tak dneska jsem si fakt udelal obrazek o zakaznicich PSA - nic proti, nechci tady resit kazdou pravopisnou chybu (jakoze takhle vzacne perly tu nejsou kazdy den), ale spise jinou vec - nemohu brat vazne lidi, co nejsou schopni ujednotit se na shode podmetu s prisudkem (a dalsi s jeho "sluzbamy"). Takhle psovi fakt nepomahate ...
A už jsi zkusil Cendrův Superhosting? To je teprve lahůdka. Utekl jsem od nich po dvou měsících takřka dennodenních nefunkčností a mnoha desítek hodin zabitých řešením jejich problémů a chyb. Ale možná by si se Psem mohli podat ruce...
Dne 9.1.2002 jsme u společnosti SECUNET s.r.o. objednali (prostřednictvím firmy P.E.S. Consulting s.r.o.) internetovou doménu reisen-tschechien.de pro našeho klienta, společnost Ingtours cestovní kancelář spol. s r.o., přičemž součástí objednávky byla plná adresa majitele a plátce domény včetně e-mailové adresy. Administrativním kontaktem se stal Andreas Rakovsky ze společnosti SECUNET s.r.o. a za tyto služby byla firmě SECUNET s.r.o. poskytnuta finanční odměna. Od té doby jsme na doméně reisen-tschechien.de provozovali úspěšný web s návštěvností několik set uživatelů z německy mluvících zemí denně.
17.1.2005 Andreas Rakovsky zaslal společnosti hostNET Medien GmbH, registrátorovi DeNIC, dopis, ve kterém žádá o "uvolnění domény k registraci". "Jsem si vědom, že doména reisen-tschechien.de", uvádí Rakovsky, "je po uvolnění dostupná jakékoliv osobě k registraci". Dopis máme k dispozici a je signován s uvedením telefonního čísla +420 233 029 711. Registrátor hostNET Medien žádost posoudil jako oprávněnou a zpracoval ji k 25.1.2005.
Ještě týž den, 25. ledna t.r., si doménu zaregistroval cizí subjekt, webová prezentace a e-maily přestaly fungovat, a bývalému vlastníku tím vznikla nezanedbatelná obchodní ztráta, která denně narůstala o tisíce korun. Díky značnému úsilí se nám podařilo během dvou dní dohodnout s tehdejším majitelem domény na podmínkách dočasného přesměrování na původní server a následně odkoupit doménu zpět, takže od 9. února je Ingtours opět jejím majitelem.
Je nesporným faktem, že společnost SECUNET s.r.o., odpovědná za registraci a administraci domény reisen-tschechien.de, bez souhlasu a vědomí majitele domény svévolně požádala o její uvolnění. Doména reisen-tschechien.de neexpirovala (v případě problémů s hrazením registračních poplatků má DeNIC celou řadu standardních mechanismů k vyřešení problému), SECUNET s.r.o. se ani nepokusil zjistit zájem majitele domény na jejím provozování, který byl přirozený. Kontaktní údaje společnosti Ingtours CK, popř. P.E.S. Consulting mu byly k dispozici, nehledě k tomu, ze v databázi DeNIC byl uveden plný název obchodní firmy majitele domény s jeho poštovní adresou - z veřejných zdrojů šlo lehce zjistit nejen telefon, ale např. i e-mail, pokud by situace vyžadovala bezodkladnou reakci.
Nevím, zda si Andreas Rakovsky uvědomuje, že administrativním kontaktem domény se stal proto, že tuto službu společnost SECUNET s.r.o. nabízela a za tuto činnost dostala tato firma zaplaceno. (Nic na tom nemění fakt, že SECUNET se již registrací domén nezabývá, jak se vyjádřil se mnou v korespondenci S. Rakovsky.) Domény v takovém případě registrantovi nepatří, práva majitele domény administrativní kontakt pouze vykonává podle jeho vůle.
Souzním se závěrem učiněným v článku, že hlavním viníkem ztráty domény v našem případě je S. Rakovsky ze společnosti SECUNET. Domnívám se, že v databázi majitelů domén měl SECUNET slušně řečeno nepořádek, existovala-li jaká. P.E.S. Consulting také nemá čisté svědomí, neboť měl domény lépe hlídat a byl odpovědný za výběr registrátora. Pokud, podle vyjádření P.E.S., již neudržují se SECUNETem obchodní vztahy, měli převést domény jinam.
Celá šokující záležitost se nakonec pro nás se štěstím vyřešila kladně, nicméně stálo to nervy a peníze. S Markem Počem i Sebastianem Rakovskym jsem si vyměnil v první fázi řadu korektních mailů s neuspokojivým závěrem. Jedině P.E.S. (FORPSI) přijal jakous takous odpovědnost a slíbil kompenzaci, ale do dnešního dne jsme se jí nedočkali.
Milan Tuček, Svist 21 v.o.s.
Ale ani doména v článku neexpirovala, pokud čtu dobře, nikdo nikoho nenutil ji prodlužovat nebo rušit. Osobně nevěřím vyjádření SECUNETu, že se "dotazoval na Globe Internet, jestli doménu chtějí nadále provozovat". Ježíši, proč tam? A cožpak by mu z GI neodpověděli, že s touto doménou nikdy neměli nic společného? Pokud se někdy dočkáme reakce SECUNETu, jistě bude tvrdit, že šlo o telefonický dotaz na helpdesk, jméno už si těžko pamatují. Nevěřím, že by vytáhli nějaký důkaz, bylo by hračkou jej vyvrátit.
Spíše mi to nápadně připomíná náš případ včetně časové shody: mohlo to být asi tak, že jednoho dne p. Rakovsky přišel do práce (17.1.05) a o kterých doménách neměl přesné informace ve svých záznamech, ty nechal vymazat. A jelikož "jeho záznamy" byly v takovém stavu, že v případě domény z článku kontaktoval Globe Internet namísto FORPSI (u nás pro jistotu nikoho), pocítila ztrátu byznysu řada firem.
V případě P.E.S. Consulting jsme šlápli vedle, to je bez diskuze. Měli jsme tam na zkoušku 2 projekty, protože v této republice nabízel registraci německých domén v roce 2002 jako jeden z mála (asi 3). Jakmile to bylo možné, převedli jsme domény jinam.
Milan Tuček
PS: Ani ja nejsem rovnoceny partner do diskuse, ale nekolik pruseru i na mezinarodni urovni jsem uz (bohuzel) resit musel... zatim (tuk tuk) uspesne, i kdyz za neschopneho idiota a vola jsem byl ja, protoze to z pohledu zakaznika "dlouho" trvalo, tezko zakaznik prizna, ze je trubka sam a ma ve svem majetku bordel...
PS: To partnerstvi jste nepsal mne a ja si to nevztahnul, pouze jsem komentoval svoji pozici...'-)