Pokud opět čekáte článek, kde bych se zabýval překážkami, jež brání přijímání plateb od držitelů platebních karet, musím vás zklamat — přijímání plateb provedených platební kartou už nebrání nic. Alespoň to vyplývá z tiskové zprávy, kterou v podělí rozeslal Globe Internet (GI):
Platit je možno jakoukoliv kartou (kreditní nebo debetní) typu EuroCard/MasterCard nebo VISA, vydanou libovolnou bankou na světě. Jedná se o karty s profilovým písmem, tzv. embossované karty — karty typu VISA Electron se použít nedají. Všechny údaje při platbě kartou se samozřejmě přenášejí zabezpečeny šifrováním." (kráceno)
Tisková zpráva se týká platebního portálu Platba.cz
, jehož prostřednictvím GI umožňuje internetovým obchodům realizovat i jiné bezhotovostní platby za zboží a platba embosovanou platební kartou jen doplňuje již dříve zavedené způsoby placení. V každé takové příjemné zprávě se ovšem ukrývá nějaké ale, výjimkou nebyla ani tato. Kromě toho, že si musíte u GI pořídit přístup k platební bráně, musíte si pořídit ještě také účet u banky, která je ochotná z této platební brány platby inkasovat — jedinou takovou bankou na portálu Platba.cz
je Tatrabanka.
Ano, hádáte správně, Tatrabanka není českým bankovním domem, a musíte si zřídit účet na Slovensku. Od letošního roku to není problém; fyzické i právnické osoby si mohou zřizovat účty i bez povolení České národní banky. Pro vedení účtů u zahraničních bank platí pouze zákonná oznamovací povinnost — tu jsou fyzické osoby povinny splnit do 20. ledna každého roku za předcházející běžný rok a právnické osoby oznámení činí čtvrtletně vždy 20. dne následujícího měsíce po skončení čtvrtletí.
Dejme tomu, že si v Tatrabance zřídíte běžný účet vedený (třeba) v českých korunách a pro své pohodlí si necháte (zdarma) zřídit a provozovat internet banking. Pokud nemusíte peníze převádět do České republiky příliš často po malých částkách, nemusí vás vedení účtu v zahraniční bance, notabene slovenské, přijít vůbec draho. Navíc klienti pražské Reifeisenbanky mají převody z Tatrabanky za 50 slovenských korun, to je stejné, jako byste převáděli na koruny Q. Dvojí zdanění příjmu vzhledem k mezistátním dohodám nehrozí.
Můžete namítnout, že placení kartami není ani v České republice žádnou novinkou. Hlavní rozdíl oproti dosavadním praktikám je absolutní nenáročnost platebního systému pro zákazníka. Dosud, když jste platili kartou na webu, museli jste si vytisknout účtenku, podepsat ji a poslat faxem prodejci. To už nyní nemusíte — Tatrabanka akceptuje platby online.
Ze schématu převzatého od Tatrabanky vyplývá, že platba je autorizována a na účtě zákazníka předblokována okamžitě — nevyžaduje se podpis, není třeba, aby zákazník vedl účet u určité banky, neomezuje se na klienty určitého mobilního operátora, nemusíte peníze složitě převádět do virtuální měny… Prostě zaplatíte kartou, a je to. Není mi však příliš jasné, proč bych se měl jako obchodník stát uživatelem platebního portálu GI, když platbu samotnou zpracovává Tatrabanka a portál mně ani mým zákazníkům nic navíc nenabízí:
- Zákazník si z nabídky Platebního centra vybere platební metodu: CardPay
- Je přesměrován na server TatraBanky, kde doplní údaje o své kartě (číslo, datum ukončení platnosti, ochranný kód).
- Banka následně platbu zrealizuje v autorizačním centru.
- Výsledek transakce oznámí zákazníkovi do několika sekund na svých WWW stránkách, obchodníkovi zašle tuto informaci emailem nebo v jiném dohodnutém formátu. Platba bude obchodníkovi připsána na účet do 10 pracovních dní.
- Zákazník je přesměrován zpět na stránky internetového obchodu.
/zdroj/
Očekával bych, že GI uzavřel pro svůj portál Platba.cz
s Tatrabankou nějakou smlouvu, podle které by třeba mohl implementovat její platební rozhraní v české mutaci, ale pokud server Platba.cz
vlastně k provedení platby platební kartou vůbec nepotřebujete, ztrácí podle mě zmiňovaná tisková zpráva trochu svůj smysl (ledaže by GI získal provizi z každého účtu zřízeného českým obchodníkům).
Takto v podstatě přetrvává stejný problém, na který už tu bylo upozorňováno v jiných článcích — svěříte číslo své embosované karty a k ní náležející PIN platebnímu systému, který na vás nemluví česky a je provozován někde na Východě, mimo jurisdikci českých soudů a policie? Zvláště když se pro provedení platby nepožaduje váš podpis? My, Češi, jsme v tomto ohledu vůči cizincům velmi nepřátelští a platební rozhraní CardPay Tatrabanky je vyvedeno pouze ve slovenštině a angličtině.
Nevím nevím, ale mě by ani ikonka Thawte a přenos dat přes HTTPS (HTTP plus Secure Sockets Layer) neuklidnila, pokud bych zjistil, že peníze z mého účtu vybere banka v jiném státě, než sídlí obchod, v němž kupuji zboží. Jde jen o důvěru, takže se domnívám, že se brzy dočkáme buď českého překladu platební brány Tatrabanky, nebo se konečně z letargie probere její česká konkurence. Na každý pád je to pro český internetový obchod pozitivní zpráva.
Využijete možnosti přijímat platby provedené kartou?