Cilem by nemela byt vysoka klikavost prouzku, ale ani vysoky pocet stahnuti inzerovaneho produktu! Cilem by melo byt budovani uzivatelske zakladny meho serveru i celeho internetu. Snazit se vychovavat uzivatele, ne ho ochcat. Predstavte si sedmdesatiletou babicku (chceme prece, aby i ona byla uzivatelem internetu, nebo ne?), ktera chce zjistit, co davaji v biografu. Jenze na ni vybafne "Warning! Soubor atlas.exe nenalezen. Instalovat!". Tak na to klikne a cte neco, cemu moc nerozumi, klika a stahuje a instaluje... Co davaji v kine, se nedozvi a stejne uz to nestihne, tak se zase bude divat na Novu, ta aspon neni tak slozita. A internet uz nejspis nezapne. Autori tzv. trikovych banneru buduji uzavreny uchylny kybersvet, misto aby se snazili o prirozene zaclenovani internetu do bezneho zivota lidi.
Opravdu si myslite, ze uzivatel, ktery je schopen si stahnout a nainstalovat soubor, netusi, jak funguji trikove bannery?
Dokazte (treba podobnym experimentem), ze trikove bannery nejsou lepsi i pro dlouhodobe budovani uzivatelske zakladny. Jeste pred par tydny bych se tomu usklibal, ale po tomto experimentu uz si nejsem jisty. Koneckoncu Interval.cz pouziva vetsinou jen trikove bannery a navstevnost mu roste slusne (to samozrejme neni zadny dukaz cehokoliv).
takovy clovek imho nema za pocitacem co pohledavat. nevim proc se temer kazdy tvari ze pocitac musi byt absolutne blbuvzdorny. je samozrejme ze kdyz chce nekdo ridit auto tak se musi naucit pravidla, musi vedet k cemu je to velky kolo prede mnou apod. jestlize je nekdo takovej trouba ze nainstaluje cokoliv z internetu co se mu samo nabidne tak si proste sednul na spatnou zidli...
Kdyz chce clovek zobrazit napr. prezentaci ve Flashi, je informovan o tom, ze potrebuje plugin a jak ho nainstalovat. V tomto pripade je upozornen, ze potrebuje tu vec od Atlasu. Proc by tomu nemel verit? Na jedne strane se snazime vytvaret maximalne user-friendly prostredi (kliknete tady a tady a instalace je hotova) a na druhe strane manipulujeme s lidmi pomoci trikovych banneru (a nejen jich - ty jsou jen prvnim krokem a pokud to jejich autorum projde, priste prijdou s necim rafinovanejsim). Kdyz se to spoji dohromady, muzeme brzy dosahnout toho, ze uzivatel bude delat neco uplne jineho, nez puvodne chtel. Pro cast lidi se to stane zivotnim stylem, zbytek se na internet vykasle.
Cest je vice. Uzivatele se samozrejme museji ucit ridit pocitace. To vsak neznamena, ze jim jako tvurci obsahu muzeme hazet klacky pod nohy. (Opravdu mam obavy, ze muzou vzniknout horsi veci, az se okoukaji trikove bannery.) Copak bude internetovy marketing neustalym bojem mezi uzivateli a tvurci reklamy? S reklamou sice bojujeme i na ulici, ale tam nam jako zbran staci zdravy rozum.
Kdyz se to spoji dohromady, muzeme brzy dosahnout toho, ze uzivatel bude delat neco uplne jineho, nez puvodne chtel - to ale znamena, ze reklamniho cile bylo dokonale dosazeno - reklama neni o nicem jinem, nez o tom ovlivnit uzivatele aby ted nebo v budoucnosti delal to, co chce zadavatel reklamy - a ne to co chce sam. Akorat ze mimo svet obchodu se takovemu jednani nerika reklama, ale manipulace ...
Jenze to je hrozne kratkozrake. Analogie trikovym bannerum z realneho zivota by mohla byt takovato: Jedu autem, uvidim znacku Objizdka. Znacka je falesna, ale ja jsem zacatecnik, znacky zatim beru vazne, takze odbocim. Dalsi znacka prikazuje zpomalit jizdu a vedle silnice je McDonnald. Nekdo ma mozna hlad, tak zastavi. Nekomu mozna zachutna, tak priste odboci dobrovolne. Trzby se rozhodne zvysi (asi vic nez kdyby byla u silnice normalni reklama). Ale zapominate na lidi, kteri tudy uz radsi nepojedou nebo prestanou jezdit uplne, protoze kdyz si nejsou jisti, ktera znacka plati a ktera ne, tak radsi budou chodit pesky. A ty nespocitame.
Samozrejme prehanim, par trikovych banneru takove skody nenapacha. Ale nelibi se mi to a mam ruzne pesimisticke predstavy, kam by to mohlo dojit.
Sice naprosto chapu vase narky, ale i vy sam jiste citite, ze s tim absolutne nic neudelame. Jinak receno, trikove bannery se budou pouzivat dokud budou mit manazeri marketingu internetovych serveru pocit, ze je pro ne vyhodne tento druh reklamy pouzivat. Etika, neetika. Nemusi se nam to libit, muzeme proti tomu dokonce protestovat vtipnymi alegoriemi, ale to je asi tak vsechno, co proti tomu muzeme delat, jak rika klasik...
Ano, takovouto diskusi moc nezmuzeme, ale treba aspon trochu. :) Snazil jsem se ukazat, ze i lide "Zelezneho typu" (kterym moc nezalezi na tom, jaky dopad maji jejich aktivity na celou spolecnost) by se meli zamyslet, jestli i pro jejich budouci zisky by nebylo lepsi chovat se v oblasti reklamy "normalne", tj. tak, jako uz po desetileti a staleti v jinych oblastech obchodu.
Z osobniho hlediska mi pak jde hlavne o to, ze se obcas docela stydim za svou profesi (taky delam bannery), kdyz musim ruznym lidem ve svem okoli vysvetlovat, ze "tohle je jen reklama" a "na internetu se to tak dela".
Otazke znie, co navstevnik na strankach hlada. Ci si prisiel len tak zasurfovat a potom klika kde sa da a ked je tam akurat banner, ktory ho zaujal, tak proste klikne. Alebo hlada nieco konkretne, cita nejake clanky a podobne. V takomto pripade, ho bannery az tak neberu. Vtedy sa bude zaoberat prevazne obsahom, za ktorym prisiel. A ani nemusi mat cas na ostatne veci okolo. Vtedy ci uz obycajny alebo trikovy banner nema prilis velke sance. Sance by sa zvysili, ak by bol banner kontextovy vzhladom k tomu, co navstevnik na strankach hladal. To ale vo vacsine pripadou nie je splnene.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).