Ještě jedna důležitá změna pravidel aukce (ovšem nejen pro nového operátora) v článku nezazněla. Původní návrh předpokládal, že operátor musí vystavět síť splňující rozvojová kritéria a to pro všechny frekvence, které v aukci získá. Tedy nový hráč, pokud by získal 800, 1800 i 2600 MHz bloky, by musel např. v každém městě mít jak 800, tak i 1800 MHz eNodeB. Nově se rozvoj. kritéria počítají podle nejnižšího získaného pásma a vztahují se na všechny příděly získané v aukci, takže volba použité frekvence v konkrétním místě je právě na operátorovi.
Ad 15,6 MHz blok: v 1800 MHz pásmu větší souvislý blok frekvencí bohužel není. Rezervních 0,6 MHz pro omezení rušení GSM mělo být už od začátku součástí tohoto bloku, ale v ČTÚ nějakou hlavu pomazanou napadlo spojit tento blok s blokem na začátku frekvenčního spektra. Je dobře, že se podařilo prosadit změnu a 0,6 MHz blok je nově součástí bloku pro nového hráče.
Osobně bych za relativně významný přestupní faktor považoval i celkovou nasranost tuzemských zákazníků...
Krásně se to ukázalo u francouzského Free, kdy nestíhal přestupující zákazníky ze začátku ani registrovat....
Pokud vstoupí nový operátor a bude mít nabídku alespoň o viditelně výhodnější a hlavně férovější než stávající operátoři, já sám k němu jdu hned a všechny kolem sebe budu přesvědčovat ať to udělají také.
Stávající operátoři jsou si toho velmi vědomi, však v poslední době se jejich nabídky přece jen trochu rozhýbaly.
Osobně si myslím, že jejich zaměření se na "hloupé trubky" už je za zenitem, svět se začíná spíš orientovat na telekomunikace jako přidanou hodnotu ... viz kredit za nákup v tesco nebo kredit za každou láhev coca-cola.... ostatně třeba právě tesco je běžně v zahraničí virtuálním operátorem.... od toho už je jen krok stát se skutečným operátorem...
Za významný faktor považuji to, že primárně lidé si neuvědomují očem ta dražba je. Bude o primárně o mobilním broadbandu, nikoliv primárně o volání.
Jenže tady je přání otcem myšlenky a tonoucí se stébla chytá. To poslední co bych od toho čekal bude levný mobilní operátor. Který bude poskytovat levné tarify v GSM pásmu.
A kdo vlastně potřebuje levný tarif v GSM pásmu? :) používat VoIP na mobilu se naučila i moje důchodová babička. Skype/Gtalk je budoucnost.
Mně osobně bude stačit např. pro začátek 25GB/300,- měsíčně, a po fup pokles na 256kbps a hlasové a datové služby ať si účtují třeba 60,-/min tarifikací 360/360 a smska stojí 30,- za kus :)))))))))))))
A vy jste trh? Myslíte, že ty stovky-tisíce lidí co brečeli třeba na stránkách na FB, Mobilmania atd... o drahém volání řeší VoIP? Pokud vůbec vědí co to je. Kolik z nich má telefon podporující libovolné VoIP?
Případně kolik se jich pohrdne do levného LTE?
Komunita je jako vždy uřvaná, jen v poměru zastoupení na trhu v množině zákazníku je minorita.
Samozřejme i já jsem součást trhu, však jim platíme, vy ne?
Před rokem bych s vámi souhlasil, dnes ne. Za rok se budete červenat.
Email v každé kapse před 5 lety vypadal jako scifi, dnes nemam v svém okolí nikoho kdo by psal sms. Je to otázka pár měsíců než se obměni hw. I moje babička už má smartphone:-)
Bagatelizujete.
Pletete si podnikání pravděpodobně s evangelizací. Jste teď a tady. Předmět podnikání je prodej služby. Realita je ta, že pro ty „špatné“ je stále dostatek zákazníků a pro ty „lepší“ jich není tolik. Protože nemáte mezi tím dostatečný finanční schod, vyšší přidanou hodnotu. Nebo jednoduše nemáte HW a pokrytí na čerpání té služby.
Pak právě dochází k extrémům. Máme tolik smartphonů bez broadbandu. Které používají lidi doma na wifi jako tablet, nebo MID. Skype se používal primárně na hovory PC to PC s rodinou a přáteli v zahraničí a mohli bychom pokračovat.
Takže klidně rád se za rok se budu červenat. Pokud poroste HDP. Tedy bude dostatek zákazníků bude to jen dobře.
Jinak Vaše babička si zajisté koupila smartphon sama, vybral si svého ISP a následně i VoIP operátora. Nebo jste ji to dal k používání outoffbox? Jo to je pak jednoduché ji počítat do statistiky.
A není jedno, jak si to ta babička vybrala? :) Podstatné je, že i ona se k zařízení dostala :) Proč jí nepočítat do statistiky? Počítá se výsledek, ne okolostojičnosti :)
Pro Vaši informaci, vybral jsem já, ale na základě jejího požadavku, protože díky tomu je přes wifi a skype neustále v kontaktu s vnoučaty a nic jí to nestojí :)
Přece VoIP operátor má smysl, když chcete volat na klasické telefonní číslo, ale VoIP ve stylu Skype nebo Gtalk nepotřebuje žádného operátora.... v okamžiku kdy oba konce mají wifi/3G zařízení schopné například skype nebo něčeho podobného, netřeba dalšího prostředníka....
Dost přesvědčivě to popsal pan Hlavenka před pár dny... problém je v tom, že mobilní operátoři nemají v případě dodržení síťové neutrality cestu zpátky. A pokud začnou voip blokovat, jen tím vyženou zákazníky k wifi a dopadne to tak, že doma budeme telefonovat přes wifi, v kanceláři přes wifi, jen tam, kde nebude jiná možnost se holt využije infrastruktura mobilního operátora.
Podle mne integrace wifi do smartphonu byla natolik přelomová záležitost, otvírající nový přístup do telefonu, že to mobilním operátorům ještě teď nedochází.... a android je oním jazýčkem na vahách..... však už dnes v USA operátoři prodávají datové tarify a voice a sms k tomu přihazují, aby to aspoň nějak prodali...
„Takže klidně rád se za rok se budu červenat. Pokud poroste HDP. Tedy bude dostatek zákazníků bude to jen dobře.“
Uvědomujete si, pane Prokope, že čtvrtý mobilní operátor není věc, kterou sfouknete za týden? Že čtvrtý mobilní operátor není dle Vašich slov „teď a tady“, ale že se bavíme o, doufejme blízké, budoucnosti, která reálně překročí horizont toho roku?
Vaší argumentaci proto moc nechápu, protože je dost mimo z časového hlediska.
A ohledně dalšího operátora. Máte nějaké vodítko toho, že to bude mobilní operátor s hlasovou službou? Z toho co se napsalo to bude mobilní ISP. Takže za půl roku bude ISP, rok nečekaně ISP, dva roky stále ISP. A rozhodně né levný ISP
Jinak si myslím, že budeme v recesi. A tak místo exodu od mobilních operátorů k VoIP bude lidé komunikační služby omezovat. Takže levnější tarify, levnější předplacenky, méně volat. Proto se i operátoři tolik nebrání. Protože vědí , že problém budou mít všichni rovným dílem. Takže oni se pozici udrží.
Zákazníku je jedno kdo si finance, které vynaložil na komunikaci rozdělí. To jestli dá za měsíc 300 mobilmu operátoru- Nebo 250 mobilnímu operátoru a 50 VoIP operátoru. Stále zaplatil 300,- měsíčně, jen si to dělá složitější.
Nějak si od aukce (a ani případného vstupu nového operátora) moc moc neslibuju. Jednak jsou ze začátku potřeba investice, druhák kdo chtěl "viditelně výhodnější" nabídku, tak ji buď vymámil ze operátora, přešel k šedivce nebo se dostal k nějaké firemní smlouvě. A i mně stávající situace v podstatě vyhovuje, mobilní služby jsou pro mě ve škatulce "nepoužitelné" (nebo spíš "použitelné v nejvyšší nouzi") - a to mám minutu za 2,60 bez paušálu, a pohodlné volání přes VoIP kamkoli se silně přibližuje 0,-.
A že by otevřené ceny na našem "specifickém" trhu klesly na zlomek původních a mobilní služby přešly do škatulky "must have", to si ani neumím představit - a hlavně bych za ně musel vydat stejně několikanásobek, co za ně dávám teď. Něco jako v zahraničí - předplacenka a volání do všech místních sítí za 0,50 Kč? To je stejně pravděpodobné jako že naši politici sníží někdy daně.
Viz muj prispevek vyse, jen 2 ceny pro
pausal, minutu, smsku: 1,00
Volani ve vpn: 0,00
Internet tusim 100,-
Kdyz dam do vpn gsm sip branu tak volam ja a rodina a pratele za 0 i na Pevne a zahranici pres dellmont gratis a ve druhem slotu muze byt neomezena sim pro dlouhe hovory
Nevim kdo ma problem, neschopni kriklouni? Co potrebuji aby stat reguloval?