Vlákno názorů k článku Vrchnostenské Česko aneb Ke kořenům zaostávání e-governmentu na příkladu půjček pro mladé od Niemand - "... sekundárně pak v nepříliš velké ochotě jednotlivých...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 21. 8. 2018 8:16

    Niemand (neregistrovaný)

    "... sekundárně pak v nepříliš velké ochotě jednotlivých resortů propojovat své informační systémy, a to především z bezpečnostních důvodů."

    Nesouhlasím s vámi udávaným sekundárním důvodem. I v případě oddělených informačních systémů není důvod, aby si úřady vzájemně nemohly mezi sebou poslat například vyexportovaný PDF dokument a místo toho musí člověk jít z úřadu A na úřad B vzít dokument úřadu B a přinést ho zpět na úřad A. Propojení IS by zvýšilo rychlost zpracování, ale pro vynucené stavění občana do role poslíčka-pochůzkáře není žádný důvod ani při oddělených IS jednotlivých úřadů.

    Jednotný IS má pouze vliv na rychlost a snadnost zpracování, ale jeho nepřítomnost není v žádném případě principiální překážkou pro zlepšení komunikace mezi úřady navzájem. Naopak, pokud by úřady musely komunikovat mezi sebou, samy od sebe by hledaly cesty, jak takovou komunikaci zefektivnit a byla by vůle u samotných úřadů věci zlepšit, což by byl možná nejvýznamnější faktor budoucího vývoje.

  • 21. 8. 2018 10:16

    Niemand (neregistrovaný)

    Nevím, jestli jste to udělal úmyslně, ale vaše odpověď je manipulativní. Představa o volání telefónem a diktování údajů je pouze vaše a já jsem ji nijak nezmiňoval, přesto váš komentář prezentujete jako odpověď na můj příspěvek.

    Především je logické, aby při pravidelném styku mezi úřady byly věci co nejlépe automatizované a formalizované. Kontakt telefónem se používá především při výjimečných a nestandardních záležitostech. Váš zesměšňující manipulativní příklad je pro standardní záležitosti, jako je půjčka, naprosto nepraktický.

    estli jste zvyklý manipulovat, moc vás prosím, nedělejte to při komunikaci se mnou a především mi, prosím, nestrkejte vaše věty do úst.

  • 21. 8. 2018 9:03

    Polo (neregistrovaný)

    Pravidelně se dostávám do situace, kdy jedné sekci úřadu dokládám papír z centralizovaného rejstříku vedeného druhou sekcí úřadu, čímž dokládám svoji způsobilost pro řešení jednoho úřadem financovaného projektu. Všichni zúčastnění úředníci kroutí hlavou, ale "bohužel, to je systém, my s tím nemůžeme nic dělat".

  • 21. 8. 2018 7:50

    jirik66 (neregistrovaný)

    Je to sice všechno hezké, ale jádro pudla je primárně v zákonech, sekundárně pak v nepříliš velké ochotě jednotlivých resortů propojovat své informační systémy, a to především z bezpečnostních důvodů. Aby vznikl jednotný informační systém pro celou státní správu, musel by se do toho někdo pustit opravdu zgruntu. Není to samozřejmě úkol na jedno volební období. Finanční náklady si ani netroufám odhadovat. Ani se moc nedivím, že zatím nikdo neměl odvahu se do toho pustit. Vznikly sice základní registry, to je krok správným směrem, ale je to zatím jen ten jeden krůček ...

  • 21. 8. 2018 16:57

    bohous (neregistrovaný)

    To jirik66:
    Ve skutečnosti paní nemá volat na jiný úřad a chtít PDF. Má kliknout v počítači na tlačítko, ten si s počítačem na katastru vymění pár XML vět a čtvereček "Splněno" se na obrazovce zafajfkuje...
    :-)

  • 21. 8. 2018 9:25

    jirik66 (neregistrovaný)

    Úředník může dělat jen to co mu umožňují zákony, vyhlášky, směrnice, řády, metodické instrukce a závazné pokyny. Je tedy samozřejmě nutné začít u legislativy a systém zdokonalit (tedy né ještě zkomplikovat, ale spíše zjednodušit a zprůhlednit). A ještě rada: pokud nejste s něčím spokojeni, nestěžujte si úředníkovi, ten nic změnit nemůže. Stěžujte si na vyšších místech, nejlépe přímo u zákonodárců (poslanců, senátorů). Alespoň budou mít informaci že něco nefunguje nebo funguje špatně.

  • 21. 8. 2018 9:04

    fd (neregistrovaný)

    Ony by financni naklady nemusely byt zavratne, dokonce ani obrovske nebo velke, jenze z takovych by se tezko odklanely milionky - tuhle na prispevek "sportovnimu klubu", onde prispevek na "detsky tabor" atd atd.

    A predevsim, pokud by se nekdo hodlal probrat tim hnojem a vykydati ten Augiasuv chlev, tak by se zjistilo, ze 80+% tech nesmyslu nikdo nanic nepotrebuje. Takze by(s lehkou nadsazkou) z celostatniho informacniho systemu byla databazicka provozovatelna na domacim pc za par tisicovek.

  • 21. 8. 2018 12:28

    Jarda (neregistrovaný)

    Datovky rozhodně nejsou nástroj pro komunikaci úředníků mezi sebou a už vůbec ne nějakou automatizovanou a rychlou. Doporučuji se podívat na témata "spisová služba" a podobně.

    Datovka má smysl třeba při komunikaci -firmy- s -úřadem-, ale nikoliv konkrétních lidí mezi sebou. Není to mail.

  • 21. 8. 2018 16:25

    ludva

    Jak napsal Heinlein: úředníkům se musí práce tak šíleným způsobem znepříjemnit zdola, aby to prostě nikdo nechtěl dělat. Pak si ti nahoře uvědomí, že je něco špatně ...

  • 21. 8. 2018 13:32

    v.sp (neregistrovaný)

    Datové schránky umožňují, že člověk s tím papírem nemusí obíhat osobně, ale aspoň někdy ho získá elektronicky. Ale úředníci si ho takhle vyžádat nemohou. To by datovky musely vypadat jinak.
    Ale člověk má občas aspoň trochu škodolibou radost, že zatímco žádost o papír napsal za tři minuty (ve Wordu, protože v datovce musí být všechno příloha, neexistuje tělo "mailu"...), tak úřednice napsala dokument, vytiskla, podepsala, naskenovala do PDF, poslala.
    Radost samozřejmě přejde ve chvíli, kdy někdo chce autorizovanou konverzi, protože datovku nebere a vytištěné jen tak to nestačí. Protože často jsou ty dokumenty potřeba i mimo přímou státní správu. Třeba potvrzení o bezdlužnosti po mně chtěla ZŠ pro doložení k žádosti o dotaci pro Evropský sociální fond na program pro podporu zaměstanosti... Ani se neodvažuju hádat, kolik lidí tohle zaměstná...

  • 22. 8. 2018 13:57

    Petr M (neregistrovaný)

    Tohle řeší podepisování a logování těch větiček. Při dnešních cenách HDD a rychlosti procesorů...

  • 22. 8. 2018 7:26

    xxx (neregistrovaný)

    Úřední řízení musí být mimo jiné zpětně přezkoumatelné a překontrolovatelné. Takže to není jen o pár XML větičkách a nějakém čtverečku na obrazovce, jak si naivně představujete. Realita bude složitější. Ale to si IT bastlíři obvykle nepřipouští.

  • 22. 8. 2018 13:55

    Petr M (neregistrovaný)

    Ale houby. Ono to jde úplne jinak. Mějme občana (O), úřad zodpovědný na vyřízení (U1) a úřad, který má informace (U2).

    1) Občan jde na web U1 a vybere podání příslušné žádosti.
    2) Na první stránce si O přečte (a může vytisknout) informace ohledně věci, kterou řeší.
    3) Na druhé stránce se O se identifikuje pomocí eOP a zadá to, co stát potřebuje vědět. Potvrzením se založí žádost a vygeneruje se č.j.
    4) Na třetí stránce O uvidí tabulku nadepsanou "Souhlasím se zpracováním níže uvedených dokumentů a údajů pro účely žádosti", kde v prvním sloupci je zaškrtávátko a název dokumentu, ve druhým úřad (kde není jasno, tak tlačítko pro nastavení s dialogem úřad - dokument - ČJ). kde to je k dispozici. By default zaškrtnutý všechno, u čeho se ví, kde to je. Kliknutím se vygenerují krátký zprávy se žádostí (např. JSON s identifikací U1, čj, žadatele a dokumentu) pro U2 a podepíšou se certifikátem na eOP, aby byla jasná jejich autenticita. Taková žádost se pošle na U2.
    5) U2 ověří podpis žádosti a vygeneruje data (JSON nebo soubor), který podepíše a pošle do IS U1.
    6) Pokud u něčeho selhal bod 5, dostane možnost to doplnit ručně.
    7) O se dostane na stránku s nahrávání příloh. Jsou tam nově požadovaný přílohy + dokumenty, který to nedostalo v bodě 5
    8) O na poslední stránce uvede osoby, který s tím ještě mají co do činění. Těm pak přijde notifikace, aby se přihlásili a vyřídili, co potřebují (bod 3 až 7) s tím, že se znovu negeneruje čj.
    9) Úředník dostane info, že byl zadán požadavek a začne ho řešit (viz tiketovací systémy typu Bugzilla nebo třeba Jira)
    10) O může sledovat stav žádosti a komunikovat formou chatu s ostatníma a se zodpovědným úředníkem.

    Je potřeba něco víc? Třeba si brát dovolenou, líbat pantofle, platit za výpisy, jezdit 300km do rodnýho města?

  • 21. 8. 2018 12:23

    fd (neregistrovaný)

    Nevim jake mate predstavy, ale realita je mnohem horsi. Nebot urad A zpracuje nejake papirove lejstro, ktere posle na urad B, kde z udaju na tom lejstru (casto vadnych/necitelnych ci jinak zmatecnych) vygeneruji jine lejstro, kterezto se opet na papire dorucuje na urad A (ci C, D, E ...). Pokud nejakym omylem dojde na vymenu informaci emailem, tak prislusny prijemce lejstro vytiskne a obdari razitkem.

    V prevazne vetsine pripadu ovsem onoho dorucovatele dela prave nebohy obcan. Tedy po te, co si vzdy vystoji nalezite dlouhou frontu.

    Vysledkem kolotani dokumentu pres vice uradu muze byt a velice casto je presne toto https://www.youtube.com/watch?v=dyGFGKfwfjQ.

  • 23. 8. 2018 7:26

    Pavel (neregistrovaný)

    Zajisté. I Bureš se zaraduje, že si může prachy přeposílat do svého fondu, aniž by někdo zpětně dokázal dohledat, na základě čeho. Zbytečné papíry, všecko je zbytečný.

  • 23. 8. 2018 7:56

    fd (neregistrovaný)

    Mily zlaty vite proc dokladate hromadu papiru pro ziskani detskych pridavku? Aby tech cca 5% domacnosti ktere prijmove o 10Kc presahuji maximum nedostalo nic. Kdyby dostali vsichni totez (nebo lepe, kdyby se prislusna castka proste odecetla z odvodu) tak by to nestalo nic, a usetrily by se hned (vcetne tech "navic" vyplacenych penez) stamiliony.

    Vite proc platite 300Kc silnicni dan? To proto, aby stat mohl vynalozit 3 000Kc na zpracovani vasi platby.

    Vite proc je vase nemovitost zapsana v rejstriku? To proto aby vam ji kdykoli kdokolil mohl ukrast. Nebot stat ktery si platite neni schopen zajistit ani to, ze s ni muze nakladat pouze opravnena osoba.

    Vite proc se provozuji DS? To proto aby ste 24/7 vartoval doma a byl kdykoli nejpozdeji do 3 dnu pripraven reagovati na buzeraci statu. Zato kdyz chcete neco vy, prijde vam to postou na adresu kde jiz 30 let nebydlite.

  • 23. 8. 2018 7:21

    Pavel (neregistrovaný)

    A k tomu kolokace, chlazení, energie, zálohování, údržba, poruchy. To ty ceny rychle naskakují. Když se to celé posčítá. Ne, to skutečně nemůže fungovat stejně, jako když šmudláte nepříliš navštěvované webové stránky v PHP nad MySQL pro svoje známé.

  • 23. 8. 2018 9:52

    Polo (neregistrovaný)

    Tady je ten systémový problém přímo řešitelný v gesci úřadu, dokonce jsem se o tom bavil i s nějakými odpovědnými řediteli. Ani jeden s tím principiálně problém neměl, ale oba se odvolávali na nějaké nutné souhlasy a systémová opatření a ochranu osobních údajů. Pocit jsem měl ten, že to vlastně nikdy nikoho nenapadlo řešit, protože tam opravdu pravá ruka netuší, co dělá levá a že ty informace úřad všechny má k dispozici u sebe. A vzhledem k fluktuaci zaměstnanců (za rok a půl mám čtvrtou kontaktní osobu) tak pravděpodobně ani nic jako povědomí o fungování instituce není. Ale pro novou výzvu by mělo stačit dokládat jen čestné prohlášení, tak aspoň nějaký pokrok.

  • 21. 8. 2018 8:50

    jirik66 (neregistrovaný)

    No, představa že paní za přepážkou Státního fondu rozvoje bydlení zvedne telefon, zavolá pánovi na katastru nemovitostí že chce od něj výpis v pdf, nadiktuje mu všechny údaje a svoji mailovou adresu kam má ten výpis poslat, a pak totéž s dalším úřadem, a s dalším a s dalším, je sice zajímavá ale zcela utopistická a nerealizovatelná :-) V komunikaci mezi úřady musí být systém, jinak to fungovat nebude.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).