S tím šifrováním nahrávek v televizích jde spíše o výši poplatků OSA, tedy aby televize nebyla považována za nahrávací stroj. Set top boxy, a to i ty levné pořád nahrávají nešifrovaně, linuxové stroje nešifrují ani nahrávky z kódovaných programů. Hlavním účelem kódování je totiž výběr poplatků za příjem programů a geografické omezení dostupnosti, ne ochrana proti kopírování.
Nějaký čas zpět bylo velmi zajímavé (zdroj bohužel nebude, už ani netuším) sledovat spor právě s OSA, kdy řečena nebyla schopná doložit, že právě jednoho konkrétního zahraničního autora zastupuje. Šlo o požadavek na úhradu, což bylo kontrovano žádosti o doložení zastoupení... Respektive šlo o to, že OSA nebyla schopna doložit, že konkrétní autor dostal své tantiemy.
Problém nemáme v rovině legislativní. Autorskoprávní předpisy máme velmi dobré a moderní.
Tak v tomhle teda s panem Leškou rozhodně souhlasit nemůžu. Autorský zákon je horší, než ve středověku. Vůbec nereflektuje moderní technologie a možnosti vytváření duplikátů a snadnou distribuci AV děl. Naopak velmi pochybně vynucuje automatické zastupování každého autora soukromou společností (např. OSA), které tím zajišťuje zákonem daný výdělek, přesto, že se jedná o soukromý subjekt, a přesto, že autor se u ní musí za poplatek (!) registrovat, aby na ní mohl vymoci své tantiémy nebo se i jen domoci zrušení zastupování.
Každý z nás platí nesmyslné odvody z papíru, disků, flash pamětí, kopírek a já nevím čeho, přitom technologií i nátlakem na firmy je efektivně znemožňováno toho využívat.
Zkuste si dojít do kopycentra, že chcete okopírovat nějakou skladbu z vašich koupených not, abyste si nečmárali do originálního drahého výtisku. NIKDO vám to neokopíruje, všichni se bojí, že jste provokatér z Osy (zla), která se domáhá toho, aby kopycentra ověřovala, k jakému účelu kopii chcete a komu ji poskytnete (což je absurdní). Podobně si zkuste z jakékoliv soudobé televize uložit nahrávku na externí medium a přehrát ji na jiné televizi. Prakticky všechny modely na trhu nahrávky šifrují privátním klíčem konkrétního vyrobeného kusu, takže nahrávku nepřehrajete ani na jiném kusu stejného modelu.
Získané peníze slouží spíš k obohacování se mafii "ochraných svazů" a dědiců, kteří neměli na dílo žádný vliv (viz zaprodávání Krtečka), než k reálným příjmům umělců. Navíc tento model efektivně likviduje především kvalitní kulturu, protože kvalitní autoři obvykle nemají tak masové publikum a tudíž je pro ně administrativa se zastupováním mnohem více zatěžující, než reálný zisk. Je pro ně větší problém svou tvorbu dostat do obecného povědomí a obvykle to končí tím, že se pak tenhle byrokratický moloch platí z dotací, které se tím pěkně properou zase hlavně k mafii místo výkonných umělců.
"Středověký" systém mecenáštví a vnímání využití něčí např. hudební myšlenky v novém díle jako "pocty původnímu autorovi" byl mnohem užitečnější pro všechny.
20. 3. 2023, 17:54 editováno autorem komentáře