Hlavní navigace

V Česku se chystá balíková revoluce, pro zásilky budeme chodit do automatů

29. 3. 2013
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ke startu se chystá hned několik projektů, které mají ambici změnit způsob doručování balíků v Česku. Bude u toho polský Integer, Česká pošta i Miton s Tomášem Čuprem.

Čeští zákazníci si neradi nechávají posílat nákupy z e-shopů zásilkovými službami nebo poštou. Skoro 70 % objednávek ve velkých českých e-shopech si vyzvedávají osobně. 

A není se co divit – ačkoli se úroveň doručovacích služeb zvedla, osobní odběr má pořád spoustu výhod. A jak je vidět z nedávné zkušenosti Patricka Zandla, může na něj být i větší spolehnutí.

Zřejmě se ale blýská na lepší časy. Na trh se chystají nejméně tři noví hráči, kteří začnou nabízet doručování „na půl cesty“ – do speciálních automatů, kde si je zákazník bude moct vyzvednout třeba cestou z práce domů.

Poštu zdržel ÚOHS

Státní Česká pošta vypsala výběrové řízení na nákup údržbu a servis tzv. balíkomatů už v loňském roce. Chce je rozmístit na veřejně přístupných místech tak, aby si z nich zákazníci mohli vyzvedávat zásilky 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.

Jak to bude fungovat? Zákazník si už při objednávce zboží v e-shopu zvolí konkrétní balíkomat. Poté, co poštovní doručovatel jeho zásilku do automatu uloží, přijde adresátovi potvrzující SMS o tom, že jeho zásilka je uložena. Zároveň dostane PIN kód, případně bude ve zprávě uvedena dobírková cena. Po zadání PIN kódu a případném zaplacení dobírky si zákazník zboží z příslušné schránky vybere.

Pošta původně plánovala, že s rozmisťováním prvních balíkomatů v Praze či Českých Budějovicích začne už od začátku roku 2013. Do dnešního dne, ale není na svém místě ani jediný. Podle mluvčí státního podniku Marty Selicharové se vše zdrželo kvůli tomu, že zakázku prověřoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který v této věci obdržel tři podněty od účastníků soutěže. Všechny ale nakonec zamítl.

„V současné době je veřejná zakázka ve stádiu dokončení a těsně před podpisem smlouvy,“ říká Marta Selicharová. Prvních 10 balíkomatů tak pošta rozmístí zřejmě až v průběhu letošního posledního čtvrtletí. I přes zpoždění chce zvládnout do konce roku 2014 zprovoznit celkem 150 balíkomatů.

Poláci jsou rychlejší na Slovensku

Ve skluzu je i projekt polského poštovního operátora Integer.pl, který má v Česku na starosti společnost Postal Terminals CZ s.r.o. Poláci loni v prosinci oznámili záměr nainstalovat v Česku do března 100 samoobslužných zásilkových strojů easyPack. Přitom 30 z nich plánovala firma rozmístit ještě do konce loňského roku.

Poštomat polské firmy Integer, jak jej zachytil loni v prosinci Petr Škyřík.
Autor: Petr Škyřík, 365.knihovna.cz

Poštomat polské firmy Integer, jak jej zachytil loni v prosinci Petr Škyřík.

V současné době jich je v Česku umístěno zhruba 45 a do konce května by mělo přibýt dalších 55. Podle jednatele společnosti Dalibora Málka stojí za zpožděním technicko-obchodní důvody. Na rozdíl od České pošty Integer neplánuje zajišťovat dopravu od obchodníka do balíkomatu, jen poskytne technologii a samotné automatizované zásilkové stroje.

Poštomaty tak nabízí jako službu kurýrním firmám typu PPL či DPD. Podle našich informací už zástupci Postal Terminals CZ spolupráci s jednou z tuzemských kurýrních společností ladí.

Poštomat polské firmy Integer na Slovensku.
Autor: Espera.sk

Poštomat polské firmy Integer na Slovensku.

Rychleji firma postupuje na sousedním Slovensku: „V současnosti máme nainstalovaných 50 balíkomatů ve 28 okresních městech Slovenské republiky a poskytujeme tak jednu z největších sítí odběrných míst na domácím trhu. Naším exkluzivním partnerem pro zabezpečení logistického procesu a obchodování nového způsobu doručování zásilek je společnost IN TIME spol. s r.o., člen skupiny Oesterreichische Post AG. Doručování zásilek do balíkomatů plánujeme spustit v dubnu 2013,“ uvádí Robert Vrtiel ze společnosti Postal Terminals.

Prostřednictvím poštomatů společnosti Integer.pl bude možné zásilky přijímat, ale také odesílat. Česká pošta chce v první fázi využívat balíkomaty pouze pro dodávání zásilek, počítá ale s tím, že by v budoucnu mohly být jejich funkce rozšířeny i o odesílání balíkových zásilek či platbu poštovních poukázek. Pošta také chce nabídnout hned od začátku možnost platit dobírku nejen platební kartou, ale i hotově. Poštomaty od Integeru budou podporovat pouze platby kartou.

Kouzelná almara

Konkurovat dvěma velkým hráčům chce třetí projekt, který má být oficiálně představen už příští týden. Za Kouzelnou almarou stojí investiční firmy Miton Investment a Enern a spoluzakladatel Slevomatu Tomáš Čupr. Všichni partneři se podle Ondřeje Rašky z Mitonu na projektu podílejí jak finančně, tak strategicky. Kdo je hlavním investičním tahounem Kouzelné almary, však není jasné. Bude ji totiž provozovat akciová společnost s akciemi na doručitele.

O Kouzelné almaře se toho zatím moc neví a na konkrétní dotazy provozovatelé nereagují. Čupr a spol. podle všeho plánují vybudovat síť automatizovaných výdejních míst, na kterých si budou moci zákazníci vyzvednout v libovolnou dobu zboží objednané z e-shopu. Síť speciálních schránek se bude zřejmě nacházet hlavně v obchodních centrech, které se pro jejich umístění přímo nabízejí.

Zákazník si už při objednávce zboží v e-shopu určí, do které Kouzelné almary chce zboží doručit. Jakmile bude zásilka k dispozici ve schránce, obdrží zákazník SMS zprávu s PINEm. Tento PIN následně zadá na displeji schránky a bude si moci ze schránky vyzvednout svoji zásilku.

Cena jako na poštu

Provozovatele e-shopů lákají tvůrci Kouzelné almary na pohodlnější a levnější dopravu a komfort kamenné pobočky bez nákladů na její pořízení. A právě cena bude jedním z důležitých faktorů, které úspěšnost jednotlivých služeb určitě ovlivní.

Česká pošta už má ohledně cenové politiky jasno. Dodání balíku do balíkomatu bude stát stejně jako u balíku „Na poštu“. U poštomatů firmy Integer budou podle Dalibora Málka o cenách za doručení rozhodovat kurýrní firmy.

„Předpokládáme, že cenová hladina se bude pohybovat zhruba na úrovni mezi službami klasických kurýrů a České pošty. Trh do toho ještě ale může zásadně promluvit,“ uvádí Málek.

Už z povahy balíkomatů je zřejmé, že budou existovat jistá omezení, co se týče váhy a rozměrů balíků, které jejich prostřednictvím bude možné doručit.

U České pošty bude zásilka omezena rozměrem 58 cm x 52 cm x 65 cm (v x š x h), nosnost jedné schránky bude 20 kg. Poštomaty Integeru nabídnou tři velikosti schránek, z nich ta největší má rozměr 38 cm x 41 cm x 65 cm. Hmotnost zásilky je omezena na 32 kg.

Jak se s novými hráci vyrovnají uloženky?

Bude zajímavé sledovat, jak se zavádění automatizovaných výdejních míst projeví na službách typu Uloženka nebo Zásilkovna. Ty nabízejí e-shopům vlastní výdejní síť kamenných poboček, kde si mohou zákazníci zboží objednané z e-shopu vyzvednout. Jejich služby využívají tisíce tuzemských e-shopů.

Do systému Zásilkovna.cz je v současné době zapojeno 1750 internetových obchodníků, Uloženku využívá aktuálně 2761 partnerů. Osmi českými a jednou slovenskou výdejnou Uloženky projde měsíčně zhruba 30 500 zásilek. Obdobné číslo hlásí i provozovatelé Zásilkovny. Ta má v současné době 53 výdejních míst v Česku a 17 na Slovensku.

„Pobočkovou síť Zásilkovna neustále rozšiřujeme na základě požadavků trhu a v souvislosti s růstem počtu zapojených e-shopů. Pro rok 2013 očekáváme nárůst poboček přesahujících ke konci roku číslo 100,“ říká zakladatelka projektu Simona Kijonková.

S rozšiřováním sítě počítá i provozovatel Uloženky.

„Letos budou otevřeny čtyři další pobočky, a to v Českých Budějovicích od 8.4.2013, Ústí nad Labem, Zlíně a Jihlavě. V roce 2014 otevřeme pobočky ve zbývajících krajských městech, čímž náš projekt rozšíření po ČR bude ukončen. Dále bude docházet již pouze k zahušťování sítě výdejních poboček v rámci všech krajských měst,“ přibližuje plány Petr Lundák, jednatel společnosti Uloženka s.r.o.

Obě firmy dění kolem balíkomatů, poštomatů a Kouzelné Almary sledují. Pro Simonu Kijonkovou je překvapivé, že se do podobného projektu pouští právě Tomáš Čupr a spol. Upozorňuje na vysoké počáteční náklady.

„Aktivity Integer.pl Group a České pošty týkající se nové služby ‚EasyPack‘ a ‚balíkomaty‘ s plány umístit je do areálů obchodních center velkých měst jsme samozřejmě v Zásilkovně zaznamenali. Tento trend sledujeme de fakto od chvíle, kdy se služba objevila v zahraničí. To, že se „balíkomaty“ objeví také v ČR, bylo jen otázkou času. Překvapením pro nás bylo, že se do podobného projektu pouští krom výše uvedených také skupina Miton, Enern s Tomášem Čuprem se svým projektem ‚Kouzelná almara‘. Sami jsme nad podobnou službou již v loňském roce uvažovali, ale projekt jsme po spočtení byznys plánu zamítli pro vysoké počáteční náklady a pomalý návrat investic v čase. Navíc na trhu zřejmě uspějí jen ‚balíkomaty s dobírkou‘, jelikož Česká republika zatím zůstává stále dobírkovou velmoci a zásilky s dobírkou tvoří jen v Zásilkovně 86 % všech zásilek,“ říká Kijonková.

UX DAy - tip 2

O budoucnost výdejních míst „s lidskou tváří“ se nebojí. Kamenné výdejny podle ní nabízejí zákazníkům možnost zboží vyzkoušet, rozbalit, vrátit či jej jednoduše reklamovat. „Navíc zde stále zůstává riziko, že vám z ‚balíkomatu‘ vypadne něco, co jste si neobjednali, a najednou je tu komunikační bariéra, kdy musíte problém řešit, kontaktovat provozovatele e-shopu, zboží reklamovat,“ argumentuje.

Může to být ale jen zbožné přání. Ve prospěch automatů totiž mluví jejich nonstop otvírací doba a umístění na strategických místech, kterými zákazníci procházejí na cestě z práce domů. Odnaučí automatické výdejny české zákazníky jednou pro vždy chodit pro zboží z e-shopů na pobočky?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).