Tak to je tak trochu polopravda (no, skoro lež): Potenciálně existuje dost služeb, které by veřejnou IP uvítaly, přičemž Franta to vůbec tušit nemusí. Hned první: Skype. To je prostředník pro hovory, neboli om*dávka jak bič, jak umožnit uživatelům telefonovat spolu. A nutno dodat, že jde opravdu o zoufalé řešení. Přitom uživatel v síti umožňující přímé spojení jakýchkoliv 2 zařízení (původní koncepce inetu) žádného prostředníka nepotřebuje!!! A takových použití je vícero.
Ja jsem take zkousel prejit na Wifi ale v okoli nikdo solidni nebyl. Dnes je situace s VDSL nebo ADSL s cenami trochu jina. Tak ja treba nyni platim za 16Mbit s 300 minutami do pevnych siti mesicne 460Kc, chce to trochu vyjednavat ale O2 se snazi slevit, musi se ale o to rict. Spolehlivost je v mem pripade velmi dobra. Pouzivam take VoIP a neumim si predstavit mit nekolik hodin mesicne vypadky. Uzitna hodnota takove Wifi je nula, protoze abych pracoval a modlil se zda to bude chodit tak to ani nahodou.
Počítače mě živí a přesto jsem podobný převod z ADSL --> WiFI před několika lety udělal a vysvětlím důvody. U O2 tehdy povinný paušál za pevnou linku cca 400,-, k tomu paušál za internet 390+DPH= 480,- a k tomu nějaký ten telefoní hovor (s možností příplatku za XXX min. hovorů měsíčně "zdarma" samozřejmě nepřevoditelných do dalšího měsíce). Výsledkem bylo přes 20tis. Kč utopených za necelé 2roky a občasná nefunkčnost internetu (ani O2 se problémy nevyhýbají). Dnes jsem spokojeným uživatelem WiFI u lokálního providera za 250,-/měs. (vč. DPH) a VoIP pevnou linkou. Každou provolanou minutu si zaplatím (žádné hovory "zdarma"). Poruchovost je sice o něco větší (cca několik hod./měsíc) ale náklady šly dolů tak 4-5x - za 4096/2048Kb celkem se to ročně vejde do 5tis. V rodinném rozpočtu tak zůstane každý rok přes 10tis. Kč navíc, což dělá za tu dobu dohromady už přes 50tis. a nijak se dnes nemusím omezovat kdy kam a jak dlouho budu telefonovat.
„Další věc je, že většina lidí veřejnou IPv4 adresu prostě nepotřebuje. Ono se to může zdát jako blbost, ale málokdo doma potřebuje provozovat server/vpn/whatever..“
Tahle formulace by mohla navádět k názoru, že o veřejnou IPv4 mají zájem pouze provozovatelé serverů a VPN koncentrátorů, který by byl ovšem mylný (ale netroufám si odhadovat, zda takový názor zastáváte).
Já třeba běžně zařizuju veřejnou IP pro lidi, kteří pouze využívají jakoukoli službu, která používá omezení prostředků na IP adresu.
No, já v O2 pracuji. IPv4 prostě dochází a není to žádná konspirace. Nějaký blok také musí zbýt pro ty, co si zaplatí statickou veřejnou IP adresu (1+4, 1+8, ..). Domácí usery o net nikdo obrat nechce, těm IPv4 zůstane, dokud si nepožádají o zřízení IPv6, nebo někomu z vedení O2 nehrábne a neprovede update bez ptaní. Další věc je, že většina lidí veřejnou IPv4 adresu prostě nepotřebuje. Ono se to může zdát jako blbost, ale málokdo doma potřebuje provozovat server/vpn/whatever..
Leda starou belu, vic zakazniku urcite mit nikdy nebudou - jejich pocet je prinejlepsim stabilni, spis stale jeste odchazi. Ale chtej obrat domaci usery o net a prodat jim ho 2x. Drtiva vetsina soucasnym ISP zadnej problem s IPv4 adresama nema, to budou mit pripadni novacci (celkem logicky) protoze uz zadne nedostanou.
Nejsem ekonom, ale řekl bych, že dlouhodobě vydělá velké peníze primárně masovost. No a o tom západu Vám moc nevěřím - máte Váš názor podložen nějakými věrohodnými čísly? Každý se dívá primárně na cenu - na tom Západě zvlášť. Je tady ale druhá věc a to je cena poměřovaná průměrným platem. Dívám se na nabídku rakouského providera A1: 8 Mb/s nabízí za 18 euro, 30 Mb/s za 28 euro - pro Rakušany sranda, pro nás významný rozdíl.
To ale každý mluvíme o něčem trochu jiném.
Když budete mít 2 poskytovatele služeb, které poskytuji prakticky totéž (stejná technologie, cca stejná kvalita, díky konkurenci i cca stejná cena), tak pak přichází čas na to, předhánět se v péči. A snažit se o spokojeného zákazníka. Aby neměl důvod, zvolit si druhého operátora.
To není vámi popisovaný případ.
Mluvit v pripade DSL o stabilite a supportu ...(tech tecek je tak 1/2 hodiny, valim se smichem po zemi) ...
Je to prast jako uhod, s tim rozdilem, ze na rozdil od O2/UPC/... ma ten clovek u wifi providera (nekdy) komu zavolat a (nekdy) se i docka reseni sveho problemu.
Kdyby sem slo jednoduse insertnout, tak vam klido pastnu obrazek toho, jak vypada (dlouhodobe) linka od UPC, ktera je (opakovane) reklamovana. 10 hovoru - tak prumerny pocet, nez se clovek dovola na nekoho, kdo alespon tusi co je to PL.
Jinak je celkem pochopitelne ze zakaznici jdou za cenou, neb zakaznici nechteji a nepotrebuji desitky/stovky mbit (vetsinou). Drtiva vetsina z nich by se (stale) spokojila s modemem - za odpovidajici (tedy prakticky nulovou) cenu.
Co se týče Internetu, českého zákazníka zajímá pouze cena. Nic jiného. Vím, že tady se to téměř nikoho netýká, ale běžte se někdy zeptat někoho kdo počítači nežije. Znám jen ve svém okolí několik lidí, kteří mají radši 256Kbit wi-fi než 2Mbit ADSL, jelikož je to o dvě stovky levnější. Raději se obejdou bez supportu a bez stability, než by platili víc. Takoto uvažuje drtivá většina maloobchodních zákazníků a velká část hlavně menších firem. Na západě je běžné, že služby z vyšší přidanou hodnotou vydělávají, a masovky ani ne, tady je zvykem si koupit to nejlevnější a požadovat k tomu stejné služby jako k tomu nejdražšímu.
Investice do spokojenosti zákazníků dává smysl a není to jen mimorealitní geekovská představa.
Investice do spokojenosti zákazníků dává smysl ve chvíli, kdy nespokojený zákazník může odejít jinam, kde by byl spokojenější. Když už nejsou technologické rozdíly v poskytovaných službách. Tj. když se bojuje na poli péče o zákazníka.
Ve skutečnosti se to dělá tak, že firma nainvestuje proto, aby mohla potom o to víc vydělat. Investovat pro jakousi spokojenost může leda blázen, nebo geek z lupy. Spokojeností se nedají ani zaplatit faktury, ani vyplatit akcionáři. Chápu, že v ideálním světě geeků všichni jsou altruističtí supermani, no realita je jiná. Jistě budete argumentovat tím, že spokojení zákazníci generují další zisky, v normálních státech je to asi i pravda, no ČR je opravdu specifický trh. Do jisté míry je to sice dáno nížší kupní silou, to asi ano, ale hlavní je v tom česká vychcánkovsdká nátura, jak sjem to tomu zlému podnikateli osolil.
Doufám, že zde uvedený způsob adresování je chybný a že se ukáže, že Telefónica nabízí rozumnější. Takhle vám seberou jedinou veřejnou IPv4 adresu a dají blok adres, který stačí jen na jednu jedinou síť. (Autor zapomněl, že většina routerů má vedle Ethernetu ještě WiFi. To jsou dvě sítě.) Takže pokud měl zákazník PPPv4 zakončené na svém stroji a za ním přes 6to4 řadu sítí, tak nyní má utrum. Jinak řečeno výchozí nabídku hodnotím jako zhoršení.