Dobrý den,
děkuji za zajímavý článek reagující na aktuální reklamu. Měl bych k němu pár postřehů. Předem říkám, že jsem v tomto oboru laik, snad mírně poučený, poněvadž se zabývám fotografií a k tomu samozřejmě práce s barevným prostorem nedílně patří.
Jako první zajímavost bych uvedl, že o něco podobného se pokoušela už dříve firma Sony u snímacích čipů v některých svých fotoaparátech (a později to vzdala). Jestli se dobře pamatuji, tak tam nešlo o žlutou ale spíš o purpurovou a cílem bylo vylepšit podání pleťových tónů.
Dalším zajímavostí by mohlo být to, že snad údajně (nepamatuji si už zdroj) různé skupiny lidí jsou více citlivé na různé odstíny (podle převažujícího okolního spektra). Takže my středoevropané prý rozeznáváme mnohem víc odstínů zelené než modré, zatímco u lidí žijících u moře tomu bývá naopak. Pokud by to byla pravda, je otázkou globální přínos těchto speciálních technologií.
Nevím, jak dalece je výroba těchto panelů finančně náročnější, ale osobně si myslím, že jde mnohem víc o marketingový nástroj než o výrazné vylepšení kvality obrazu. Jak už jste sám v článku naznačil, lidé příliš neprahnou po reálné věrnosti. Vývoj na hudebním poli nám budiž příkladem. Při příchodu CD pár audiofilů žehralo na "digitální" kvalitu. Poté, co se díky rozšíření nahrávacích technik na 24 bitů dosáhlo i na běžném CD vynikajících výsledků, přišla MP3 revoluce a opětovný skok s kvalitou dolů. A opět to téměř nikomu nevadí.
Takže jsem k dalšímu rozšíření této technologie spíše skeptický. V dnešním světě vyhrává zpravidla cena.
1. Ve studiu se nahrava ve vetsim dynamickem rozsahu nez 24bitu, nicmene CDDA pracuje jen se 16ti bity. Nemate na mysli DVD-Audio nebo SACD?
2. Moderni je prasit CDcka kompresory a necitlivymi zasahy. CDcka z pocatku 90tych let hraji subjektivne nejlepe. Neco nam poskytuje medium a nejak domrvi vysledek zvukar-hnup.
3. Pokud mam mizerne spunty, je mi celkem jedno poslouchat mp trosku. Na kvalitnejsi aparature vsak pozna rozdil i laik a nemusi byt netopyr.
4. Lepsi barvocit maji statisticky zeny.
1. To sice ano, al epokud chcete plně využít těch 16 bitů je to zapotřebí. (a SACD je jednobitové)
2. Pravda, ale neviňte zvukaře jako spíš ty co jim rozkazují. A MP3 potom už nemá moc co zkazit. Většina audiofilů na ně nadává, ale ten špatný zvuk je způsobený právě nahrávkou, rozdíl mezi CD a kvalitní MP3 je skoro nemožné poznat.
1. SACD pouziva hlavne delta sigma modulaci narozdil od pcm. Takze to neni ten 1-bit co jsme poslouchali na pc speakeru nebo spectru;)
2. Poradny zvukar je hrdy na svoje remeslo a nezmrvi vysledek. Je to stejne jako u jinych remesel. Budto si reknu adekvatne k praci co vykonam a nebo jdu od zakaznika dal. Neni dobre snizovat kvalitu sveho remesla spatne odvedenou praci. Skodi to jemu i jeho kolegum. Potom takovy dobry zvukar jde radsi pryc a mlady manazer s dvacetiletou praxi radeji najme par pubertaku co to "v tech jabkach nak naklikaj".
Rozdil mezi CD a mp troskou je sakra zrejmy pokud mate hudbu bohatou a akustickou. Ja v mp trojkach velice spatne slysim treba pridechy varhan nebo klapot mechaniky. Nehlede na to ze tento nastroj produkuje vyssi harmonicke uz jen ze sveho principu a zde mp troska aplikaci psychoakustickeho modelu prumerneho ucha vykydli prave tyto vyssi harmonicke.
Cim vice nastroju pohromade, tim je to horsi. mp3 kompresi se nektere nastroje ztrati uplne a nepomuze sebelepsi nastaveni kodeku.
A vlastne nemusi jit o klasicke nastroje, ale i stare analogove syntetizery zni tupe proti originalnim zaznamum napr. z gramodesek ci puvodnich pasek.
2. Když budeš mít na výběr zmršit nebo přijít o práci tak co si vybereš? Buď to uděláš tak abys to zmršil co nejmíň, nebo odejdeš a místo tebe přijmou někoho kdo jim to udělá tak jak chtí. Bohužel máme kapitalismus a odborník není ten kdo rozhoduje.
3. MP3 je navržená tak aby odstraňovala to co není slyšet, to je podstata její funkce. Pokud vám odstraňuje to co slyšet je tak je někde chyba.
1.Nope.Na PC speakeru byla jen prosta delta modulace a trochu ucesane softwarove filtry aby to znelo lip.
2.Vyberu si prijit o praci. Nejsi ochoten zaplatit? Bezva. Misto toho dohadovani jsem mohl uz davno delat jinde takze s tebou jen ztracim cas. Ty certifikace me taky neco stojej a mohl bych o ne taky takhle blbym pristupem prijit. To ze nekde neco sprasim mi udela tak blbou reklamu, ze stejne potom praci tezko najdu. Pristup k zakaznikovi je treba taky takovy aby jsem zbytecne neztracel cas->penize. To je stejne i v zemich se zakaznicky lepsim pristupem nez u nas jako kuprikladu USA,Iran ci Saudska Arabie:) Nejsem almuzna. Zivim oba rodice a segru a vic jak polovic mi krade stat.
3. Ano muze za to prumerny psychoakusticky model ucha. Neni to spatne. Je to podstata teto ztratove komprese. Od toho je ztratova protoze se vzdycky neco ztrati. To je jako nadavat na JPEG proc v detailech a jemnych prechodech ctvereckuje. Ztratova je od slova ztratit. Tezko vam bude vyrabet nekdo kodek jen pro vase ucho ci pro vase skladby.
1. No a co? Hlavní rozdíl je vyšší frekvence, nic víc v tom není, co tam nahrajete je na vás.
2. Jenže chápete že vy nejste ten kdo rozhoduje? Když chtí nadměrně hlasitou nahrávku a vy odejdete a najdou si někoho jiného. Nic tím nezměníte. A co to blábolíte o daních a státu?
Páni, tady se to rozvinulo. Když jsem narážel na to, že většině nevadí ztráta kvality, měl jsem na mysli třeba to, že si dnes lidi stáhnou písničky v nějakém kompresním algoritmu a vypálí si je CD doma s omezeným bookletem, který vytisknou na své vlastní tiskárně. A dají za to stejně, jako kdyby si koupili CD v profi kvalitě (tím myslím zvuk i tisk) v obchodě. A ani jim to nepřipadá divné. Možná nás čeká v brzké době něco podobného s knihami.
To že je část (většina?) CD (převážně s populární hudbou?) zvukově zmršena je věc druhá.
Pár postřehů k jednotlivým reakcím. Původně jsem je chtěl psát jmenovitě, ale protože diskuse nahoře je zamíchaná, upustil jsem to a berte to jen jako můj komentář, nic konkrétního.
Nevím jak nahrávají v Abbey Road, ale v česku je to do 24 bitů (že software poskytuje 32 je rezerva pro další práci a efekty, podobně jako 16 bitů na kanál pro manipulace s fotografiemi). 24 bitů i tak přesahuje reálné rozdíly ve slyšitelnosti. Rozdíl mezi kvalitně zpracovaným CD s následnou komprimací do 16 bitů a stejným DVD Audio nebo SACD (kde dynamická komprimace není potřeba) je na rozdíl od mp3 opravdu neslyšitelný. To neznamená, že SACD a DVD audio neumí věci, které se budou na CD dělat velice těžko, ale většina je asi nechce.
Nemám nic proti MP3 (pokud zde mluvím o MP3, mám na mysli jakýkoliv zvukový ztrátový algoritmus nebo formát), sám mám přehrávač, ale hudbu bych si v MP3 (pokud bych k tomu neměl opravdu vážný důvod) nikdy nekoupil. Nemyslím, že se při návrhu MP3 stala někde chyba. Jak bylo řečeno, snahou bylo odstranit to, co téměř není slyšet. To funguje dobře, pokud posloucháte běžnou hudbu nebo si ji pouštíte na nejběžnějším spotřebním zařízení. Tam rozdíly slyšitelné nejsou. Pokud dáváte přednost akustické produkci, zvláště pak na kvalitnější aparatuře, jsou rozdíly celkem v pohodě slyšitelné.
A myslím, že je dobré mít určité hranice, pod které člověk nepůjde. Dřív se leckdo zaprodával straně, aby mohl dělat kariéru, dnes se leze do zadku vedení. Lidi byli, jsou a budou stejní. Ale já se toho účastnit zrovna nemusím. Živit rodinu je sice důležité, ale možností je zpravidla víc.
A jen tak na závěr. Jednou jsem se účastnil slepého testu lampových zesilovačů. Vstup identické CD, výstup identické bedny. Co mne překvapilo, jak rozdílný charakter oba zesilovače měly. Měl jsem velký problém se rozhodnout, který mi zní lépe. Ale to ani nebylo důležité. Důležité je si uvědomit, že nic není absolutní a leckdy to špatné může být to lepší (viz případ lampových předzesilovačů při nahrávání). Jen nevím, co budou dělat, až jim dojdou ty zásoby elektronek. Třeba už to bude 100% softwarově simulovatelné... :)
Dynamická komprese není třeba nikde a je velice dobře slyšitelná. Právě to že se používá dynamická komprese je hlavní důvod proč jsou CD nekvalitní.
Pokud vyloučíte věci které ohrožují lidský sluch tak CD zvládne vše co DVD. (o SACD ani nemluvě, to je jen formát záměrně nekompatibilní s CD, prakticky nic navíc nepřináší a v některých věcech je dokonce horší než CD)
U kvalitní MP3 rozdíly rozhodně nejsou "v pohodě slyšitelné". Nepatrné rozdíly možná ano, ale v pohodě slyšitelné ne. Tedy pokud nepoužíváte bitrate pod 128kb/s nebo něco takového. Pokud je rozdíl jasně slyšitelný je něco v nepořádku.
LAmpový zesilovač samozřejmě poznáte, protože zkresluje.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).