Zdravím,
v jedné své životní etapě jsem měl tu možnost být na té učitelské straně. Je to pouze několik let, takže mohu říci že moje postřehy jsou téměř identické se současnou situací.
Problémový žák ještě neznamená hloupý.
1. Dítě (člověk) se chová jinak doma a jinak "ve stádu". To je důvod k tomu že rodiče nikdy neuvěří co a jak jejich dítě vyvádí.
2. Ze školství "chytré" hlavy udělali sprostý business, takže místo selekce je pořádán hon na žáky (přijímačky zrušeny skoro všude), takže se i naprostý blb dostane na školu kam nepatří, ale procházet musí protože je to otázka peněz. "Musíte jim pomoct = Musí prolézt za každou cenu" toto znělo pravidelně na klasifikačních poradách.
3. Co se týče problémových žáků, měl jsem na starosti podle kolegyň třídy s problémovými kousky, tedy jen podle nich. Je to o učiteli odhadnout žáka a zvolit správný postoj. Ti nejdrzejší ve finále patřili ke těm nejlepším. Dělali bordel z nudy. Rámcové výukové programy a následné učební plány jsou napsané tak že podle nich zvládne učit i dobře cvičený lachtan (je to kvůli zastupitelnosti učitelů). Názory nesoudných lidumilů že je toho na děti moc, prostě nesdílím. Snažil jsem se studenty naučit daleko víc než bylo v tech ... plánech zavedl jsem dialog a co se nestalo? Bylo po problémech.
4. Všechno začíná na základce. V prvních třídách by neměla být hodná jemná paní učitelka, ale 110 kilový dvoumetrový obr, ze kterého mají děti respekt.
5. Problém je v tom že si společnost neuvědomuje že za 14400,- hrubého se zkrátka nedá žít když dáte 8500,- za bydlení 3000,- za jídlo 2000,- za ošacení a obutí, atd.... takže pro člověka který něco umí to fakt není, proto spoustu dobrých učitelů uteče jinam za lepšími penězi. Ti co mají praxi stárnou a ti mladí si nemohou dovolit učit protože je to fakt mizerně placené. A takové ty vládní žblechty že se učitelům zvedají mzdy mají k pravdě daleko.
6. Chybí komunikace školy s rodinou a rodiny se školou, tato komunikační propast se neustále zvětšuje, přijde mi že valná většina rodičů bere školu jako kroužek na hlídání dětí, který po nich samotných nesmí nic chtít, přitom na vzdělávání dětí by měly obě strany spolupracovat.
7. Děti prostě zkouší kam až mohou zajít a je třeba jim hned za začátku nastavit mantinely a to velmi důrazně.
Uvádím na rovinu že jsem pracoval s mládeží ve věku od 15 do 21 let.
Když vidím současné děti (synovce a děti známých) bojím se o budoucnost národa. Kde to jsme když už 5-letý chlapec vyhrožuje rodičům že když dostane na zadek tak zavolá na linku důvěry.
Bohužel toto není problém jen dětí, každý si uvědomuje plně svá práva, ale na povinnosti se okamžitě zapomíná.
A koneckonců když lže, krade a zlobí vláda tak proč by to nemohli dělat děti.
Moc pěkně napsané.
Jinak mám kamaráda učitele. Kdysi učil i prvňáčky. Když přišli první den do školy, tak některým bylo do pláče, že místo paní učitelky na ně nastoupil statný chlap. Ale zvykli si a nakonec se ještě chlubili, že všichni mají jen učitelky, ale oni pana učitele.
A ještě je zajímavé, že když je potřeba, neváhá zlobivcům dát pohlavek. A světe div se, zatím si nikdo nestěžoval. Naopak, když to někteří rodiče zjistí, tak mu řeknou, ať mu příště lepne zase. Jsou si asi dobře vědomi, že nemají žádné svatoušky.
Tak to je učitel hrdina-hlupák. Pokud jste si to tedy nevymyslel.
To, že dává dětem pohlavky se provalí. Tím myslím, že se to dozví někdo, komu to bude vadit. A to, že se to neprovalilo už dávno právě vzbuzuje mé pochybnosti, jestli to není celé vymyšlené.
Jak se to provalí, tak ředitel učitele buď podpoří, nebo potopí. Pokud by ho zcela hypoteticky podpořil, tak zřizovatel už ředitele nepodpoří a končí ředitel a nový ředitel učitele potopí.
Zřizovatele zastupují úředníci na obci, nebo na kraji a ti tam nejsou od toho, aby aplikovali zdravý rozum.
Teoreticky by zřizovatel mohl takového darebného ředitele podpořit v případě, že zřizovatelem bude vesnice se starostou, co zdravý rozum používá. Takové vesnice jsou. Ale IMHO vesnické školy vesnici nepatří, zřizuje je kraj.
Takže suma sumárum - neřešitelná situace.
Tak jestli obec zřizuje základní školu i v případě, že se jedná o malou vesnici, to nevím a neřeším.
Každopádně nevidím principiálním rozdíl, mezi traktoristou, nebo krajským úředníkem. Oba mohou být úplně pitomí a vůbec tomu nerozumět a škodit. Větší pravděpodobnost, že ten úředník bude v obraze bude zase oproti traktoristovi vykompenzována podstatně vyšší mírou alibismu a nezájmu o dobré fungování školy.
Je to o lidech. A já jsem bohužel negativně ovlivněn svými zkušenostmi se setkávání se s mnoha lidmi z různých úrovní státní správy (a samosprávy).
Na vesnici je to, co popisuje původní pisatel (= "OP"), relativně běžné, protože v drtivé většině případů ředitel/ka je místní a má dobré vztahy se starostou/-kou, Který/-á má zase obecně dobré vztahy s drtivou většinou místních. Proto rodič, který se dozví, že jeho dítě dostalo lepoucha, tak si uvědomí, že stěžovat si znamená jít přes ředitele/-ku až k starostovi/-kyni, a obě tyto osoby budou rodiči vysvětlovat, že jeho dítě není žádný andílek a že ten lepouch byl nejspíš oprávněný.
V odcizeném městě, kde lidi pomalu ani neví, jak se jmenuje soused přes chodbu, tam to samozřejmě nehrozí, tam jede každý sám za sebe.
Netuším, jestli máte zkušenosti s učením, a proto budu reagovat jen obezřetně, ale třeba v chlapeckých třídách je přiměřená forma fyzických trestů (ať už pohlavek, klikování, nebo tzv. motorka) naopak často žádoucí a u kluků budí resp. a smysl pro povinnost. Samozřejmě za předpokladu, že tresty měříte všem zcela stejně (tzn. například za hrubé slovo deset kliků).
Ano pohlavkovat ze zadu prvňáčky dovede jen opavdová pedagogická kapacita.
Zažil sem to na vlastní kůži, "paní učitelky" se realizovaly na dětech tak do 3 třídy, právě bezdůvodnými pohlavky, psychickým terorem - nepustily dítě na WC a ono se počůralo... a pak se mu smály jakej je to blbeček.
Nechápal sem proč, až pak když sem byl starší viděl sem, že na škole jedou vesele drogy a tytéž hrdinné pedagožky, které pohlavkují prvňáčky nemají na to zatočit s 14 letým "prodejcem" a frustraci si tak vybíjí na těch nejmenších.
Tím ovšem vychovají děti jenom k tomu, že je nejlepší bejt taky co nejdříve grázl, aby z nich šel "respekt". Hodnej slušnej, totiž dostane přes držku... .
Takže takové ty rady, že každé rány, která padne vedle si nechte pro primitivy, prtože jinak byste mohl nějakou ránu taky schytat vy až vás děcko přeroste.
Ono to mnohdy souvisí s oporou učitele u vedení školy. Takový ředitel (ředitelka) bere o mnoho více peněz, "nemusí" skoro nic dělat, od toho má sekretářku a zástupce, proč dělat že vidí problémy?
Strkání hlavy do písku je národním sportem. Proč policajti nelámou dealerům ruce a místo toho dávají botičky na auta maminám který si odjeli k drogerii na nábřeží koupit pleny pro děti. Nelíbí se to spoustě lidem, vzít zákon do vlastních rukou? Nesmysl. Někteří to zkusili a mají můj respekt a samozřejmě taky podmínku nebo nějaký ten měsíc natvrdo.
Jak chcete naučit dítě rozdíl mezi dobrým a špatným když s tím špatným nebude mít negativní zkušenost? Schválně kolik dětí věří tomu že žehlička pálí? Ano ani jedno protože neví co to znamená.
Když vám pes strčí čenich do talíře taky dostane ránu, nebo ho pohladíte a řeknete mu hodnej?
Když jsem byl malej a udělal jsem něco co jsem neměl, mamka řekla: Mám tě ráda ale musí to být, dostal jsem na prdel a bylo to. Neřekl bych že mám sklony k agresivitě, vystudoval jsem vysokou, pracuji, platím daně. K rodičům cítím respekt ale nebrání mi to říct svůj názor.
Když vidím ty "moderní" maminy jak diskutují s 5-letým prckem je mě zle. Je to mrhání časem matky i dítěte. Jak už bylo psáno výše, vlčice také spraží malé vlčátko když dělá to co nemá.
Ono je to vždycky o lidech. Měli jsme férového učitele, který dával vybrat za rošťárnu jestli poznámku a podepsat rodičům nebo na chodbu a střihout jednu za ucho. Jasná příčina - následek, přestupek - trest, a všichni byli spokojení. Učitel výchovně zakročil, my si dali příště bacha (aby nás nenačapali :) a rodiče nebyli obtěžováni podružnými starostmi. Ale taky jsme měli zm.da, který si své midráky a rozvod vyléval na děckách. Na toho si pak prý nějací výlupci pozvali starší kamarády a dostal on. Je to o lidech.
Co dnes se zamindrákovanou k.ávou neporadím, asi ty sociální sítě s pěkným videem z jejich pedagogického působení. Dokáže to divy. Studenti z mé alma mater tak odešli poděsa, který byl sice skvělý, když měl abstineční období. ale.pokud zrovna byl pod parou, pak byl jak neřízená střela domnívající se, že je povinností vyhazovat z fakulty.