Můžu požádat o objasnění? Znamená to, že z reklamy žiju já konkrétně, nebo že z reklamy dnes žije každý (takové reklamní perpetuum mobile)? A pokud se na ten řetězec příčin a následků podíváme, je tam reklama bezpodmínečně nutná (tedy platí, že kdyby nebylo reklamy, umřel bych hlady)? Až v tu chvíli by mi totiž přišlo směšné se vůči reklamě vymezovat.
To znám. Naštěstí mám kvalitní učící se antispamový filtr, takže první obdržený reklamní mail označím jako nevyžádaný a je klid. Všechny další padají rovnou do nevyžádané pošty. A na webových stránkách žádnou reklamu nemám, díky Adblocku, který lze nastavit tak, aby blokoval veškerou reklamu ještě před načtením, (čili výborné pro mobilní internet s mizerným FUPem) a další svinstva; ano poslední verze adblocku už umí blokovat i trackery. K tomu flashblock, Noscript, better privacy, ghostery, FF v režimu anonymního prohlížení, informovat servery, že nechci být sledován, cookies třetích stran blokovány totálně, ty ostatní jen když povolím výjimku a po ukončení běhu FF se ihned smažou. A hned je webové prostředí příjemnější.
Ona ta "cílená" reklama je hlavně naprosto k ničemu. Zrovna dneska jsem udělal nákup na jednom eshopu a teď vidím v každé druhé reklamě "cíleně" reklamy na produkty toho eshopu. Což mě tak akorát otráví. Hlavně že ty "chytré" seo a marketingové hlavičky v agenturách tvrdí, že ta reklama se zobrazuje zákazníkovi, který přijde na shop a odejte a pak se mu tedy zobrazuje než něco koupí.... tak nevím kde udělali marketingové opičky chybu, ale funguje jim to přesně naopak. Jako reklama mi nikdy extra nevadila, pokud byla v únosné míře. Ale ten reklamní spam co se rozšířil tak poslední dva tři roky už je neúnosný. Zlaté časy s jedním bannerem nahoře na stránce.
Přesně tak, je velmi málo produktů, u nichž má smysl cílená reklama provozovaná stylem "Hledal jsi X? Tak ti budeme nabízet reklamu na X.", zvlášť dnes, kdy se interval od myšlenky něco koupit po realizovanou objednávku včetně výběrového procesu mezi může vejít do pauzy na oběd.
Navíc mě osobně cílená reklama otravuje víc než ta necílená, protože ignorovat reklamu na dovolenou, když stejně žádnou dovolenou přes cestovku nechystám, je snadné... Ale když se mi objeví reklama na knihu, tak jí pozornost věnuju, protože obecně knihám věnuju pozornost... A fakt dokáže naštvat, když je to reklama přesně na tu knihu, kterou už mám pár týdnů v knihovně... A byla tam už dva dny poté, co jsem ji na netu hledal. Případně na nějakou z podobného soudku, kterou mám ale v knihovně ještě déle a díky ní jsem přišel na tu "aktuální".
Až bude cílená reklama fungovat tak, že mi bude nabízet informace (sic!) o věcech, které aktuálně skutečně potřebuju či bych se o ně mohl zajímat, pak ji uvítám.
Zatím ale takto cílená reklama vůbec nefunguje. Naopak je vlezlejší a horší než ta všeobecná. Buď mi to nabízí věci, které jsem už dávno koupil, nebo si mne systém zařadil do nějaké skupiny (řekněme středního věku s příjmem asi tolik bydlícím ve větším městě...) a cpe mi reklamu, kterou zadavatel chtěl pro tuto skupinu.
Jenže stejně jako mne nijak nezajímají dámské intimní potřeby, nezajímají mne ani stále další a další nabídky na půjčky (děkuji, již jsem se zadlužil), nekupuji další byt (už deset let jeden splácím), nepotřebuji úžasné hodinky (překážejí mi), nepotřebuji golfové vybavení (kariéru špičkového golfisty jsem už zavrhnul), nezajímám se o exotickou dovolenou (jsem spokojen při turistice po českých kopcích), nepotřebuji rodinné MPV, SUV ani kabriolet... A ironií je, když zjišťuji, že reklama vytvářená s vizí cílenosti, je vlezlejší, uřvanější a protivnější než ta všeobecná.
A kupodivu jsem mnohem častěji využil reklamu všeobecnou (asi tak pětkrát) než tu cílenou (dělal jsem si schválně čárky a ani jednou, přátelé, ani jednou). U té všeobecné to byly pokaždé věci, které mne nenapadlo vůbec hledat, ale přišlo mi to v tu chvíli jako zajímavá věc a dohledal jsem si další informace a i když jsem si pak nevybral produkt z reklamy, ale konkurenci, původní impuls přišel z reklamy. Přitom to často nebyly věci, které bych neznal, pouze stály mimo okruh aktuálního zájmu - dvakrát z toho byl dárek pro někoho z rodiny (a naštěstí vítaný a využívaný), párkrát něco na chalupu, jednou se to týkalo oblečení apod.
Takže upřímně řečeno - cílenou reklamu po zkušenostech nechci. Obecně mi reklama příliš nevadí, beru ji jako jeden z informačních zdrojů. Zdroj značně zkreslený a chudý, ale když s tím počítám od začátku, není to problém. Ve většině situací mi nedělá problém většinu reklamy ignorovat a tam, kde mne ruší příliš, tak buď používám filtr, nebo se daným místům vyhýbám (typicky TV - prostě ji používáme jen jako externí výstup pro přehrávání z PC, to, že nevidíme zprávy, aktuální seriály a podobný balast proložený skutečně hodně otravnou reklamou, nikomu v rodině nechybí).
no ono ani na tom papire. a to proto, ze (nejvetsi) zadavetele reklam zadne presne cileni nechteji. chteji aby to proste videl kazdy. teorie o CRM je hezka, ale vlastnosti lidi z marketingu jsou takove, jake jsou (mam pocit, ze lide v marketingu povazuji za jedinou moznost jak vydelat penize to, ze je ukradnu nekomu jinemu. o tvorbe novych hodnot nebo win-win stragegiich nemaji tuseni nebo to povazuji za sprosta slova)
e.e. reklama neni od toho,a by cloveku doporucila neco co potrebuje a hodi se mu, ale aby mu vnutila nejake totalne bezcenne sracky (pokud nektere nabizene sluzby neni rovnou vhodne oznacovat jako podvod).
japa to, ze weby/aplikace/servery ktere maji moznost mit muj velmi podrobny profil, mi v ramci reklamy nabizeji jeste horsi sracky nez reklama v televizi?
proste neni cilem vyrobcu doporucovat v reklame neco, co by mohlo byt nekomu uzitecne, ale cilem je vnucovat co nikdo nechce. a vetsinu reklamy zadavaji prave firmu, jejich podnikatelsky zamer je "vyrob sracku nebo zlodejsou sluzbu a reklamou ji vnut co nejvetsimu okruhu lidi" a vubec, ale vubec neresi nejake cizi potreby nebo pridanou hodnotu.
Já vím, že to je pochopitelné...já psal o tom, že ta cílená reklama není také žádné terno. Na papíře to muselo vypadat nádherně, když s tím někdo poprvé přišel, že by se měla reklama cílit...Ale všeho s mírou. Považuji se ta dostatečně myslícího člověka na to, abych se v případě MÉHO zájmu poohlédl po internetu, dám si tu práci, srovnám si produkty, které mi vyhovují a na základě toho se rozhodnu...Nepotřebuji aby se mi žádný kus zdorjového kódu snažil pomáhat...Doopravdy to neocením.
To je jako když Vám volá někdo od cizího operátora a nabízí Vám "neuvěřitelně výhodou nabídku" aniž by věděl jaký já mám tarif. Prostě nechci! Až budu chtít, sám si zjistím podmínky u jiných operátorů...
To je ještě pochopitelné, vyhledavač neví, jestli lednice nakonec byla koupena nebo ne. Před 3 lety jsem na německém Amazonu kupoval internetové rádio a ještě rok, kdykoliv sem se tam přihlásil, tak se mi zobrazovaly nabídky na netová rádia a na prvním místě to, které jsem koupil, zaplatil a spokojeně uživám.
Máte pravdu jen na půl. Já jsem zrovna z lidí, kterého otravuje právě ta cílená reklama. Když jsem kupoval ledničku, tak jsem ji našel během 15minut porovnávání, ale potom se mi ještě půl roku zobrazovaly všude reklamy na lednice...A nejhorší je, když vám na základě těchto dat podsouvají vyhledávače výsledky o kterých si myslí, že jsou pro Vás relevantnější....Když hledám frázy "pozadí na plochu" a mezi prvníma výsledkama na mě vyskočí lednice!!! Tak to už je vážně blbé. Pak jsem ale objevil adBlock edge, nastavení neposkytování cookies třetích stran a najednou je internet zase hezčí. Google si o mě sice pamatuje hodně, ale už jsem nezaregistroval žádné podsouvání na základě minulého hledání...Prostě chci najít to co hledám bez ohledu na to co jsem hledal a reklamy (nechci, ale když už to musí být) chci podle zaměření stránky (elektro, nábytek, cyklo apod) a nechci na stránce s kolama reklamu na lednici!!
Podle mého soudu je cílená reklama tím nejlepším způsobem reklamy vůbec.
Proč je reklama v TV tak otravná ? Protože není cílená. jsme zavalení přívalem reklamy na věci které nás vůbec nezajímají, které nekupujeme a ani kupovat nebudeme.
Taková reklama je nejen otravná, ale také plýtvavá, protože většina spotů se mine účinkem - mine oblasti zájmu daných konzumentů reklamy.
Naopak reklama která cílí na oblasti mého zájmu není vůbec rušivá, naopak. Už se mi několikrát stalo, že cílená reklama mne navedla na dobrý nákup. To televizní plošná reklama nikdy.
Otázka tedy je, jak naložit se zneužitelností k jiným účelům. Ale zahodit cílenou reklamu bych rozhodně nechtěl.