No myslim, ze jste prilis optimisticky ve vztahu k prodavajicim ci dodavatelum. Bezna marze je minimalne 30% a v nekterych oblastech 100% i vice (z nakupni ceny).
Běžně se udává v různých učebnicích marketingu, že náklady na získání zákazníka se pohybují přes 1000 Kč, často dva nebo tři tisíce. Takže jediný problém zůstává, co mu za ty peníze vnutit, abyste je dostal zpět...
Ostatně, od toho se někdy i odvozují ceny nákupu určitých služeb - vezmete počet zákazníků, dáte nějaké convertion ratio a vynásobíte dvěmi tisícovkami a máte nákupní cenu konkurenta ;)
Bohužel ta čísla evidentně platí prakticky pro kohokoliv. Problémem toho Kohokoliv je pak, aby svůj obchodní plán nacpal do té reality nákladů na přilákání jednoho zákazníka.
Existuje i jiný způsob propagace například popup reklama. Od 4.1 jsme rozjeli komerční provoz a zatím jsou všichni spokojení asi proto, že si vše odzkoušíte a zaplatíte teprve pokud to splní vaše očekávání.
Nemyslím si to, dá se udělat daleko účinnější reklama. Samozřejmě není problém vyhodit spoustu peněz a výsledek 0.
Třeba u nás jsme po zralé úvaze a výsledcích úplně zlikvidovali výměnné bannery - jen to otravovalo lidi a clickrate byl ubohý.
Nevim, ale ja jsem si myslel, ze pop-up uz svuj vrchol davno za sebou a nyni miri do hlubin zapomeni. Dle ceho tak soudim? Rada lidi pop-up okno zavre uz drive nez se do nej vubec neco nacte, zkratka prisel jsem na dany server kvuli obsahu hlavniho okna a ne dalsich, nevyzadanych co na me vyskakuji. Dalsi duvod, co me vede k domnence, ze pop-up jsou mrtva (asi neco jako frames pri tvorbe webu) je fakt, ze uz se jejich otvirani blokuje v samotnych prohlizecich (napr. Opera 7) a kdyz uz nekdo po takovem prohlizeci sahne, temer vzdy si tuto volbu vybere. Ale jen nazor, treba blby :)
Pop-upy jsou jedna z nejúčinějších forem internetové reklamy. Dlouho jsem se jim bránil, ale řada výzkumů mě přesvědčila o opaku. Tak jsme je vyzkoušeli - a byly vysoce účinné.
Jasně, že otravují. Ale když děláte reklamu, tak na sebe přece chcete upozornit, ne? A podle sebe nesuďte masu.
Popup sebou přináší velké dilema:
Otravování návštěvníka vs Účinnost
Dlouho jsem přemýšlel jak udělat dobré popup, které nebude otravovat a přitom bude účinné. Nakonec jsem se rozhodl pro underpopup (okno které se schová za stránku a čeká až si jej návštěvník projde, nebo zavře), výhoda je v tom že spousta surfařů (až na ty s hodně pomalým připojením) okna alespoň uvidí. Všem členům doporučuji mít stránku včetně grafiky ne víc než 50kb. Další výhodou mého systému je, že návštěvník zavře popup 1x a má od něj na hodinu pokoj a to ať je třeba i na stánkách jiného člena (řeší se to přes IP a databázi).
Vyhovuje to jak webmástrům (mají možnost si přivydělat) tak i zadavatelům reklam (velká účinnost x cena). Myslím že se to sem nehodí psát ale 10,000 zobrazení stojí 300kč (to jen pro porovnání cena x výkon když už se tady o tom tak mluví)
V současné době však řeším jinou otázku. Kolik zaplatit za nového aktivního webmástra?
Knihkupec nechce prodat jednu knihu s 15% marží. Chce vám prodat každý měsíc dvě knihy po dobu třeba pěti let. Při průměrné ceně knihy 200 korun na pravidelném zákazníkovi za pět let na maržích vydělá 3600 korun.
Do hry pak vstoupí mandatorní náklady na provoz knihkupectví, přiměřený zisk a kapacita knihkupectví. Při 10.000 zákaznících, kteří si ročně koupí 240.000 knih za průměrně 200 korun, pak máte obrat 48.000.000 korun a marži 7.200.000 korun (na internetu asi nižší).
>> Vyhovuje to jak webmástrům (mají možnost si přivydělat) tak i zadavatelům reklam
IMHO to nevyhovuje navstevnikum. Pro mne osobne to staci abych popup nepouzival jako slepou vetev vyvoje. :-) V dnesni dobe prece nemusime nahlizet na reklamu jako na nutne zlo. Mnohem lepsi je kdyz navstevnici vnimaji reklamu jako bezplatnou (anebo take placenou) informacni sluzbu.
Pro mne to je porad obtezovani - nevyzadana funkce stranky, ktera zatezuje muj pocitac a komunikacni linku, proste spam. Zadavatel reklamy, ktery pouziva popup ignoruje potreby navstevniku, a tim se stava pro mne neduveryhodny. Takove okna zaviram hned (resp. mam v Mozille jejich zakaz) a nikdy neztracim ani vterinu zkoumanim zda me to nejakym zpusobem zaujme.
Jestli to jsou eroticke stranky nebo ne je irelevantni.
A o tom to je popup reklamu můžete buď zavřít nebo pokud Vás zaujme se na ni podívat. O ničem jiném to není. Navíc popup reklama popupguru.com návštěvníka neotravuje, pokud se na ní neche dívat tak prostě nemusí, zobrazí se mu jen 1x a je jen na něm jestli si jí prohlédné anebo zavře.
Pane Sárközi, to, že dáváte uživatelům možnost svobodné volby si popup prohlédnout, nebo zavřít, je od vás skutečně velkorysé a ohleduplné. Kéž by stejně ohleduplní byli i emailoví spammeři a dávali příjemcům svých nevyžádaných zpráv možnost si je přečíst, nebo zrušit. Kéž by stejně ohleduplní byli i zloději, aby si okradení mohli vybrat, zda je budou honit, nebo je nechají běžet...
Mohu se, Roberte, zeptat, jak jste tu účinnost popupů konkrétně měřili? Já znám také dost studií, které jejich účinnost tzv. dokazují, ale dělají to většinou poněkud jednostranně -- nejčastěji jen pomocí CTR a jen z hlediska jednoho konkrétního inzerenta.
Jenže problém popupů je IMHO složitější. Vedle lidí, kteří se na cílovou stránku prokliknou (či provedou jinou akci), by bylo vhodné zjišťovat i ty, kteří se nejen neprokliknou, ale navíc se ještě naštvou, a to většinou na server, který popupy používá (což často není přímo inzerent).
Řekl bych to asi takto: jako inzerent bych se nebál za určitých okolností a pro určité účely popup použít. Na jakýkoli vlastní web bych si ho ale nedal ani za zlaté prase.
Nevím jak je to ze statistikou, ale lidi co mají plné zuby popup už o internetu něco vědí a není pro ně problém si je vypnout.
Lidé co využívají popupguru jako webmástři si ve většině případech chtějí zvednout návštěvnost, což se jim daří ty větší stránky spíše přemýšlí že na popupguru nějakou tu stovku vydělají, aby zaplatili alespoň náklady na web.
V různých výzkumech se udává (teď vám to fakt nebudu hledat, ale už asi dva měsíce na to píší článek :-)), že vypnuté pop-upy má (v USA) asi 15 % lidí. U nás to číslo bude nižší.
Klasická reklama je zaměřena na masy. Masa nemá vypnutý pop-up. :-)
Tabulky nemáme pospojované (chybí nám čas na výzkum :-( ), ale když jsme dělali na podzim nějaké větší kampaně, tak pop-upy vycházely z hlediska CTR v procentech, zpočátku to bylo dokonce kolem 8 % (samozřejmě při skvělém zacílení; cílení považuji za mnohem důležitější faktor než samotný formát reklamy).
Bohužel reklama není o tom, jak se vám líbí. Spoustě lidí se nelíbí AAA Auto, jsou na něj naštvaní, jejich reklamy jsou vrchol nevkusu - ale přesto je to stále největší autobazar v ČR. :-(
Neodpověděl jste mi na otázku. Nebo možná odpověděl, nevím. V každém případě mne nemusíte přesvědčovat o tom, že popupy mají velmi vysoký CTR (a nejen CTR; platí to i o počtu zaregistrovaných newsletterů, downloadu nějakého promo e-booku, apod.). Sám jsem je měl už na hodně webech.
Mně by spíš zajímala fakta o tom, jak působí na ty ostatní, kteří na ně nereagují podle záměru inzerenta. Z lavinového šíření různých popup killerů je zřejmé, že alespoň na část lidí působí velmi negativně. Ale jak velká je to část a co znamená to "velmi"?
Vzhledem k tomu, že i v USA ma pop-up killery nainstalovano jenom asi 25 % lidi (ted jsem si nasel nejnovejsi cisla, viz http://news.com.com/2100-1024_3-5110805.html?tag=nefd_lede), tak lidi mozna stvou, ale spis jsou s nimi smireni.
Masa nemá vypnutý pop-up a masa také nepoužívá Internet. Většina lidí na světě si nikdy nekoupila a nekoupí prací prášek... Obávám se, že tohle "masové" uvažování nikam nevede. Z pohledu celého spektra možných komerčních aktivit je masová reklama marginální záležitost (nikoli z hlediska celkového finančního objemu, samozřejmě). Je to jako s těmi nejhledanějšími slovy ve vyhledavačích, které ve skutečnosti reprezentují jen zcela zanedbatelný počet dotazů.
Nemyslím si, že existuje nějaké "lavinovité šíření" pop-up killerů. Možná si pár odborníků či více znalých uživatelů z nějakého důvodu tyhle prográmky nainstaluje. Věřte však tomu, že většina uživatelů k tomuhle kroku nikdy nesáhne.
Jen velmi malou část uživatelů donutí naštvanost přestat web používat nebo zanevřít na inzerenta.
Jenže, pane Matoušku, dnes už si nikdo nic speciálního instalovat nemusí. Funkce blokování popupů je součástí prakticky všech populárních toolbarů (od Googlu, Yahoo, Alexy, atd.) a většiny prohlížečů. A když ho přidává do IE 6 i Microsoft jako prakticky jediné významnější uživatelské vylepšení, o něčem to IMHO svědčí. Nebo si snad nemyslíte, že výrobci prohlížečů a všech těch přídavných zařízení reagují na reálnou poptávku?
Jiná věc je, že ta vlna ještě zřejmě nedorazila k nám. Asi to je logické -- dokud průměrný český uživatel tráví na Internetu pár hodin měsíčně, těžko ho mohou popupy či cokoli jiného nadměrně obtěžovat. Až bude na Webu trávit několik hodin denně, vemte jed na to, že jeho citlivost pořádně stoupne.
Je to stejné, jako s emailovým spamem. Uživatelé, kteří dostávají pár emailů za měsíc, mívají ze spamu většinou radost :-)
Já bych si takhle paušalizovat nedovolil, nám třeba vlastní amatérské bannery protáčené ve výměnné síti přinášejí na běžném zboží (jako je asi i to Vaše) výrazné tržby.
Samozřejmě to nemůže být jediná složka marketingového mixu ...
Ta vlna samozřejmě dorazila již i k nám, stačí se podívat na české servery nabízející podobný SW na odchytávání pop-upů, které tam patří mezi nejstahovanější.
Další z forem jsou i firewally, které tuto službu (mimo již zmíněné) nabízejí už pár let také.
Kdybych měl mluvit za sebe, veškeré bannery s potěšením a rád sleduji, považuji je pro svou práci za hodně užitečné. Ale otravné pop-upy mám přímo v prohlížeči vypnuté, už tak mám trvale otevřených přes 30 oken ...