jde o životy lidí. Absolvovat takovou drezuru zadarmo a jen kvůli výzkumu trhu, to by fakt dělal jen idiot.
Nechci vam kazit iluze o pýplmetrech,ale sestry rodina jeden má.
Přísahám,že se přihlašovat nemusí(pípák) jen když přijde k bedně přihlásí člena který se kouká...
rok se takhle u nich kouká rozvedený manžel,kterýho neumí odhlásit...návštěvu (mě) zásadně nehlásej...tolik k důvěryhodnosti peoplemetrů
Ty jsi toho už napsal hodně a takřka nic není realita, takže ani to o peoplemetrech ne. Možná si myslíš, že by to mělo být dle tvých představ, ale opravdu ve skutečnosti není. Tak už toho radši nechej, ostatně všichni ti to napsali taky (a ten fake nickname, který se tady náhle zjevil, tomu akorát nasadil korunu) :o)
Já se s Vámi opravdu nehodlám hádat,bavili jste se o peoplmetrech,napsal jsem jak to chodí v rodině kde jsem několikrát měsíčně na návštěvě a pokud mi nevěříte je to vaše věc.
To mám ten peoplemetr vyfotit?
Prihlašujou se jak se jim chce,o odměnách nevím,ale tuším že něco bude.Zeptám se ať má Valžán klid v duši.
Každopádně i toto "chování" (té rodiny ne Valžána) snad statisticy kompenzují,ale velikost odchylky bych fakt viděl až v řádech 5-10%
Se mnou se o tom bavit nemusíš, protože já peoplemetr taktéž viděl u známé a chodí to přesně jak jsem popisoval. Pravidelné přihlašování po určité době je nutnost. Stejně jako odměna. Takže vysvětlení bude jedině takové, že buď lžeš (o důvodech se dá spekulovat), anebo se prostě neměří všem stejným metrem a jsou různé verze peoplemetrů. Dál to už nemá cenu rozebírat ani s tebou a ani s tím Horalo-Donátem z Kolína, který vůbec neví o čem je řeč a slovo "peoplemetr" si sotva našel v Google, natož aby věděl k čemu slouží...
Zajímavý rozpor. Připusťme, že ani jeden z vás nelže (důvod lhát máš z vás dvou ale asi opravdu jen ty, prostě chceš mít vždycky pravdu i když ji nemáš a při hrozícím debaklu začínáš s tradičním "skandálním odhalováním" identit argumentačně zdatnějších oponentů, to už dobře známe...). Pak ještě vidím jeden (možná zásadní) rozdíl v časovém určení vaší zkušenosti. Zatímco Honza mluví v čase přítomném ("kde jsem několikrát měsíčně na návštěvě"), ty mluvíš v čase minulém ("já peoplemetr taktéž viděl u známé"), což může znamenat rozdíl.
Měl bych jednu kontrolní otázku. Pokud říkáš "po jisté době", jistě máš i představu po JAKÉ době. Stačí řádově. 10 minut, 30 minut, hodina, nebo dvě?
Další příspěvek, který potvrzuje, že dokud se respondent ručně neodhlásí, prostě sleduje. Podezřelá data (třeba sledovanost 5 hodin v kuse) se dodatečně čistí, ale pokud někdo zchrupne během celého prime time, natož jestli chodí o reklamních přestávkách na záchod, v podstatě není šance to v rámci měření rozpoznat. Tak nevím, nevím, co to ta Jeanova známá vlastně doma měla. Není náhodou z Věcí věřejných? U těch je prý možné najít doma ledacjakou sledovací vychytávku :-))).
Pokud se nemusí pravidelně přihlašovat a toto přihlášení obnovovat, tak to vypovídá jenom o tom, že je celý měření pouhou zástěrkou a do výsledku se stejně napíše co je potřeba. Kdoví jestli ty krámy vůbec něco měří. Asi ne.
Ale jo. Jestli je televize v měřené domácnosti zapnutá a přepnutá na nějaký konkrétní kanál od-do, to měří docela spolehlivě. Problém je s lidským faktorem, tj. s věrohodností informace, kdo z domácnosti se na ten program opravdu díval. Musí se totiž ručně přihlásit a pak zase odhlásit. Pokud teda někdo v době mezi přihlášením a odhlášením usne, odejde na záchod nebo řešit něco jiného a měřená doba sledování jinak není nějak podezřelá (sledování nad 5 hodin v kuse nebo dokonce celý den), prostě sleduje. Dál se dá manipulovat i se "zaskakováním" při přihlašování (jeden člen může klidně přihlásit celou rodinu, i když je třeba doma sám).
Za úplně největší statistickou chybu ale považuju to, že vybraná domácnost má právo účast na výzkumu odmítnout. Kromě zvědavců tak zbydou ve výzkumu jenom ne úplně průměrní exoti, kterým nevadí, že jejich divácké (a dost možná i politické, třeba podle sledovanosti Otázek Václava Moravce s konkrétními hosty) preference někdo sleduje a zaznamenává. Tipnul bych si, že tak 1 z 5 oslovených domácností měření odmítne. Výsledná skupina domácností tak podle mě ani zdaleka nereprezentuje statistický průměr českých domácností, i kdyby bylo měření z technického hlediska sebedokonalejší (třeba by měli na seslích snímače zadku a na krku detektory bdělosti :-)). Pokud nelze domácnosti k účasti na měření donutit (třeba zákonem), je sledovanost jen dohodou televizí a mediálních agentur na "alespoň nějakých" číslech, ale rozhodně ne odhadem celorepublikové sledovanosti.
Já mám (díky zkušenosti z toho jak to funguje u sestry doma) taky silné pochybnosti o přesnosti měření...ale asi je to lepší než deníčky...
Reklamkám je to asi jedno,Nova na tomto stavu docela vaří...těko říct jak dosáhnout zlepšení...
Kdysi Vláďa železných tvrdil schovanej za Mattonkou ve volejte šiditeli,že se pýplmetry točej...
u ségry je už nějakej 4 rok...
Ano, to je zbytečné uvádět, protože jakákoli finanční dotace je zakázaná. Logicky, kdyby to bylo placené, převažovaly by samé sociální případy, zatímco střední a vyšší třída by se na to zvysoka ... Ne, to nejde. Žádná statistika už z podstaty věci nemůže být placená. To už pak není výzkum ale nábor. Jsem si jist tím, že účast v peoplemetrovém měření placená není. Tečka.
Nic zakázaného samozřejmě není, protože tzv. měření sledovanosti je akce privátního subjektu a ten si může dávat odměny jak je mu libo. Kromě toho převažovat nemůže nic, protože je věcí tohoto privátní subjektu, komu peoplemetr dá a i kdyby se mu hlásilo 99% socek, tak mají smůlu. Nevíš o tom prakticky nic, takže to radši dál nekomentuj, já pár lidí s tímto měřákem znám a už v době kdy to začínalo, měli odměnu 600Kč měsíčně. Howgh!
Nechápeš. Nejde o to, že by to bylo zakázané zákonem, ale je to zakázané od mediálek, které jsou taky členy ATO. Žádná mediálka nepřistoupí na to, aby účastníci výzkumu dostávali za podíl na výzkumu peníze. To by byli sami proti sobě. Hlásit se do výzkumu samozřejmě nikdo sám nemůže, vybírá je náhodně realizátor výzkumu (čistě podle těch věkových, příjmových a dalších kritérií, které mají být zastoupeny). Nejde tedy o to, že by se hlásilo moc socek (jaksi není kam a komu), ale o to, že nesocky to budou hromadně odmítat, což by samozřejmě vadilo hlavně těm mediálkám (nikdo nechce dělat reklamu pro socky, resp. podle sledovanosti socek). Mysli si co chceš, ale fakt to není a nemůže být placené (ne proto že nesmí, ale proto, že by to mediálky zařízly). A bez ohledu na logiku věci to narozdíl od tebe i opravdu vím.
Nechápu co tady spojuješ odměnu s tím, kdo jim to bude nebo nebude z nesocek odmítat? Ta odměna je pořád stejná, jestli seš socka nebo miliardář a odmítnout jim to může kdokoliv a kdykoliv. A mnohem spíš je s tím každý vyrazí, když to bude vyloženě zadarmo a ještě ke všemu pro privátní agenturu, která zastupuje taktéž hlavně privátní televize. Prostě nějakou částkou to musí být honorované, když už kvůli ničemu, tak to má spotřebu el. energie. Ale samozřejmě v dnešní době ani kuře zadarmo nehrabe, jak známo...
Nesocka i kdyby vydělávala 100 tisíc měsíčně tak přece nebude reklamnímu trhu kde se točí desítka miliard Kč ročně dělat charitu. Prostě přepočte poměrně ke svému platu kolik času to zabere bude chtít kompenzaci.
Přesně tak, ale žádnou "kompenzaci" právě nikdo nikomu nedá, protože nemůže dát. Ani sockám, ani nesockám, nikomu. Odporovalo by to principu nezávislého výzkumu. Ne žádná výzkumná agentura nikdy neudělá. Maximum co dostanete po účasti na nějakém produktovém testu je nějaký reklamní vzorek nebo dárek naprosto symbolické ceny (propisku, zapalovač, atd), peníze nikdy.
Mimochodem, naprostou většinu (dalo by se říct, že všechny kromě typu voleb a sčítání lidu, které dělá státní ČSÚ, úplně všechny) nezávislých výzkumů dělají privátní agentury. Kdyby se někdo dozvěděl, že účastníci výzkumu (respondenti) od agentury dostávají zaplaceno, byla by taková agentura definitivně vyřízená a už si neškrtne. Pravda, veřejné mínění se ovlivňuje lecjak (třeba výběrem "vhodných" lokalit nebo "vhodnou" formulací otázek), ale tím, že by se platilo respondentům za sdělení názoru určitě ne. To by udělal jen sebevrah nebo úplný pitomec. A těch mezi statistiky tuším moc nebude ... :-]
Já si žádné iluze nedělám. On je docela rozdíl, jestli je to kontrolováno každých 10 minut, nebo jestli je to zjišťováno s přesností na sekundu. Což by velice uvítali i výrobci reklam, protože by tak měli skvělé testování.
Spocku vy jste hloupy a nevzdelany k tomu. V budoucnu pokud se bude sirit treba pres IP, tak jste schopen zjistit pocet divaku,sledovany program a dobu sledovani uz jenom podle prihlaseni a odhlaseni z multicastove grupy. Tahle logika je soucasti pristroje jiz ze samotneho principu sireni multicastem a tudiz neni treba zadny "specialni program".
Koneckoncu takto se statistiky sledovanosti u IP televizi jiz zjistuji.
Vidíte, a já si nemyslím, že by IPTV vytlačila pozemní nebo satelitní vysílání. Ten speciální program by byl nahrán v set-top-boxech, satelitních přijímačích, a tyhle přístroji by se připojovaly k internetu. Takhle vybavené televize by poskytovaly další interaktivní služby. Tohle vše jsou jen takové úvahy, jak by se v budoucnu dalo zpřesnit měření sledovanosti.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).