Vlákno názorů k článku Stát v roce 2021 zdigitalizuje jen dvě služby, říká nový plán. Vychází ale z neúplných dat od Uncaught ReferenceError: - bojím se, že stát prostě nepochopil co to...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 4. 2. 2021 12:00

    Uncaught ReferenceError:

    bojím se, že stát prostě nepochopil co to je digitalizace, že to není převedení stejného formuláře na web/DS, ale je to o změně procesů.

    Teď jsem s úřady zase musel řešit kolečky, kdy sociálka chtěla podklady od FÚ a z katastru, z katastru jsem si je nechal poslat do DS, poslal na sociálku, ta to odmítla uznat, že tam chybí štítek z checkpointu. FÚ mi podklady poslal do emailu s tím, že teď se tam osobně zastavit nemohu, sociálka opět chtěla originální tiskopisy a nestačili jí ani ty vytištěné z emailu. Skoro dva měsíce dohadů.

  • 4. 2. 2021 12:50

    Net

    Tak občas je digitalizace o tom, že kromě papírové evidence se vede ještě elektronická...
    A to s většími omezeními, než byly v papírové verzi...

  • 4. 2. 2021 18:42

    Filip Jirsák

    Ty dokumenty z úřadů zaslané elektronicky musely být opatřené elektronickým podpisem. Kdybyste je netiskl, ale poslal dál elektronicky, musí je cílový úřad akceptovat.

    Občané si sice stěžují na stát, že zaspal v elektronizaci – ale když něco dostanou elektronicky, šup, hned to vytisknou a posílají to dál papírově. Řekl bych, že jací občani, takový stát…

    Že musí občan dělat těm úřadům poslíčka je samozřejmě špatně. Nicméně takhle to prý chceme. Nejdůležitější téma českého e-governmentu tak v posledních pěti letech je to, aby úřady navzájem nemohly (sic!) sdílet údaje. Proto se řeší AIFO, rušení rodných čísel apod. Předtím zase propojování úřadů bránily datové schránky (protože přece veškerá elektronická komunikace má jít přes ně). Ono se to samozřejmě dá obejít, ale aktuální cíl e-governmentu v ČR není úřady propojovat, ale naopak je oddělovat.

  • 5. 2. 2021 15:16

    Uncaught ReferenceError:

    přeposlání přes DS (vč. původního elektronického podpisu) úřad ale neakceptoval s výmluvou, že tam chybí štítek s české pošty/checkpointu (asi je zvyklý na digitalizaci dokumentů). Argument, že to musí akceptovat funguje u soudu a ne na osobní rovinně při komunikaci s úřady, tam to nepadá na úrodnou půdu. Vytištění emailu od FÚ (mimochodem bez podpisu, pouze textový email) si sociálka vyžádala sama, protože na email jí to poslat nemohu, musí to mít písemě nebo do DS.

    Ono je to jedno, člověk se pak stejně nějak domluví a nějak to dá dohromady, znovu něco vyžádá správně, ale ukazuje to, jak ta digitalizace pořád nefunguje. V současné době místo, aby se začaly masivněji používat aspoň DS, nosím vytištěné dokumenty na samoobslužnou podatelnu.

  • 5. 2. 2021 18:21

    Filip Jirsák

    Vysvětlit, že je tam elektronický podpis původce dokumentu, jste zkoušel, nebo je to jen vaše domněnka, že byste neuspěl?

    Pokud jste měl z FÚ nepodepsaný dokument, nerozumím tomu, co vám připadá divné na tom, že to úřad neakceptoval. A netuším, co by na tom podle vás mělo změnit to, jestli to vytisknete nebo nevytisknete – ten podpis by se na tom papíře nevyčaroval.

    Datové schránky jsou podstatná součást problému, ne řešení. Datové schránky jsou pokus o to, že vlastně žádnou digitalizaci nepotřebujeme. Není divu, že pak digitalizace nefunguje, když za vrchol digitalizace je tu pokládáno předstírání, že ji nepotřebujeme.

  • 7. 2. 2021 13:41

    Uncaught ReferenceError:

    a proč mi to vysvětluješ? :)

    Dáváš rady, jak kdyby jsi nikdy nekomunikoval s úřadem, pokud něco zamítnou, už moc vysvětlovat nelze, je nutné to celé podat znovu nebo se odvolat nahoru.

    No divné je to, že FÚ odpovídá na žádost přes DS emailem bez el. podpisu. Zkusil jsem předat dál co jsem dostal, nepovedlo se, a to ani po telefonické domluvě, že to mám tedy vytisknout doma a dát na podatelnu.

    Vidím, že máš zálibu se pořád dohadovat. Psal jsem to jako ukázku, jak vlastně digitalizace ve státě zatím nemusí plně fungovat. V lednu jsem se snažil vyřídit věci, osobně jsem nepochodil, přes DS to také nikam nevedlo, postupoval jsem podle kroků, které mi úřady sami řekli, to je celé, nemusíš hned ze mě dělat někoho, kdo neznám DS, el. podpisy. Na tom není nic špatně, přece spousta lidí o tomhle nic neví a nerozumí tomu.

  • 7. 2. 2021 18:20

    Filip Jirsák

    Pokud úřadu chybí nějaký doklad, nemůže věc jen tak hned zamítnout – musí vás nejdřív vyzvat k doplnění podkladů.

    Psal jsem to jako ukázku, jak vlastně digitalizace ve státě zatím nemusí plně fungovat.
    Jo, jenže ten popis spíš vypadal, že chyby byly na vaší straně. Proto jsem se doptával na detaily, protože pne zajímalo, zda tenhle konkrétní problém digitalizace státní správy má příčinu na straně státu nebo na straně občana.

    nemusíš hned ze mě dělat někoho, kdo neznám DS, el. podpisy
    Jenom jsem reagoval na to, co z vašeho komentáře nebylo jasné.

    Na tom není nic špatně, přece spousta lidí o tomhle nic neví a nerozumí tomu.
    No právě, proto mne zajímá, co se dělo v tomto případě. Protože z toho pak můžu odvodit, kde byla chyba (resp. které chyby udělal úřad a které vy) – teprve pak se dá hledat řešení.

  • 8. 2. 2021 0:18

    Uncaught ReferenceError:

    ale to je ten problém, nemůžeš čekat, že každý občan je ajťák a rozumí technologiím. Dokud digitalizace bude záviset na tom, jestli správně umím úřadu vysvětlit, že musí zkoumat zprávu.

    Úřad vyzval k doplnění, poslal jsem znovu to stejné s vysvětlením a stejně přišlo zamítnutí, vysvětlení asi nestačilo, ale proč to vůbec musím vysvětlovat a nestačí přeposlaná zpráva opatřená podpisem? Není tohle ukázka, že stát mám ještě v těch technologiích také mezery?

    Nechtěl jsem to tady více rozpytvávat, druhé podání již dopadlo lépe a nějak si s tím člověk poradil, ale spíše mě v úvadu překvapila ta absurdní situace, kdy jsem stejně skončil v procesní smyčce.

  • 8. 2. 2021 8:35

    Filip Jirsák

    Nebavíme se o technologiích, ale o právu. Jak už jsem psal, aby bylo možné chybu napravit, je nejprve potřeba vědět, kde je chyba. A to z vašeho prvního textu jasné nebylo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).