Obě aktuálně soutěžící aplikace Meerkat a Periscope přišly očividně v ten správný čas. Online streaming videa a videa obecně jsou v současnosti hvězdami internetu a sociálních sítí.
Jakkoliv to v našich končinách nemusí vypadat, obě aplikace zatím svádějí u uživatelů celkem rovnoměrný souboj. Meerkat už má aplikaci pro Android (byť kritizovanou), Periscope naopak plnou podporu Twitteru.
Kdo bude vítězem? Obě služby jsou zatím příliš mladé a každou svou aktualizací mohou výrazně změnit přízeň uživatelů – pozitivně i negativně. Pokud se ale současný trend nijak nezmění, má sázka jde jednoznačně směrem k Pericope. Proč?
Důvody jsou následující:
- vlastní ji a silně podporuje Twitter
- jednodušší a přehlednější ovládání – důležité pro nováčky
- videa na Periscope se ukládají na 24 hodin pro pozdější přehrání, o nic nepřijdete, i když nestihnete přímý přenos
- Periscope má lepší název – už se začíná používat termín “scope” pro jednotlivá vysílání. Může se vám zdát, že název není důležitý, ale schválně si oba názvy, jejich významy, znělost i možnost využití a zkracování pečlivě promyslete
- zdá se, že Periscope vítězí i v médiích
Analytika od Topsy ostatně tento trend podporuje. Zatímco počet tweetů s odkazem na Periscope vysílání neustále roste, Meerkat v posledních dnech slábne.
Ať bude výsledek jakýkoliv, online streaming má už mnoho fanoušků (včetně mne). Možnosti jsou téměř neomezené, limitované pouze potřebou být na místě s rozumným internetovým připojením. Můžeme sledovat přátele, kteří s námi sdílí své zážitky, nechat si ukázat západ slunce na Havaji, účastnit se nepokojů v Baltimore, vidět představení princezny Charlotte, ptát se Arnolda Schwarzeneggera na jeho nový film a kariéru politika, nahlédnout do zákulisí oblíbených televizních pořadů, natáčení filmů a seriálů, sledovat sportovní a kulturní události, zajímavé přednášky… zkrátka být kdekoliv a vidět cokoliv.
Živé vysílání a marketing
Samozřejmě se nabízí otázka, jak využít živé přenosy pro marketing firem. Odpověď je zdánlivě jednoduchá. Periscope je jen dalším evolučním krokem, který nastavil Twitter v textové komunikaci, Instagram a Snapchat v obrázkové a YouTube společně s Vine ve videích. Když máte dostatek materiálu pro tyto sociální sítě, budete v online přenosech jako ryby ve vodě.
Pokud cílíte na koncové zákazníky, bude Periscope další platformou, kde si můžete budovat komunitu a posilovat loajalitu. Máte jedinečnou možnost ukazovat vývoj svých produktů a služeb, mluvit přímo se zákazníky, odpovídat na jejich dotazy, využít influencery ke sponzorovaným přenosům (jinými slovy dál pracovat s vlogery a blogery, jen se jim možná zase bude říkat trochu jinak) atd.
I pokud jste B2B firma, stále je tu mnoho prostoru pro rozhovory s managementem, představování toho, co děláte, odborné webináře, Q&A akce s vašimi odborníky, online podporu. A média a celebrity? Tady snad ani není potřeba vysvětlovat, jakými všemi způsoby může být streamování užitečné.
Ať děláte cokoliv, nechte zákazníky nahlédnout pod pokličku. Ukažte jim konference, které pořádáte, nebo kterých se účastníte. Poskytujte jim exkluzivní obsah, dělejte rozhovory, odpovídejte na otázky. Ptejte se jich na jejich názor. Buďte vidět. Co je nejdůležitější – v tuto chvíli je Periscope starý měsíc a půl. Všichni se na něm učí, osahávají možnosti, přemýšlejí, zkoušejí. Můžete být kreativní a přijít s čímkoliv jako první. Být originální, získat pozornost. Nebojte se toho.
Jak na to
Pokud vás tento článek přesvědčil, nebo alespoň ve vás vyvolal zvědavost, je čas nainstalovat aplikaci Perisocope. V tuto chvíli je bohužel zatím pouze pro iOS zařízení, ale Android aplikace se očekává v nejbližších dnech.
Pro založení účtu na Periscope jste ještě donedávna potřebovali Twitter účet – nově stačí jen telefonní číslo (přesto doporučuji provázat tyto dvě sociální sítě pro větší efektivitu). Pokud účet nemáte, je potřeba nejdříve jít na Twitter.com. Nemusíte na Twitter psát žádné příspěvky, dejte si ale před otevřením Periscope práci s vyplněním svého profilu a hlavně s nahráním kvalitní fotografie. Tyto informace (účet na Twitteru, fotografie a krátké bio) se přenesou na Periscope.
Jakmile budete mít připravený Twitter účet, stáhněte si Periscope. Přihlašte se se svým Twitter účtem a než začnete aktivně pracovat, ještě jednou si přímo v Periscope zkontrolujte svůj profil – v novém update již můžete přímo v aplikaci upravovat nejen text, ale i nahrát novou profilovou fotografii. Pokud se budu rozhodovat, zda vás mám sledovat, potřebuji vás vidět, a přečíst si, co děláte, případně co na Periscope vysíláte.
Dalším krokem pravděpodobně bude najít další zajímavé uživatele. Periscope vám nabídne účty těch, které sledujete na Twitteru, nebo můžete hledat pomocí jmen či konkrétních klíčových slov. Pokud například zadáte “prague”, ukáže vám Periscope nejen jména, ale i popisky, které toto slovo obsahují. Jednoduše tak lze najít ostatní odborníky ve vašem oboru, či uživatele se společnými zájmy.
Důležitý je obsah
No, a pak stačí už jen vysílat. Před prvním broadcastem povolíte aplikaci přístup k obrazu, zvuku a informaci o vaší lokalitě. A než kliknete na červené tlačítko Start Broadcast, nejdříve své vysílání nějak nazvěte – aby diváci věděli, proč se mají připojit a co uvidí.
V nastavení máte k dispozici čtyři tlačítka – sdílení lokality, soukromé vysílání pro konkrétní uživatele, omezení diskuze na příspěvky pouze od lidí, které sledujete, a poslední ikonka nasdílí název vašeho přenosu společně s odkazem na Twitter. Přímý přenos tak mohou sledovat i diváci ve webovém prohlížeči.
Příprava je velmi snadná. Mnohem důležitější je obsah. Snažte se s ostatními sdílet zajímavé a užitečné přenosy. Oproti Twitteru vidí návštěvníci vašeho profilu pouze videa za posledních 24 hodin a na základě těch zvažují, zda vás začít sledovat (záznamy po této době mizí – pokud ovšem v nastavení nepovolíte jejich automatické ukládání do vašeho zařízení).
Lidé se mnohdy rozhodují pouze na základě názvu, který jste těmto přenosům dali. Často se stane, že někdo z vašich diváků pozve své followery a pro ty půjde opět o první kontakt s vámi. Pokud tedy chcete, aby váš Periscope prospíval, není zde místo na opilecká páteční videa, zbytečné blábolení, třicetiminutové záběry hrající si kočky a velmi pravděpodobně ani vaše snídaně a ledničky.
Kudy se budou online streamovací služby ubírat, jaké možnosti nabídnou a jaký bude divácký trend, ukáže až budoucnost. Už teď ale můžete naskočit na rychle se rozjíždějící vlak a vyzkoušet, jestli je v něm pro vás místo. Později už nebude zkušené publikum tolik smířlivé vůči chybám a přešlapům nezkušených marketérů. Jděte do toho. Těším se na vaše přenosy.