Volání z pevné linky O2 na mobil je ve špičce /7-19 hod./5,20 Kč, mimo špičku /19-7, víkendy a svátky/ 4,69 Kč. Tarifikace při volání na pevnou linku /120+60/, z pevné na mobil je 60+30 /takže stejné jako u O2 mobilu nebo u T-Mobile, Vodafone má 60+1/.
Rozdíl u VoIP vidím právě v té tarifikaci: většina VoIP/i když ne všichni/ má účtování 1+1 a cenu za minutu volání na mobil 2,74 Kč/s DPH /např. Mikrotech, ten bude letos ještě zlevňovat/. Takže když zavolám manželce: "ahoj, kup cestou z práce lahvinku něčeho dobrého", tak při volání z pevné O2 zaplatím ve špičce 5,20 Kč, z mobilu 5,60 Kč, ale z VoIP pouze 0,16 Kč.
A to samozřejmě nepočítám měsíční paušál, který je jak u O2, tak u tarifních zákazníků, ale ne u VoIP!
Takže kdo ještě nemáte VoIP, vřele doporučuju, ale pouze bez měsíčního paušálu a tarifikaci 1+1.
O haléřovém volání do zahraničí ani nepíšu, protože to je u VoIP samozřejmostí.
U VoIP sice "technicky" zpravidla můžete čísla pevných linek (tzv. geografická) používat z více míst, ale "právně" je SMÍTE používat jen z místa, kde je linka přihlášena! Na to je třeba dbát, neb je to zpravidla zakázáno všeobecnými podmínkami operátora. A při porušení můžete svému operátorovi i sobě způsobit zásadní těžkosti.
Ovšem existují a jsou běžně k mání i tzv. "nomadická" čísla, začínající prefixem 910, která lze používat odkudkoli. Osobně to řeším tak, že na VoIP klientovi v mobilu mám číslo nomadické, a domácí pevnolinkové "VoIP číslo" mám podmíněně přesměrované na toto nomadické číslo. O příchozí hovory na pevnou tedy nepřicházím, a pokud někomu věci znalému zavolám při pobytu mimo domov z mobilu přes VoIP a nedovolám se, může mi, je-li potřeba, bez problémů volat zpět na to nomadické číslo.(Hovor na nomadická čísla z pevné sítě je za cenu volání na pevnou a u VoIP operátorů ve vlastní síti obvykle zdarma...)
Otázka, jestli se dá za VoIP považovat i UPC telefon. Paušál 50,- Kč, tarifikaci nevím a nezajímá mě, nějakých 100 volných minut, které se ani neprovolají a myslím, že taková úspora s jiným VoIP operátorem by to nebyla. Výměna modemu a telefon zdarma.
UPC telefon není VoIP, ale "PacketCable", což ovšem je VoIP velmi příbuzná technologie. Nicméně, ono nejde ani tak o technologii (ostatně ZoEK i legislativa EU vycházejí při regulaci z tzv. technologické neutrality) ale o způsob provozování služby. A tím UPC telefon náleží celkem jednoznačně k "tradičním" telefonním operátorům, byť relativně výhodným, zejména pro volání ve vlastní síti (zdarma) a na pevnou v rámci předplacených minut. Ovšem cena volání na mobil je 4,91 Kč/min a po provolání "volných minut" je cena na pevnou 1,15 Kč/min. ve špičce a 0,58 Kč/min. mimo špičku, při tarifikaci 60+60. Takže lze celkem jednoznačně říci, že v ČR je k dispozici poměrně velké množství VoIP operátorů, kteří jsou levnější.
Jsem laik, ale jestli to dobre chapu, tak stejne musite mit v mobilnim telefonu sim kartu od nejakeho z trojice operatoru eurotel/tmobile/oskar a platit mu za internet. A ten internet mu v dane lokalite musi fungovat. (?)
Musíte mít funkční přístup na Internet, či teoreticky do jiné IP sítě (třeba do vhodně nakonfigurované "vesnické" WiFi LAN místního občanského sdružení, podnikové LAN a podobně). Variantou je i internet od GSM operátora, pokud možno 3G. Bez toho VoIP fungovat samozřejmě nebude. Je to obdobné, jako když pro příjem GSM signálu musíte být v dosahu GSM BTS.
Ale pokud jste, třeba s nějakou Nokií série "E" (u mne E51) v dosahu WiFi, SIMku mít v mobilu nemusíte a ani nemusíte platit GSM operátorovi za Internet. Jak často a zda vůbec to připadá v úvahu je individuální. U mne je podle analýzy provozu z hlediska četnosti 80 % VoIP spojení právě přes WiFi (z hlediska délky hovorů však asi 98 %) a zbytek asi v poměru 3:1 přes 3G a GPRS. U obchodního cestujícího to asi bude úplně jinak a u seniora někde v penzionu také. A ano, "Internet v mobilu" si platím, ovšem nikoli kvůli VoIP. Občasné využití pro VoIP je jen "doplňková funkce".
BTW: Osobně jsem se již léta nesetkal s tím, že i když je někde GSM signál, tak že by tam u téhož operátora nefungoval alespoň GPRS přístup na internet, pokud zrovna není porucha. Ale kdyby taková situace hrozila (a "šlo o život"), tak lze samozřejmě hovor z nomadického VoIP čísla "dosměrovat" do GSM sítě, nebo třeba na satelitní telefon ;-)
Dekuji za odpoved. Ale ja jsem asi spis z te kategorie "obchodni cestujici". Nekdy mam problem dohledat mobilni signal. Nalezeni verejne pristupne wifi je pro me jev ze rise pohadek.
Mate zkusenost, jak funguje VoIP po tom GPRS? Je to vubec pouzitelne?
A k Vasi posledni poznamce, predpokladam, ze kdyz si VoIP cislo necham presmerovat do GSM, tak si VoIP operator za prichozi hovor ode mne necha zaplatit, protoze ty penize po nem bude chtit GSM operator.
Já jsem chtěl původně UPC telefon zrušit, protože mám VoIP, ale ukecali mě na korunu měsíčně, tak jsem jenom vypnul zvonění a nechal ho, protože jsem líný ho odpojovat - dráty vedou pod poličku, na které je tiskárna a pak bych je ještě musel rozplétat... To mi za těch 12 Kč ročně opravdu nestojí :-)))
Pokud máte VoIP klienta v NB, nikdo vám nemůže zakázat volání odkudkoli, kde se připojíte k netu a nikdo vám také nedokáže, že jste to udělali. A je úplně jedno, jestli máte nomadické, nebo geografické číslo. Teoreticky je to sice zakázané, ale prakticky to funguje a operátoři to zatím nijak neřeší. A geografické číslo je zbytečný přepych, na VoIP stačí nomadické a na příchozí hovory mobil s anonymní předplacenkou. Můžete volat levně odkudkoli, pokud vás chce někdo na dovolené otravovat, tak ať se prohne a telemarketing a jiné podobné opruzy, pokud vaše číslo znají jen ti, se kterými komunikujete, nemá prakticky šanci.
BTW: asi moc nejezdíš do přírody... :-) Já když jednou za čas vytáhnu paty z Prahy a okolí, tak často musím autem někam na kopec, abych chytl alespoň GPRS a mohl něco opravit... :-(
Konstatování "...nikdo vám nemůže zakázat..." je legrační, pokud něco nedovolují právní předpisy. A operátoři (alespoň ti soudní), to mají ošetřeno ve všeobecných podmínkách, zpravidla nějakou klauzulí o náhradě škody, neb ty předpisy a sankce od ČTÚ cílí na ně. Čili ne že by to neřešili. Obecně se jim ale zatím zdá dostatečné, když případnou pokutu od ČTÚ za porušení číslovacího plánu rozpočítají mezi ty, jejichž smlouvou zakázané chování k tomu porušení vedlo. A byl-li by velký průšvih, není zase až tak zásadní technický problém, navázat pevné telefonní linky na konkrétní IP adresy či skupiny IP adres. Jen je to "dost solidní vopruz" pro operátory i pro bezproblémové zákazníky. A vedlo by to ke komplikacím a nejspíš i promítnutí do cen. (Mimochodem, jeden ze mnou testovaných operátorů už takovou "vazbu natvrdo" mezi geografickým číslem a IP adresou používá...)
Jinak samozřejmě, pokud stačí nomadické číslo, tak není co řešit.
Byly doby, kdy jsem si myslel totéž. Ale přes GPRS to pane kolego pojede. Ovšem jen tehdy, pokud bude dostupná rychlost alespoň 12 kbit/s v každém směru. A to s prográmkem Fring (nikoli s vestavěnými VoIP klienty třeba v Nokiích).
Čili potřebujete buď alespoň 2+2 timesloty při kódovém schématu 1 (CS1 = 8,0 kbps na timeslot), tedy GPRS třídy 5, nebo 1+1 timeslot při CS2 (CS2 = 12 kbps na timeslot), tj. u CS2 stačí GPRS třídy 1. Ve venkovských nezarušených oblastech a na nepřetížených BTS přitom bývají zpravidla k dispozici celkem bez problémů 2+2 timesloty s CS2. Samozřejmě, kvalita zvuku u Fringu není ideální (tak MOS = 3,5 až 3,7) a latence v GPRS síti také není nic moc. I když doby, kdy jsem běžně na GPRS naměřil ping 600 až 1200 ms jsou dávno pryč, a dnes běžně zjišťuji ping mezi 200 až 300 ms (včera v noci v Praze dokonce v síti Vodafone v průměru cca 160 ms). V každém případě, třeba na chalupě u Orlické přehrady mám s Fringem a GPRS od O2 (či s EDGE od Vodafone) výsledky srovnatelné s 3G od O2 v Praze, a často dokonce lepší, protože datový tok je rovnoměrný.
Přes 3G od VF SIPuju jak vzteklej a úplná pohoda. 8EUR za SW klienta se už nesčetněkrát vrátilo. Hlavní přínost je v tom (máme v rámci ME přes SIP PBX)že se dá ven volat přes GSM-SIP modul kde je neomezený tarif. Odchozí číslo PBX brány je jen bonus navíc.
Sám jste si odpověděl. Linka v rámci PBX není veřejná služba a "koncový bod veřejné dostupné telefonní sítě" (a tedy i MSN) je podle mne mimo jakoukoli pochybnost správně tam, kde je umístěna PBX.
No pokud vim tak i CTU v tomto dost tape a v zakone je to pomerne salamounsky (cti nejednoznacne) osetreno. Podle vseho by ale dle zakona meli byt linkam na PBX ktere nejsou z dane loklaity (kde je umistena PBX) prirazeny cisla z odpovidajiciho regionu - tedy dle skutecneho umisteni linky (i pobockove). Zatim se to pokud vim moc neresi, ale pokud nastane nekde problem tak urite bude. Nektere vetsi firmy s celostatni pusobnosti radeji pro jistotu castene presli nebo prechazeji na negeograficka cisla (KB atp).
Třeba zbít bezdomovce lze také. A jsou lidé, kteří to dělají. A i policajti, kterým to je jedno. Což samozřejmě neznamená, že se to může. A sem tam, když se to stane a už je toho příliš, tak například policie posbírá v nějakém místě všechny, kdo připomínají skiny. A když se tam náhodou vyskytne nějaký jiný plešatec (třeba Budhův následovník) a semele jej to, je to taky asi problém. Což nic nemění na faktu, že to je prostě jen akce proti porušování pravidel. Zkrátka, když to operátor slízne, tak to pošle dál. A možná i nevinným.
Rekl bych, ze je minimalne na 90% jiste, ze se musi pouzit cisla z daneho regionu.
Na druhou stranu, pokud se bude dodrzovat, ze se tisnova volani budou na strane ustredny doplnovat spravnymi prefixy a budou predana platna lokalizacni data pro zachrannou sluzbu, asi je zruseni takove pevne vazby celkem neskodne.
Problem je, ze pokud nekdo ma pobocky po republice a rozhodne se predat pravdivou databazi pro zachranku, automaticky tim prizna poruseni cislovaciho planu.
Právní předpisy (§§ 3 a 5 vyhl.117/2007 Sb.) celkem jasně říkají, že telefonní čísla se přiřazují koncovým bodům veřejné telefonní sítě, a že se číslo dle této vyhlášky "použije i pro stanovení adresy koncového bodu pro připojení neveřejné komunikační sítě", tedy i PBX. Čili pro přidělení geografických čísel je rozhodující umístění rozhraní, kterým je neveřejná síť (PBX) připojena do veřejné telefonní sítě. V tom problém není. Ale zapomnělo se na na to, jak řešit případy směrování tísňového volání, pokud je pobočka umístěna mimo TO. Tedy ne, že je to řešeno nejednoznačně, ono to není řešeno vůbec. Můj názor je, že tady je pak nutno vyjít z potřeby dosažení účelu tísňového hovoru, a je vhodné přidělit pobočkám v jiných TO pro tísňová volání ještě místní čísla, samozřejmě s lokalizačními údaji dle fyzického umístění pobočky.
Jenze na to, abych poslal hovor na odpovidajici stredisko IZS nepotrebuji mit pridelene lokalni cislo. Staci, kdyz poslu spravny prefix, treba E2148 pro 112 ve strednich cechach a samozrejme kdyz predam korektne cislo pobocky, tak aby se to potkalo s predem predanou databazi lokaci.
Kdybych musel pro tisnove volani mit extra lokalni cisla, tak by kazdy mobil musel mit cislo v kazdem kraji.
S tim umistenim PBX je to vubec osemetne. Kdyz ji mam v Praze v telehausu, ale vsechny linky jsou v Rudne, tak rozhodne nedava smysl mit pridelena cisla 2XXXXXXXX. Co teprve v situaci, kdyz je zalozni PBX v Brne a dojde k failoveru. Tezko lze ocekavat, ze najednou budou odchozi cisla Brnenska.
Pokud se týká mobilů, ty nemají geografická čísla a jejich lokalizace není navázána na "fixní" databázi umístění čísel, jako je to u pevných linek.
Jinak je zřejmé, že je v ZoEK a v číslovacím plánu z pohledu současného stavu techniky spousta nesmyslů, případně nejsou mnohé věci vůbec řešeny a předpokládány (řekl bych, že tvůrci znali tak akorát relátkové ústředny a analogové linky) a technický rozvoj ujel právně ošetřenému stavu ne o rok či dva, ale nejméně o desetiletí. Jedním z problémů je právě zmíněné umístění PBX. Přijde mi, že autoři zákona 127/2005 Sb. i vyhlášky 117/2007 Sb. vůbec nepředpokládali a netušili, že umístění PBX do jiné lokality by bylo technicky možné, natož žádoucí. Jinak by museli číslovací plán, respektive to, k čemu se vlastně čísla vtahují, definovat jinak, než ke koncovým bodům veřejné telefonní sítě dle zákonných definic.
Existují oprátoři (většinou ti, kteří nejsou poskytovateli veřejné telekomunikační služby), kterým je to srdečně jedno, takže např. pražské geografické číslo funguje v Maďarsku. A navázat čísla na IP adresy? Pokud máte dynamickou IP, nebo jste za několika routery, je to asi problém.