V "replikovatelném" umění vydělávají jen špičky, ostatní mají smůlu. Zkuste něco napsat nebo nahrát a pak se pokusit vydat knížku nebo CD. Zjistíte, že nakladatel vám nejen nic nedá, ale v horším případě (jste-li nový) vám vaše skvělé dílo vydá jedině za vaší finanční spoluúčasti. Přesto lidé píší a hrají a neznámí autoři a interpreti zahlcují vydavatelství rukopisy a nahrávkami.
Námitka, že zákazníci mají zájem jen o ty špičky, které je pak třeba zaplatit, je chybná. Trh se sice posunuje k bestselerům, ale nebylo tomu tak zdaleka vždy a vinu na tom má spojení nakladatel-distributor-prodejce.
A proč autoři zahlcují vydavatelství? Proč se nespokojí s tím, že něco krásného (dle nich) napsali, složili, zazpívali, zahráli - a jsou ochotni to dokonce vydat "Nákladem vlastním", jak se psalo před válkou? Proč holčina, která složila knížku básní, k ní přibalila ještě svoje akty, aby to někdo vydal (a, přiznávám, holčina byla hezčí než její básně...)?
No, protože očekávají, doufají, jsou přesvědčení, naprosto jistí, že vyplodili úplnou bombu, která je katapultuje mezi ty špičky, které budou vydělávat.
Kromě grafomanů, kterým stačí zmršit dostatek papíru, pochopitelně.
Mýlíte se. Většina lidí má k tvorbě (včetně velmi hloupé a povrchní tvroby) poněkud hlubší nebo alespoň jiné důvody. Jsou často obdobné těm, které programátory pudí do GPL aplikací: seberealizace, snaha něco sdělit, předvést, že to umím, něco po sobě zachovat atd. Prachy odmítne málokdo, ale v umění nejsou podstatnou motivací (a pokud se podstatnou motivací stanou, tak už to obvykle není umění).
No na treba casto tvorim software pro svoji osobni potrebu (treba BilboCrypt) ale kdyz uz byl hotovy, tak jsem ho hodil pod GPL "do frcu" :o)
Takze puvodne tam nebyla ani snaha po seberealizaci nebo tak, proste jsem ten program potreboval a tenkrat (1998) jsem na netu nic podobnyho nenasel...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).