Zajímavý článek. Ale nemohu se ubránit pocitu, že se to malinko přehání. Opravdu to potřebujeme vědět tak detailně? Nestačil by prostý fakt, že sever má tolik a tolik návštěv?
Napadá mě paralela s jinými sdělovacími prostředky. Ani tištěné noviny, ani televize, ani rádio nikdy do takových detailů nejdou. Technologie to neumožňuje. Přesto tato média existují už stovku let - a vydělávají (což se dá říct jen o málo WEB stránkách).
Manažerům stačí vědět, že se prodá tolik a tolik výtisků, nebo že rádio má tolik a tolik posluchačů. Ale např. kterou stranou novin čtenář začíná a kterou končí, nebo v které části relace poslucháč odchází od příjímače, není důležité.
U Internetu je technicky možné zjistit mnohem více detailů. Ale stačí pouhá exitence této možnosti k obhájení faktu, že ji využijeme?
Uritě ano. Může to pomoci jako zpětná vazba pro tvorbu stránek. Nedávno se mi například podařilo "utajit" jeden velmi důležitý odkaz na stránkách tak, že o něm většina návštěvníků nevěděla. Dozvěděl jsem se o tom v podstatě náhodou. Kdybych prováděl clickstream analýzu, všiml bych si dávno, že na stránku se dostane podstatně méně lidí než bych očekával.
Existence moznosti technicke realizace skutecne nestaci k obhajeni faktu jejiho vyuziti. Realizace se musi vyplacet, tedy delame ji proto, abychom neco ziskali. Cilem clickstream analyzy je ziskat takove informace o zakaznicich/uzivatelich, jenz budou prinosem pro zvysovani prijmu z online komercnich aktivit. Skutecnosti je, ze webhousing a clickstream analyza takovy prinos maji, resp. mohou mit.
v pripade televize je provadeno bezne peoplemetrove mereni a je to vlastne obdoba sledovani aktivity /nebo spise pasivity :) divaka/ jen s tim rozdilem, ze je provadena jen na urcitem reprezentativnim vzorku populace a ne na celem televiznim universu