Neznám předpis, kterým by to bylo zakázané. Pokud se dodrží zásada, že účastník má k tomu odeslanému číslu dispoziční právo, nevidím to osobně jako problém. Ale to už je o prokazování a důvěře... A tam operátory a jejich opatrnost často celkem chápu. Potíž také může být v tom, že v minulosti si dával různá omezení CLIPu do propojovacích smluv Telekom.
Co se tyce toho volani z VoIP s CLIP vlastniho mobilniho telefonu, myslite, ze je to v CR povolene? Je to totiz technicky tak strasne jednoduche, ze me prekvapuje, ze to nikdo nenabizi.
Fakt je, ze u nas je pristup k CLIP dosti dogmaticky, nekteri operatori ani nechteji nastavovat u presmerovanych hovoru CLIP puvodniho volajiciho.
Neklávesové mobily nepoužívám, stejně jako nemám rád jakékoli membránové klávesnice u PC. Obojí je důsledek zvyku psát na stroji, PC i mobilu "poslepu", respektive nedívat se kam sahám (to se kontroluje hmatem a prostorovou orientací), ale sledovat na monitoru/displeji to, co píšu.
Telefonování běžně řeším relativně levnou Nokií E51 (OS Symbian). Umí WiFi, 3G, EDGE, a GPRS (třída 10). SIP VoIP klient je v ní "vestavěný", originál od Nokia, a je podle mne kvalitní. Z webu Nokie je možné stáhnout malou aplikaci pro detailní nastavení parametrů tohoto klienta (doporučuji).
Ochrana proti "zásadní nekvalitě" VoIP komunikace je řešená tak, že originální klient je aktivní jen v dosahu známé WiFi nebo 3G sítě. Pokud je nastaveno automatické upřednostnění volání přes VoIP, je v dosahu 3G či WiFi ovládání odchozích i příchozích hovorů naprosto stejné, jako u hovorů GSM. Krom prvotního nastavení už to nechce žádné myšlení. Kvalita hovoru při dobrém pokrytí WiFi je lepší, než u GSM (MOS cca 4,0 až 4,1).
Mimo WiFi a 3G pokrytí "převezme vládu" na pozadí běžící program Fring, který si (pravda, za cenu o něco horší kvality zvuku na úrovni asi tak GSM "full rate", a větší latence), dokáže poradit i na EDGE a čistém GPRS. Kvalita hovoru je i s Fringem dostatečná na to, abych bez problémů vyřídil soukromý hovor, případně u důležitého business hovoru v extrémní situaci (která, tak jako nastává u GSM v Metru, v dolíku, v tunelu a pod., může nastat i u VoIP) sdělil, že jsem ve špatných příjmových podmínkách, a že za chvíli zavolám zpět. K tomu ale v praxi dojde tak dvakrát do roka. I přijetí hovoru přicházejícího přes Fring je stejné, jako u GSM. Tedy stiskem zeleného telefonu. Jen vyzváněcí tón mám nastaven jiný. Odchozí hovor přes Fring je o chlup složitější - musím napřed přes ikonu na displeji otevřít program, a pak teprve vybrat ze seznamu kontakt. U hovoru přes GSM nebo vestavěného SIP klienta vybírám nikoli přes ikonu, ale přes tlačítko, což je rychlejší.
Pokud se týká popisovaných komplikací, tedy prodlev na začátku hovoru a podobně (dvě sekundy jsou naprosto nepřiměřené), to není vlastnost VoIP, ale vada konkrétního programu, či implementace kompresního kodeku, na dané platformě. K takovému tvrzení mne opravňuje fakt, že podobnými neduhy trpěly i první symbianové Nokie se SIP klientem, ale vývojáři to poměrně brzy odstranili v novějších FW. Složitost ovládání opět může být problém, ale i to je v moci vývoje FW/SW, či nastavení telefonu. (Popsaný drobný problém u Fringu s volbou přes ikonu mohu eliminovat například přiřazením ke kontextovému tlačítku, ale nejeví se mi to jako potřebné.)
Ale abych to nějak shrnul - na telefonování je dobré používat taková zařízení, která to umějí, a nikoli nějaké multifunkční "rýžové krabičky", byť třeba zvučných značek, které umějí kde co, ale telefonování jim moc nejde. A to platí i o VoIP.
Tak pokud to vsechno zvladnete z mobilu tak hodne argumentu pada. Moje podiveni bylo smerovano na stolni telefon. Otazka je, jak to vypada s kvalitou hovoru, nikoho jako vy neznam tak nemohu soudit. Asi pred rokem jsem vysledoval (na nereprezentativnim vzorku asi 8-10 osob) ze problemy delaji ruzne chytre telefony, zejmena s WM. Kvalita hovoru takova, ze jsem to nekdy radeji polozil, docela legrace bylo ze to delaly nejake aplikace neurcene k telefonovani a ne vzdy, zalezelo co si dotycny instaloval a odinstaloval, asi je to vytizenim procesoru. Spolecne dohromady kompletne vsichni meli problem s asi 2s prodlevou, kdy se nikdo po vzeti hovoru neozyva (to maji i Androisti s Herou). Prvni pulrok jsem jim to pri prijmuti pokladal a volal zpet, nez jsem zjistil ze musim pockat... Velmi podobna kvalita hovoru je z levnych BT HF, jsem v pracovnim procesu "vystresovany" tak, ze takovy hovor shodim (pokud si to muzu dovolit, s oblibou to delam podrizenym co si na sluzebni telefony instaluji ruzne hovadiny), strasne to vycerpava sledovat kazdy slovo, zejmena v aute. Ze by nejak rozumne fungovala nejaka VoIP aplikace se me obtizne predstavuje at kvalitou, nebo jak to tocim z radia v aute, uz bezny hovor primo z telefonu s nekym koho v posledne volanych na WM a obecne na neklavesnicovych mobilech je pro me ergonomicky pofiderni (musim se zastavit, pouzit obe ruce apod), takze nejaka dalsi aplikace me uplne desi.
"Mluvim o momentu ze me nekdo zavola ze se "neco mene nebo vice duleziteho deje" a ja si to "zapamatuju" a az budu v 17:50 na pevne lince tak budu pokracovat v reseni abych usporil 50hal - 15 Kc?"
Nevím jak autor článku, ale já v popisované situaci a podle naléhavosti samozřejmě použiji v ten daný okamžik nejvhodnější dostupný komunikační prostředek pro daný účel, tedy samozřejmě klidně i mobil a GSM spojení. Ale třeba tzv. "sociální hovory", zpravidla docela dlouhé, jako je poklábosení s matkou-důchodkyní, či zjištění, jak se vede mým již dospělým ale ještě ne zcela nezávislým dětem, ty si klidně nechám na doma a na dobu kdy vím, že je protistrana v relativním klidu a dostupná třeba přes VoIP, či alespoň přes "klasickou pevnou".
"Nebo sedim teda doma/v kancelari, prijde me SMS s textem a cislem a ja vstanu, prejdu k telefonu, to cislo pretukam do stolniho telefonu, polozim mobil vedle telefonu a zahajim hovor?" I taková varianta je asi možná, proč pro úsporu třeba 50 - 100 Kč nepopojít k pevné lince, že. Nicméně u mne je to tak, že když už by taková SMS s číslem přišla, tak prostě klidně v té SMS kliknu na displeji mobilu na to číslo a volám. Jenže přes VoIP, protože když jsem doma či v kanceláři, tak se mi přes WiFi LAN mobil připojí k sipproxy (IP PBX) a telefon sám upřednostní VoIP hovor. A PBX dokonce díky LCR ještě vybere nejvhodnějšího z VoIP operátorů pro daný směr.
"A treba se nedovolam a kdyz se druhy den vratim, tak tam mam ztraceny hovor jak me nekdo volal zpet?" No, to je jedna možnost. Druhá, že se hovor přesměruje někam za mnou, ať již přes VoIP, nebo přes GSM. A třetí (málo obvyklá, ale technicky realizovatelná) že jsem přes VoIP operátora (třeba německý Betamax - tuzemští to běžně retailu neposkytují) odeslal CLIP svého mobilu, takže volaný mne bude kontaktovat na něm.
"Potrebuju se podivat na cislo na ktere jsem vcera volal? Zavolam domu at se me manzelka podiva do odchozich hovoru a nadiktuje me to?" No, já zpravidla mám ten VoIP hovor v seznamu volaných čísel v mobilu (jen jako SIP adresu), a když ne, tak se prostě podívám do logu na své IP PBX či na web svého VoIP operátora. Tedy pokud si to číslo nepamatuji.
Zmigroval jsem cca 9 cisel ke kamaradovi co mota pres 250 000 Kc mesicne, tema sumama si nejsem uplne jist, nejak tak to bude, mozna je pausal o dve stovky vetsi + se plati neco za data.
Mimochodem, aktualni nabidka pro takto velkou firmu od T-mobile je 0 Kc pausal, VPN zdarma a vsechno za 0,89 Kc bez DPH + nejaka lepsi cena za data. To jenom kdyby jste chteli tlacit na obchodnika, pry to tak budeme mit od zari.
To co jsem psal, ale bylo o trochu necem jinem. Zpusob uzivani telekomunikaci se me dnes zdal zcela jiny nez se naznacuje. Jsem byvaly radioamater a asociuje me to davne casy, kdy se uvaril caj a zasedlo se k masine (v vhodnou dobu). Ja takto ale prave netelefonuju a zajimalo me jestli autor clanku ano. Mluvim o momentu ze me nekdo zavola ze se "neco mene nebo vice duleziteho deje" a ja si to "zapamatuju" a az budu v 17:50 na pevne lince tak budu pokracovat v reseni abych usporil 50hal - 15 Kc? Nebo sedim teda doma/v kancelari, prijde me SMS s textem a cislem a ja vstanu, prejdu k telefonu, to cislo pretukam do stolniho telefonu, polozim mobil vedle telefonu a zahajim hovor? A treba se nedovolam a kdyz se druhy den vratim, tak tam mam ztraceny hovor jak me nekdo volal zpet? Potrebuju se podivat na cislo na ktere jsem vcera volal? Zavolam domu at se me manzelka podiva do odchozich hovoru a nadiktuje me to?
Prave kvuli tomuto bych to chtel videt v praxi.
Ale jo, jsou lidi, co opravdu do telefonu mluvi a mluvi. Obvykle se jedna o hovory s matkami a babickami. Ja na to taky moc nejsem, ale jednou za cas se to holt absolvovat musi. No a pak takove ty hovory, kdy telefon slouzi jako vysilacka "co ten cervenej drat? ... kur... pockej, spad mi sroubovak ... co ted? ... takze modrej? ... hmmm ... vterinku, musim najit zebrik ..."
Nekdy bych se k autorum takovych clanku na tyden pristehoval abych videl jak ziji. Chapu ze kdyz nekdo ladi nejaky kod nebo ucetnictvi, tak si v sedm vecer sedne k Skype a 90 minut "konzultuje", ale fenomen "povykladani si" vubec neznam. Mozna si predstavim rodice kontra dcera v USa na studijnim pobytu. To ale neni pripad zdejsich autoru a diskuteru.
Jak to funguje? Otevru kontatky, vyberu kamarada, poslu mu mail s dotazem "budes vecer v 19:40 online? Rad bych ti zavolal, povykladame? Nebo jak to funguje? Jaka je pravdepodobnost ze oba budou doma a pripraveni sedet hodinu u stolu? Nebo maji dlouhou snuru jako Bartoska ve filmu?
Jak dlouhe ty vykladaci hovory maji (ja tak 2-3 min), jsou nekde kompletni odposlechy jak takovych 12 delsich hovoru mesicne vypada? Mam nejaky tarif za 550 Kc 800 minut kamkoli a 150 SMS + VPN na vsechny zname zdarma (na podrobny ucet se nelogu, ale pravdepodobne jsem to nikdy nevypotreboval), ti co ladi to vyhodne volani z pevne volaji vice, mene, daji si mensi tarif, usetri 200 Kc a za VoIP daji jenom 80 Kc tak jsou 120 Kc v zisku?
Me treba asi jeste nikdy za poslednich 13 let nevysel soukromy hovor mimo pracovni dobu tak, ze bych sedel doma u telefonu a protejsek take. U business volani v pracovni dobe je dovolatelnost lidi na pevne tak 10%. Zive si pamatuji za zacatek osmdesatych let ty pokusy se dovolat kamaradum. Hovoril jsem s nimi 2x do mesice, zato s babickou asi 40x.
Jak to vychazi financne? Zacnu organizovat vyhodne volani z "pevne", usetrim na dum v Praze? Koruna ke korune? Kdyz budu sundavat nalepky z piva a dam je do sberu taky na tom vydelam? Musi to cloveka bavit? Vazi si lidi sveho casu? Potrebuju udelat hovor ted, nebo az budu doma?
Toto se samozrejme netyka dam, ty to maji jinak.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).