Můžu požádat o objasnění? Znamená to, že z reklamy žiju já konkrétně, nebo že z reklamy dnes žije každý (takové reklamní perpetuum mobile)? A pokud se na ten řetězec příčin a následků podíváme, je tam reklama bezpodmínečně nutná (tedy platí, že kdyby nebylo reklamy, umřel bych hlady)? Až v tu chvíli by mi totiž přišlo směšné se vůči reklamě vymezovat.
Doporucuju vzit nejaky kompakt ... a porovnat vysledek s fotem ze zrcadlovky ... rozdil je (i v pripade pouziti levnyho skla) tak vyraznej, ze i slepec to pozna. Kompakt totiz nema objektiv, respektive nic, co by se tim nazvem mohlo honosit, vetsinou plastova cocka s minimalni svetelnosti ... (a to jsem v tomhle oboru rizi amater-bridil). A samozrejme, pokud potom clovek nasadi na zcela totez telo nesetovy sklo ... je ten rozdil jeste markantnejsi.
Jelikoz to ma vypnuty cim dal vic lidi ... ostatne, jak tu kdysi nekdo zminoval, trebas adblock je jiz tak rozsiren, ze na nekterych webech ho pouziva az kolem 70% navstevniku ...
=> kdo chce kam ...
Samo, jeste lepsi by bylo, kdyby prohlizec primo a nativne poskytoval moznost predkladat fake odpovedi => napriklad pri zjistovani seznamu pluginu ... a dalsich.
Bohužel je to o tom, že technologie tvrdě předběhly elementární lidské chápání. Výpočetní techniku dnes používá kdekdo, ale skoro nikde nemá ani minimální tušení, jak vlastně funguje. Nedávno jsem byl na setkání orchidejářů, kde se, mimo jiné, diskutovalo i o fotkách a focení. S překvapením jsem zjistil, že nikdo z celé té party neměl ani nejmenší tušení o tom, jak funguje digitální fotoapaprát. Takže jsem jim ve stručnosti a polopatisticky vysvětlil princip, počínaje pixelem přes tvorbu souboru po jeho uložení na kartu. Nejvíce šokováni byli fanatičtí zrcadlovkáři, když zjistili, že kompakty ostří na plochu snímače, čili naprosto precizně a nepotřebují zrcátko, ani závěrku a v hledáčku je vidět přesně to, co se uloží na kartu, byli z toho poněkud špatní.
To znám. Naštěstí mám kvalitní učící se antispamový filtr, takže první obdržený reklamní mail označím jako nevyžádaný a je klid. Všechny další padají rovnou do nevyžádané pošty. A na webových stránkách žádnou reklamu nemám, díky Adblocku, který lze nastavit tak, aby blokoval veškerou reklamu ještě před načtením, (čili výborné pro mobilní internet s mizerným FUPem) a další svinstva; ano poslední verze adblocku už umí blokovat i trackery. K tomu flashblock, Noscript, better privacy, ghostery, FF v režimu anonymního prohlížení, informovat servery, že nechci být sledován, cookies třetích stran blokovány totálně, ty ostatní jen když povolím výjimku a po ukončení běhu FF se ihned smažou. A hned je webové prostředí příjemnější.
Podľa mňa úplne stačí povolit JavaScript len vybraným doménam a aktívne blokovanie reklamných prvkov nainých stránkach. Čiže dva doplnky NoScript + Ghostery. Samozrejme Cookies len pre vybrané domény - tam kde to je treba (väčšinou login). Je možné ešte nastaviť UA string pre prehlidač, ale to je už diskutabilné - fungovať by to mohlo, ak by sa výrobcovia prehliadačom zhodli na menej detailnom UA podpise.
No ony vznikly hlavně proto, že jsou lidé blbí a forma > obsah. Průměrnej zadavatel webu dnes samozřejmě chce, aby se jeho web všude vlnil, blikal, hrál hymnu, měl interaktivní gamesu v dolním rohu a ideálně i přenášel fotku návštěvníka se vstupem z jeho mikrofonu. A to samozřejmě na libovolné platformě. A průměrnej web coder místo, aby mu to rozmluvil, tak smolí tisíce řádků ifů, aby to všechno ošetřil a volá milión funkcí "řekni mi, kdo vlastně jsi a co umíš, ať ti navařim guláš přímo pro tebe". Takže z webu se místo statické vývěsky (pro kterou byl HTML navržený) stává dynamický vlnící monstrum, neuchopitelný v čase ani místě a sám chudák web coder z toho má hlavu v pejru (ale kapou z toho prachy, to je pravda), protože co chvíli nějakej ten if přestane fungovat. Samo HTML se pravda násilní, co to jde, protože vývěska je málo, ale přitom se majoritní hráči nejsou schopni dohodnout na lepším standardu, protože prachy.
A já říkám vemme nějakou významnou browserou platformu, která na to má koule (takže open source), a pojďme vracet defaultně jeden set odpovědí na ty všetečné otázky. Pro stránky, které se rozbijou, si uživatel nastaví exception (nebo lépe je vyhodí ze záložek) a bude. Naprosto stejnej postup jako s cookies, kterej např. ve Firefoxu funguje naprosto bezproblémově.
Možná by nebylo pak od věci mít možnost stáhnout nějakou verzi pro masy ala "já jsem debil, co chci hlavně facebook a exceptions mi nic neříkají, tak mi to tam prosím naklikejte" a verzi druhou, která by prostě měla čistej štít a defaultně mlžila všude. Ale zase jsem přiznivcem edukace koncového uživatele, takže možná ne. ;)
No vono je to hlavně o tom, že když to vypnete, tak to sice možná nefunguje, ale na sběr dat o vás to má pramalý vliv (jinak by totiž ztrácelo smysl mít možnost to pak zase zapnout s okamžitým efektem). To jen Kybernet si plete kozu a vozu a ještě z toho vyvozuje dalekosáhlé úsudky o míře zla.
Nepotřebujeme k tomu pomoc kriplů z různých reklamních agentur, které by měli lidi věšet jakmile se s někým z těch hajzlů potkají! Které prase například vymyslelo tu svinskou reklamu co teď používá Vodafone a cpe na obrazovky ty staré rašple? Za tu reklamu autora zastřelit, Vodafone zavřít!
Navznikly náhodou ty zneužívané ESMAScriptové funkce proto, že je někdo potřeboval? Třeba si skript zkontroluje seznam pluginů pro zobrazení něčeho a podle toho stáhne to něco ve formátu, který prohlížeč umí zobrazit, případně oznámí, že to něco neumí zobrazit a nabídne plugin.
Jam má potom prohlížeč poznat, které volání oné funkce je pro prospěch uživatele, a které pro jeho sledování?
Který třeba? Už dlouho hledám nějaké řešení, které to dokáže na slušné úrovni. Tedy zejména tak, že pro různé cíle (např. pro různé domény) použije automaticky jiné náhodné nastavení.
Přestat vracet detailní hodnoty je k ničemu, protože pokud 3 miliardy instancí prohlížeče X vrací verzi v podobě A.B.C.D a jedna instance vrací A.B, tak už sama tato skutečnost je velice dobrou identifikací. Je to vidět i na tom, že s vypnutým javascriptem (nutné jako bezpečnostní opatření) jsem lépe identifikovatelný než se zapnutým, přestože se zapnutým javascriptem zjistí stránka mnohem víc a mnohem detailnějších informací. Jenže uživatelů s vypnutým javascriptem je málo.
IMHO jsou jen dvě řešení:
a) Jednoduché: Browser má natvrdo nadefinované, jaké hlavičky posílá. Všichni uživatelé téhož browseru se tak tváří stejně. Tak funguje třeba TOR Browser. Ale má to nevýhodu v tom, že se takto posílá například i preferovaný jazyk, chytrý webserver na to zareaguje a pošle příslušnou jazykovou verzi stránky. Takže si musím vybrat mezi češtinou a angličtinou.
b) Složitější: Browser si na základě domény nebo IP adresy cíle vygeneruje nějaký hash, který použije k nastavení obsahu hlaviček. Bude mít seznam platných verzí browserů a z něj si vždycky jeden vybere, např. jako return Browsery[hash % Browsery.length].
Případně totéž může udělat nějaká proxy, ale v browseru se nejspíš lépe nastaví výjimky, postižené HTTP hlavičky, podpora pro HTTPS apod.
Tohle ti, doktore, umí již dnes zařídit kde který firewall - tedy pokud to neteče skrze HTTPS, tam to pak chce chytřejší firewall proxy - a nebo částečně i plugin do některých prohlížečů...
Ideální by bylo, kdyby prohlížeč v nějakém anonymním režimu přestal vracet detailní hodnoty o své verzi a vracel jen základní údaje (majoritní číslo verze), seznam plug-inů by vracel prázdnou (či jen definovanou) kolekci atd. Cookies by existovaly jen do zavření a - což dnes moc nefunguje - sdílely by se jen mezi okny, které k sobě mají vazbu (tj. cookies jen mezi mateřským a z něj otevřeným oknem, ale nikoliv mezi oknem nově otevřeným z menu/ikony na liště)...
Jen pro upřesnění:
v cookies se v žádném případě neukládá cesta, kde na serveru jsou uloženy sessions. Rovněž tak je špatně, že by se bez cookies posílaly sessions v URL. Muselo by se posílat session ID (pouhý identifikátor), které se nyní ukládá v cookie a posílá v těle requestu. Session (což je soubor s uloženými různými informacemi, jako třeba zmíněná identita přihlášeného uživatele) je vždy na serveru.
Ona ta "cílená" reklama je hlavně naprosto k ničemu. Zrovna dneska jsem udělal nákup na jednom eshopu a teď vidím v každé druhé reklamě "cíleně" reklamy na produkty toho eshopu. Což mě tak akorát otráví. Hlavně že ty "chytré" seo a marketingové hlavičky v agenturách tvrdí, že ta reklama se zobrazuje zákazníkovi, který přijde na shop a odejte a pak se mu tedy zobrazuje než něco koupí.... tak nevím kde udělali marketingové opičky chybu, ale funguje jim to přesně naopak. Jako reklama mi nikdy extra nevadila, pokud byla v únosné míře. Ale ten reklamní spam co se rozšířil tak poslední dva tři roky už je neúnosný. Zlaté časy s jedním bannerem nahoře na stránce.
No hlavně ne Do Not Track. To je taková blbost, že její praktická účinnost se limitně blíží nule. Jen ať hezky Mozilla udělá build, kterej bude vracet jeden standardizovanej set odpovědí defaultně (ideálně ten nejběžnější) a je to. Proč má ku*va server vědět, na jakym jedu OS? Když budu jeden z 400 miliónů uživatelů se stejnym otiskem, tak je to zcela v pořádku. ;) A pro lidi, co nad HTML stavěj vzdušné zámky, a potřebujou vědět i to poslední číslo verze mého java pluginu jinak jim to spadne, mám jen jedno: ..|..
PC už nikoho nezajímají. Za chvíli stejně budou všechny přístupy pocházet z mobilu nebo tabletu.
A tam se na soukromí nehraje. Výrobci si to dobře pojistili. Od každého uživatele mají kompletní telefonní seznam, profil používání a téměř vždycky i jeho pravou identitu.
On by třeba Android šel udělat, aby podvrhával aplikacím nesmysly. Jednou se v něm dokonce omylem objevila funkce na ovlivnění přidělených práv jednotlivým aplikacím.
Každý telefon má mikrofon, skoro každý kameru a některé i tu přední. Tak vítejte v novém světě :)
Přesně tak, je velmi málo produktů, u nichž má smysl cílená reklama provozovaná stylem "Hledal jsi X? Tak ti budeme nabízet reklamu na X.", zvlášť dnes, kdy se interval od myšlenky něco koupit po realizovanou objednávku včetně výběrového procesu mezi může vejít do pauzy na oběd.
Navíc mě osobně cílená reklama otravuje víc než ta necílená, protože ignorovat reklamu na dovolenou, když stejně žádnou dovolenou přes cestovku nechystám, je snadné... Ale když se mi objeví reklama na knihu, tak jí pozornost věnuju, protože obecně knihám věnuju pozornost... A fakt dokáže naštvat, když je to reklama přesně na tu knihu, kterou už mám pár týdnů v knihovně... A byla tam už dva dny poté, co jsem ji na netu hledal. Případně na nějakou z podobného soudku, kterou mám ale v knihovně ještě déle a díky ní jsem přišel na tu "aktuální".
Až bude cílená reklama fungovat tak, že mi bude nabízet informace (sic!) o věcech, které aktuálně skutečně potřebuju či bych se o ně mohl zajímat, pak ji uvítám.
Zatím ale takto cílená reklama vůbec nefunguje. Naopak je vlezlejší a horší než ta všeobecná. Buď mi to nabízí věci, které jsem už dávno koupil, nebo si mne systém zařadil do nějaké skupiny (řekněme středního věku s příjmem asi tolik bydlícím ve větším městě...) a cpe mi reklamu, kterou zadavatel chtěl pro tuto skupinu.
Jenže stejně jako mne nijak nezajímají dámské intimní potřeby, nezajímají mne ani stále další a další nabídky na půjčky (děkuji, již jsem se zadlužil), nekupuji další byt (už deset let jeden splácím), nepotřebuji úžasné hodinky (překážejí mi), nepotřebuji golfové vybavení (kariéru špičkového golfisty jsem už zavrhnul), nezajímám se o exotickou dovolenou (jsem spokojen při turistice po českých kopcích), nepotřebuji rodinné MPV, SUV ani kabriolet... A ironií je, když zjišťuji, že reklama vytvářená s vizí cílenosti, je vlezlejší, uřvanější a protivnější než ta všeobecná.
A kupodivu jsem mnohem častěji využil reklamu všeobecnou (asi tak pětkrát) než tu cílenou (dělal jsem si schválně čárky a ani jednou, přátelé, ani jednou). U té všeobecné to byly pokaždé věci, které mne nenapadlo vůbec hledat, ale přišlo mi to v tu chvíli jako zajímavá věc a dohledal jsem si další informace a i když jsem si pak nevybral produkt z reklamy, ale konkurenci, původní impuls přišel z reklamy. Přitom to často nebyly věci, které bych neznal, pouze stály mimo okruh aktuálního zájmu - dvakrát z toho byl dárek pro někoho z rodiny (a naštěstí vítaný a využívaný), párkrát něco na chalupu, jednou se to týkalo oblečení apod.
Takže upřímně řečeno - cílenou reklamu po zkušenostech nechci. Obecně mi reklama příliš nevadí, beru ji jako jeden z informačních zdrojů. Zdroj značně zkreslený a chudý, ale když s tím počítám od začátku, není to problém. Ve většině situací mi nedělá problém většinu reklamy ignorovat a tam, kde mne ruší příliš, tak buď používám filtr, nebo se daným místům vyhýbám (typicky TV - prostě ji používáme jen jako externí výstup pro přehrávání z PC, to, že nevidíme zprávy, aktuální seriály a podobný balast proložený skutečně hodně otravnou reklamou, nikomu v rodině nechybí).
no ono ani na tom papire. a to proto, ze (nejvetsi) zadavetele reklam zadne presne cileni nechteji. chteji aby to proste videl kazdy. teorie o CRM je hezka, ale vlastnosti lidi z marketingu jsou takove, jake jsou (mam pocit, ze lide v marketingu povazuji za jedinou moznost jak vydelat penize to, ze je ukradnu nekomu jinemu. o tvorbe novych hodnot nebo win-win stragegiich nemaji tuseni nebo to povazuji za sprosta slova)
e.e. reklama neni od toho,a by cloveku doporucila neco co potrebuje a hodi se mu, ale aby mu vnutila nejake totalne bezcenne sracky (pokud nektere nabizene sluzby neni rovnou vhodne oznacovat jako podvod).
japa to, ze weby/aplikace/servery ktere maji moznost mit muj velmi podrobny profil, mi v ramci reklamy nabizeji jeste horsi sracky nez reklama v televizi?
proste neni cilem vyrobcu doporucovat v reklame neco, co by mohlo byt nekomu uzitecne, ale cilem je vnucovat co nikdo nechce. a vetsinu reklamy zadavaji prave firmu, jejich podnikatelsky zamer je "vyrob sracku nebo zlodejsou sluzbu a reklamou ji vnut co nejvetsimu okruhu lidi" a vubec, ale vubec neresi nejake cizi potreby nebo pridanou hodnotu.
Bylo by hezké, kdyby se našla dobrá duše a sepsala nějaký plugin, který by každé stránce podsouval naprosto nesmyslné údaje nebo třeba naprosto náhodné...Rady typu: "vypni si JS", "vypni si COOKIES", nepoužívej "FLASH" jsou k ničemu, protože na internetu se pak nepodívám na videa a nic si nekoupim z eshopů. Na internetu chci normálně fungovat bez toho aby mi někdo nabízel levné pneumatiky z mého okolí na základě toho, že jsem v minulosti hledal autoservis :D
Já vím, že to je pochopitelné...já psal o tom, že ta cílená reklama není také žádné terno. Na papíře to muselo vypadat nádherně, když s tím někdo poprvé přišel, že by se měla reklama cílit...Ale všeho s mírou. Považuji se ta dostatečně myslícího člověka na to, abych se v případě MÉHO zájmu poohlédl po internetu, dám si tu práci, srovnám si produkty, které mi vyhovují a na základě toho se rozhodnu...Nepotřebuji aby se mi žádný kus zdorjového kódu snažil pomáhat...Doopravdy to neocením.
To je jako když Vám volá někdo od cizího operátora a nabízí Vám "neuvěřitelně výhodou nabídku" aniž by věděl jaký já mám tarif. Prostě nechci! Až budu chtít, sám si zjistím podmínky u jiných operátorů...
To je ještě pochopitelné, vyhledavač neví, jestli lednice nakonec byla koupena nebo ne. Před 3 lety jsem na německém Amazonu kupoval internetové rádio a ještě rok, kdykoliv sem se tam přihlásil, tak se mi zobrazovaly nabídky na netová rádia a na prvním místě to, které jsem koupil, zaplatil a spokojeně uživám.
cookies maji vice pouziti ne pouze reklamni pri prihlaseni se pouziva session cookie kam se ulozi udaje potrebne pri/po prihlaseni k vam do prohlizece se pouze ulozi sifrovana cesta kde na serveru jsou tyto udaje ulozene dalo by se prihlaseni udelat bez pouziti session cookie ale to by se session muselo predavat v url a to ma bezpecnostni diry takze session cookies pouzivane pri/po prihlaseni nemaji vubec nic spolecneho s reklamou ;)
Pro zajímavost jsem otevřel odkaz na "panopticlick" v posledním FF a v posledním Chromu. Pokud by FF zrušil možnost zjišťování detailů pluginu (což by měl dle článku už od verze 28), byl bych poměrně tuctovým uživatelem s nejhorším poměrem 1:1300 u položky "HTTP_ACCEPT Headers". Chrome ale kromě pluginů zjišťuje i všechny nainstalované systémové fonty, které mám jako grafik poměrně unikátní, takže dokud si jich pár nezměním, budu stále velmi dobře identifikovatelný (teď mám skóre cca 1:4000000). Nejvíc mě ale štve, že všechny názvy fontů jsou "až takhle snadno" zjistitelné (zkuste sami v Chromu). Hrůza pomyslet, co v Googlu ještě vymyslí, aby se ještě hlouběji mohli zavrtat do počítačů uživatelů.
PS pro šťouraly: Chrome pro běžné surfování nepoužívám, mám ho jen pro testování webů, na kterých dělám.
Máte pravdu jen na půl. Já jsem zrovna z lidí, kterého otravuje právě ta cílená reklama. Když jsem kupoval ledničku, tak jsem ji našel během 15minut porovnávání, ale potom se mi ještě půl roku zobrazovaly všude reklamy na lednice...A nejhorší je, když vám na základě těchto dat podsouvají vyhledávače výsledky o kterých si myslí, že jsou pro Vás relevantnější....Když hledám frázy "pozadí na plochu" a mezi prvníma výsledkama na mě vyskočí lednice!!! Tak to už je vážně blbé. Pak jsem ale objevil adBlock edge, nastavení neposkytování cookies třetích stran a najednou je internet zase hezčí. Google si o mě sice pamatuje hodně, ale už jsem nezaregistroval žádné podsouvání na základě minulého hledání...Prostě chci najít to co hledám bez ohledu na to co jsem hledal a reklamy (nechci, ale když už to musí být) chci podle zaměření stránky (elektro, nábytek, cyklo apod) a nechci na stránce s kolama reklamu na lednici!!
Také si tu dobu pamatuji. Měli jsme v učebně jeden počítač s modemem a Video On-line účtem. Ale že by tehdy internet zrovna kvetl. No existoval.
Tehdy za podpory mohutných dotací. Ostatně internet vznikl díky univerzitám za přispění států.
Má snad internet opět začít financovat státní správa ?
Podle mého soudu je cílená reklama tím nejlepším způsobem reklamy vůbec.
Proč je reklama v TV tak otravná ? Protože není cílená. jsme zavalení přívalem reklamy na věci které nás vůbec nezajímají, které nekupujeme a ani kupovat nebudeme.
Taková reklama je nejen otravná, ale také plýtvavá, protože většina spotů se mine účinkem - mine oblasti zájmu daných konzumentů reklamy.
Naopak reklama která cílí na oblasti mého zájmu není vůbec rušivá, naopak. Už se mi několikrát stalo, že cílená reklama mne navedla na dobrý nákup. To televizní plošná reklama nikdy.
Otázka tedy je, jak naložit se zneužitelností k jiným účelům. Ale zahodit cílenou reklamu bych rozhodně nechtěl.
Oddělit prohlížeč od webu tak, aby se daly (třeba automaticky, periodicky a náhodně) měnit jeho vykazované vlastnosti. I ty cookies by se daly ukládat do nějakého sandboxu s tím, že po odchodu z daného webu zmizí. Nebo alespoň mít možnost jejich automatického promazání po každém opuštění webové stránky.
Taky pamatuji. Na internetu byli většinou jen chytřejší lidi (masa ani nevěděla, co to je), kteří psali, když měli co napsat. Teď je to stoka PR blábolů, zaplacených diskutérů, masy sdílející a publikující každou kravinu a bohužel obsahu, který se té mase přizpůsobil. Obsahová kvalita většiny webů se rovná kvalitě Novy. Kdyby toho 95% pochcípalo, vůbec nic hrozného by se nestalo, právě naopak.
„negativní dopad na rozmanitost médií, jejich nabídku a v konečném důsledku omezí uživatele internetu v jeho volbě obsahu“
Já si pamatuji dobu, kdy internet kvetl i bez komerce a slídění.
Spíš komerce deformuje internet a vytváří z něj nedůvěryhodnou žumpu.
Tvrzení : "oni to chtějí zdarma, tak si musí nechat líbit ztrátu soukromí" je směšné". Když jde o prachy, tak je každá lež dobrá.